Permalänk
Medlem

ATI Radeon X850XT byte?

Har en HP Pavilion d4085.se
Mer detaljerad info

Med följade:
• 3.4 GHz Intel Pentium 4 650 processor
• 3072 MB DDR2 SDRAM internminne
• ATI Radeon X850XT grafikkort, PCI-Express

Nu till frågan...
Skulle det hjälpa att byta grafikkort i denna burk för att öka prestandan.. eller är det något annat som är flaskhalsen?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

byt ut allt hade ja då vela säga

Permalänk
Medlem

Hm ja.. inte mycket att hänga i granen ^^ sry men..

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Jo jo, det är nästa sak.. en ny dator, men nu undrar jag bara om grafikkortet inte når sitt max pga datorn eller om det går att få ut mera av denna genom att byta grafikkort?

(Detta är en personalköpsdator som går ut nu (efter 3år))

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

X850XT var rätt vassa för sin tid, det enda problemet var väl att de bara stödde shader model 2. Därför tror jag inte att du vinner något i prestanda på att byta ut grafikkortet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
det enda problemet var väl att de bara stödde shader model 3

*host*shader model 2*host*

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
*host*shader model 2*host*

Ja, det står ju det? Måste ha halkat med fingret...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Jag bytte mitt X850XT till ett 8800GTS 320 och fick ett visst lyft.
Kanske inte värt de 2400:- som jag la på det egentligen.

Fast jag har ju en 3,8ghz P4 men det finns lite kraft till i de cpuerna men cpun flaskhalsar rätt snabbt. (egentligen tror jag det är minnets hastighet som flaskar mest)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ju socket 775, kanske finns det en uppdatering så du kan ha C2D? Vet inte riktigt hur det är med OEM datorer och moderkort.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

I dagsläget hittar du HD3850 256/512MB väldigt billigt och för en uppgradering av din maskin så lär det vara fullt tillräckligt. Du kan ju fortfarande få ett par hundralappar för ditt gamla kort, så det blir ju bara en uppgraderingskostnad på runt 500kr och det anser jag är värt det.
Det beror ju iofs väldigt mkt på vad du spelar, men i nya spel så kommer du märka stor skillnad, då många inte ens vill starta med ditt nuvarande kort.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag bytte mitt X850XT till ett 8800GTS 320 och fick ett visst lyft.
Kanske inte värt de 2400:- som jag la på det egentligen.

Fast jag har ju en 3,8ghz P4 men det finns lite kraft till i de cpuerna men cpun flaskhalsar rätt snabbt. (egentligen tror jag det är minnets hastighet som flaskar mest)

Allra mest är det hårddiskarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pointstiveise
Allra mest är det hårddiskarna

Fast den flaskhalsen finns ju där oavsett system, med bra ram (hastighet och mängd) så försvinner en stor del av det problemet sålänge datorn inte försöker streama data från disken konstant. Däremot tycker jag mig märka att minnet begränsar min cpu. Iofs så kanske det är anledningen till DDR2 och DDR3.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
I dagsläget hittar du HD3850 256/512MB väldigt billigt och för en uppgradering av din maskin så lär det vara fullt tillräckligt. Du kan ju fortfarande få ett par hundralappar för ditt gamla kort, så det blir ju bara en uppgraderingskostnad på runt 500kr och det anser jag är värt det.
Det beror ju iofs väldigt mkt på vad du spelar, men i nya spel så kommer du märka stor skillnad, då många inte ens vill starta med ditt nuvarande kort.

För min del skulle det räcka med en ökning på 20-30fps för att vara nöjd (spelar mest LoTRO).
Nytt dator bygge blir det hur som helst.. men kanske inte nu till sommaren utan till hösten. Då blir nästa fråga, ska man köpa ett billigt kort till denna burk och sedan lägga mer pengar på nästa kort till den nya datorn .. eller köpa ett bra kort redan nu som man kan flytta till nästa burk?
Eller är det dumt att köpa ett bra kort nu.. som ändå kommer vara 'gammalt' om ett halvår?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kommer att märka en enorm skillnad i spel med nytt grafikkort. Som du redan vet så kommer processorn inte kunna mata grafikkortet fullt ut men det märks mest i 3Dmark mm. I spel blir skillnaden mycket mindre.
Som någon sa så skulle det vara kanon för dig om ditt moderkort stödde c2d då skulle du får ett monster för ca 2000kr. 8800GT + E2*** serie processor.