100% CPU Usage, helt galet.

Permalänk

100% CPU Usage, helt galet.

Hej,

har kollat igenom samtliga trådar man hittar när man söker på 100% cpu och hittade ingen som matchade mitt problem, det ligger till så här:

Jag kör en MacBook Pro med Windows XP SP2. För någon dag sedan brutalhängde sig Firefox och CPUn gick upp på 100%, jag fick starta om för att få liv i maskinen igen. När jag väl startat om så gick cpu:n fortf på 100, vilket är mitt problem, inget verkar få den att gå ner till normal nivå. Det skumma med detta är ju nu att Ingen process ser onormal ut, den som suger mest är i regel explorer.exe som tar runt 15% nu, men inget annat suger nämnvärt med resurser. Kollar jag med process explorer så står det CPU Usage 100% och Own CPU Usage 15-20%. Hur kommer detta sig?

Åtgärder jag testat:
- Avsinstallerat firefox
- Systemåterställning till några dagar innan problemet
- Sökt igenom hela maskinen med AVG Free AV och AdAware (båda uppdaterade till nyaste verisionerna)
- Har avinstallerat Flash plug-ins (var mycket flash på sidan när det hängde sig första gången...)

Någon som har några ideer, det verkar helt vansinnigt. Och helst lite mer kreativa lösningar än "formatera den".

Permalänk
Medlem

Den behöver formateras. Så då?

Hehe, nej skämt å sido. Märkligt problem.. läste någon tråd någonstans om samma problem.

*Leta* Återkommer!

Permalänk

schysst!

jag kom på lite ytterligare info som kanske kan vara något att ha. en skum grej som hände just bl.a.

internet explorer går Väldigt instabilt och hänger sig gärna, när den hängde sig sist så behagade msn messenger att logga in automatiskt (vilket den ej gör annars), rätt märkligt. messenger var f.ö. det andra programmet för utom firefox jag körde när problemet uppstod första gången.

och när jag ska stänga av datorn så dyker "stänger program" fönstret upp och programmet som stängs är explorer.exe, när det avslutats så hänger den sig i 9 fall av 10 och jag måste stänga av på knappen.

Permalänk
Medlem

Sökt efter virus eller dylikt?

Permalänk

Re: 100% CPU Usage, helt galet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulflyer
- Sökt igenom hela maskinen med AVG Free AV och AdAware (båda uppdaterade till nyaste verisionerna)

Japp

Permalänk
Medlem

Testa att döda alla autostartprogram. ALLA.. Finns div tools som kan hjälpa dig, annars regedit är bra

Kolla även service hanteraren om nåt ser konstigt ut och är startat..

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

skriv msconfig i kör och kolla under Autostart om det är något mystiskt som startar med datorn...

Permalänk
Medlem

::

Har precis råkat ut för samma problem. 85-100% cpu-usage konstant, även efter formatering och ominstallation.
Egentligen har jag aldrig på allvar råkat ut för virus, tills nu misstänker jag.

Tror det var ursprunligen firefox som hackade upp sig för mig med, men kan även ha varit något med itunes/ipod-ripp-mjukvara, annars är resten av din situation är identisk med min. Hittar inte heller någo nspecifik tjänst som belastar datorn, utan explorer.exe är den främsta. Iexplorer är även den långsam för mig, samt andra ting stannar upp sporadiskt. Det hakar sig även när jag försöker starta om - jag tvingas trycka av med strömknappen. Laptopens fläkt är konstant igång och otroligt hög värme - datorn verkar i princip befinnas i statisk tortyr.

Så uppdatera mig gärna om du har löst ditt problem. Jag har nämligen precis formaterat om hela hårddisken och installerat om windows - problemet är fortfarande kvar, hur märkligt är inte det? Det skulle kunna ha o göra med min externa hårddisk, att viruset färgat sig dit. Jag ser INTE fram emot att formatera om hela mitt datorliv jag omsorgsfullt byggt upp de senaste tio åren.

Tacksam för alla möjliga svar!

