Jag köper aldrig mer en ASUS. Läs om hur Asus support fungerar.
Nu ska ni få höra hur jag har blivit behandlad av Asus support/service.
Det hela började med att min ca 2månader gamla Asus V1S-B1 laptop slutade gå på batteriet. Endast gång med nätadapter var möjlig. Även vänstra touchpadknappen var ett garantiärende då den allteftersom blev hårdare och hårdare att trycka på.
Kontaktade Asus support och jag fick ett RMA nummer och bestämmde pick-up med Jetpak som hämtade datorn någon dag senare. En detaljerad beskrivning på engelska angående problemet skrevs vilken lades på datorns skrivbord, en papperskopia i lådan samt att den mejlades till Asus support.
Ca två veckor förflöt och idag anlände datorn. - Hurra, tänkte jag och öppnade paketet. Det första jag upptäckte var att datorn låg lös i kartongen och "skramlade runt". Tog upp datorn ur paketet och öppnade locket. Provade touchpadknappen. Exakt samma problem fortfarande.
Prövade därpå powerknappen, ingenting. Kopplade in AC-adaptern och datorn startade. När datorn loggat in i windows och batteriet låg på ca 15% så drog jag ur kabeln och datorn dog. Exakt samma problem fortfarande.
Mao är datorn i exakt samma skick som när jag skickade iväg den för två veckor sedan. Vid det här laget är man lite småirritera och ringer supporten för att kräva en förklaring av vad som gått snett.
Enligt arbetsbeskrivningen som skickades med har moderkort, huvudbatteri samt "top case" bytts. Top case innebär den övre delen på locket när datorn är ihopfälld enligt "Cris" från asus support. Men Locket har inte bytts, då jag noga dokumenterade datorns skick innan jag skickade iväg den. Den enda lilla repa som fanns på hela datorn var på locket, och den är kvar på exakt samma ställe. (Vad nu datorns lock har de aktuella problemen att göra)
Jag tycker det är så jäkla dåligt så det är inte sant hur man blir behandlad. Ville ha någon typ av kompensation eller ersättningsdator för supportens klanteri, men blev nekad detta. Då bad jag om att få tala med supportkillens chef samt vad denne hette. Efter mycket om och men fick jag fram att han heter "Max" enligt "Stefan" på supporten. Stefan vill inte uppge sitt fulla namn. Efter att ha dividerat färdigt om alla problem avslutar vi samtalet och jag ber om att få återkomma när jag gjort ett mer utförligt test på datorn ang. batteriproblemet.
När jag återkommer pratar jag med en kille som heter "Chris". De jag pratar med på supporten verkar rörande överens om att inget finns att göra för att kompensera mig för att jag kommer vara utan dator i 1 månad, de ber mig inte ens om ursäkt.
Ingen förklaring ges på varför det har blivit på det här viset. Då ber jag Chris om hans chef namn och namnet "Mikael" kommer fram. Någon "Max" är inte chef. Jag ber om Mikaels telefonnummer men får endast en emailadress.
Söker på Google och får fram länken som finns i början på inlägget. Får även fram telefonnummret till Mikael via Google men när jag ringer läggs luren på - flera gånger på raken av okänd anledning.
Skriver detta mejl:
"Mikael,
Jag har försökt få tag i dig per telefon utan framgång.
De sista dagarna i Mars skickade jag in en Asus V1S-B1 laptop till reparation hos Er reparationscentral i Holland. Idag, ca två veckor senare får jag tillbaks laptop:en och döm av min förvåning när exakt samma problem fortfarande kvarstår.
Enligt den medskickade arbetsbeskrivningen har moderkort, huvudbatteri samt locket på datorn bytts ut. Jag öppnar kartongen och ser att datorn ligger i princip löst och skramlar inuti den stora kartongen.
Efter uppackning tog det inte mer än tio sekunder för mig att inse att datorn inte har blivit åtgärdad på någon av servicepunkterna. Det har mao inte hänt ett enda dugg under två veckors tid.
Som jag ser det är detta rent SLARV då felen är mycket lätta att upptäcka. Datorn går fortfarande inte att köra på huvudbatteriet och den stenhårda vänstra musknappen på touchpaden är fortfarande inte lagad.
Då jag fotograferade datorn innan jag skickade iväg den på reparation så kan jag med säkerhet säga att locket ("topcase") inte har bytts ut vilket påstås i arbetsbeskrivningen.
Jag anser att ni brustit totalt i Ert åtagande och vill ha en lösning på problemet.
Ska jag skicka iväg datorn två veckor till och få tillbaka den utan åtgärd ytterligare en gång? Då innebär det att jag varit utan min dator i ca en månad, hur kompenserar ni detta då det beror på Ert slarv?
Är 1 månad en skälig reparationstid?
Vänligen Omgående kom med ett förslag på hur vi bäst löser detta."
Där är vi nu.
hejhej