Permalänk
Medlem

BBB Modem + DiR 655 funkar inte bra?

Hallå kopplade precis in mitt adsl från bbb, har haft telia innan på bbb's modem då gick det att ansluta DiR 655 routerns wan-port till port 1 på BBB modem/router saken. Men sen när jag har fått BBB så funkar det inte att gå in på internet om man är ansluten DiR 655. Någon som har något lösning?
alltså Korsad DiR 655 wan port till BBB Modem/router port 1 sen datorn i BBB Modemet och servern i DiR 655

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Fråga nr1: Har du satt Gate till DIR 655:an på datorn innanför routern?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

nvm jag raderade alla gamla värden och nu funkar det bra. dock verkar jag inte kunna komma åt de på DiR 655 om jag sitter i modemet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fungerar hur bra som helst hos mig, kolla igenom inställningarna eller något.

Permalänk
Medlem

Internet fungerar utmärkt ja, men jag kommer inte åt det lokala nätverket på de som sitter på DiR 655 om jag sitter på modemet samt får jag en annan internet ip av modemet om jag inte sitter i routern. riktigt konstigt. hur ändrar man inställningar i modemet?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Internet fungerar utmärkt ja, men jag kommer inte åt det lokala nätverket på de som sitter på DiR 655 om jag sitter på modemet samt får jag en annan internet ip av modemet om jag inte sitter i routern. riktigt konstigt. hur ändrar man inställningar i modemet?

Enkelt, de är i helt olika nätverk.

Dem som sitter innanför routern har: 192.168.X.X
Dem som sitter utanför routern (direkt i modemet) har: Extern IP

Routern kommer inte kunna routa in trafik men den kommer däremot kunna routa ut den, dvs att om du försöker nå en dator som sitter direkt i modemet kommer detta att funka, gör du tvärtom kommer routern neka det.
Ganska svårt och förklara men, sätt alla datorer bakom routern, för att förenkla det

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

går inte detta att fixa? jag menar om man sätter in en switch i en router så funkar det fint ju.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

modemet är en switch