Permalänk
Medlem

var är mitt ADSL modem?

Jag behöver komma åt mtt modem, och det sitter igenom en router. Kan man hitta adressen till modemet nånstans om man har glömt bort det?

Permalänk
Medlem

Koppla datorn direkt till modemet, reparera anslutningen. Kolla vilken standard-gateway du får, genom att gå på Start->Kör->cmd->ipconfig. Skulle det vara så att du inte får någon standardgateway så är ditt modem bryggat. Då behöver vi veta namnet och modellnummret på modemet för att kunna ta fram vilken IP det är. Så får du sedan hårdställa den IPn på ditt nätverkskort så ska det fungera.

Permalänk
Medlem

Ahh.. Shit. Det verkar som om du ha rätt, det finns ingen standardgateway...hur gör man för att hårdställa IPn som du säger? Vad innebär det egentligen med att modemet är brygget.. ?

Permalänk
Medlem

"Då behöver vi veta namnet och modellnummret på modemet för att kunna ta fram vilken IP det är. Så får du sedan hårdställa den IPn på ditt nätverkskort så ska det fungera."

exakt modellnamn hittas ofta på undersidan av modemet.. eller på kartongen modemet kom i...

Permalänk
Medlem

Jo, jag har namnet och modellnumret, men hur tar man fram IP adressen med namnet och modellnumret?