Permalänk
Medlem

Kaffedrinkare, förena er!

Goddag. Jag antar det är fler än jag som är kaffe(miss)brukare här. Minst 4-5 koppar om dagen blir det i alla fall vilket håller mig skärpt och pigg. Vad har ni för set-up? Själv kör jag för tillfället med en vanlig bryggare och betar av Arvid Nordquists sortiment. Har även en billigare kaffekvarn som jag ibland nyttjar.

Funderar på att köpa en Nespresso. (Mer info här) Detta då jag ibland bara snabbt som tusan vill ha en kopp starkt Espresso.

Så! Koffeinister, vad dricker ni för kaffe? Hur brygger ni ert kaffe, kokar ni, brygger ni, har ni kanske till och med en vacuumbryggare?

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur skulle livet se ut utan denna eftersökta kaffeböna.

Minst 6-7 koppar per dag blir det lätt att man får i sig. Svart som synden ska det vara. Är inte mycket för det här med socker och mjölk i kaffe.

Körde med vanlig,hedlig kaffebryggare tills jag fick min första perkulatorbryggare av morsan och styvfarsan i julklapp för en 4 årsen. Och en 4 år senare så är jag inne på min tredje perkulatorbryggare.

Kaffet blir hur bra som hellst. Och det bästa med en perkulatorbryggare, om ni frågar mig, det är ju det här att man kan slänga på en full kanna kaffe och sen utan som hellst några problem låta stå på under dagen utan att behöva känna av någon bitter smak eller smaken av garvsyra.

Dricker allt från klassiskt kokkaffe till snabbkaffe om det skulle vara så utan att rynka på näsan för det.

Kaffe som kaffe, i det stora hela.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Hur skulle livet se ut utan denna erfersökta kaffeböna.

Minst 6-7 koppar per dag blir det lätt att man får i sig. Svart som synden ska det vara. Är inte mycket för det här med socker och mjölk i kaffe.

Körde med vanlig,hedlig kaffebryggare tills jag fick min första perkulatorbryggare av morsan och styvfarsan i julklapp för en 4 årsen. Och en 4 år senare så är jag inne på min tredje perkulatorbryggare.

Kaffet blir hur bra som hellst. Och det bästa med en perkulatorbryggare, om ni frågar mig, det är ju det här att man kan slänga på en full kanna kaffe och sen utan som hellst några problem låta stå på under dagen utan att behöva känna av någon bitter smak eller smaken av garvsyra.

Dricker allt från klassiskt kokkaffe till snabbkaffe om det skulle vara så utan att rynka på näsan för det.

Det är sant! Svart skall det vara. Men ibland är magen lite kinkig, t ex om man glömt att äta en dag, då kan jag ha en skvätt mjölk i. Jag gillar också perkulatorer - men "slammet" som blir i de sista två kopparna är så jobbigt.

Men det är sant. Den mesta sortens kaffe är gott, sålänge det inte är för svagt eller för beskt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Näää, mjölk ska det vara.
Det kan man dricka hur mycket som helst av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Hur skulle livet se ut utan denna erfersökta kaffeböna.

Vad är det perkulatorbryggare gör som får kaffet att hålla sig?

Förresten kul att se dig i forumet igen, var ett tag sedan jag noterade dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Näää, mjölk ska det vara.
Det kan man dricka hur mycket som helst av.

Vad är det perkulatorbryggare gör som får kaffet att hålla sig?

Förresten kul att se dig i forumet igen, var ett tag sedan jag noterade dig.

Ja du.. jag har inte den blekaste anning hur en perkulatorbryggare fungerar igämförelse mot en vanlig hedlig kaffebryggare. Men utan att behöva idiotförklara sig själv så har det endå något med hur kaffet tillagas.

Det här med mjölk och socker i kaffet, det hade man när man var yngre. Men som med det mesta i livet så brukar det försvinna med åldern.

Nä, jag har inte varit så aktiv på Sweclockers, eller någon annanstanns heller för den delen under en tid.

Men alltid roligt att bli sedd.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

kaffe görs här via en vattenkokare ner i ett filter med 2,5 mått zoegas skånerost ner i en mugg.

vattnet ska vara ganska hårt för bästa smak

det där med kaffebryggare gör det bara räligt.

man gör det bäst för hand

Permalänk
Medlem

Hederlig kaffebryggare här...

Blir väll runt 4 koppar / dag. Ibland uppemot 8 men det beror på om en viss polare kommer upp eller inte

Brukar bli minst 2 på jobbet sen när man kommer hem.

Använder både mjölk och socker men visst går det dricka med bara mjölk eller svart om det så behövs.. Dock aldrig enbart socker det blir urk

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem

Dricker för lite kaffe orkar aldrig göra. Har försökt bli beroende men de går inte

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Kaffe blir KAFFE först när det bryggts i Perkulator. Innan dess är det nån sörja som man dricker bara för att.. Men våran OBH Nordica Perkulator kokar nog det godaste kaffet jag smakat.

Permalänk
Medlem

jag dricker bara kaffe hemma hos farsan.
han har någon såndär makapär som maler hela bönor och grejsar.
tokgott kaffe.

tror det är Zoega Passion han köper. mmmm.

hemma blir det aldrig kaffe, för det smakar fan inte lika gott.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Hedersmedlem

Drack en massa kaffe tidigare. Men sen skrev man en uppsats i kemi(gymnasiet) om koffein och då blev det helt plötsligt inte lika mycket Dricker fortfarande lite då och då.

Permalänk
Medlem

Fyfan för Selecta kaffeautomaterna på jobbet... måste man så måste man. Hemma däremot är det vattenkokare och press som gäller. Och Zoegas kaffe såklart. Mumma
Brukar la bli 5-6 koppar om dan

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Började dricka kaffe som 10-12 åring och har bara blivit fler och fler koppar varje år. Har väll blivit som värst nu när jag är 25år och jobbar som gymnasielärer med fri tillgång till kaffe.
När man jobbar funkar nästan alla typer av kaffe bra men jag föredrar Arvid Nordqvist

När man känner kaffesuget ute på stan blir det dock nästan alltid en dubbel espresso.
Hemma är jag välutrustad med min stryktåliga kaffebryggare från 70-talet som jag noga kalkar av med jämna mellanrum.
Ska det till att vara lite finare kaffe blir det expressobryggaren som åker fram och om jag orkar och har tid blir det en stor latte.
Ska de till att vara ritkgit fint maler jag bönorna själv och i vissa fall blir det även pressat kaffe

allt som allt blir det runt 7-8 koppar om dagen men ibland betydligt fler beroende på hur länge jag jobbar.

Permalänk

Åhhh kaffe...
Hur hade man klarat av arbetsveckan utan denna underbara dryck?
Jag klarar mig utan mat, tobak och andra livsviktiga saker.
Men kaffe hade jag inte överlevt utan.

Om det är någon som är sugen på att lyncha den som misshandlade kaffekonsten i morse här är välkommen att komma till Slagthuset i malmö och leta upp den skyldige.

Permalänk

Kör med en Krups maskin (Modell okänd)
Dricker dagligen 3-5 koppar, lite mjölk i, inget socker.
Kör oftast med Gevalia eller Löfbergs lila (Just nu kör jag en speciell sort från Gevalia, starkare sort gjord för att blandas med skummad mjölk, rekommenderas starkt!)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk

Jobbar på café så det blir mest egengjorda cappucinos / latte, blir fan redigt bra nu när man har gått baristakurs.
Vårat vanliga svarta kaffe smakar verkligen skit tyvärr tycker jag

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag dricker gratis kaffe i skolan är det sällan jag brygger själv, men i våra redigeringssalar står det alltid en kaffebryggare och en påse ekologisk gevalia bryggkaffe.

Jag måste bara beklaga mig lite, så sent som idag bytte de kaffemaskin i skolan, till någon som brygger kaffe som smakar bränd sump. Förjävla taskigt, hoppas de byter tillbaka.

Brukar väl för övrigt landa på kanske 4-6 koppar kaffe per dag.

Edit: Har för övrigt på senare tid upptäckt att kaffe inte alls är så beroendeframkallande som jag trodde. Om man jämför med snus, så är det rena barnleken att klara sig utan kaffe en dag eller två. Kanske inte så konstigt egentligen, men jag har nog druckit kaffe längre än jag har snusat.

Permalänk
Medlem

Kör med perkulator, ca 5 koppar om dan. Använder dessutom en timer till den så strax efter man vaknat av väckarklockan så drar perkulatorn igång ute i köket, Underbart ljud!

Permalänk
Medlem

Bytte ut elbryggaren mot en lånad espressobryggare + kvarn för två veckor sedan. Kommer ALDRIG gå tillbaka till bryggkaffe igen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

6-8 koppar om dagen. Är ungefär lagomt.
Har vanliga bryggare både hemma o på jobbet.
Fast hemma är det termoskanna som den brygger i , så när den är klar slår den ifrån så håller det sig varmt ändå i kannan.
Löfbergs Lila är väl det som dricks normalt sett , Gevalia kan det bli på jobbet när nån annan än jag står för gemensamma inköp till köket.

Permalänk
Medlem

Har denna hemma

Anledningen att jag köpte den var att jag ville ha en maskin där man kan få fram en kopp i taget, eftersom tjejen inte dricker kaffe (och så den blingiga blå displayen).

På jobbet blir det bryggkaffe, totalt 6-8 koppar om dagen, vanlit svart kaffe. På helgerna brukar jag ta en latte, som efterrätt.

Börjar tycka det är rätt gott att knapra på börnorna oxo, kanske ett tecken på beroende?

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekomendera Monsun Malabar bönor. Köp i närmsta kaffe och tehandel.

Jag köper bönor själv och maler och använder sedan perkulator, blir kanon.

Framöver blir det nog en Krups XP7240 för att hinna få en kopp espresso innan jobbet på morgonen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=99490

Edit: Precis den mr_cobra har i inläget nån sekund innan mig

Permalänk

Blir ett par koppar om dagen.

Mycket för espresso/cappuccino och favoriten bland det jag har testat är Inferno som finns på Kahls

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Soft tråd, en fråga

Jag har rätt allmäntrisig mage, den är rock solid ibland, men andra dagar så är det som djävulen är på besök.

Morsan tycker det är för mycket cola i min lägenhet och tycker jag ska byta över till Kaffe

Men tror ni magen vänjer sig efter ett tag, man blir ju lite små bubblig där ner i kistan så att säga.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Perkulator Ftw! attans så gott det blir ibland om jag är lat så blire väl pulverkaffe (skäms) lite över det men

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Fyfan för Selecta kaffeautomaterna på jobbet...

Kunde inte hållt med dig mer där...

Det ända som går att dricka där är cappucino samt deras choklad...

Allt annat smakar urk

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NexiZ
Kaffe blir KAFFE först när det bryggts i Perkulator. Innan dess är det nån sörja som man dricker bara för att.. Men våran OBH Nordica Perkulator kokar nog det godaste kaffet jag smakat.

word!

har samma här hemma (jävligt gott kaffe i den perkolatorn )och det bryggs väl en 4-5 ggr per dag då man är ledig. normalt bälgar man i sig 10-12 muggar om dagen för att stå ut. klättrade nästan på väggarna här hemma på julaftons kvällen då den förra gav upp. hängde på låset till coop på juldags morgonen och norpade en OBH igen så man fick rejält kaffe i sig igen.

Permalänk
Medlem

Drar væl 4-5 koppar på jobbet før att man vill speeda hela dagen, dricker vææældigt sællan hemma faktiskt.

Men jag ær som vissa skriver, kaffe som kaffe, bara det ær koffein.
Oftast kolsvart !

Dock kan jag uppskatta någon riktigt go kaffedrink på ett cafe, absolut! Is latte ær ju faktiskt RIKTIGT jækla gott en varm sommardag.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Soft tråd, en fråga

Jag har rätt allmäntrisig mage, den är rock solid ibland, men andra dagar så är det som djävulen är på besök.

Morsan tycker det är för mycket cola i min lägenhet och tycker jag ska byta över till Kaffe

Men tror ni magen vänjer sig efter ett tag, man blir ju lite små bubblig där ner i kistan så att säga.

Hmm. Ärligt talat är väl kaffe också rätt risigt för magen. Thé (om man är en autentisk thédrickare stavas det så) kanske funkar bättre?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Blir mest snabbkaffe eller pressat kaffe hemma eftersom mitt kök inte rymmer mer plats för lite större saker. I skolan blir det mest studentkaffet för 4 spänn koppen som smakar bättre än det man har hemma.

Ligger på 2-6 koppar om dagen beroende på hur schemat ser ut för dagen.

Just ja, kaffet ska vara svart!