/Gustaf

Permalänk
Medlem

intressant o. se denna tråden. fick samma problem för bara några dagar sedan.

Har formaterat.
Har sökt med virus och spyware.
hittar inget, och datorn segar ner sig ett tag efter man startat datorn.
enda som löser det är att starta om datorn igen.
störigt som tatan.

börjar undra om det har något o. göra med de små kinserna som ständigt försöker att komma in i datorn.

de är på port 1026, 516, 772 och ändrar dem ständigt, så frågan är vad det är vi alla råkat ut för.

använder förresten:
nod32
agnetium firewall 2008

ps: något som jag suttit och tänk över är att när jag kollade diverse windows saker så stod där "warcraft 3" på vissa anslutnings kommandon, jag har varken warcraft 3 eller spelar det.

Permalänk
Medlem

Omg!

Konspiration! Kommunisterna kommer o tar oss! Help!

Förlåt, kunde inte låta bli

Jag har också haft problem med sånt förr. Jäkligt skumt att det är kvar efter ominstallation dock. Där försvinner ju alla vanliga åtgärder för o fixa problemen :S

Har ni testat starta upp i felsäkert läge? Då startar datorn i princip bara de absolut nödvändigaste tjänsterna.

Annars testa att med aktivitetshanteraren avsluta tjänster/processer ni inte behöver ha igång. Med början t.ex. Iexplorer.exe och explorer.exe och se om processorbelastningen sjunker. Googla om ni behöver ta reda på vilka processer som normalt skall vara igång.

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Medlem

Ladda ner processexplorer eller liknande och kolla vilken process som tar kraft. För mig tog min förra DVD brännare 100% cpu från ena kärnan. Löste alldrig problemet, utan sålde brännaren och körde med en gammal. (brännaren fungerade bra i förra datorn, därför jag sålde den med gott samvete)

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

;;

Partionerade om hela hårddisken och det fungerar som vanligt nu, kan det ha varit BIOSen som blev infekterad?

Vad har man lärt sig? Koppla _aldrig_ in en nätverkskabel i windows utan fysisk/trådlös router emellan, naiv som man är.

Permalänk
Medlem

Jag tycker lärdommen är att INGEN tänkte sig att verktyget inte visade hela sanningen. (Ja, förutom Katenperre som har rätt svar på problemlösningen). Notera att ingen fortfarande faktiskt fått reda på vad det var som var fel.

/G

Permalänk
Medlem

har något som heter "process explorer" som är 100% gånger bättre än windows egna system hanterare. och det knepiga är att där är ingen konstig process där, men har lekt runt lite med branväggen efter jag hittade "warcraft 3 " överallt i portar o. dylikt så förhoppningsvis så ska det vara lösningen.

ska nog testa felsäkert läge och ladda hem en hög med spyware program o. dylikt o. se ifall de hittar något i det läget, har hört att det ska vara mer effektivt.

Permalänk
Medlem

Har nog ungefär samma upplvelser som trådskaparen med flera i denna tråd. Så jag hugger in lite här.

Detta händer: Uppstart hur seg som helst. Det tar minst 5 minuter innan jag kan använda maskinen. Under uppstarten krävs det under mycket lång tid 100% processorkraft, efter en stund sjunker det till ca 50%.
Det har blivit en hel del bättre sedan jag installerade följande program 1:Process lasso som ska begränsa och fördela kraften över processerna som är i gång.
2:Fast Defrag som defragmenterar RAM

Har försökt att minimera antalet autostartprogram så gott det går.
Har defragmenterat och kört filrensning med de verktyg som finns i Windows.
Kört diskoptimering i Norton 360
Inga virus eller annat skit hittas av Norton 360, Ad Aware Free edition. Har även installerat Threat Fire som heller inte finner några "fulprogram"
Registry Mechanic har kollat registret.
Har heller inga banditer som är inne och tjyvar i portarna. Vad jag kunnat se i alla fall.

Jag vet att många nu kommer att skriva att Norton är resurskrävande, men innan jag installerade 360 testade jag under 3 månader F-secure och datorn var lika seg då. Körde F-Secure som prov eftersom jag då trodde att det skulle vara SÅ mycket bättre än Norton Internet Secury 2007 som jag hade tidigare.

Vad jag kan se är det ccSvcHst.exe under SymantecServiceFramework som verkar vilja ta all kraft.
innan jag installerade N 360 var det ccSvcHst.exe under HP Something- jag minns inte riktigt, vilket nu är avinstallerat.

Det verkar tydligen vara något mackel med detta ccSvcHst.exe under flera olika program, av vad jag läst i olika PC tidningar & deras e-nyhetsbrev.
- Var visst probs redan för flera år sedan. Men det verkar ju hela tiden komma tillbaka under andra program. Eftersom det framgår att väldigt många har liknande program, vore det intressant om någon kunde lösa det en gång för alla.

Själv vet jag inte vad detta "ccSvcHst.exe" gör för nytta, ty jag är enbart en enkel amatör.

Detta sker på min första "storköpsdator" på flera år. (Mina hembyggen går klockrent).
AMD 64 Athlon 3700
1 Gb DDR PC 3200 200 Mhz
320 Gb Hdd fördelat på 2 diskar
Windows Xp Home (Förinstallerat i maskinen)
"Optimerande program":
Process Lasso samt Fast defrag
Följande säkerhetsprogram finns:
Norton 360
Lavasoft Ad Aware Free edition
Threat Fire

Visa signatur

AMD A64 3400+| 2X 512 Mb Gail|
Abit KV8 PRO| Asus V9570 T/D| Arctic Cooling T3 & ett djävla bra humör!!!

Permalänk
Hedersmedlem

När ni inte har någon process som drar kraft fast CPU:n går för fullt så är det nog inte någon process heller som kräver utan kerneln. All kod som körs i windows är inte processer. Processorn kanske blir avbruten (interruptad) hela tiden av någon trasig hårdvara (och därför som inte det hjälper att formatera om). Som han ovan med DVD-brännaren.

Jag har inte haft problemet själv men om ni går in i aktivitetshanteraren (task manger) på prestandafliken och sen väljer på menyn View->Show kernel times så gissar jag ni har att den röda grafen går i topp.

För att få ut något mer specifikt så fär man som sagt vända sig till process explorer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Böbbe

Det har blivit en hel del bättre sedan jag installerade följande program 1:Process lasso som ska begränsa och fördela kraften över processerna som är i gång.
2:Fast Defrag som defragmenterar RAM

ALLA så kallade minnesdefragmenteringsprogram är bluff och båg. De gör lika mycket nytta som att med en pensel försöka jämna ut vattenytan i ett glas med vatten.

Det enda som programmen kan göra är att presentera höga siffror med ledigt minne genom att få windows att tömma filcachen och trycka ut pogram som körs i swapfilen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag har en liten teori att sådanna här problem kan bero på att hårddisken inte lyckas läsa från ett/några block. Då försöker den läsa blocken igen och igen, man kan säga att den fastnar i en oändlig loop. Då kan datorn kännas riktigt slö och CPU-Usage går ofta upp i taket. I de fallen jag har varit med om problemet, endast när jag felsökt bekantas datorer, så har jag hört att ljudet från hårddisken "loopas", t.ex. ra-ta-ta-ta-tata och så uppkommer samma ljudföljd efter varandra hela tiden, och det är just när denna ljudföljd hörs som datorn känns riktigt långsam.

Beroende på om det är någon systemkomponent eller en mp3-fil som finns lagrad på det blocket/blocken, så kanske man upplever att datorn alltid är jättetrött eller bara ibland (när mp3-filen spelas).

Jag tycker denna teori skulle kunna stämma i och med att ni säger att problemet inte avhjälpts efter ominstallation av operativsystemet. För att lösa det hos mina bekanta så har jag kört en utility som "låser" de block som har en ovanligt hög accesstid. Detta har iof endast varit laptops med många år på nacken, men vem vet, det kanske finns ett samband?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

testa med att starta "kör" sen skriv msconfig, stäng sedan av ALLA program under fliken autostart.
funkar inte det så får du nog formatera den.. :/

Visa signatur

{MSI K9N Sli-F}{amd athlon x2 6000+}{OCX GameXStream 850W PSU}{Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz }{Asus ATI Radeon HD 4850 512MB }{Creative Sound Blaster X-Fi Xtreame}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
När ni inte har någon process som drar kraft fast CPU:n går för fullt så är det nog inte någon process heller som kräver utan kerneln. All kod som körs i windows är inte processer. Processorn kanske blir avbruten (interruptad) hela tiden av någon trasig hårdvara (och därför som inte det hjälper att formatera om). Som han ovan med DVD-brännaren.

Jag har inte haft problemet själv men om ni går in i aktivitetshanteraren (task manger) på prestandafliken och sen väljer på menyn View->Show kernel times så gissar jag ni har att den röda grafen går i topp.

För att få ut något mer specifikt så fär man som sagt vända sig till process explorer.

Det här stämmer helt på min dator! Det lustiga är att det inte händer varje gång jag startar datorn, utan ibland fungerar den helt normalt.

Jag är ganska säker på att det är ljudkortet som jävlas eftersom ljudet inte fungerar när kernel tar stora delar av CPU-kraften. Har försökt uppdatera drivrutinen till ljudkortet, systemåterställa och förstås letat som en gnu på alla forum efter en lösning....men lyckas inte.

Har någon tips så vore jag tacksam!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Det här stämmer helt på min dator! Det lustiga är att det inte händer varje gång jag startar datorn, utan ibland fungerar den helt normalt.

Jag är ganska säker på att det är ljudkortet som jävlas eftersom ljudet inte fungerar när kernel tar stora delar av CPU-kraften. Har försökt uppdatera drivrutinen till ljudkortet, systemåterställa och förstås letat som en gnu på alla forum efter en lösning....men lyckas inte.

Har någon tips så vore jag tacksam!

Ljudkortet är inte så säkert. Processer som hanterar ljud brukar köras med hög prioritet (över normal) för att realtidseffekten inte ska försvinna. Men om exekveringen inte sker till någon tråd utan "är kvar i kernelkod" så kan detta ge att ljudet kommer hackvis etc. Så kanske är det bara en effekt du ser, inte problemet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har i princip samma problem som dom ovanstående och jag har precis skaffat process explorer.

När jag kollar "context switch delta" så har jag 2grejjer som ser väldigt misstänksamt ut som toppar listan, först DPCs och sedan Interrupts som båda ligger mellan 2000-3000 på context mätaren(som jag förstår så försöker dom starta någon process men misslyckas så många gånger per sekund?).

När jag kollar properties på DPCs så står det Deferred Procedure Calls under Image File och sedan n/a på alla andra fält. Samma sak för Interrupts fast det står Hardware Interrupts under Image File.

Jag har ingen aning om vad detta betyder eller vad jag ska göra åt det, hjälp skulle verkligen uppskattas.

Permalänk
Medlem

Prova HIJACKTHIS grymt program!

Permalänk
Medlem

Ok, jag skaffade HIJACKTHIS, men jag har verkligen ingen aning om vad det är meningen jag ska göra med den information man får när man gör en scan.

För övrigt så använder jag ett program som laddar ner och installerar drivrutiner och det är 3st drivrutiner som alltid finns kvar(även efter jag laddat ner och installerat drivrutinerna) under "outdated drivers" och dessa är följande:

USB-ljudenhet (under Ljud-, video- och spelenheter)
USB-enhet(sammansatt) (under Universal Serial Bus)
USB-videoenhet (under Bildenheter)

Jag tror att alla har att göra med den inbyggda webcamen i min laptop.
Kan det vara på grund utav dem som min dator går så dåligt?

Permalänk

Hittade mitt fel. Det var helt enkelt nåt hårdvarufel i ljudkortet. Jag köpte ett nytt och vips så var kerneln snäll och lugn igen.

Hoppas ni andra hittar lösningar till era problem!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor