Permalänk

Crossfire

Har planer på att upgradera mig till 2x HD3870x2. Men moderkort har inte PCI-E 2.0.

Så frågan ska man köpa ett nytt kort bara för att få detta?
Jag har Gigabyte GA-P35-DQ6.

Permalänk

Nej det tycker jag inte!. Eftersom man inte ens använder hela bandbredden i vanlig PCIE 16x 1.0. Du kan gott och väl köra på ditt nuvarande moderkort, utan prob!

Permalänk
Medlem

har hd3850x2 kommit ut eller ?

Visa signatur
Permalänk

Kommer troligtvis i feb. (tror jag).. Det är iallafall på gång!

Permalänk
Medlem

Är det inte 3870X2?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Re: Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaveZtream
Har planer på att upgradera mig till 2x HD3870x2. Men moderkort har inte PCI-E 2.0.

Så frågan ska man köpa ett nytt kort bara för att få detta?
Jag har Gigabyte GA-P35-DQ6.

I dom flesta fall kommer det fungera bra med fin prestadaökning, dock så kommer det i en del fall att strypas olika mycket. Det största skillnad jag sett har varit 70%.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Det stora problemet med P35-DQ6 är att det har endast 4x pcie-linor på den andra PCIE 16x-sloten. Dvs en fjärdedel av en riktig 16x PCIE 1.0 slot hos dess andra slot.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Det stora problemet med P35-DQ6 är att det har endast 4x pcie-linor på den andra PCIE 16x-sloten. Dvs en fjärdedel av en riktig 16x PCIE 1.0 slot hos dess andra slot.

Kan man inte köra de 8/8x? Fan vad ruttet moderkort!

Bra för klockning, ingenting annat. Japp, har kortet själv.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vad krävs det för att kunna köra Crossfire? Har moderkort enligt sign

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kan man inte köra de 8/8x? Fan vad ruttet moderkort!

Bra för klockning, ingenting annat. Japp, har kortet själv.

Nej, det går inte tyvärr, det behövs något extra chip på moderkortet för detta. Nästan inga P35-kort har detta tyvärr. Undantaget är något Asus kort, tror det hette "blitz extreme".

Önskar också att det gick (har ju kortet jag med), men tycker inte det är så viktigt då CF (eller SLI) är tillräckligt bra (skalar för dåligt och ibland inte funkar alls).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Nej, det går inte tyvärr, det behövs något extra chip på moderkortet för detta. Nästan inga P35-kort har detta tyvärr. Undantaget är något Asus kort, tror det hette "blitz extreme".

Önskar också att det gick (har ju kortet jag med), men tycker inte det är så viktigt då CF (eller SLI) är tillräckligt bra (skalar för dåligt och ibland inte funkar alls).

Hm, okej. Riktigt illa alltså. Man tappar ganska mycket på en 4x konfiguration. 8x märker man inte någon skillnad på men skall man sitta och prestanda testa mellan 4x och 8x i en Crossfire konfiguration är det en betydlig skillnad enligt mig.

Men visst fungerar P35 DQ6 med ett HD3870X2 då X2 har en intern Crossfire brygga right?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det ska fungera veta dock inte säkert....

Har läst att man bara kan ha 2st HD3870X2 även om man har en Crossfire X planka då den klarar att köra 4GPUs men inte 8 som det skulle bli om man körde "Quadfire" är det sant?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det ska fungera veta dock inte säkert....

Har läst att man bara kan ha 2st HD3870X2 även om man har en Crossfire X planka då den klarar att köra 4GPUs men inte 8 som det skulle bli om man körde "Quadfire" är det sant?

4st GPUr klarar Crossfire X, helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Ganska dåligt när man köper ett moderkort och det står 2xPCIE 16x men igentligen så blir du blåst på den anra sloten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Men visst fungerar P35 DQ6 med ett HD3870X2 då X2 har en intern Crossfire brygga right?

Precis. Går t.o.m. att köra på en SLI-bräda. Finns minst ett test på ett sådant moderkort.

Visa signatur