Permalänk
Medlem

ATI och SLI

Okunnig undrar en sak...

Om jag har ett moderkort som stöder SLI, funkar det med dubbla ATI kort då eller måste moderkortet stödja Crossfire för att det ska funka?

Permalänk
Medlem

för crossfire krävs ett crossfire moderkort, och för sli krävs ett sli moderkort.
är inte krångligare än så

Permalänk
Medlem

SLI: Nvidia

Crossfire: ATI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
SLI: Nvidia

Crossfire: ATI

Så långt är jag med...det innebär alltså att om jag har två grafikkort från ATI så måste moderkortet stödja crossfire eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojva
Så långt är jag med...det innebär alltså att om jag har två grafikkort från ATI så måste moderkortet stödja crossfire eller?

Korrekt (och det samma gäller för SLI - för SLI måste moderkortet stödja SLI)

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom att även en del Intelmoderkort också stödjer CF

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Alltså, du kan köra dubbla nvidia-kort på ett crossfiremoderkort, men du kan inte brygga grafikkorten så de jobbar ihop.

Tror det är samma vad gäller sli-moderkort också.

Jalle64, vad menar du? Moderkort som stödjer crossfire har självklart intelchipset. (p35 & x38 med fler t.ex)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Re: ATI och SLI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojva
Okunnig undrar en sak...

Om jag har ett moderkort som stöder SLI, funkar det med dubbla ATI kort då eller måste moderkortet stödja Crossfire för att det ska funka?

Jag vet att det finns/fanns ett/några moderkort som egentligen var crossfire moderkort, men med ett modifierat bios eller liknande så gick det att köra SLI... googla. Var typ 2 månad sen jag skrev om det senast och jag komemr inte ihåg länken, och jag har gjort för många inlägg sen dess för att leta upp allt jag skrivit

Men mestadels... ja, för crossfire måste moderkortet stöda crossfire (och stöder då inte SLI) och vice versa angående SLI.

Permalänk
Medlem

Borde inte SLI repektive CF vara rent mjukvarubaserat? Båda använder sig ju av PCI-e och ett kort funkar ju lika bra oavsett mobo?

Borde ju vara möjligt tycker man att göra ett program so tillåter CF på ett SLI mobo.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Alltså, du kan köra dubbla nvidia-kort på ett crossfiremoderkort, men du kan inte brygga grafikkorten så de jobbar ihop.

Tror det är samma vad gäller sli-moderkort också.

Jalle64, vad menar du? Moderkort som stödjer crossfire har självklart intelchipset. (p35 & x38 med fler t.ex)

Ja men även AMD:s egna chipset stödjer ju CF, så det är två tillverkare på CF-sidan medan nVidia är ensamma med SLI

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)