lurad på tradera.com?

Permalänk

lurad på tradera.com?

Jag vann en auktion på en iRiver på tradera nyligen, och betalade in 1425 kr på säljarens konto som vi kom överens om. Men inte iRiver kom på posten, säljaren är anvstängd från tradera, han svarar inte på mail och båda hans telefonnummer är avstängda. Trist tycker jag. Killen hade 70 positiva kommentarer och inga negativa, så jag trodde han var pålitlig.

Någon som har erfarenheter av liknande? Finns det någon chans att få pengar tillbaka? Jag vet av erfarenhet att polisen inte bryr sig om så små brott, men en polisanmälan måste väl göras ändå.

Permalänk

Re: lurad på tradera.com?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schoobang
Jag vann en auktion på en iRiver på tradera nyligen, och betalade in 1425 kr på säljarens konto som vi kom överens om. Men inte iRiver kom på posten, säljaren är anvstängd från tradera, han svarar inte på mail och båda hans telefonnummer är avstängda. Trist tycker jag. Killen hade 70 positiva kommentarer och inga negativa, så jag trodde han var pålitlig.

Någon som har erfarenheter av liknande? Finns det någon chans att få pengar tillbaka? Jag vet av erfarenhet att polisen inte bryr sig om så små brott, men en polisanmälan måste väl göras ändå.

Jag är nog rädd att du är blåst.
Men se så här... Du har nu lärt dig en läxa den hårda vägen att aldrig betala i förskott till någon du inte känner personligen.

Om du söker på liknande ämna så märker du att du absolut inte är ensam om det och det är synd att du inte hann lära dig av andras misstag innan du själv gick på minan.

Men självklart så du polisanmälda saken eftersom då finns det i registret i framtiden så när fler anmälningar kommer in så ser polien ett mönster på att han är en ful fisk.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Verkar inte bättre än att du har blivit blåst, tyvärr. Killen sålde även ett hemmabiosystem, en tv, en bärbar dator och en xbox under den senaste veckan. Alla med fri frakt och 1-2 dagars auktioner, låter skumt för mig. Mejla de personer som vann hans andra auktioner och hör med dem om de fått nån kontakt med säljaren. Finns en möjlighet att det är nån som har ekonomiska problem och kanske blivit vräkt osv. Låter kanske inte så trolig men det finns iaf en liten möjlighet för det. Vore juh inte första gången en sån säljare återfinns på Tradera.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

man ska aldrig betala i förskott när det gäller så dyra saker, då är det bättre med postförskott. köper man skitgrejer för typ 150kr så kan man ju betala i förskott, det gör ju itne sååå mycket om man blir blåst

Permalänk

Ett tips är att betala via ett deponeringsföretag som t.ex. Payson.
Det hade kostat dig 5% extra (i ditt fall 71 kr), men du hade inte blivit av med köpesumman.
Tradera rekommenderar bl.a. Payson.

De kallas på engelska för escrow-bolag. Det finns exempel på bedrägliga bolag, så kolla alltid noga upp det bolag vill använda och föreslå alltid ett själv för säljaren.
Kolla också vilka bolag auktionssajten rekommenderar.

Permalänk
Medlem

fyfan jag som använder tradera.

Permalänk
Medlem

Tittar man på hans tidigare affärer (de som gav honom 70 i omdöme) så är det väl bara billiga skivor han har sålt. Så antagligen har han (eller hon) jobbat upp ett schysst betyg för att sedan sälja ett par dyra grejer. En annan va med och bjöd rätt länge på hemmabiosystemet... Skönt att jag inte vann, men jag tycker synd om dom som drabbats.

Synd att någon missbrukar feedback-systemet, ska man inte kunna lita på någon säljare??

Permalänk

det ända jag beställer från tradera är spel o det sista jag köpte visste jag att det kom från ett postorderföretag. Spelet kostade väl bara 75 spänn och dem hade bara possitiva kommentarer om sig.

Man har nu fått lära sig att det inte går att lita på nån.

mvh metalworker

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att köpa prylar om man inte är beredd att betala i förskott. Men man skall vara beredd på att man kan bli blåst också... Se till att ha både adress, tfn, och personnummer på personen i fråga.

Be honnom ringa dig, och testa sen också att ringa tidd det nummer han har angett...

Sen kan man ju kolla upp nummret på Eniro med så att det stämmer med namnet han har uppgett.

Man kan aldrig vara säker, men jag har sparat tillräckligt genom åren för att vara beredd på att bli blåst nån gång i framtiden. Har dock ej blivit det än och jag köper på både blocket, tradera och ebay.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Polisanmäl!!

