tid på att knäcka en kod/kryptering?

Permalänk

kommer nu inte ihåg radio 180 som används i svenska försvaret, men det tar 8min för en isreal att knäcka signalen efter att han snappat upp första sändningen.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
kommer nu inte ihåg radio 180 som används i svenska försvaret, men det tar 8min för en isreal att knäcka signalen efter att han snappat upp första sändningen.

En isreal (israel)? Räcker det med att vara jude för att knäcka Radio 180?

Skämt åsido, en länk skulle vara behjälplig för att stödja påståendet. Det räcker inte med att "knäcka" krypteringen, man måste till att börja med skanna rätt frekvens också eftersom Radio 180 använder hoppfrekvens. Med stationär utrustning med massor av mottagare går det säkert att diskriminera ut signalen mellan hoppen, men i fält - där det är relevant?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Utan att veta hur bra just openVPN standarden är så skulle jag svara mycket svårt (omöjligt?) att knäcka den.
Som vanligt lättare att försöka hacka din dator i så fall och ta reda på nycklarna den vägen, skulle jag tro.

men om hela datorns innehåll(systemdiskar och lagringsdiskar) är krypterat då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

128-bitars kryptering har 2^128 nycklar, efter att du testat (2^127)+1 (hälften+1) är det mer troligt att du har hittat nyckeln än att du inte gjort det. Det är alltså 170141183460469231731687303715884105729 st nycklar. Utan att vetta vad du kör för algis är det omöjligt att veta hur lång tid detta skulle ta. Men bara att bläddra genom dessa nycklar tar väldigt lång tid.

Kan någon som har förmågan vara snäll och räkna fram hur lång tid det tar på er dator att bläddra genom alla dessa nycklar och sedan posta svaret och vad du har för system?

Permalänk
Medlem

Placera 100 st PS3or i ett kluster och låt dom räkna på. Lär gå sjukt fort då processorerna i PS3 sägs vara väldigt lämpade för denna sortens beräkningar.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Placera 100 st PS3or i ett kluster och låt dom räkna på. Lär gå sjukt fort då processorerna i PS3 sägs vara väldigt lämpade för denna sortens beräkningar.

100st PS3or i ett kluster hjälper inte så mycket när många lösenord har fler varianter än vad det finns atomer i universum.
...kort sagt, det skulle ta miljontals/miljardtals (osv.) universumslivslängder att beräkna även om man så hade en miljard PS3or som räknar på.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph

Åter igen beror på vad det är för kryptering. Mitt gameboy kan knäcka en kryptering väldigt snabbt, 100st PS3 kan ta väldigt, väldigt, väldigt lång tid för en annan kryptering.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
128-bitars kryptering har 2^128 nycklar, efter att du testat (2^127)+1 (hälften+1) är det mer troligt att du har hittat nyckeln än att du inte gjort det. Det är alltså 170141183460469231731687303715884105729 st nycklar. Utan att vetta vad du kör för algis är det omöjligt att veta hur lång tid detta skulle ta. Men bara att bläddra genom dessa nycklar tar väldigt lång tid.

Kan någon som har förmågan vara snäll och räkna fram hur lång tid det tar på er dator att bläddra genom alla dessa nycklar och sedan posta svaret och vad du har för system?

En komplexitet på 1.7*10^38 tar väl typ 10^21 år (oändligt lång tid) att gå igenom oavsett hur bra dator du har.

Permalänk
Medlem

Typ 73 miljarder gånger längre än universums ålder då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Typ 73 miljarder gånger längre än universums ålder då.

altså enligt det du skrev tidigare, har man troligen hittat rätt redan efter 36,5 år, om jag fattat ditt tidigare inlägg rätt?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
altså enligt det du skrev tidigare, har man troligen hittat rätt redan efter 36,5 år, om jag fattat ditt tidigare inlägg rätt?:)

Njaa, det är 50% chans att du hittat rätt efter halva tiden.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

och nu en annan fråga, finns det nån preskibitions tid på fildelnings brott?(ursäkta stavningen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
En komplexitet på 1.7*10^38 tar väl typ 10^21 år (oändligt lång tid) att gå igenom oavsett hur bra dator du har.

Nja, man kan väl inte bara ta antalet nycklar som komplexitet även om man nu verkligen vill försöka knäcka ett krypto genom att iterera mellan möjliga nycklar så skulle man antagligen vara mer intresserade av värsta fallet och inte medelfallet. Och sen är komplexitet någonting relativt, svårt att bara översätta det till tid utan vidare.

Dessutom, om man är intresserad så får man nog ut mer på att kolla på specifika krytpon och krytoanalyser. Typ blockchiffer och bitflipping kan vara rätt så interesant i vissa sammangang, typ IPSec.