Bygga spelkontroll till PC från scratch (tips behövs)

Permalänk
Medlem

Bygga spelkontroll till PC från scratch (tips behövs)

Jag har funderat lite på hur svårt det skulle vara att bygga en egen spelkontroll till PC och vad det skulle kosta.

Vad jag har förstått så behöver man följande:

ett USBchip som gör det möjligt att koppla en USB-sladd (namn på den typen av kort behövs)

en multiplexer för att "översätta" parallella in-signaler från knapparna till seriella för USBchippet

knappar

ett chassi för kontrollen och en USB-kabel

Frågan är då:
Är det så simpelt?
Krävs det lödning eller bara koppling av sladdar till korrekta portar på korten?
Finns det någon guide för hur man bygger en kontroll från scratch?
Var får man tag på alla komponenter?
Något mer jag behöver veta?

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Bygga spelkontroll till PC från scratch (tips behövs)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kjfk
Jag har funderat lite på hur svårt det skulle vara att bygga en egen spelkontroll till PC och vad det skulle kosta.

Vad jag har förstått så behöver man följande:

ett USBchip som gör det möjligt att koppla en USB-sladd (namn på den typen av kort behövs)

en multiplexer för att "översätta" parallella in-signaler från knapparna till seriella för USBchippet

knappar

ett chassi för kontrollen och en USB-kabel

Frågan är då:
Är det så simpelt?
Krävs det lödning eller bara koppling av sladdar till korrekta portar på korten?
Finns det någon guide för hur man bygger en kontroll från scratch?
Var får man tag på alla komponenter?
Något mer jag behöver veta?

Tack så mycket på förhand!

Jag skulle nog köpa en kontroller och sen modda den om du inte är nöjd med den. Finns ju för 100kr.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Mjo, det är ju ett sätt..
Problemet är att det inte är lika kul
Men är det för svårt eller dyrt att bygga från scratch så är det ju klart en fin utväg också.

Permalänk

Re: Bygga spelkontroll till PC från scratch (tips behövs)

Lär dig programmera mikrodatorer, så går det göra en usb gamepad. Svårigheten ligger i hur man ska få sin gamepad att agera som en standard gamepad, men det står säkert i någon guide/protokoll hur man gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kjfk
ett USBchip som gör det möjligt att koppla en USB-sladd (namn på den typen av kort behövs)

en multiplexer för att "översätta" parallella in-signaler från knapparna till seriella för USBchippet

Inte för att vara taskig utan bara för att ifrågasätta ideer för att få dig att tänka till:
Varför skulle chipet vilja ha datan seriellt in? Hur ska den veta hur växlingen av multiplexern skall göras? Och hur skulle chipet tolka informationen så att det blev rätt mot windows gamepad-mjukvara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kjfk
Frågan är då: ........

Är det så simpelt? Nej
Krävs det lödning eller bara koppling av sladdar till korrekta portar på korten?
Denna fråga avslöjar att du ej har kunskap/erfarenhet som krävs för bygget. Annars går det såklart använda kopplingsdäck eller vad man nu vill, men detta ska ju knappast vara något problem för en i bygget.

Finns det någon guide för hur man bygger en kontroll från scratch?
Gör det säkert om man googlar mycket, om du är intresserad kan du lägga ner tid på det.

Var får man tag på alla komponenter?
Elfa har det som behövs för detta bygge, om man bortser från kryssstyrknappen.

Något mer jag behöver veta?
Ja, mer elektronik. Ett tips är att först börja med något enklare, ett väldigt vanligt fel många gör..
Börja istället med t.ex. med rinnande ljus, ledsnurra och liknande.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag ser inget fel med att börja springa innan man kan gå, det är bara det att det är mycket svårare.
Det låter dock som att det är lite väl svårt att börja springa i detta fallet, annars brukar det fungera.
Om jag gör något innan jag börjar på universitet så blir det väl i så fall att bygga om en ursprunglig kontroll.

Men angående att frågan om lödning skulle påvisa att jag inte har erfarenhet kommenterar jag med att hela den här tråden skulle visa det. Men för en nybörjare som jag kan en multiplexer vara en IC-krets lika mycket som ett kretskort med portar för sladdar. Men när jag tittar på ELFA ser det ju snarare ut som IC än kort. Ett problem är ju dock att utröna vad alla pinnar är till när man inte har någon utbildning ^^
Men frågan handlade ju inte direkt om det var något problem med att löda eller något, utan snarare om jag skulle behöva inhandla en passande lödkolv.

Och jag har ingen erfarenhet om USBchip eller något, vilket är varför jag frågar om det verkligen är så simpelt. Men en kompis talade om för mig att det kunde vara möjligt om man använde en multiplexer för att göra signalerna seriella eftersom en USB är seriell. Då tycker även jag det låter logiskt att datan skulle vara seriell in. Ger inte multiplexern även signalerna ett ID så man vet från vilken kanal på multiplexern de kommer ifrån? Det vore logiskt enligt mig.

Samma kompis nämnde också att USBchippet skulle vara förprogrammerat eller något och självidentifierande så att man slipper programmera det själv. Men det finns inga sådana?

"Finns det någon guide?" var väl snarare menat som "Är det någon som har en guide som kan ge den till mig?". Ursäkta otydligheten. Det är trots allt rätt svårt att hitta guider tycker jag.

Men tack för svaret!

Permalänk

Svaret på problemet är det första ja skrev förra gången (mikrodator).

Sökord: build your own gamepad är inte fel att börja med och som du sa så är det lite arbete ibland att hitta något bra. Ibland finner du t.ex. delar av ett projekt som du kan använda i ditt. Så några timmar sökning är inte fel.

Med en multiplexer kan man bl.a. göra om data från parallellt till seriellt och det var dit du och din kamrat hade rätt om den. Det är en elektronikkrets på grundnivå där man själv får styra hur den skall välja data, skall man ha data seriellt ut så får man tänka mycket på klockningen.
Kretsen kräver alltså att man har lite förkunskaper, som det mesta inom elektronik.

Förprogrammerad usbchipp skulle kunna vara en mikrodator, som någon annan har programmerat åt en. Men marknaden för hemmagjorda gamepads, där någon annan har gjort typ allt arbete förutom att montera ihop gamepaden är inte stor. Så det är nog svårt att hitta en sådan en sådan färdigprogrammerad mikrodator.

Dock kan man ju göra det själv, men då skall man börja längre ner, som rinnande ljus och ledsnurra etc. Sedan använda knappar och upptäcka fenomenet kontaktstuts.
*edit*
Det som krävs för detta bygge är att man i detalj förstår vad som händer från knappen in i mikrodatorn med kontaktstutsar, därefter omvanlingen till usb och sedan hur windows tolkar en standard gamepad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag äger en sådan här:

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id...

Och den faktiskt ganska enkel. Den ger liknande signaler som ett vanligt tangentbort. Kan du inte köpa nåt liknande skruva isär och ta lärdom?

Visst till sånna där mojänger finns det drivrutiner osv men de gör inte mer än ändrar simuleringen av tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

http://www.youtube.com/watch?v=Fs7pIt_28QU kanske kan vara bra?
Vet inte om det är det du letar efter, men du kanske kan få några ideér av det?
Funderar själv på att bygga en kontroll för att köra tåg (train simulator 2014) med (ungefär en sådan här!) !
Hoppas du lyckas!

Permalänk
Medlem

mitt tips är att skruva isär en redan befintlig handkontroll för att studera hur den är uppbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

http://www.youtube.com/watch?v=Fs7pIt_28QU kanske kan vara bra?
Vet inte om det är det du letar efter, men du kanske kan få några ideér av det?
Funderar själv på att bygga en kontroll för att köra tåg (train simulator 2014) med (ungefär en sådan här!) !
Hoppas du lyckas!

Haha skön bump av tråden sådär 5 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

http://www.youtube.com/watch?v=Fs7pIt_28QU kanske kan vara bra?
Vet inte om det är det du letar efter, men du kanske kan få några ideér av det?
Funderar själv på att bygga en kontroll för att köra tåg (train simulator 2014) med (ungefär en sådan här!) !
Hoppas du lyckas!

Tråden är ifrån 2008, tror problemet är löst! XD

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Tråden är ifrån 2008, tror problemet är löst! XD

Ja visst är det en kraftig bump från 2008.
Men att problemet/lösningen skulle vara löst, tror jag inte mycket på om man läser hela tråden Tyvärr.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]