Permalänk

Raid 1+0

Tjena!
Funderar på att köra 2 st Seagate Barracuda 80GB 8MB cache diskar i RAID 1+0, och bara köra windows på dom 2 diskarna, och sedan ha en Seagate Barracuda 500GB 32MB cache med musik, film mm. Kommer Windows att köras snabbare och starta upp snabbare mm. Vilka fördelar får jag jämfört med att bara köra 1 på 500GB och ha allt på den istället?
Vad jag kan läsa mig till kommer det att gå snabbare med RAID iaf.
Tack!

Permalänk
Medlem

Till och börja med kräver RAID 1+0 (10/01) minst 4 diskar. Du menar nog RAID-0 för ökad prestanda.
Du vinner lite prestanda på stora filer och förlorar en del på sökningar och små filer. Det är också en dubbel så stor risk att arrayen rasar och du förlorar allt.

Vill du ändå köra raid och har diskar till övers, så kör hellre RAID-1 på de 2 80GB diskarna och lägg systemet där. Sedan din 500 GB disk till lagring.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Jag har inte någo längre söktider på min raid0 array än på mina enskilda diskar. Och det märks bra i dagligt bruk att man har raid0, åtm för min del. MTBF blir ju hälften iom raid0.
Att köra raid1 på systemskivan har jag aldrig riktigt förstått i en hemma dator. Dock om "kontrollern" till raid array är mycket bra kan du få en något kortare access tid iom att den kan söka från bråda skivorna tillika.

Jag skulle nog säga att du skall prova köra raid0 på dessa skivor. Jag hade förut exakt likadanna skivor och körde raid0 och depresterade helt trevligt i den datorn!

Edit:
Enligt HDtach och HDtune så har min raid0 array på 2x250GB Maxtor skivor en söktid på kring 12ms. Det anser jag inte vara nämnvärt högre än på de flesta enskillda skivor.

Permalänk
Medlem

Det är ingen gigantisk skillnad i söktid, men lite grann.

Tänk dig att du har två burkar, en med muttrar och en med skruvar. Man skall hitta rätt. Två personer letar samtidigt i var sin burk.
Det kommer (i genomsnitt) att ta längre tid att hitta 2st saker, även om personerna är snabba att leta. Även om en hittar sin del snabbt, måste han vänta på att den andra hittar sin.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

jag har inte gjort några mätningar direkt men jag upplever systemet som enormt mycket snabbare och responsivare med R0. allt oavsett om det ska läsas in en serie bilder, öppnas ett program eller starta upp burken.

om man inte backar upp ofta bör man givetvis inte köra det på just datadiskarna, men för systemet är det klart att rekommendera.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint