Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Spywareproblem

För ett par månader sen köpte jag en Vostro 1500 och den har funkat perfekt tills för ett par veckor sen. Helt plötsligt sitter den och jobbar på jättemycket och den presterar sämre i spel. I windows märks det inte så jättemycket, men ibland tar det en stund att öppna en mapp och då får jag mouse rage. Jag söker efter spyware med Ad-aware varje dag, och de 2-3 senaste dagarna har jag hittat över 100 varje dag vilket jag tycker verkar konstigt. Vad som är ännu konstigare är att när jag tryckt på Remove och sedan gör en sökning igen fem minuter senare, så hittar den lika många igen.
Avast verkar inte hitta några virus, så tror inte det är där problemet ligger. Finns det nåt smart sätt att lösa detta, eller borde jag installera om windows?

edit: glömde nämna att en del av spywaren verkar komma från en dold mapp som heter "AppData" i min profilmapp. Ska den mappen finnas till eller ska jag ta bort den? Kör Vista Business om det spelar någon roll.

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall formatera om datorn.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

AppData ska finnas, många program lagrar användarspecifik data där.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Testa söka igenom din dator med hjälp ett anti-spionprogram, som t.ex. AVG Anti-Spyware Free Edition och Ad-Aware 2007 Free.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Jag tycker du skall formatera om datorn.

Helt onödigt om det inte är ett nödfall.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Prova även med Spybot Search & Destroy

Permalänk
Medlem

Ok, provade spyware search and destroy och den hittade först samma 27 infektioner 2 gånger i rad. Sen kom jag på att min brandvägg var avstängd så satte på den. Nu hittar inte nåt av programmen lika mycket som innan, men de hittar fortfarande nya efter varje sökning :s
Men antar att det kommer lite då och då när man surfar, även om det inte är porrsidor man besöker?^^

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Nod32, Ad-aware, S&D

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

kopiera alal filer till en extern disk, sen formatera datorn.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah