Grafikkort populär julklapp

Permalänk
Medlem

Att ni orkar...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Mycket intressant att du möter ren fakta (det är så många klick, oavsett vad du tror och tycker) med var du tror (det är ju egentligen det som ni baserar alla era argument på... men här syftade jag dock mest på hur folk hanterar gps-kategorin).

Jag motsäger inte fakta med åsikter. Jag motsätter åsikter med åsikter. Din åsikt är att det är lika många som "bara kollar" och "länkar åt andra" i GPS och grafikkortkategorin. Min åsikt avviker. Vem har rätt? Svårt att säga. Du kan ju surfa runt på olika hårdvaruforum och jämföra själv om du orkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Hysterin ska verkligen inte jämföras med beställningar, men det måste ju vara därför som de har valt att föra statistik över antalet klicks från prisjakt till butik, inte antalet sökningar eller klicks på själva prisjakt?

De har valt att använda ett godtyckligt mätsätt framför ett annat. Jag ser inte hur det skänker legitimitet till ditt argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Av någon konstig anledning verkar populäritet hänga ihop med hur många som köper en produkt, underligt eller hur? Jag fattar inte att folk inte köper mer som de egentligen inte tycker om eller är intresserade av...

Jag tyckte jag svarade på det här i förra inlägget. En populär produkt där efterfrågan är enormt mycket större än tillgången kommer generera åtskilligt fler "klicks" per köpt vara än en annan produkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Ang lagerstatus och att folk klickar vidare för att se den etc så har du nog missat den lilla biten att prisjakt visar lagerstatus. Oavsett om du har missat det eller om du bara tror att folk skiter i prisjakts visning av lagerstatus så faller det argumentet rätt tungt där.
En liknande situation var när nintendo Wii var nytt, det tog slut etc och gick upp på toppen av populäraste produkterna just nu (enligt prisjakt). Intressant att den har fortsatt befinna sig där uppe...

Eller så har folk lärt sig att inte lita på lagerstatus från andrahandskällor, när butikernas egna lagerstatus sällan är särskilt uppdaterad.

Ang. Wii så beror det nog på att Nintendo faktiskt började leverera konsoller efter ett tag, till skillnad från nvidia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Man väljer själv ifall man vill ta till sig eller inte av statistik, och man kan nog inte säga att majoriteten av paket kommer att innehålla grafikkort pga detta (något jag skrev lite skämtsamt i ett tidigare inlägg)

Då är vi på samma frekvens då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
men det visar fortfarande vad som är mest populärt (inför julen), och det är det jag anser att det handlar om.

Se den tidigare punkten om populäritet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Oavsett om det hade varit faktiska köp eller baserat som nu så kan statistiken inte ge mer. Bara för att det är ett riktigt köp precis innan jul så medför inte det att det är tänkt som en julklapp.

Statistik är ett väldigt kraftigt verktyg om man använder det rätt, vilket inte är fallet här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak

Hysterin ska verkligen inte jämföras med beställningar, men det måste ju vara därför som de har valt att föra statistik över antalet klicks från prisjakt till butik, inte antalet sökningar eller klicks på själva prisjakt?

Ang lagerstatus och att folk klickar vidare för att se den etc så har du nog missat den lilla biten att prisjakt visar lagerstatus. Oavsett om du har missat det eller om du bara tror att folk skiter i prisjakts visning av lagerstatus så faller det argumentet rätt tungt där.
En liknande situation var när nintendo Wii var nytt, det tog slut etc och gick upp på toppen av populäraste produkterna just nu (enligt prisjakt). Intressant att den har fortsatt befinna sig där uppe...

Hmm...då måste jag ha köpt ett hundratal grafikkort, eller genererat köp av ett hundratal grafikkort, eftersom jag ofta går in på prisjakt och följer länken till butik.

Anledningen är att antal på lager inte alltid överrensstämmer mellan prisjakt och butik, även pris och produkt kan skilja sig åt ibland, då butiken (eller prisjakt) inte har uppdaterat ändringar eller felskrivningar. (en felskrivning av 8600GTS till 8800GTS kan ju ge sken av ett tokbra pris för detsenare och just det felet är ett av flera som jag stött på vid efterforskningar av billiga produkter)
En annan anledning att kolla på butik är för att undersöka lite mer om fraktpriser, betalningsvillkor m.m. för en butik man inte känner till riktigt.

Så jag och flera med mig strular till statistiken genom att vi hänger på detta forum och försöker undersöka en vara/butik så gott det går innan vi rekommenderar en vara från sagda butik.

I fallen 8800GT och HD3870 har jag varit extra aktiv iom att det har varit svårt att få reda på korrekt lagerstatus, då korten har haft strykande åtgång.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Blu-ray vs HD-DVD vs DVD resultaten var intressanta.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Hjälpsam

Vilket jävla rättspatos som ångar om den här tråden, ta det för vad det är, en lite skämtsam spekulation inför Julen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vilket jävla rättspatos som ångar om den här tråden, ta det för vad det är, en lite skämtsam spekulation inför Julen.

Jag kan bara instämma.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jaha då var mitt 8800GT kort framflyttat till Januari 2008. En månad innan G9 serien lanchar. Vad lägligt av Nvidia att dra tillbaka massa grafikkort när det är så prisvärt och populärt med 8800GT precis innan nya serien ska komma ut.

Självklart har jag inga bevis men behöver inte vara en menshjärna för att förstå att Nvidia kör rövar taktik på oss.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hmm...då måste jag ha köpt ett hundratal grafikkort, eller genererat köp av ett hundratal grafikkort, eftersom jag ofta går in på prisjakt och följer länken till butik.

Anledningen är att antal på lager inte alltid överrensstämmer mellan prisjakt och butik, även pris och produkt kan skilja sig åt ibland, då butiken (eller prisjakt) inte har uppdaterat ändringar eller felskrivningar. (en felskrivning av 8600GTS till 8800GTS kan ju ge sken av ett tokbra pris för detsenare och just det felet är ett av flera som jag stött på vid efterforskningar av billiga produkter)
En annan anledning att kolla på butik är för att undersöka lite mer om fraktpriser, betalningsvillkor m.m. för en butik man inte känner till riktigt.

Så jag och flera med mig strular till statistiken genom att vi hänger på detta forum och försöker undersöka en vara/butik så gott det går innan vi rekommenderar en vara från sagda butik.

I fallen 8800GT och HD3870 har jag varit extra aktiv iom att det har varit svårt att få reda på korrekt lagerstatus, då korten har haft strykande åtgång.

Som du säger är Prisjakts lagerstatus inte lika uppdaterat som direkt i butikerna, och dessutom, när det gäller en produkt som verkligen ingen hade i lager ett tag måste massor av folk klickat sig vidare till butikerna för att se deras leveransdatum, vilket inte visas på Prisjakt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |