Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Mystiskt Data Problem, HJÄLP önskas!

Jag har fått ett problem med min dator efter hårdvaru uppgradering, jag har nyligen köpt ett nytt moderkort, minnen och processor (se nedan).

Nyinköpt hårdvara;

Processor: Intel Core 2 Duo E8500
Motherboard: Asus Maximus Extreme X38
Memory: Kingston 2GB Dual DDR3 1066MHz

Problemet är att när jag stänger av datorn och gör en så kallad "kall start" så fungerar allt som det ska förutom att bildskärmen är helt svart, ser inte ens boot text eller logga. Rensar jag CMOS och startar om och startar med alternativet (F2) load default settings så kommer jag in i windows som vanligt. Men så fort jag stänger av datorn och sen startar upp den igen så ser jag ingen boot logga eller boot text igen och kommer inte in i windows, kör jag samma procedur som ovan igen så funkar allt som det ska igen?

Är det någon speciell inställning som måste göras i BIOSEN? för det verkar som om datorn inte kan hitta grafik kortet i BOOTEN eller nått liknande.

Här är resten av min hårdvara;

Tower: COOLER MASTER Stacker 830
Power Supply: HIPER Modular Type-R 580W
Processor: Intel Core 2 Duo E8500
Motherboard: Asus Maximus Extreme X38
Video Card: BFG 8800 ULTRA 768MB OC
Memory: Kingston 2GB Dual DDR3 1066MHz
Hard Drives: Samsung SATA 2 250GB
Sound Card: SupremeFX II HD
Monitor: Samsung SyncMaster 226BW 22" 2MS LCD
Keyboard: Logitech G15 Gaming Keyboard
Mouse: Logitech MX518 Gaming-Grade Optical Mouse
Gaming Devices: Logitech G25 Racing Wheel, Track-IR 4 PRO

Övrigt;

Windows XP PRO OS
Nyaste BIOSEN till moderkortet
Nyaste DirectX och drivrutiner

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Blir det samma sak (att det fungerar) om du endast "varmstartar" genom att trycka på resetknappen, eller måste du in i BIOS för att den ska starta?

Edit: Vad jag funderar på: Skulle det gå att varmstarta med reset tror jag att ditt Hiper inte orkar med kallstarter längre, utan ligger på gränsen och storknar när HD osv annat ska spinna upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Japps varmstart funkar fint och jag var inne på samma tanke som du att nät agget inte räcker till längre, bra att se någon mer än jag som är inne på samma tråd.

EDIT: Helt sjukt, fick hem mitt nya nätagg i dag och har stoppat i det. Kall start funkar fortfarande inte utan att man kör (F2) load setup default för BIOSEN, men varm start funkar bra. Måste vara någon jäkla inställning i biosen eller nått sånt som strular till det, jag kan bara hoppas att någon som kör med samma moderkort eller har gjort tester med det läser detta.

EDIT: Problem löst, dessa Kingston minnen är inte kompatibelt med moderkortet. Har testat med ett par 2Gig Dual Corsair XMS3 DHX minnen och allt funkar klockrent.

Visa signatur