Datorägare kan bli skyldiga att betala tv-avgift

Permalänk
Medlem

Peljaren plingade på igår...

Edit: Det här hände igår kväll.

Det plingar på dörren och min flickvän öppnar (Jag är inte hemma).

Pejlaren: Hej! Jag ser att du har TV.

Min flickvän vänder sig om och ser teven genom spegeln i hallen.

Flickvän: Nej, det där är en dataskärm.

P: Ovanligt stor för att vara en dataskärm.

F: Men det är en dataskärm.

P: Har ni en tv-mottagare, vhs eller inspelningsbar dvd?

F: Nej.

P: Jag tror fortfarande att det är en TV.

F: Nej, det är en dataskärm.

P: Aha.

F: Hej då!

Visa signatur

[>-------------<]
If I ever meet you I will CTRL-ALT-DELETE you...

Permalänk
Medlem

Då kommer det dimpa ned ett halft hotfullt brev i brevlådan efter helgen. Där dom hotar att dra in polis om inte tv innehav medges.

Bara ringa upp numret som bifogas på brevet och söka efter din sk handläggare. Där du sen bestrider vad de sett då det är en datorskärm.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Det finns en bra grej med SVT, dom har PLUS och Sverker. Resten är i princip skräp och är sådant jag lätt klarar mig utan.

Synd att Sverker jobbar åt SVT, annars hade han ju kunnat kasta lite skit på att "Datorägare" ska betala tv-avgift.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
Det finns en bra grej med SVT, dom har PLUS och Sverker. Resten är i princip skräp och är sådant jag lätt klarar mig utan.

Synd att Sverker jobbar åt SVT, annars hade han ju kunnat kasta lite skit på att "Datorägare" ska betala tv-avgift.

Hahaha

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Fick svar från SVT. De har bara copy/paste från deras hemsida.
---------------------
Hej

Klargörande om framtida
SVT-kanaler på nätet och tv-avgiften

2008-03-19. Allt fler tittar på tv via webben. 65 procent av hushållen är uppkopplade. De blir bara fler. SVT Play slår rekord. Den är den i populäraste tjänsten på nätet när det gäller att ta del av tv-program. Nästa steg blir att sända "live", det vill säga att erbjuda en hel SVT-kanal via internet.

Men det finns en rad problem - teknik, rättighetsklarering och ekonomi - som innebär att det inte går att nu ge besked när SVT kan distribuera via internet. Det ligger med all säkerhet några år framåt i tiden. Det krävs teknisk kapacitet för att ett stort antal samtida användare ska kunna koppla upp sig. Det krävs uppgörelser med rättighetsorganisationerna. Det krävs en rimlig kostnadsnivå och omprioriteringar i budgeten. SVT har ännu inte lösningarna, men arbetar med frågorna.

Enligt de regler som riksdagen redan fattat beslut om så är alla som har utrustning som kan ta emot tv-kanaler i direktsändningar i dag skyldiga att betala tv-avgift. Det kan till exempel vara en dator med tv-kort. Men man betalar bara en avgift per hushåll, oavsett hur många mottagare man har. Har man redan en tv och betalar tv-avgift betalar man inte dessutom extra för en dator med tv-kort.

Skillnaden i framtiden skulle alltså bli att de som endast har en dator skulle ges möjlighet att se SVT:s kanaler via internet - även utan tv-kort. Därmed skulle man alltså bli avgiftsskyldig om det är ens enda mottagare. Det är en del av tanken med solidarisk finansiering via tv-avgiften, som Sveriges riksdag ställt sig bakom.
---------------------------------------

Det går inte debattera med dom. De förstår inte att de gör något fel och gör massor människor arga. Jag fick inte svar på min fråga. Nej SVT har förlorat hela mitt förtroende.

Permalänk
Medlem

Innan dom isåfall kan ta betalt så behöver lagen skriva om. Datorn saknar i dagsläget kanalväljare. Dock så finns ju tiden. Kan tänka mig att det ligger något år i framtididen. Detta medför att risken/chansen för tv avgiften blir skatt ökar.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

SVT kan väl införa reklam i sitt som alla andra kanaler gör. Sen så slopar de avgiften och frid och fröjd

Har inget emot reklamen i tv, bara den inte avbryter mitt i en film...där tar det priset. Men mellan programen inga problem.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Kan inte någon anmälla SVT till EU-domstolen?

Vilket annat bolag kan lägga ut sina produkter "gratis" för att kräva att samtliga skall betala för dom, oavsett ifall man vill ha dom eller ej. Det var inte länge sedan SVT lade ner det analoga marknäter till fördel för det digitala. Dom skulle med lätthet kunnat kryptera sina program så att dom som ville ha dom fick betala. Detta gjordes naturligtvis inte, utan det heter att dom ingår i gratisutbudet. Deras affärsidé är rent ut sagt kriminell, och jag tror väldigt starkt på att dom skulle bli fällda i en rättegång som hålls utanför Sverige. Tyvärr varken jag orkar eller har tid att driva frågan, hoppas någon annan tar tag i det.

Tja, som jag skrev tidigare så gör ju danska DR exakt samma sak sedan den 1:a januari 2007. och de har tvingat mig till att betala skiten nu (väntar på svar från dem eftersom jag skall bestrida deras beslut)

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Låt någon arbetslös bestrida fallet så lär det svida extra mycket då staten finansierar dina utgifter för fallet. Ni förstår ironin i det hela ?

Permalänk
Medlem

Man blir bara mer och mer irriterad på SVT. Jag fullkomligt hatar när storebror skall dra alla över en kam och kollektivistiskt tvinga vanliga människor att ställa sig i ledet. Detsamma gäller för Telia som är ett f.d. monopolföretag. Kändes exempelvis som det dröjde sekler innan XDSL lanserades brett i Sverige medan detta bla fanns lätttillgänglit i Tyskland. Detta endast för att Telia tyckte det låg för dom att bromsa utvecklingen. Skippa föråldrade diktatorfasoner/monopol, för fram det fria valet och företag som Bredbandsbolaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanka
Det är helt otroligt vad folk klagar på TV-licensen. Utan public service skulle vi som inte avnjuter Fear Factor och dylikt skräp inte ha ett skit att titta på.

sen när är fear factor på svt

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alienware
sen när är fear factor på svt

Strunta i honom. Han tror la' att TV3/5 är del av SVT, för de är väl väldigt lika i utförandet? Ahem...

Permalänk
Medlem

Att det inte äns har tänk tanken att ta betalat för svt hemsida sin tjäntser på internet
Genom att man skappar sig ett konto.

Dags skriva om där lagen om tv avgiften.

Sverige makt får inte skall inte tvinga avgifter om man inte vill ha tjänsten.
Man får inte ta avgifter tvninga medborgare att vara kund i en tjänst
Om man inte vill använda

Självklart är det alvarligt att tving avgifter på människor i ett land.
Näms inte ett ljud i debbaten om ordet tvningade betala .
Finns flera olika sätt få information

De som bor på landet talas det inte om verkliga problem med breband telia
För många fungera det inte se på svt program via breband för Telia komer inte att bygga ut bredband på landet , för att det lönar sig inte.

Många som inte talar om verklighet ,
Telia struntar underhålla bygga ut hög kvalite på landset .

Jag kan inte se titta lada upp svt sida, tar för långt tid
Det hackar på programen ,

Var för ska jag tvnings betala avgift.

Slut stoppa makt missbruk
angånd av hur mans kappar serös tjänst om man vill ha tjänsten använda sig den .

Detta står inte till föärhålland många som bor på landet som inte kan skaffa sig högre bredband många har knatt 25 kb.

Det finns verklighet som an inte kopplar i hopp med detta förslag.
telia fått mycket kretik angånd om bredband ut på landsbyggden

Tänk om posten skulle vbara köra ut post till områden som var lönsamt bor masa folk nära varandra

Ip telefon har masa problem . som inte alltid fungera , man kan inte ringa ut

Alvarlig saker dålig kvaliote oseriös förslag
Man lever inte upp till kavlitet också

Något mer på köppet vi ska ha i sverige försämrad mjöligheter få säga nej vill inte se på tve eller svt hemsida.

Finns folk betalar för andra sidor som vil ha amriknaksa kanalare . via internet som inte äns finns på kabel tve.

Dags bytt ut svt ledning .
De som kommer med förslag som inte är i förhållande till verkligeht som skapper ännu mer orättviss.

Alla i sverige kan inte ta vara på svt hemdida telia komer inte att bygga ut över allt bredand

FInns det inga andra lagar som kan stoppa såna härförslag.
Hur var det var skyldigt bygg bredband första hand åt alla i sverige ? innan man kan erbjuda såna tvningade tjänster avgifter ,

Det finns folk som mår jätte dåligt blir tvingad till något som man inte vill

Fel tvninga människor

Jag har ingen tve motagare hemma heller ,
Jag har sålt tven
Jag kan inte få högre bredband på landet . än 0.256 kb
Det går inte se på svt program använda sidan tar för lång tid lada.

Sälj ut svt
Låt privata företag ,slås om tve kunder om sina kanaler .

På tiden att man skappar en mer friare konkurans kraftiga tve företag som kan hyr tve kanaler .

Finns all rätt klaga på detta gnälla ,

Var för låser maninte sida .
Bygger upp medlemskapp konto.
Då skulle inte sidan kunna visa upp för människor som inte har betalat för programet ,

Var för gör man svt sida till gänligt för vem som helst ?
var för ska sidan av svst vara öppen ?

Jag tycker det är fel att tvninga oss andra som inte vill anväda svt tjänster.
ska alla tdningar kräva avgifte för att de har sina sidor öppna ?

Det blir jätte orättvist mot alla dags tidningar som har sida som kan läsa utan betala, Bord ha kont avgifter mjöligheter till rega sig .

Sen är det mycket läger kostnader bedriva internet tve kanaler.
För dem som vill rega sig skaffa sig tve konto

Nä hur kan man koma på sånt här förslag utan ta reda på kretik mot telia bredband ut på landsbyggden ? som inte går använda sig av svt tjänster, för gamla växler stationer som inte klara av mer än 25 kb
----------

Var inte så fega av oss ,
Dags för den störta demonstation på par miljoner svenskar
Tycker vi ska demostera

räcker inte bli 100 000 som går i demstartion tåg
Skalan storleken som är viktigt

Var fför inte stor strejka mot staten . alla som jobbar i komuen stat
alvarlig fråga att ta strid för.

Tänk buss bolga kund kör upp folk biligt saml i hopp oss
Kund bli 1 miljon svenskar ut på demostations tåg

Våra rättheter att säga i från utan för svt hus.

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Avstängd

Vad är det här för dumheter,jag betalar redan tv-licens till radiotjänst i kiruna,ska jag betala en licens till för att jag har dator nu med,jävla muppar...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag fick ju svar jag med på mina frågor från Radiotjänst.
Här är svaren:

Citat:

Hej
Tack för ditt e-brev och jag ber om ursäkt för att svaret kommer sent. Vad kul att du gillar SVT:s utbud!
Förslaget om kort i digital-boxen för att se på SVT är inte nytt. Det togs bland annat upp som förslag när regeringen förra gången utredde tv-avgiften, vilket var kring digitaliseringens införande.
En av anledningarna till att SVT inte kodar sina sändningar är att både de och SR har ett åtagande gentemot riksdag och regering. Vid hot, krig eller andra samhällsomfattande händelser måste viktig information kunna nå hela svenska folket genom dessa kanaler.
Enligt strategichefen på SVT ligger det flera år framåt i tiden innan SVT möjligen finns på Internet. Det är många frågor som ska lösas kring teknik, rättigheter m.m innan detta är möjligt. Mycket kan hända innan dess och därför lägger vi på Radiotjänst ännu så länge inte så mycket vikt vid frågan om vad som händer med tv-avgiften förrän detta är mer nära förestående.

Hälsningar
RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Kommunikationsenheten

Så ta inte det med tv-avgiften på internet på allt för stort alvar än...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

ta borta hela svt för min del, tittar ej på tv, betalar ingen tv avgift, alldrig gjört, kommer alldrig att göra, det luktar gamla sovjet hela VÄGEN

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
ta borta hela svt för min del, tittar ej på tv, betalar ingen tv avgift, alldrig gjört, kommer alldrig att göra, det luktar gamla sovjet hela VÄGEN

Hahaha...bra sagt. Och jag kör i samma riktning. Ned med svt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det var så att dom bara vill att sina kunder (TV-avgiftsbetalare) ska få tillgång till material via webben och inte bara för att dom vill att hela Sveriges befolkning ska betala till dom så kan dom ju lätt bara skicka med inloggningsuppgifter till de som betalat.. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Yes! En till som drar igång en tråd som är nästan exakt 1 år gammal.
Åter, hur i hela friden hittade man den här tråden?

Men den här tråden är i alla fall liiiiite anorlunda då det fortfarande är en aktuell fråga. Men jag blir lika förvånad varje gång någon hittar en tråd som ligger flera 100 sidor bak i forumet...

Snälla, lär er läsa vilket datum sissta inlägget är och tänk efter om tråden är värd att dra igång...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |