Folk som lever på socialbidrag , Blir så förbannad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Nej diskussion är väl utmärkt. Slumpvisa osakliga påhopp på utsatta individer och grupper baserade på konstiga foruminlägg är bara onödigt däremot.

Som sagt, att höra ett enda konstruktivt förslag vore kul. Så kan vi ju diskutera det sen.

Det konstruktiva i inlägget är ju just att ifrågasätta vad bidraget går till. Det handlar ju om att bidraget ska gå till rätt person. Anser du själv att personen i trådskaparens tråd har utnyttjat bidragssystemet på rätt sätt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det konstruktiva i inlägget är ju just att ifrågasätta vad bidraget går till. Det handlar ju om att bidraget ska gå till rätt person. Anser du själv att personen i trådskaparens tråd har utnyttjat bidragssystemet på rätt sätt?

Jag tror inte att inlägget beskriver verkligheten korrekt. Men nej hypotetiskt så tycker jag det låter som ett konstigt beteende. Dock helt ointressant att diskutera men det är ju min åsikt.

Det jag menar är att det intressanta vore att diskutera möjliga lösningar på det påstådda problemet. Hur utforma systemet för att förhindra fusk? Hur kan det göras utan att alltför många människor får det sämre?

Är det ens värt besväret att spara pengar på ett område som kostar rätt lite när det finns andra svarta hål i samhället som kostar mycket mer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Jag tror inte att inlägget beskriver verkligheten korrekt. Men nej hypotetiskt så tycker jag det låter som ett konstigt beteende. Dock helt ointressant att diskutera men det är ju min åsikt.

Det jag menar är att det intressanta vore att diskutera möjliga lösningar på det påstådda problemet. Hur utforma systemet för att förhindra fusk? Hur kan det göras utan att alltför många människor får det sämre?

Är det ens värt besväret att spara pengar på ett område som kostar rätt lite när det finns andra svarta hål i samhället som kostar mycket mer?

Det är alltid värt att försöka förebygga systemfel. Vi har en åldrande befolkning där allt fler och fler blir försörjade av allt färre och färre, det är dags att ta i itu med problemet så att vi har en arbetsför befolkning där ett fåtal inte måste slita ut sig i förtid för en mängd soffliggare utan enbart för dem som verkligen behöver.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
tydligen en skit lön! frågade inte om din lön!

Just det eftersom du har halvtids tjänst blir det dåligt från a-kassan....

jobbar 5h per dag och får ut 12 500:- efter skatt, klarar mig iaf

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är alltid värt att försöka förebygga systemfel. Vi har en åldrande befolkning där allt fler och fler blir försörjade av allt färre och färre, det är dags att ta i itu med problemet så att vi har en arbetsför befolkning där ett fåtal inte måste slita ut sig i förtid för en mängd soffliggare utan enbart för dem som verkligen behöver.

Jag håller med, förutom ang. att antalet soffliggare skulle vara ett större problem. Men det är ju det jag säger - att diskutera lösningar är intressant. Att snacka skit om utsatta människor är ju roligare att göra irl så att det märks att man skämtar...

Synd att vissa är allvarliga bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Jag håller med, förutom ang. att antalet soffliggare skulle vara ett större problem. Men det är ju det jag säger - att diskutera lösningar är intressant. Att snacka skit om utsatta människor är ju roligare att göra irl så att det märks att man skämtar...

Synd att vissa är allvarliga bara.

Antalet soffliggare ökar mer och mer. Det är allmänt accepterat nuförtiden att leva på socialbidrag utan att ha en anledning. Det är ett eskalerande problem. På min tid så var det ingen som frivilligt ville leva på socialbidrag inte bara för att det var inte mycket pengar utan även för att man ville skaffa sig ett arbete och vara stolt för det. Nuförtiden är det en annan moral och en annan syn på det hela. Och problemet blir bara svårare och svårare för varje år som går.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Som i alla bidragssystem finns det missbrukare. Men jag tror att det oftast finns någon rationell anledning till varför en person går på socialbidrag. Jag kan prata lite om mig själv. Jag blev sjuk i värnplikten, fick ingen ersättning, hemskickad med krossade framstidsplaner. Eftersom jag var ung utan arbetslivserfarenhet, utan a-kassa, utan alfa-kassa i en hård arbetsmarknad med arbetslöshet hamnade jag i klorna på soc och ami. Jag sökte jobb, men det fanns inget behov av industriarbetare just då, ej heller något okvalificerat jobb. Jag fick gå på praktiplats efter praktikplats, ofta något jag var mindre intresserad av. Var rent ut sagt förbannad över att det inte fanns praktikplatser som var mer lämplig och nära min gymnasieutbildning. Fick höra på ami att det skulle ta 5 år innan jag skulle få ett jobb, så svår var arbetsmarknaden. Fick jobba extra någon gång på restaurang samtidigt som jag praktiserade, ibland rörde det sig om 18 timmars arbetsdag. Givetvis redovisades inkomsten och det jobbandet spelade ingen roll ekonomiskt. Men jag kunde inte vara kvar eftersom de ville att jag skulle plugga vidare till kock. Jag ville dock bli något inom it. Träffade en tjej som läste systemvetenskap, jag blev intresserad och jag sökte med mina gymnasiebetyg. Jag kom in, jag har sedan dess läst 210 veckor och framtiden ser väldigt ljus ut. Jag tävlar mot mig själv och jag vet att jag inte längre är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Som i alla bidragssystem finns det missbrukare. Men jag tror att det oftast finns någon rationell anledning till varför en person går på socialbidrag. Jag kan prata lite om mig själv. Jag blev sjuk i värnplikten, fick ingen ersättning, hemskickad med krossade framstidsplaner. Eftersom jag var ung utan arbetslivserfarenhet, utan a-kassa, utan alfa-kassa i en hård arbetsmarknad med arbetslöshet hamnade jag i klorna på soc och ami. Jag sökte jobb, men det fanns inget behov av industriarbetare just då, ej heller något okvalificerat jobb. Jag fick gå på praktiplats efter praktikplats, ofta något jag var mindre intresserad av. Var rent ut sagt förbannad över att det inte fanns praktikplatser som var mer lämplig och nära min gymnasieutbildning. Fick höra på ami att det skulle ta 5 år innan jag skulle få ett jobb, så svår var arbetsmarknaden. Fick jobba extra någon gång på restaurang samtidigt som jag praktiserade, ibland rörde det sig om 18 timmars arbetsdag. Givetvis redovisades inkomsten och det jobbandet spelade ingen roll ekonomiskt. Men jag kunde inte vara kvar eftersom de ville att jag skulle plugga vidare till kock. Jag ville dock bli något inom it. Träffade en tjej som läste systemvetenskap, jag blev intresserad och jag sökte med mina gymnasiebetyg. Jag kom in, jag har sedan dess läst 210 veckor och framtiden ser väldigt ljus ut. Jag tävlar mot mig själv och jag vet att jag inte längre är värdelös.

Känner du dig träffad av epitet missbrukare av bidragssystemet eller fuskare? Knappast. Så då är det ju inte du som är en del av problemet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sentenced, jag försöker värna om systemet. Jag slår vakt om hur viktigt det är att hålla sig till sanningen. Har man dyra föremål måste det säljas. Har man förändrad inkomst måste det redovisas. Tycker det låter väldigt konstigt att en person kan dra på sig avbetalningar och få socialbidrag utan någon motprestation. Jag har på känn att socialkontoren är hårdare än någonsin, men att för trådskaparens vän kan det röra sig om något fall av tjänstefel plus fusk. Nu går det inte dra för stora växlar då vi inte känner till alla detaljer. Och tänk på att det här är ett fall av tusentals. Fusket kan röra sig om någon procent i hela populationen av socialbidragstagare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Sentenced, jag försöker värna om systemet. Jag slår vakt om hur viktigt det är att hålla sig till sanningen. Har man dyra föremål måste det säljas. Har man förändrad inkomst måste det redovisas. Tycker det låter väldigt konstigt att en person kan dra på sig avbetalningar och få socialbidrag utan någon motprestation. Jag har på känn att socialkontoren är hårdare än någonsin, men att för trådskaparens vän kan det röra sig om något fall av tjänstefel plus fusk. Nu går det inte dra för stora växlar då vi inte känner till alla detaljer. Och tänk på att det här är ett fall av tusentals. Fusket kan röra sig om någon procent i hela populationen av socialbidragstagare.