Då har du iaf en lite chans att få tillbaka pengarna via kronofogden i framtiden. Skriv ut alla mail och ta med hans bankkonto så fixar Farbror Blå resten

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk

Jag har hela tiden varit medveten om risken att bli blåst. Jag postade inte här för att få ta del av en massa moraliserande om hur man ska göra och inte ska göra, utan för att få tips om vad jag bör göra nu.

precis som Pelle76 säger så måste man betala i förskott, även tradera själva rekommenderar det.

Det har visat sig att jag inte är ensam om att ha blivit blåst av honom. En kille betalade 11000 i förskott för en bärbar dator, men har inte fått någon sådan. Det suger.

Eftersom det totalt rör sig om kanske 20000 så borde bosse batong bry sig iaf...

Permalänk

Det verkar som vi är flera här i tråden som misstänker att det inte spelar någon roll vad du gör, utom att bita i det sura äpplet.
Visst kan du (och bör) polisanmäla, men 20 000 är småpotatis i det stora hela. Även om polisen hugger säljaren och han döms för brotten, kan det ändå vara svårt att i slutändan få tillbaka pengarna.

Därför var mitt tidigare inlägg ett tips hur du och andra kan undvika "äpplet" i framtiden.
Om man som till exempel Pelle76 har sparat en massa pengar för att eventuellt bli blåst, kanske man kan lägga en mindre summa av dessa på att förhindra blåsningen. Jag menar, köper du en pryl för 10 000 kr har du väl råd att lägga 500 kr för att inte bli av med allt.
Pelle76 hade förövrigt en hel del andra bra tips.
/shop on

Permalänk
Medlem

När du vann auktionen så fick du ju ett mail med säljarens hemadress och annan information, gå ned till polisen och gör en polisanmälning. Du sa att du betalade in pengarna till ett bankkonto. Ta reda på vad det är för bank och kontakta dem och hör efter om dem kan bistå dig.

P.S. använder också tradera och det är jävligt synd att du har råkat ut för detta.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Det verkar som vi är flera här i tråden som misstänker att det inte spelar någon roll vad du gör, utom att bita i det sura äpplet.
Visst kan du (och bör) polisanmäla, men 20 000 är småpotatis i det stora hela. Även om polisen hugger säljaren och han döms för brotten, kan det ändå vara svårt att i slutändan få tillbaka pengarna.

Därför var mitt tidigare inlägg ett tips hur du och andra kan undvika "äpplet" i framtiden.
Om man som till exempel Pelle76 har sparat en massa pengar för att eventuellt bli blåst, kanske man kan lägga en mindre summa av dessa på att förhindra blåsningen. Jag menar, köper du en pryl för 10 000 kr har du väl råd att lägga 500 kr för att inte bli av med allt.
Pelle76 hade förövrigt en hel del andra bra tips.
/shop on

Jag menade inte att jag har sparat pengar för att ha när jag blir blåst (Även fall jag håller med om att det var så jag skrev:))
Vad jag menade var att jag har sparat en hel del pengar genom åren genom att köpa begagnat och då ofta av nån som bor så långt borta att det inte har gått att hämta grejjorna vid dörr. Med tanke på de affärer som jag gjort tidigare är jag beredd att forsätta handla begagnat mot förskottsbetalning, dock räknar jag med möjligheten att bli blåst.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

hehe...
Jag tyckte också att det verkade lite märkligt, men man vet ju aldrig. Jag tog dig på orden.

Permalänk
Medlem

Du har ju hans kontonummer polisanmäl o kontakta din bank och be dem kontakta hans bank etc

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

bankerna lämnar inte ut information om bankkonton till vem som helst. gör som jag sa och gå ner till polisen med kontonummret och mailen så fixar polisen resten. snubben kommer att kronofogden efter sig bra länge.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Alltid bra att säga att man kan komma förbi och hämta, vill de inte det så är det garanterat oseriöst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mynock
Alltid bra att säga att man kan komma förbi och hämta, vill de inte det så är det garanterat oseriöst

Killen bor i norrland, jag i örebro...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schoobang
Killen bor i norrland, jag i örebro...

Säg att du har en polare i norrland som kommer och tittar åt dig.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Säg att du har en polare i norrland som kommer och tittar åt dig.

Två av dom andra som blev blåsta var där, men ingen var hemma. Men det verkar som kille kommer åka dit ordentligt. Hoppas hoppas.

Permalänk
Medlem

*suck* jag har också blivit lurad....borde gå å sätta dit killen i och med att jag har hans kontonummer fast allt hänger på hur mycket farbror blå vill lägga ner... Borde egentligen inte ta några större resurser...bankontonumret finns där å min bank kan verifiera att överföring gjorts å jag har sparat mejl osv.

http://www.tradera.com/trader/trader_grade_all.asp?ftgnr=3061...

Skojaren som lurat mej å en hel del andra...tråkigt att det ska behöva bli såhär. Han borde ju bli fälld....å även om han inte har pengar så får man väl pengar från brottsofferfonden å sen får han betala in till dom med deras höga ränta

Handlat lite innan på tradera utan problem å nu ångrar man att man vann auktionen. Tacka vet jag så var flickvännen så snäll att hon köpte ett splinkans nytt istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Skojaren som lurat mej å en hel del andra...tråkigt att det ska behöva bli såhär. Han borde ju bli fälld....å även om han inte har pengar så får man väl pengar från brottsofferfonden å sen får han betala in till dom med deras höga ränta

Jag lider med dig, handlar själv mycket på tradera men har aldrig blivit lurad.
Personen i fråga har garanterat inga pengar, alla affärer är för polisen små summor så han kan klara sig. Bankerna skyddar även brottslingar så de kan vara annonyma vilket är helt fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mynock
Alltid bra att säga att man kan komma förbi och hämta, vill de inte det så är det garanterat oseriöst

Fel. Jag godtar aldrig mer att folk kommer förbi. Dem ska alltid snoka och hålla på, kontrollera och massa skit. Förskottsbetalning är det enda rätta, då har man fått pengarna utan allt förbannat strul. Payson o.sv. är för osäkert för säljaren. Gammal tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahfire
Fel. Jag godtar aldrig mer att folk kommer förbi. Dem ska alltid snoka och hålla på, kontrollera och massa skit. Förskottsbetalning är det enda rätta, då har man fått pengarna utan allt förbannat strul. Payson o.sv. är för osäkert för säljaren. Gammal tråd

Kul att du hittade en 4 år gammal tråd för att skriva det.

Permalänk
Medlem

Mm blev precis lurad själv på en auktion. Detta är vad jag gjort.

Lite bakgrundsinfo.
Säljaren av en vara för ett par tusen hade mycket bra referenser på Tradera. Kom överens om att sätta in pengar på säljarens konto. En tjej vid namn Anna Andersson (hehe lite fingerat för att det ska bli lite levande berättelse). Innan jag satte in pengar fick jag reda på att säljaren skulle bo i Uppsala, enligt tradera så var det dock Skövde. Säljaren sa själv att hon flyttat till Uppsala nyligen för att studera. Jag ringde banken för att kontrollera att personen som stod på kontot var Anna Andersson och fick information att så var fallet.

Satte över pengar och fick svar av AA att pengarna kommit in på kontot och att hon skulle skicka varan nästföljande dag.

Skickade ett par email fram och tillbaka och fick så tillslut varan via posten.
När jag öppnade paketet visade det sig dock att varan dels var trasig och dels inte riktigt motsvarade beskrivningen på Tradera. Blev givetvis upprörd, försökte få tag i säljaren via email men detta visade sig plötsligt svårt.

--- Detta var vad jag gjorde. ----

1. Skrev ut email korrespondansen mellan mig och säljaren.

2. Ringde banken för att se om dom kunde lämna ut någon information om säljaren, detta nekade dom dock till och hänvisade till banksekretess. Lyckades dock övertala kvinnan jag talade med att ge mig en liten ledtråd. AA hade ett OVANLIGT andra namn.

3. Letade efter AA på Hitta.se och Eniro.se hittade MÅNGA, men bara en person i Uppsala, chansade och ringde denna personen men det visade sig vara en återvändsgränd.

4. Sökte på google på emailadressen AA använt i korrespondansen, hittade en länk till ett forum. Visade sig att AA skrivit inlägg på ett forum i en speciell butik belägen i Skövde.

5. Sökte på AA på Facebook, hittade en AA som hade den email som AA använt till mig, låg även uppe en bild på AA, sparade omedelbart ner sidan som bevis. Kunde klicka in mig på hennes vänner och hittade att hon hade en vän som hette Annika Andersson (också fingerat då för spänningens skull hehe), klickade runt lite på hennes site men det gav inget, misstänkte lite att denne Annika Andersson kanske kunde vara AA´s syster eller liknande

6. Sökte på Annika Andersson på Hitta.se och Eniro, hittade en, ringde, inget svar.

7. Sökte på " "Anna Andersson" säljer " på google, fick ett par hundra träffar, letade lite på måfå bland de träffar jag hittat. Upptäckte att en Anna som bodde i Skövde skulle sälja en sak, stod även ett telefonnummer, testade ringa, inget svar.

8. Sökte på Ratsit.se på AA, hittade ett ANTAL, en speciell, hade ett ovanligt andranamn. Gjorde en stor sökning på den personen, fick information om FULLSTÄNDIGT personnummer, ADRESS, TIDIGARE ADRESSER.

9. Sökte på ADRESS och Skövde på Hitta.se och Eniro.se en träff, samma nummer som annonsen om att sälja något som jag hittat på google.

Vid det här laget hade jag ganska mycket, nummer till hennes far som bodde på hennes tidigare adress, den personen kan man ringa och stressa tänkte jag. Även nummer till trolig syster, henne kunde man även ringa och stressa, jag var säker på att hon bodde i Skövde och inte Uppsala som hon angett. Jag hade hennes fullständiga personnummer. Jag hade en bild på henne som jag kunde knyta till email adressen. Och jag hade hennes telefonnummer. Tänkte nu jävlar är det dags att börja ringa som en idiot och vänta tills något händer.

10. Fick så tag i henne på telefonnumret, pratade länge och väl med henne, tillslut enades vi om att hon skulle sätta tillbaka pengarna, dock hade hon hunnit göra av med endel så hon skulle sätta in såfort hon fick studiemedel.

Nu väntar jag på pengar eller att tidsfrist går ut. Har såpass mycket på fötterna att jag kan starta civilrättsligt mål. Mycket viktigt att ha det om man ska driva något civilrättsligt, eftersom det är den som förlorar det civilrättsliga målet som står för kostnaderna och det kan bli DYRT satan. Tror inte det är någon idé att polisanmäla eftersom bedrägeri i denna storleksordningen läggs ner omedelbart oavsett om det finns gott om bevis. Helt enkelt för dyrt för staten att driva.

Ska bli spännande att se vad som händer, sätter hon inte in pengarna på angivet datum kommer jag kontakta henne omedelbart och medela att jag kommer starta ett civilrättsligt mål mot henne och driva det själv. Detta kommer jag göra eftersom jag anser att det finns tillräckliga bevis som knyter henne till köpet, det finns TYDLIGA bevis på att det inte är frakten som orsakat skadan på varan eftersom lådan som varan kom i är fullständigt oskadad, varan var även noga förpackad så det är högst osannolikt att NÅGOT skulle kunna hända varan utan att lådan var fullständigt demolerad. Har även annonsen på tradera där varan beskrivs, varan möter UPPENBART inte den beskrivningen på ytterligare en punkt. En viktig punkt som bara den skulle kunna föranleda en anmälan.

Hur som, mitt råd, ge inte upp, BÖRJA söka. Det finns MÅNGA spår på internet, vet att man även på något sätt kan få ut ip nummer osv osv från email men det övergår tyvärr min kunskap. Om någon vet detta skulle det kanske kunna leda till ytterligare bevis, tacksam om ni isåfall bidrar

Nu är det bara att hålla tummarna, vore jobbigt att behöva starta civilrättsprocess, men det kommer jag utan tvekan göra om jag inte får tillbaka pengarna. Lite spännande alltihoppa tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Gr33d, Internet stalking är skoj.

Jag betalar alltid i förskott, och begär att sakerna skickas som paket/rek/pf så att det är spårbart, blåser nån mig då så har jag bevis nog att framgångsrikt polisanmäla personen.
Generellt säljer jag inte heller till nån utan samma krav, vill nån tvunget ha nåt skickat som brev tar jag inget ansvar för det, jag vet inte om det har kommit fram osv.

Har man inte begärt att få sina saker skickade spårbart så står ord mot ord, och det är lätt hänt att saker försvinner på Posten.
Postens hantering kan man också ifrågasätta när de ibland bara ställer paket utanför dörren.

Detta gäller köp och försäljning av saker med värden upp till kanske 2000:- .
De som systematiskt sysslar med internetbedrägerier åker dit, förr eller senare.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
fyfan jag som använder tradera.

Använd Payson som Tradera rekommenderar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort gr33d!

Dock bör man be någon filma eller filma själv när man packar upp paketet för att kunna visa om något saknas eller är trasigt och att ingen ska kunna påpeka något annat. Jag brukar göra detta, oavsett om jag köpt från företag eller privatperson.

Permalänk

Jag och nagrazol blev blåsta på ~3000kr, för ett par år sen.
En snubbe som sålde två mobiltelefoner, nagge pratade med honom flera ggr på telefon. Allt verkade hur bra som helst.

Men när vi väl fört över pengarna, så kom det aldrig nåt paket på posten.
Vi anmälde detta och det visade sig att han hade blåst många andra på samma sätt.
Tror han lever på existensminimum nu, då det lär ju ta ett tag innan vi ser röken av några pengar, om vi ens nånsin kommer göra det.

Tror till och med att vi hade en tråd uppe här ang. detta. Men som sagt det är väl 2-3 år sen nu.
Jag tror att han blivit åtalad för detta.

Nu vet vi bättre, och handlar inte på det sättet längre!
Som nån annan sa, använd payson!