Driver_irql_not_less_or_equal

Permalänk
Medlem

Driver_irql_not_less_or_equal

Hejsan!

Har nu fått bluescreen ett antal gånger.. har inte haft speciellt mycket uppe, senaste gången endast en internetsida. Högs upp på sidan står det : DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Längre ned står det saker som att kontrollera nyinstallerad maskinvara osv..

Någon som har haft samma problem och kunnat lösa det?

Pentium IIII processor 3 G.00 GHz
Radeon 9600 Atlantis
1.0 Gb RAM
Win XP Home

/Simon

Permalänk
Medlem

Alltså, använd sökfunktionen. Finns massor av trådar som alla säger samma sak.

Permalänk
Medlem

Problemet är att av 111 000 trådar om samma problem så finns det ingen där det faktiskt står att någon fått sitt problem löst.

Du kan säga till mig om du hittar en..

Permalänk
Medlem

Det brukar ju stå lite stopkoder i bsod. Att bara skriva in DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL säjer inte så mycket om var problemet är.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Avstängd

Vän,

När du får detta meddelande, så beror det med största sannolikhet på att en drivrutin som kör i "kernel mode" har kraschat. Kontrollera dina drivrutiner till grafik- och ljudkort (mest troligt, men har du någon annan konstig hårdvara, så kontrollera även dessa). Avinstallera drivrutinerna och installera nya från tillverkarens sida.

Edit: Jag förutsätter att du inte kör överklockat.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Nejdå, jag kör inte överklockat.

Uppdaterade drivrutiner, och när jag ändå höll på laddade jag ner lite "prioriterade" uppdateringar från microsoft update..

Tyvärr så har den datorn kraschat nu..

När jag försöker starta den får jag meddelandet:

"Det gick inte att starta datorn eftersom följande fil saknas eller är skadad:
WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Försök att reparera filengenom att starta installations-cd:n . . ."

Som jag skrev så hade jag tabkat lite uppdateringar, och datorn fungerade felfritt. MEN, efter omstarten, tog windows update tydligen hem fler uppdateringar.. som krävde omstart för att installeras..

När datorn sedan kom igång igen hängde dem sig totalt, och när jag försökte starta gick det inte..

Har provat att köra cd:n osv men har inte kommit ngn stans..

Någon idé ?

/Simon

Permalänk
Medlem

Mitt Vista 64bit fick nyligen det bekymret, att det var nån drivrutin som orsaka det var ganska klart, men orka inte fördjupa mig att ta reda på exakt vilken, jag starta i felsäkert läge och gorde en systemåterställning några dagar sen fungera det finnt igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vilken version av ATIs drivrutin kör du till ditt grafikkort? Om du kör någon annan än den officiella versionen från deras hemsida så bör du prova att byta till en "riktig".