AMD i kris – kan delas i två

Permalänk

Jag sitter själv på en amd x2 6000+ och den funkar utmärkt.
Förstår inte varför alla sitter och säger att AMD är värdelösa, de kanske inte har lika raffinerad teknik och status men de presterar inte mycket under en intel i samma prisklass.

Sen så tror jag inte att AMD kommer gå under, de går åt helvete för alla företag nu när det är lågkonjunktur i USA, bl a volvo går ju back med miljonbelopp varje dag (kommer inte ihåg om det är 1-4 eller 200-300milj)

Det löser sig.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Avstängd

blir till att se sig om efter andra altrnativ om amd går under

Hur står sig VIA mot intel igentligen

Permalänk
Avstängd

Intel & Nvidia vs AMD/ATI

"I will be the One, I'm nobodies bitch! But you are mine!"

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD är världens näst största tillverkare av processorer, och den tredje största tillverkaren av grafikkort. Trots detta lider företaget av enorma förluster och under förra året rapporterades en förlust på hela 3,4 miljarder dollar.

Så vitt jag vet gäller det inte bara att tillverka produkter, utan även kunna sälja de - annars går man med förlust ;-)...

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Rätta mig gärna om jag har fel men vad jag vet så klockar C2Q betydligt mycket bättre än Phenom...

Det ovan ser så tråkigt ut så måste lägga till en smiley:

Så ska vi komma ihåg att vi är en minoritet, vi som klockar.

I standardfrekvenserna så är Phenoms rätt jämvärdiga sina motsvarigheter. Dessutom är det marginella skillnader mellan dem, även när C2Q klockas. Det handlar inte om 20 fps i spel och minuter när man packar upp RAR-filer. Oavsett vilken du köper av Q6600 och 9850 så kommer du garanterat bli nöjd oavsett.

Här finns det en del läsning som kanske slår ihjäl myten om att Phenomen är så dålig att den inte är värd att köpa

http://www.legitreviews.com/article/682/1/

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Rätta mig gärna om jag har fel men vad jag vet så klockar C2Q betydligt mycket bättre än Phenom...

Det ovan ser så tråkigt ut så måste lägga till en smiley:

Ja Phenom är inget och ha såvida man inte redan sitter på en AM2 planka. Phenom presterar uselt jämfört med C2Q, drar mer ström och är något dyrare om man ser till prestandan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Så ska vi komma ihåg att vi är en minoritet, vi som klockar.

I standardfrekvenserna så är Phenoms rätt jämvärdiga sina motsvarigheter. Dessutom är det marginella skillnader mellan dem, även när C2Q klockas. Det handlar inte om 20 fps i spel och minuter när man packar upp RAR-filer. Oavsett vilken du köper av Q6600 och 9850 så kommer du garanterat bli nöjd oavsett.

C2D är väl mellan 7-20% bättre i samma frekvens beroende på applikation.

Permalänk

Illa skötta företag, borde inte finnas på marknaden.
Och den "omhuldade" konkurensen, som det pratas så mycket om i detta forum,
brukar se till att sådana företag försvinner.

Permalänk

Jahapp. Där fick jag svar på tal! AMD har alltså mycket stora skulder, vilket jag gissade att de inte hade (borde kanske ha googlat upp lite uppgifter men är, allt för ofta, på tok för lat). Visst trodde jag att deras ekonomiska sits var dålig men inte hur dålig den var. Man får hoppas att trenden börjar peka åt ett bättre håll då de får ut de nya ATi korten.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja Phenom är inget och ha såvida man inte redan sitter på en AM2 planka. Phenom presterar uselt jämfört med C2Q, drar mer ström och är något dyrare om man ser till prestandan.

Definera "uselt" tack. Och backa upp med lite siffror på det också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv

amd/ati behöver komma med en grym produkt snart, den saken är helt klar! De har inte varit vid toppen sedan athlon 64 och radeon 9800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nu kanske folk som är sådana experter i detta forum förstå eller få ett finger om att AMD kanske inte har det så bra, förmodligen sämre än vad en del tror här inne. Sedan detta med att "AMD vet vad de sysslar med och tror ni inte det finns X och Y som tänker på A och O"- bla bla. Det är bara och ge sig. Folk som sitter hos AMD, Intel, Nvidia och så vidare är människor liksom vi andra och det är svårt att förutse vad som kommer att hända i framtiden och om diverse projekt kommer att slå eller inte. Så länge man har konkurrens finns det inget som säkerhet. Med andra ord vill jag att ni som tror sig veta så mycket om att AMD som företag aldrig kommer gå under, de vet vad de gör, har vart där tidigare and so on bör tänka om två gånger. Det är fullt möjligt att de separerar produktion från utveckling även om ryktena inte skulle betyda någonting än så länge. AMD har det risigt och att påstå något annat är bevis på mindre kompetens.

Håller med dig fullständigt.

Har också uttryckt farhågor om att AMD riskerar att gå i konkurs och liknande och fått till svar att "Tror du inte att de på AMD vet vad de gör.", "Tror du inte att AMD har bättre koll än dig" osv.
Folk som styr företagen är som sagt inga gudar som kan förutspå framtiden och de gör mänskliga misstag.

Jag ser en direkt analogi till hur det var när Commodore gick i konkurs.
Nya tveksamma produkter lanserades och företaget gick med allt större förluster. Nästa chef och produktmodell skulle få allt att vända hette det hela tiden.
Inget företag kan dock i längden drivas med stora förluster. Det slutar oundvikligen i konkurs eller uppköp. För Commodores del schabblade de bort möjligheten till uppköp och gick därför i graven till slut.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt, nu drar de ner ATi med :/ Hoppas att de kommer på fötter snart igen. Gissar på att de kommer bli uppköpta inom en snar framtid.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr3dat0r
ärligt talat har inte AMD någon dårlig processor, går dock säkert inte mäta i Intels cpu:er. har alltid kört på AMD kommer nog alltid göra det hur än "dåliga" dom blir.
Har ändå inga problem att köra nästan alla spel på max

Upplever samma sak, det är aldrig så att CPU:n är flaskhalsen.
Tycker inte att det är värt att slösa pengar på "overkill" CPU för något spel precis.

Min 4400+ X2 939 har jag haft snart i 3 år utan problem, kan inte säga samma sak om GF 7900GTX kortet

Jag tycker att ATI köpet var ett misstag när det ryktades att AMD skulle köpa dom.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja Phenom är inget och ha såvida man inte redan sitter på en AM2 planka. Phenom presterar uselt jämfört med C2Q, drar mer ström och är något dyrare om man ser till prestandan.

Uselt presterar den inte då processorerna presterar nästan lika i allt, bara det att C2Q drar rätt mycket i testerna dom vinner i.

Samt att många entusiaster köper Phenom och använder det med vattenkylning, sett frekvenser uppåt 4GHz på BE'n. Så superdåligt klockar den inte. Procentuellt riktigt mycket.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Om jag nu visste med säkerhet eller med stor sannolikhet att AMD gick mot konkurs så skulle jag nog tvärtemot vad många andra här föreslåt undvika att köpa AMD-kort.
Om jag köper grafikkort så gör jag det för min egen skull och inte för att bidra med pengar till något storföretag. Den lilla summan jag bidrar med är dessutom en försumbar droppe i havet.
Jag vill gärna veta att de som tillverkat mitt kort finns kvar och kan ge mig support och nya drivrutiner och liknande för kortet.

Kommer ihåg precis innan Commodore gick i graven när Amiga 1200 lanserades. Det var tom en väldigt kompetent dator på sin tid och en del köpte den. Dock satt ju alla som köpt den med en relik från det förgångna när Commodore gick i konkurs och de hamnade snabbt i garderoberna...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag ska sälja min dator snart, och köap en ny rigg med AMD och Ati-saker. Jag har alltid haft AMD och Ati i mina datorer, och jag har då aldrig märk några svårigheter med dem. Dessvärre har jag en hel drös med noobiga kompisar som inte kan mkt alls om datorer, och de tror att Intel och nVidia alltid varit bättre för att de är på topp just nu, i prestandasegmentet. De verkar itne förstå att det finns andra grafikkort, än de som kostar 5k+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Upplever samma sak, det är aldrig så att CPU:n är flaskhalsen.
Tycker inte att det är värt att slösa pengar på "overkill" CPU för något spel precis.

Min 4400+ X2 939 har jag haft snart i 3 år utan problem, kan inte säga samma sak om GF 7900GTX kortet

Kunde inte hålla med mer. Det är inte min 4200+ (939) som flaskar, utan grafikkortet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Gissar någon mer än jag att det luktar outsourcing <---- eller hur det nu stavas =).......

Mvh.Micke

Tror att det är en ganska så bra gissning faktiskt.
Fördelen med att dela upp produktion och utveckling är att AMD öppnar upp för en mer outsourcing-inriktad verksamhet samtidigt om man kan bolla kostnader mellan de olika bolagen. Det skulle även göra det lättare för företaget att sälja "AMD produktion" till tex. TSMC dvs. om det fortsätter att gå utför.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du har verkligen ingen koll

En Phenom för 2000kr mäter sig med en Core2Quad i 2000kr-klassen. F.ö så ska du komma ihåg att AMD var kung under en _väldigt_ lång tid med sin Athlon-arkitektur, precis som Intel är kung nu med Core2Duo. Så fungerar det - i vågor. Är långt ifrån otroligt att AMD kommer tillbaka med en ny processortyp som är överlägsen motståndet.

Vaddå ingen koll jag tycker inte phenom är en bra cpu i så fall hade jag köpt den! Intels cpu's är bra mycket bättre cpu's

Permalänk
Medlem

Har under många års tidigare tid kört enbart AMD processorer (med bra moderkort) och det har alltid varit nått strul nånstans.. Sen jag bytte till C2D har jag aldrig varit så nöjd med stabilitet, prestandan på mitt 8800GTS är helt ok men jag saknar ändå en del features i drivaren som fanns hos ATI. Så för mitt tycke är det intel/cpu + ati/gfx som gäller

Men man ska köpa det man föredrar personligen, inte vad andra säger eller för att ett företag ska överleva. Överlever dom inte "normalt" så är det inte menat att dom skall finnas kvar. Däremot hoppas jag på att AMD/ATI gör ett ryck snart och tar ledningen prestandamässigt så Intel och nVidia åter får lite press på sig.

Visa signatur

blah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrispy

Citat:

AMD är världens näst största tillverkare av processorer, och den tredje största tillverkaren av grafikkort.

Tredje störst!? Vilket två är större? Nvidia och ...
Tredje störst!? Vilket två är större? Nvidia och ...

Intel säljer i princip inga grafikkort jämfört med nVidia och ATI. Däremot är de störst inom grafikkretsar pga av alla deras integrerade skräpchip som inte klarar att spela någonting trots att Intel påstår det. Nästan alla företagsdatorer har bara Intel grafikkretsar, finns undantag förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frysskåp
Illa skötta företag, borde inte finnas på marknaden.
Och den "omhuldade" konkurensen, som det pratas så mycket om i detta forum,
brukar se till att sådana företag försvinner.

Får hoppas att omstruktureringen förbättrar saker och ting. Som det sagts tidigare så skulle det nog inte skada att outsourca ett och annat.

Spontant så kan en uppdelning av produktion och utveckling vara bra tror jag, för att ge varje avdelning möjligheten att skapa en mer individuell ledningsstruktur, kultur och helt enkelt en egen värdekedja.

När man väl gjort det, så får man titta på hur man genom att integrera de två olika värdekedjorna, tillfredsställer kunden bäst. Har man konstruerat de två första kedjorna någorlunda rätt så har man förmodligen redan tänkt mycket på hur man bäst tillfredsställer kunden. Fast jag vet inte, det verkar vara en utopi för många företag.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Ratatosk: hoppas du har det moderkort som klarar av att köra 125W CPU. Annars kommer du få problem.

Själv så kommer jag köpa ett 4870 om det visar sig prestera jämt med nvidias 9900

Hoppas jag också, men CPU: listas som kompatibel så gör även 6400X2 som ju också är törstig.
Asus M2N32 WS Pro var ett av de bättre moderkorten när det såldes.

Ni som inte anser att AMD är prisvärda tycker jag skall kika här.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Därmed inte sagt att Intel skulle vara ett dåligt köp i dag heller.
Dom som köper AMD ägnar sig inte åt välgörenhet, dom tycker helt enkelt att dom får mest för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Definera "uselt" tack. Och backa upp med lite siffror på det också.

Har du sovit i en grotta eller? Använd google min vän det är gratis och du får alla svar därifrån. Förvisso är jag expert på leta upp tester men hinner inte göra det just nu men du vet att det är som jag skriver ändå.

Som Morkiz ovan skrev presterar C2D/C2Q ungefär mellan 10-20% bättre i samma frekvens som Phenom och då skall vi inte glömma att Phenom drar mer ström och kostar mer per jämfört med C2D/C2Q. Så därför tycker jag det är uselt, för kan man inte prestera bättre bör man åtminstone dra mindre ström eller vara betydligt mycket billigare men så är/var i alla fall inte fallet. Det är möjligt de har blivit billigare nu, har ärligt inte kollat detta än så någon får rätta mig i så fall.

Men det finns ingen anledning att köpa AMD idag såvida man inte redan sitter med ett moderkort för AMD. Spider plattformen är än så länge inget att hänga i julgranen och phenom processorerna presterar inte lika bra samt dra mer ström och Ati korten presterar inte lika bra som Nvidia korten för sitt pris. Bara problem tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Håller med dig fullständigt.

Har också uttryckt farhågor om att AMD riskerar att gå i konkurs och liknande och fått till svar att "Tror du inte att de på AMD vet vad de gör.", "Tror du inte att AMD har bättre koll än dig" osv.
Folk som styr företagen är som sagt inga gudar som kan förutspå framtiden och de gör mänskliga misstag.

Jag ser en direkt analogi till hur det var när Commodore gick i konkurs.
Nya tveksamma produkter lanserades och företaget gick med allt större förluster. Nästa chef och produktmodell skulle få allt att vända hette det hela tiden.
Inget företag kan dock i längden drivas med stora förluster. Det slutar oundvikligen i konkurs eller uppköp. För Commodores del schabblade de bort möjligheten till uppköp och gick därför i graven till slut.

Oftast beror detta på mindre kompetens. Man tror sig veta mer än vad man gör. Det är ju skillnad på personer som jobbar högt uppe i ett företag eller jobbar mycket med ekonomi eller produktion och utvecklig. De personerna förstår snabbare vad det faktiskt innebär med förluster medans kidzen som en del här tror sig veta mer än vad de vet. Oftast har de inte ens jobbat överhuvudtaget utan man tycker om ett märke och det är som stålmannen och kan inte hända något på grund av att det är stort företag.

Jag skriver inte att AMD kommer kursa för det tror jag faktiskt inte men man skall inte utesluta det. Det kan gå så dåligt att de måste bli uppköpta tillslut, eventuellt sälja ATi då ATi har rätt bra goodwill tillskillnad från AMD. Problemet är väl att AMD som företag (inkl namn) är mindre värt än vad ATi var när ATi köptes upp 2006 vilket jag ser som ett väldigt stort problem. Men man kan ju knappt skriva något om AMD eller ATi innan man blir påhoppad av kidz som knappt gått ut gymnasiet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Uselt presterar den inte då processorerna presterar nästan lika i allt, bara det att C2Q drar rätt mycket i testerna dom vinner i.

Samt att många entusiaster köper Phenom och använder det med vattenkylning, sett frekvenser uppåt 4GHz på BE'n. Så superdåligt klockar den inte. Procentuellt riktigt mycket.

Uselt prestandamässigt är det ju inte men när man tar med olika saker i processorn så blir det inte några bra poäng till slut.
Kan du leta upp 5 oberoende tester som visar på att Phenom 9850 för 1750kr presterar lika bra som Q6600 för 1750kr?
Sedan kollar du strömkonsuption, klockning och prestanda/pris förhållande så kommer du snabbt fram till att Phenom inte alls presterar speciellt bra.

Det är inte alls speciellt många entusiaster som köper Phenom för med vattenkylning klocka upp några Phenom processorer till 4Ghz. Kan du länka mig några tester på detta eller benchmarks på detta?

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Men det finns ingen anledning att köpa AMD idag såvida man inte redan sitter med ett moderkort för AMD. Spider plattformen är än så länge inget att hänga i julgranen och phenom processorerna presterar inte lika bra samt dra mer ström och Ati korten presterar inte lika bra som Nvidia korten för sitt pris. Bara problem tyvärr.

När jag köper så går jag efter bästa prestanda och mest prisvärd utrustning efter mina behov, och jag kan helt klart säga att hur jag vänder och vrider på det så slår AMD alla Intel konfigurationer ganska ordentligt vad gäller pris.

Kliar mig alltid i huvudet när folk skriver att man måste ha Intel eller bla bla och de verkar vilja lägga ut mer pengar än vad man behöver.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
...
Jag vill gärna veta att de som tillverkat mitt kort finns kvar och kan ge mig support och nya drivrutiner och liknande för kortet.
...

ATI har öppna drivrutiner så det kommer förmodligen finnas entusiaster som tar över efter AMDs fall.
Det verkar som att de flesta här köper det senaste så fort det lanseras så jag ser inte problemet om tillverkaren plötsligt går omkull. Dessutom är ATIs grafikkort löjligt billiga.

Det är större chans att ekonomiskt starka företag köper upp mindre och därmed dödar deras support för produkter, tänker på Ageia och Havoc. Ännu ett skäl till varför jag stöder AMD.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hjälpsam

Även om Intel Quad är snabbare på mycket har jag för mig att Phenom har glänst i serversammanhang och vissa tekniska, men jag är ganska osäker om detta och saknar länkar.
Vi tenderar ju att mest kika på spel i detta forum, men man får komma ihåg att det finns mycklet annat ute i världen.
Varför ingår tex inte en större kompilering och länkning i benchmarktesterna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
När jag köper så går jag efter bästa prestanda och mest prisvärd utrustning efter mina behov, och jag kan helt klart säga att hur jag vänder och vrider på det så slår AMD alla Intel konfigurationer ganska ordentligt vad gäller pris.

Kliar mig alltid i huvudet när folk skriver att man måste ha Intel eller bla bla och de verkar vilja lägga ut mer pengar än vad man behöver.

Men vänta, nu förstår jag inte hur du tänker.

Förklara för mig hur Phenom 9850 för 1790Kr är ett bättre alternativ än Q6600 för 1730kr där Q6600 dels drar mindre ström, presterar bättre och är billigare samt klockar _betydligt_ mycket bättre.

Jag menar det existerar knappt inga applikationer där AMD med Phenom presterar bättre än Intel med C2D/C2Q så hur tänker du?

Phenom 9850:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=287173

Q6600:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=287173

Hur?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

För billigare datorsystem är AMD prisvärt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |