Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Alltid detta tjat om baskern. Det är en tygbit som egentligen inte betyder något idag.
Alla förband får den och alla får den oavsett om man klarar provet eller inte.
Förövrigt så är det den svarta baskern man ska ha och inte någon grön sak.

På P18 fanns de några som sumpade provet och dom fick ingen basker heller. Några vart faktiskt förtjänade av den, men regler är regler.
Själv har jag två baskrar. En brun basker via HV (jag tycker den är moss-grön), och den svarta med pansar armen som jag har lagt i en monter hemma. Den svarta baskern samt M87 tröjan jag fick vid första befäls utnämningen är mina bästa minnen och händelser i lumpen. Vi blev dubbade ute vid Högklint strax utför Visby.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

jag har 3 en ing basker mörk blå, en pansar basker (fick den nu i nbg) och en hv, och snart lär det trilla in en blå.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt

Hmm var som fan, tycker inte jag sliter som ett djur men det kan ju ändras efter GSU/FSS.
Fått min tjänst som granatkastarsoldat på en pjäsgrupp nu, så stab är inte troligt fast låter inte så jävla kul även om dom får åka tuffa 90-vagnar och vi får åka BV.
Man märker för övrigt att det är lite nerskärningar med tanke på att jag ligger på GRK-pluton, den enda.. Visste inte att det har funnits ett helt kompani med GRK.

Nä det är när din befattningsutbildning börjar som du får slita, det fick iaf de som jag gjorde lumpen med.

Gruppera.....förflytta.......gruppera........förflytta......

De var ju tvugna att kunna ställa upp granatkastarna skjuta och förflytta sig på en viss tid. Det tränade dom om och om igen. Såg riktigt tråkigt ut.

Permalänk
Medlem

nvm

Permalänk
Medlem

Pansar är tuff så äre bara

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
x1zt ligger du på Vakt och eskort? Vad tycker du om de omförflyttningar som skedde nu i fredags då? Vi fick in 3 st från VoE till mitt logement, samt att några få gamla försvann. Stämninen är fortfarande ganska stel men jag antar att den lättas upp varesig man vill eller inte. Dock så känns det ju som om 50 % av alla voeare är världens stridspittar? Stämmer det eller är det bara som det ser ut?

Det var för övrigt jävligt många voeare som fick komma över till pjäs?

Ser du fram emot SISTA fältveckan under GSUn då? Känns ju fan sjukt att slutet på GSUn bara är ett stenkast bort.

Umm inte någon större koll på vad du snackar om nu. Ligger du på A9? Jag ligger i Understödskomp/granatkastarplutonen på I-19.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jag skulle också in i Lumpen.
Jag skulle rycka in på Helikopterflottiljen i Linköping, som Sambandsgruppbefäl.

En månad efter jag fått beskedet, får jag ännu ett brev där det stod att dom ändrat kriterierna för min befattning och att jag har blivit satt i utbildningsreserven.

Blev helt förkrossad och har överklagat och grejor nu. Känns ju dock bättre att jag inte är ensam som blev kickad ifrån min tjänst. Har kontakt med en annan av f.d befattning som också blivit kickad.

Permalänk
Avstängd

Ja, vad ska man tänka på som nybliven 17 åring, fyllde år igår. Ska jag börja träna kondition, styrka och sådant redan? Är det helt kört om jag är rökare?
Ngt mer? har -1.75 båda ögonen, är jag ännu mer körd?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Nej då det lär fixa sig med glasögon, att du röker behöver inte vara några problem om du tränar, hade en snubbe i plutonen som rökte rätt rejält och han var en av dom som hade bäst kondition.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ah nu vill jag göra lumpen igen! första gången jag har "driftat" med en lastbil :P.
Man fick göra allt man drömmt om plus lite till hehe :P, okej kanske inte ALLT. Men roligt var de då!

Reservdelsman, I19 Boden, 06/07 (tror jag)
Bästa befattningen haha

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Jahopp, jag sitter på en ISDA utbildning i 6veckor nu på s1 i enköping. Klagar inte man lär sig en massa bra, sen är det fika var 40:e minut i 20-20min för att vi ska orka dagarna. Vilket funkar jävligt bra, har under den här veckan lärt mig grymt mycket.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jahopp, jag sitter på en ISDA utbildning i 6veckor nu på s1 i enköping. Klagar inte man lär sig en massa bra, sen är det fika var 40:e minut i 20-20min för att vi ska orka dagarna. Vilket funkar jävligt bra, har under den här veckan lärt mig grymt mycket.

Lyxigt. Fick en 5 minutare varje 1 och ½ timme.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jahopp, jag sitter på en ISDA utbildning i 6veckor nu på s1 i enköping. Klagar inte man lär sig en massa bra, sen är det fika var 40:e minut i 20-20min för att vi ska orka dagarna. Vilket funkar jävligt bra, har under den här veckan lärt mig grymt mycket.

Det där är ju felaktiga uppgifter, det är ju 45 10 mallen vi följer på LedS. 20 minuters raster är extremt sällsynta, bara drygt två gånger om dagen exkl matraster. ._.

Tillhör du omg 1 eller 2?

Permalänk
Medlem

Ryker in januari 2009 som skyttesoldat. Är det någon här på forumet som har gjort den utbildning? Skulle vara kul och höra vad ni tycker om den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ryker in januari 2009 som skyttesoldat. Är det någon här på forumet som har gjort den utbildning? Skulle vara kul och höra vad ni tycker om den.

Skytteslusk = vara på skjutbanan hela dagarna med ak5. Det säger dom jag har snackat med iaf (vilket inte verkar helt fel).

Ska mönstra nästa vecka och ska söka som skyttsoldat och bevakningssoldat tror jag. Men vi får se hur det går.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Få se om ni verkligen för göra lumpen då sen

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource

Reservdelsman, I19 Boden, 06/07 (tror jag)
Bästa befattningen haha

Nmerkkomp

En av dom sämsta befattningarna man kan ha... Var det ni som delade ut kalsonger och tröjor under STÖ i skåne

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Nmerkkomp

En av dom sämsta befattningarna man kan ha... Var det ni som delade ut kalsonger och tröjor under STÖ i skåne

Hehe Nmektrkomp sånt har jag aldrig sysslat med
De var vi som fixade reserverdelar och jobb åt mekanikerna på reppluton och hade lätt mekaniker utbildning på de flesta fordonen (mest skola) haha.
Egen container inrett som ett kontor med tv, mikro, datorer, diesel-värmare och sköna stolar. LÖK!

Kan säga att om de blir krig och jag är tvungen att skjuta något, så är jag nog den förste som dör, för mycket skolbänk i lumpen och för lite krigslek

Men de var många som var avensjuka, för att vi fick testa alla fordon och vi hade de nyaste lastbilarna

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Fick reda på nu i veckan att jag ska göra lumpen i Karlskrona som stridsbåtsförare. Befattningen är Båtchef och jag rycker in 28:e Juli. Jag ser verkligen fram emot det. Om man bortser från att jag kommer sakna lite folk här hemma...

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ryker in januari 2009 som skyttesoldat. Är det någon här på forumet som har gjort den utbildning? Skulle vara kul och höra vad ni tycker om den.

japp va skyttegruppsbrefäl stridsfordon 90 inte riktig samma men liknande. Mycket lek i skogen med vapen och mycket tältande.

I stridsfordon 90 hade vi vattenkokare och de var ju rätt skönt. Värme hade vi också oftast då den fungerade. Men det blev stridsfordon de sista 3-4 månaderna bara. Tiden innan gjorde var det nog likadant som det du ska göra. Långa marcher och mycket krigande:) Det är inte så roligt med AK5an efter ett tag som det är de första dagarna kan jag lova dig:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

När muckar ni?

Permalänk

Jag ska mönstra den 21:a Oktober (tror jag det var), hoppas att jag blir godkänd!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Hur går det för alla? Börjar ju gå mot muck!

Slutövning från imorgon och 11 dagar framåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiman
Slutövning från imorgon och 11 dagar framåt

Skoj, hoppas ni får med er mycket ammo.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Har en fråga som kanske nån av er kan svara på.

Jag är nu norsk medborgare, men jag funderar på att byta till svenskt medborgarskap. Om jag gör detta nu, kan jag på något vis mönstra? Eller är det försent nu då alla redan fått svar om mönstringen?

EDIT: Fyller alltså 17 i år.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd

Har inte orkat kolla igenom tråden men hur ser framtida arbetsgivare på att man har tagit lumpen?
Samt jag är jävligt osäker på att slösa 7+ månader på lumpen, vet inte varför jag ser det som slösa känns bara så.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Har en fråga som kanske nån av er kan svara på.

Jag är nu norsk medborgare, men jag funderar på att byta till svenskt medborgarskap. Om jag gör detta nu, kan jag på något vis mönstra? Eller är det försent nu då alla redan fått svar om mönstringen?

EDIT: Fyller alltså 17 i år.

Enligt wiki mönstrar man när man är mellan 18-26 år gammal, så det borde ju inte vara en omöjlighet. Skicka ett mail till pliktverket och fråga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Har inte orkat kolla igenom tråden men hur ser framtida arbetsgivare på att man har tagit lumpen?
Samt jag är jävligt osäker på att slösa 7+ månader på lumpen, vet inte varför jag ser det som slösa känns bara så.

Arbetsgivare bryr sig inte nämnvärt, men det märks på vem som har gjort lumpen. Och det var lätt dom roligaste 11 månaderna i mitt liv.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Har en fråga som kanske nån av er kan svara på.

Jag är nu norsk medborgare, men jag funderar på att byta till svenskt medborgarskap. Om jag gör detta nu, kan jag på något vis mönstra? Eller är det försent nu då alla redan fått svar om mönstringen?

EDIT: Fyller alltså 17 i år.

Vi har folk som är 25 år i plutonen som mönstrat något år sedan, så en omöjlighet är det nog inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiman
Slutövning från imorgon och 11 dagar framåt

Hur gick eran slutövning? Själv börjar min på torsdag och pågår 11 dagar framåt med diverse olika förband inblandade. Skall inhandlas ett par flak Cola och massa delicatobollar. Ser verkligen fram emot övningen som innebär en heldel åkande kors och tvärs över Sverige.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."