Datorägare kan bli skyldiga att betala tv-avgift

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag tycker att det är lika rimligt att betala för datorn som för tvn. (Med det inte sagt att jag tycker om licensen i sig.)

Jag har inte använt min tv på 3-4 för att titta på tv, inte ens 1 gång under den tiden! Men jag använder den flitigt när jag spelar tv-spel. Varför skall jag betala för att ha en TV? Jag vill ju inte titta på tv på tvn.

Tänkte precis samma sak. Glor nästan aldrig på TV och när man väl slår på burken så är det inte SVT som gäller.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Microsoft borde köra med samma stil, skicka ut en kontrollant som knackar på dörren och säger att vi ser att du inte har en licens för Vista och office Bloated edition. Eftersom de båda finns på internet så har du tillgång till dem och då skall du betala för fanskapen varje sig du använder dem eller ej.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

totalt jävla meningslöst, varför ska man för det första sitta och betala 2000 kronor om året för kanaler man inte ens kollar på? helt absurt, och nu kanske man måste betala endast för att man har internet,, , , ,, ner med SVT!

Permalänk
Medlem

Vad jag vill minnas, så är det riksdagen som fattar beslut angående eventuella avgifter/skatter och inte SVTs verkställande direktör. Sen får denne spekulera hur mycket den vill, och forumdeltagarna också för den delen - Men varför hänga sig på tangenterna och skrika rätt ut - Som om allting vore spikat redan?

Permalänk

HAHAHAH! MY ASS! Aldrig att jag kmr betala ngt sådant i framtiden!
Kul om man har ett litet företag som har det svårt ekonomiskt, kul med ännu fler avgifter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar SVTs program skarpt, dock låter det här bara som ett sätt att få TV-avgift från som många som möjligt. Har man ingen TV så är man nog inte i en ekonomisk situation där man borde behöva bidra till SVT. Riktigt bra idé att ha allt på nätet btw! Fast dom får akta sig så att inte internet tar slut :rolleyes:...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Alla har väl en stereo eller en mp3-spelare med inbyggd radiomotagare eller tom. en mobil med radio i, isåfall ska man redan betala "tv-avgift". Så ni som inte betalar nu men har radio, tv, mobil eller mp3-spelare med radio kapacitet, ni borde redan betala. Det känns som om antalet personer som "drabbas" pga införandet av en regel som denna är försumbar. För övrigt bör vi alla fundera på vad tv-avgiften finansierar och om det kanske inte ändå är värt pengarna. Sedan kan man iofs tycka att de kunde finansiera Sveriges TV och Radio mha skattepengar istället och lägga ner radiotjänst Kiruna och sluta länga pengar på radio pejlare. Det är dock en helt annan diskusion.
.<./end drunken message>

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jävla Vänster jävlar, räcker fan med den höga skatten vi har.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Vad jag vill minnas, så är det riksdagen som fattar beslut angående eventuella avgifter/skatter och inte SVTs verkställande direktör. Sen får denne spekulera hur mycket den vill, och forumdeltagarna också för den delen - Men varför hänga sig på tangenterna och skrika rätt ut - Som om allting vore spikat redan?

Japp! Vi skulle röstat på nazisterna istället!

Nä, allvarligt talat i det här fallet så känns det inte som det spelat någon roll vilken av partierna över 4% spärren man röstat på. Flera moderater vet man ju bojkottade tv-licensen, de är i majoritet idag men det spelar ju tydligen ingen som helst roll. Nä, dags för folk att höras lite kanske.... Helst innan det blir spikat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Alla har väl en stereo eller en mp3-spelare med inbyggd radiomotagare eller tom. en mobil med radio i, isåfall ska man redan betala "tv-avgift". Så ni som inte betalar nu men har radio, tv, mobil eller mp3-spelare med radio kapacitet, ni borde redan betala. Det känns som om antalet personer som "drabbas" pga införandet av en regel som denna är försumbar. För övrigt bör vi alla fundera på vad tv-avgiften finansierar och om det kanske inte ändå är värt pengarna. Sedan kan man iofs tycka att de kunde finansiera Sveriges TV och Radio mha skattepengar istället och lägga ner radiotjänst Kiruna och sluta länga pengar på radio pejlare. Det är dock en helt annan diskusion.
.<./end drunken message>

Nej, TV-mottagare och ingenting annat är det som gäller, för dagen!

Permalänk
Medlem

Idiotidé

Det vore smartare att koppla åtkomsten, till vissa delar av det SVT lägger ut på nätet, till att man registrera sig mha kundnumret på licensen. Sedan kan den som betalar sin licens logga in från valfri dator och titta på det exlusiva materialet.

Att jaga hela svenska datorfolket oavsett om man är intresserad eller inte av SVTs utbud är en idiotidé i stil med högerregeringens jakt på fildelare. Tur för Beatrice Ask mfl att vi svenskar inte är lika våldsbenägna som invånarna i vissa sydostligt belägna länder med annan trosgrund.

Permalänk
Medlem

För fan kollektiv bestraffning. Kan ju inte gärna vara vårt fel att SVT vill streama sin skit. Dom får inte en spänn av mig, om jag så ska sluta sitta framför datorn.

Permalänk

Jag lyssnar aldrig på radio och ser aldrig på svt. Tv6+discovery skulle räcka gott och väl för mig. Det är endå det enda jag ser på. Jag tycker att de lika gärna kunde lägga ner hela alltet eller ev ta betalt från dem som vill se/höra på de kanalerna

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Alla har väl en stereo eller en mp3-spelare med inbyggd radiomotagare eller tom. en mobil med radio i, isåfall ska man redan betala "tv-avgift". Så ni som inte betalar nu men har radio, tv, mobil eller mp3-spelare med radio kapacitet, ni borde redan betala. Det känns som om antalet personer som "drabbas" pga införandet av en regel som denna är försumbar. För övrigt bör vi alla fundera på vad tv-avgiften finansierar och om det kanske inte ändå är värt pengarna. Sedan kan man iofs tycka att de kunde finansiera Sveriges TV och Radio mha skattepengar istället och lägga ner radiotjänst Kiruna och sluta länga pengar på radio pejlare. Det är dock en helt annan diskusion.
.<./end drunken message>

Har man bara en radio så behöver man inte betala TV-avgift, så är det numera.
Däremot om du har en video utan TV så måste du betala TV-avgift, för det finns TVmottagare i videon.

Permalänk
Medlem

Död åt detta satans sketna kommunist/snobbmoderatlandet. Nästa val blir det pp/sd!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Har man bara en radio så behöver man inte betala TV-avgift, så är det numera.
Däremot om du har en video utan TV så måste du betala TV-avgift, för det finns TVmottagare i videon.

Faktiskt så finns det bara i de inspelningsbara video apparaterna. Även om den andra sorten är i stort sätt obefintlig idag. Hur gäller det när det är fullt övergått till digital tv förresten? Jag menar ska man betala för en analog tv motagare om de inte används längre? De kan ju inte först tving på folk digitalboxar och seda tvinga de som slopade digital tv att fortsätta betala licens fast de inte kan få in några tv kanaler på sina apparater. Och jag tvivlar på att många har en vhs med digital tv motagare. Min kompis hadde en för många år sedan men det är den enda jag har sätt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

DRA ÅT HELVETET , JÄVLA STAT , JÄVLA SVT SKIT KANAL ÄNDÅ

Visa signatur

Intel Core i5 6600 @ 3.30GHz (Skylake)| 16,0GB DDR4| NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB| M2 Intel SSD 250 GB| Intel SSD 250GB|Corsair Vengeance 2000 Headset| Acer XB240H|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interactive
DRA ÅT HELVETET , JÄVLA STAT , JÄVLA SVT SKIT KANAL ÄNDÅ

WORD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Ta bort hela SVT!

Ja det låter bra.
Enda syftet med att gå ut på nätet och streama är en ursäkt för att debitera obligatorisk tv licens för alla.
vem tittar på deras skitprogramm ? Förbannade ockrare !

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

SVT är en cancersvulst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Vad jag vill minnas, så är det riksdagen som fattar beslut angående eventuella avgifter/skatter och inte SVTs verkställande direktör. Sen får denne spekulera hur mycket den vill, och forumdeltagarna också för den delen - Men varför hänga sig på tangenterna och skrika rätt ut - Som om allting vore spikat redan?