Och mkt handlar om den här eskaleringen, bara för ett par tiotals år sen så var det inte ens en promille som kunde tänka sig att fuska, nu är det absolut inte så länge. Samhället håller på och förvandlas. Lägg därtill också att om man inte tar tag i problemet så kommer det garanterat att öka ännu mer om det är allmänt accepterat att det är OK att fuska med något bidrag överhuvudtaget.

Hårda kontroller är inte fel. Det är enbart de som fuskar som åker dit, de som har giltiga skäl kommer ju inte bli av med det. Men de som har svartjobb vid sidan av eller de som enbart är lata måste bort från systemet innan de "smittar" fler att göra likadant. Anledningen att vi har den här diskussionen överhuvudtaget är just för att många med mig känner folk som sitter och lyfter socialbidrag, akassa och andra försäkringsbidrag trots att de är arbetsföra och borde vara i arbetslivet.

Allt detta gör man för att man ska kunna ha ett system som hjälper folk, blir systemet överutnyttjad och förstört av fuskare det är då man garanterat kommer misstänkligöra alla och förstöra för alla då man måste göra om systemet och verkligen strama åt. Det är det ingen som vill.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sentenced, vet inte riktigt var du fått siffror ifrån. Jag gissar att det nästan alltid finns fel i utbetalningarna totalt sätt som är på någon procent som beror på fel hos handläggaren eller att bidragstagaren varit oärlig etc. Att folk är förbannade på bidragstagare som utnyttjar systemen är inte något nytt? De med en djup moralisk uppfostran som sitter fast i ryggmärgen håller sig inom ramarna. Jag känner för närvarande inte någon som lyfter socialbidrag. Däremot känner jag folk som borde jobba mer och gå på mindre a-kassa. Det finns relativt gott om jobb nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hårda kontroller är inte fel. Det är enbart de som fuskar som åker dit, de som har giltiga skäl kommer ju inte bli av med det. Men de som har svartjobb vid sidan av eller de som enbart är lata måste bort från systemet innan de "smittar" fler att göra likadant.

Alla måste redan redovisa varenda krona, kontoutdrag flera månader tillbaks osv. Det går inte att kontrollera folk hårdare än man gör.

Det du beskriver, att komma åt svartjobb, görs på lite olika sätt. Att man sätter folk på praktik är ofta ett sånt sätt. Sen måste svartjobb bekämpas generellt i samhället, det kan inte göras inriktat enbart på bidragstagare - socialtjänsten ska vara en hjälpare och inte en polis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Sen måste svartjobb bekämpas generellt i samhället, det kan inte göras inriktat enbart på bidragstagare - socialtjänsten ska vara en hjälpare och inte en polis.

Skillnaden på svartjobb generellt är att staten bara förlorar skatteintäkter, medan de som lever på soc och samtidigt arbetar svart dessutom lurar staten på bidragspengarna. Socialtjänsten måste dessutom vara en polis om pengarna skall räcka åt alla.

Jag själv är inte emot socialbidrag eller motsvarande bidrag, då det motsatta hade inneburit mer kriminalitet och problem i samhället. Liksom räcker inte pengarna till för mat, så är det inte självklart för alla att respektera våra lagar och svälta ihjäl.
Däremot kunde kontrollerna vara bättre, en enkel lösning vore om alla socialbidragstagare fick skriva på ett avtal där socialtjänsten när som helst (dagstid) fick göra ett hembesök och kontrollera hur personen levde. -Då hembesök kostar en massa pengar så skulle soc typ bara göra det slumpvis och efter tips.
Om vederbörande då sitter med en dator för 10papp, så får personen välja antagligen inget bidrag eller överlåta datorn till soc som säljer den vidare som kronofogden gör.
*edit*
Jag tycker självklart det är stor skillnad på en ungdom som har en egen dator för 10tusen eller en hel barnfamilj som har en sådan tillsammans och där kanske ena föräldern måste ha en kraftig dator för sitt yrke.

Själva intäkterna vid dessa beslag skulle nog inte ens räcka till utgifterna som uppstår vid kontrollerna etc, men det skulle få folk att mindre belägna att utnyttja systemet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Alla måste redan redovisa varenda krona, kontoutdrag flera månader tillbaks osv. Det går inte att kontrollera folk hårdare än man gör.

Det du beskriver, att komma åt svartjobb, görs på lite olika sätt. Att man sätter folk på praktik är ofta ett sånt sätt. Sen måste svartjobb bekämpas generellt i samhället, det kan inte göras inriktat enbart på bidragstagare - socialtjänsten ska vara en hjälpare och inte en polis.

Det går att kontrollera bättre, de nya försäkringskassans "agenter" har lyckats spara miljoner kr till staten redan nu trots att de inte agerat länge än. Dessutom ska man göra det möjligt att tvinga folk som fått betalningar ogiltigt att betala tillbaka samt få straff.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det går att kontrollera bättre, de nya försäkringskassans "agenter" har lyckats spara miljoner kr till staten redan nu trots att de inte agerat länge än. Dessutom ska man göra det möjligt att tvinga folk som fått betalningar ogiltigt att betala tillbaka samt få straff.

Min syster är en sån här "Soc-kärring" eller Bidragshandläggare eller vad det heter. Hon kräver ju att få se bankutdrag för tre månader tillbaka för sökande, sen om personen kommer med ett utdrag från en bank där bara har ett tomt konto kan hon inte kontrollera.
Dvs att personen har två banker, en där han får in ev. lön eller dyl, och en bank där kontot bara finns, tomt år efter år. Då är han ju pank. Bil skriver man på släktingar osv. Hon vet att det finns folk som luras men till slut åker de dit allt som oftast.
Intressant diskussion minsann!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

De flesta tycker nog det är okej att betala lite för att handikappade ska klara sig utan att göra någon nytta för samhället. Somliga har psykiska problem som inte syns men som gör att de inte kan jobba. Alla har olika kapacitet för arbete och varierande vilja för arbete, ska det verkligen gynnas att vara driftig i ett samhälle där de flesta har jobb som de tycker är tråkiga? Både genetiskt och från uppfostran så tycker alla det är olika jobbigt att jobba. Din polare har säkert någon hobby som han tycker är kul och som någon annan människa tjänar pengar på att "jobba" med.

Jag tänker iaf se till att jag har ett jobb som jag tycker är roligt. Att inte alla gör det är bara för att samhället är felkonstruerat. På sätt och vis är det synd om din polare för att sitta hemma vid datorn eller teven, eller vara ute och festa hela dagarna, går inte upp mot att verkligen göra något kreativt! Om man tänker efter är det faktiskt rätt få jobb som alla tycker är tråkiga

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Ibland får man helt enkelt bita ihop och jobba på, även om saker som att flyga runt i en rymdraket inte ingår i vardaglig rutin i jobbet.
Tänk er de tusentals personer i Kina som jobbar under omänskliga omständigheter och får mindre än existensminimum i lön, dem lever enbart för att arbeta för ett företag och dem bor också nästan i själva fabriken.
Och sedan ta och jämför det med hur de flesta har det här, snacka om absurt i-landsproblem, jävla lata svenskar OCH invandrare.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Ibland får man helt enkelt bita ihop och jobba på, även om saker som att flyga runt i en rymdraket inte ingår i vardaglig rutin i jobbet.
Tänk er de tusentals personer i Kina som jobbar under omänskliga omständigheter och får mindre än existensminimum i lön, dem lever enbart för att arbeta för ett företag och dem bor också nästan i själva fabriken.
Och sedan ta och jämför det med hur de flesta har det här, snacka om absurt i-landsproblem, jävla lata svenskar OCH invandrare.

Så sant. Jag var nämligen i Shanghai förra veckan och det är mindre trevliga arbetsmiljöer där om man säger så. Han som jag bodde hos berättade om en av världens största stålfabriker som låg lite utanför.. det var den fabriken som är mestadels att skylla på angående all dålig luft och förorening i hela Shanghai. Och med tanke på att där bor inofficiellt 22 miljoner människor där och är lika stort som Skåne så kan ni tänka er luften och värmen där inne i själva stålfabriken. 100000 människor jobbar där inne... det är alltså lika mycket folk som en vanlig svensk stad. Många utav dom knarkar amfetaminer så dom ska kunna jobba längre perioder utan att tröttna och inte känna någon hunger.. så efter några dagar kollapsar dom. Alla har det inte lika bra som här, tyvärr.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

nyfiken på hur fungerar de vad är de för krav de måste hålla för att få tillgång till ersättningen? för antar att de finns någon motprestation man måste göra?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
nyfiken på hur fungerar de vad är de för krav de måste hålla för att få tillgång till ersättningen? för antar att de finns någon motprestation man måste göra?

Kravet är att man efter bästa förmåga ska bidra till sin försörjning (SoL 4:1). Detta leder till kravet på att stå till arbetsmarknadens förfogande. Vilket innebär dels att man ska vara inskriven på arbetsförmedlingen och söka jobb, och dels att man måste delta i praktik och utbildningar som anvisas av AF eller soc. Kan vara SFI tex.

En del går i SFI, en del får göra praktik på heltid, en del behöver inte göra mer än att vara inskriven på AF. Handläggaren bedömer vad som är lämpligt / finns tillgängligt i varje fall. (Forskning har visat att praktik ofta används just för att kontrollera att man inte jobbar svart - trots att det enligt lagen ska användas bara om det finns behov av utbildningen för att få jobb i framtiden. Så på soc är man i princip hårdare än vad lagstiftaren tänkt sig.)

Så jo, motprestationen är att du i stort sett är livegen. Missar du ett möte du kallats till på arbetsförmedlingen, utan läkarintyg på att du är sjuk, så kan du få avslag på nästa bistånd och det håller alltid i länsrätten oavsett vilka ursäkter du har. Har läst många domar, de går -enbart- på vad handläggaren säger. Vad du än säger som klient så skriver länsrätten med finare ord att inget har inkommit som motsäger handläggarens beskrivning. Bam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Kravet är att man efter bästa förmåga ska bidra till sin försörjning (SoL 4:1). Detta leder till kravet på att stå till arbetsmarknadens förfogande. Vilket innebär dels att man ska vara inskriven på arbetsförmedlingen och söka jobb, och dels att man måste delta i praktik och utbildningar som anvisas av AF eller soc. Kan vara SFI tex.

En del går i SFI, en del får göra praktik på heltid, en del behöver inte göra mer än att vara inskriven på AF. Handläggaren bedömer vad som är lämpligt / finns tillgängligt i varje fall. (Forskning har visat att praktik ofta används just för att kontrollera att man inte jobbar svart - trots att det enligt lagen ska användas bara om det finns behov av utbildningen för att få jobb i framtiden. Så på soc är man i princip hårdare än vad lagstiftaren tänkt sig.)

Så jo, motprestationen är att du i stort sett är livegen. Missar du ett möte du kallats till på arbetsförmedlingen, utan läkarintyg på att du är sjuk, så kan du få avslag på nästa bistånd och det håller alltid i länsrätten oavsett vilka ursäkter du har. Har läst många domar, de går -enbart- på vad handläggaren säger. Vad du än säger som klient så skriver länsrätten med finare ord att inget har inkommit som motsäger handläggarens beskrivning. Bam.

Vet du hur jobbiga SFI-möten är t.ex.? Det krävs ju bara att du är närvarande, det kräver knappast någon motprestation förutom att vara där.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vet du hur jobbiga SFI-möten är t.ex.? Det krävs ju bara att du är närvarande, det kräver knappast någon motprestation förutom att vara där.

Vad är din poäng? Man går på SFI för att det ökar chansen till jobb, alltså bidrar man till sin (framtida) försörjning efter förmåga vilket är kravet för biståndet. Det är motprestationen.

"Att vara där" räcker inte heller förresten, de kan skriva ut dig om du inte lär dig nåt. Att sitta i ett hörn räcker alltså inte (förutsatt att lärarna inte missköter sig.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Vad är din poäng? Man går på SFI för att det ökar chansen till jobb, alltså bidrar man till sin (framtida) försörjning efter förmåga vilket är kravet för biståndet. Det är motprestationen.

"Att vara där" räcker inte heller förresten, de kan skriva ut dig om du inte lär dig nåt. Att sitta i ett hörn räcker alltså inte (förutsatt att lärarna inte missköter sig.)

Nej man kan inte bli utskriven ur SFI, det finns inget krav på att lära sig någonting, de har närvarotvång. Det är stor skillnad. Du får inte godkänt men det räcker för att behålla bidraget.

*** EDIT ***

Du kanske missade uppdrag granskning?