Det spelar väl ingen roll om det är beslutat ännu. Bara att Eva Hamilton tar upp möjligheten bör ju leda till hennes omedelbara avskedan. Idéen är bara minimalt avlägsen ifrån mafiautpressning och "beskyddarverksamhet". Vad ska dom göra härnäst? Ställa ut tvapparater på allmänna platser och slänga in alla i fängelse för folk som går förbi utan att ha betalat 2000 kr i TV-avgift?

Permalänk

Det här är ju fruktansvärt. Jag har precis pengar så jag kan betala min internet uppkoppling. Ska jag då betala en #/%*a TV licens också?

Det är ju bara en enda smörja på SVT. Dom borde göra konton på SVTs sida där man kan betala för att ha ett sådant "stream" konto. Eller så kan dom logga alla ip adresser som kollar på det streamade materialet ock skicka räkningar till dom.

Min mor betalar till och med TV licensen fast hon inte ens har en tv!

Permalänk

Känns som att svt borde skattefinansieras istället. Detta med avgifter blir ju bara absurt. Men visst, skall man vara konsekvent så är det väl inget galet med att ta betalt även av de som har dator med internet. Det är inte allt för sällan jag själv kollar på svt via nätet. Finns inte så många andra svenska kanaler som sänder/producerar vettiga grejer i mina ögon.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Så länge vi har en borgelig regering kommer det ALDRIG att ske! Heja Reinfelt!

Jävla kommunistfasoner!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem

Jag tycker SVT ska finnas kvar men detta är inte rätt för någon, den som inte har tv ska inte behöva betala tvavgiften. Detta borde inte kunna gå att genomföra då det är så idiotiskt att t.o.m. politikerna borde reagera, om de nu överhuvudtaget bryr sig om något beslut som angår en invånare i sverige.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag Spränger min dator i 1000 bitar om sån skit införs! Tvn också! Sänds ändå bara skit på den är så jävla tröt på alla jävlar som ska krama ur oss stakars låglönade massa pengar. För i tiden fanns det inte en massa extra avgifter. Idag så ska man först betala Tv licens sen måste man köpa en Digital box sen måste man betala månads avgift på den och ska man ha någon bra kanal får man betala det dubbla! Så har vi mobil räkningar hit och dit Internet abonemang. Så undrar folk varför dom inte har råd att leva. När man ska betala 4 gånger för att få ha en sak den stora fördelen för alla Svensons att betala räkningarna via Internet lär ju gå i stöpet de kommer inte att kunna ha en dator och får gå till sitt bank kontor i fortsättningen också. Jag har sagt det för och säger det igen Säljarna av PC datorer och Internet leverantörerna. Dom som slukar oss på pengar och sedan lever lyx dom ska betala alla extra avgifter!
Tror detta blir sista sommaren som jag använder en dator. Tack och hej!

Permalänk
Medlem

Ja det är maffiametoder de sysslar med.
Borde finnas protestlistor redan nu och den där ragatans mailadress så vi kunde spamma henne ett par sanningens ord.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

OM dom nu ska genomföra nått sånt här då kan dom väl i alla fall ha någon typ av inloggning på deras sida så att man måste köpa sig ett pass för sin IP för att få streama. Att kräva alla på pengar är ju bara larvigt. Som om de skulle få flera miljoner svenskar att betala 2000kr per år för något de aldrig använder?

Piratpartiet ftw.

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk

Men det finns väl massvis med sammhälsnyttiga instutioner man inte använder sig av men ändå betalar för? Förstår inte vad som är så speciellt med just svt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

De kanske ska börja med att skicka ut tv-avsnitt direkt till brevlådan.

Permalänk

Vart fan är vi på väg egentligen? Jag blir bara så jäkla förbannad på sådant här skit rent ut sagt. Katten alltså. Först nya idéer och lagar om att företag skall få väcka åtal och jaga fildelare utanför polisen som kommer att missbrukas så det skriker om det och nu detta? Vad kommer sedan? Betala licens för att äga en mobil med wap på?

SVT är några jäkla bönder i 60 års åldern som inte vet vad teknik är och kallar det för plast med ström. Pensionera er och lägg ned SVT och flytta till Ryssland!

Jag skall ringa till min fastighetsägare på Måndag morgon och plocka bort SVT från mitt utbud. Sedan skall jag ringa till radiotjänst och anmäla mig så jag slipper att betala skiten. No boubt about it! Är inte på humör och nu detta efter en två timmars film. GAH!

:/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.