"
SFI-eleverna har i många fall rätt till socialbidrag så länge de går kursen. Ett medvetet misslyckande på ett prov kan därför ge eleven möjlighet att fortsätta lyfta bidrag.
- Jag har fuskat i två år och kommer att fortsätta så länge jag kan, berättar en elev.

Flera andra elever Uppdrag granskning pratar med berättar samma sak.
- När de ska göra prov för att gå vidare till en högre klass väljer de att inte göra provet eller misslyckas med flit. De vill gå så länge som möjligt på SFI för pengarnas skull, säger en elev som vill vara anonym.
Hur lyckas man med det?
- Om jag har ett prov imorgon till exempel kan jag bara strunta i att gå dit helt enkelt.
Blir du inte tillsagd att göra det dagen efter?
- Nej, man får göra det om en månad eller mer. Efter en eller två månader säger man att man inte är beredd.
Hur kan du veta det här?
- Jag levde ju med dem. Jag hörde och såg allt med egna ögon.
Varför gör de så, tror du?
- Om du bor i ett land där du får pengar utan att arbeta - varför skulle du arbeta? De får 8000-10 000 i månaden, säger eleven.

Bland de SFI-ansvariga i landets kommuner är få medvetna om att fusk för att få behålla socialbidrag förekommer. I den enkät Uppdrag granskning skickat svarade bara 2,5 procent att de känner till problemet.

"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Klart att man inte blir utkastad för att man missar ett prov. Men de där argumenten är ju bara löjliga, givetvis blir man inte av med bidraget för att man går vidare i skolan. Visst, de är kanske lata och går hellre den lätta kursen. De lurar ju bara sig själva.

Men det händer att man bedömer att någon inte kommer att lära sig svenska helt enkelt, finns analfabeter som går många år och till slut finns det liksom ingen mening eftersom det är andra sociala faktorer som har större betydelse.

Det låter som att du är missnöjd med att vi inte sätter folk i arbetsläger för fattiga som på 1800-talet.

Edit: När man har insyn i och förståelse för grunderna i socialtjänstens verksamhet går det bara att se ett visst antal Uppdrag granskning/Kalla fakta innan man mår illa av att se den där ljugande och förvrängande Josefsson. Man slutar titta helt för man inser att kan de ljuga så skrattretande uppenbart om detta som jag genomskådar så blir man garanterat lurad på områden man inte är kunnig på.

Så nej jag såg inte det programmet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Klart att man inte blir utkastad för att man missar ett prov. Men de där argumenten är ju bara löjliga, givetvis blir man inte av med bidraget för att man går vidare i skolan. Visst, de är kanske lata och går hellre den lätta kursen. De lurar ju bara sig själva.

Men det händer att man bedömer att någon inte kommer att lära sig svenska helt enkelt, finns analfabeter som går många år och till slut finns det liksom ingen mening eftersom det är andra sociala faktorer som har större betydelse.

Det låter som att du är missnöjd med att vi inte sätter folk i arbetsläger för fattiga som på 1800-talet.

Edit: När man har insyn i och förståelse för grunderna i socialtjänstens verksamhet går det bara att se ett visst antal Uppdrag granskning/Kalla fakta innan man mår illa av att se den där ljugande och förvrängande Josefsson. Man slutar titta helt för man inser att kan de ljuga så skrattretande uppenbart om detta som jag genomskådar så blir man garanterat lurad på områden man inte är kunnig på.

Så nej jag såg inte det programmet.

Va? Jag låter missnöjd för att vi inte sätter folk i arbetsläger för fattiga som 1800-talet?

Ja då måste jag säga att du låter missnöjd att inte alla fattiga får 20 000 i näven varje månad som tack för att de finns. Samma logik. Och de berättar om att det är många (inklusive några av intervjuobjekten själva som medvetet inte lär sig något för att fortsätta på bidrag)

Jag sa bara till att det räckte att bara vara på SFI för att få ytterligare en period. Du hade fel helt enkelt och trodde det krävdes en motprestation. Sen börjar du med anklagelser om fattighus på 1800-talet?

Josefsson må vara en riktigt råtta men han har låtit folk som sitter på SFI själva uttala sig och säga vad man vill om honom men att hitta på intervjuer och fabulera fritt, det gör han inte.

Jag har inte pratat nåt annat om vad man ska göra med socialbidrags-situationen mer än att man måste se till att kontroller görs för att förbättra insynen och att man måste se till att rätt personer får bidrag annars riskerar man hela systemet om det överutnyttjas. D.v.s just det som händer i samhället idag och som påbörjades av föregående regering efter undersökningar om varför bidragssystemet missbrukades.

Detta har både nuvarande och förra regering också kommit fram till, men de kanske också vill införa fattighus enligt dig?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Va? Jag låter missnöjd för att vi inte sätter folk i arbetsläger för fattiga som 1800-talet?

Ja då måste jag säga att du låter missnöjd att inte alla fattiga får 20 000 i näven varje månad som tack för att de finns. Samma logik. Och de berättar om att det är många (inklusive några av intervjuobjekten själva som medvetet inte lär sig något för att fortsätta på bidrag)

Jag sa bara till att det räckte att bara vara på SFI för att få ytterligare en period. Du hade fel helt enkelt och trodde det krävdes en motprestation. Sen börjar du med anklagelser om fattighus på 1800-talet?

Josefsson må vara en riktigt råtta men han har låtit folk som sitter på SFI själva uttala sig och säga vad man vill om honom men att hitta på intervjuer och fabulera fritt, det gör han inte.

Jag har inte pratat nåt annat om vad man ska göra med socialbidrags-situationen mer än att man måste se till att kontroller görs för att förbättra insynen och att man måste se till att rätt personer får bidrag annars riskerar man hela systemet om det överutnyttjas. D.v.s just det som händer i samhället idag och som påbörjades av föregående regering efter undersökningar om varför bidragssystemet missbrukades.

Detta har både nuvarande och förra regering också kommit fram till, men de kanske också vill införa fattighus enligt dig?

Tycker inte jag har fel alls. Det hela beror ju på vad man menar med motprestation. Som sagt är motprestationen att delta i vad som helst som soc anvisar som utbildning eller praktik. Tex SFI. En dags frånvaro kan ge avdrag på bidraget och upprepad frånvaro helt uteblivet bidrag. Jag tycker det är en rimlig motprestation - anledningen till att det krävs är som sagt att man ska bidra till sin förmåga att i framtiden få jobb och det tycker jag är rätt. Att kräva motprestation bara för någon slags rättvisas skull däremot tycker jag är fel. Bidraget är en rättighet med vissa villkor, inte något man ska tjäna ihop genom prestationer. Det vore dels olagligt (ja, i många fall där praktik anvisas idag anser jag att handläggaren begår regelrätt tjänstefel genom att åtgärden inte är motiverad enligt lag) och dels omoraliskt.

Just kravet på motprestation utöver det som finns idag tycker jag just liknad arbetsläger, att man ska behöva prestera något för att förtjäna bidrag. Det strider mot grundtanken i vårt trygghetssystem, att det är en -rättighet- att få hjälp när man har behov, liksom det är en -skyldighet- att bidra till systemet när man kan genom skatt. Att sätta arbetslösa i praktik enbart för motprestationens skull är dessutom en samhällsekonomiskt dålig idé, gratisarbete för kommunen skadar näringslivet. Nej, sätt även fortsättningsvis folk i skolbänken säger jag. Dock behöver bättre utbildningar till, dagens SFI är rätt värdelös.

Sen tycker jag visserligen bidraget är för lågt, normen är grymt låg. Det stör mig dock bara gällande barnfamiljer, tycker inte barn ska drabbas alltför hårt av att föräldrarna har det svårt i livet, det leder bara till ännu kostsammare åtgärder i framtiden.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så är exxoritas avstängd, undrar varför.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Konstigt nog så är exxoritas avstängd, undrar varför.

En gissning:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=801...

Permalänk

ja men det blev ett misstag så nu e jag tbx

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja då måste jag säga att du låter missnöjd att inte alla fattiga får 20 000 i näven varje månad som tack för att de finns.

Man får inte 20k av soc. man får för hyran sen en existensminimum som är ca. 3500-4500kr.. (olika från kommun till kommun)

Sen så har jag kollat lite.. dom ska inte betala hans "lån" pga. dom betalar bara dom om man haft dom ett bra bra tag. så det dära kan inte stämma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
ja men det blev ett misstag så nu e jag tbx

Welcome back

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05