Dela ut internet och IP nummer till kunder?

Permalänk
Medlem

Dela ut internet och IP nummer till kunder?

Hej!

Jag har två frågor.

1. T.ex. om jag vill starta ett bredbandsbolag, måste jag då få internet och IP nummer från ett annat företag t.ex tdc song eller telia eller kan jag själv "skapa" internet och egna ip nummer som jag ger till kunderna?

2. Om man kan skapa internet själv, vilken maskin ska man då ha? Vad heter själva maskinen?

Tack.

Permalänk
Medlem

Tja X-Acer, det finns lite olika sätt att bli en "egen" ISP.

Antingen så köper du en Internet-tjänst från någon större operatör och ber att få (läs låna) ett publikt IP-spann (PA adresser, Provider Aggregatable adresser, detta är IP-adresser som din operatör äger men som du lånar så länge du är kund. Dessa adresser kan du EJ flytta från en operatör till en annan). Ur detta adress-spann så kan du sedan allokera IP-adresser till kunden du låter ansluta till din Internet-tjäst.

Alternativt så ansöker du om egna publika IP-adresser (PI adresser, Provider Independable adresser) och ett eget publick BGP AS. PI adresser är sådana adresser som du kan flytta från en operatör till en annan.

För att börja annonsera ut PI-adresser på Internet så måste du kontakta en/flera operatörer för att få upp så kallade "peering", först då kommer din PI-adresser kunna nås från andra adresser på nätet.

Kolla på http://www.ripe.net/info/faq/rs/ för mer information.

//Magnus

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen Magnus, men är det stora utrustningar som man måste köpa?
och vilka utrustningar i så fall?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-Acer
tack för hjälpen Magnus, men är det stora utrustningar som man måste köpa?
och vilka utrustningar i så fall?

Beror ju på hur stort nätet är, men det är inga direkt småsummor.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

men vad är det för utrustningar?
skicka gärna bilder...=)

tack gunvald

Permalänk
Citat:

men vad är det för utrustningar?
skicka gärna bilder...=)

tack gunvald

Tja, det beror ju helt på vad för typ av topologi man vill lägga upp, men mycket switchar, servrar osv, kan nog hålla på i evigheter...

Oh hardware pr0n

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för bilden, så det som finns på bilden, med det kan man alltså bland annat "skapa" internet?..eller har jag förstått fel

Permalänk
Citat:

tack för bilden, så det som finns på bilden, med det kan man alltså bland annat "skapa" internet?..eller har jag förstått fel

Njae, vet inte vad som finns på bilden, men det är väl bara för att ge dig en uppfattning

Visa signatur

Permalänk

"Skapa" internet kan man göra med en enkel dator genom att använda sig av serverprogramvara (ex apache för WWW och DNS-server om man vill skapa egna domäner). Vet inte riktigt det är du vill uppnå men att starta en större internetleverantör inget man gör bara rakt av utan det kräver väldigt mycket jobb och pengar och är förmodligen i dagsläget helt omöjligt att få att gå runt rent ekonomiskt. Du kommer få hyra dig in på ett backbone hos någon av de större leverantörerna skulle jag tippa på. Är ju ingen som är intresserad av att ha ett abbonnemang hos ett alternativt internet där det inte finns någonting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
Tja X-Acer, det finns lite olika sätt att bli en "egen" ISP.

Antingen så köper du en Internet-tjänst från någon större operatör och ber att få (läs låna) ett publikt IP-spann (PA adresser, Provider Aggregatable adresser, detta är IP-adresser som din operatör äger men som du lånar så länge du är kund. Dessa adresser kan du EJ flytta från en operatör till en annan). Ur detta adress-spann så kan du sedan allokera IP-adresser till kunden du låter ansluta till din Internet-tjäst.

Alternativt så ansöker du om egna publika IP-adresser (PI adresser, Provider Independable adresser) och ett eget publick BGP AS. PI adresser är sådana adresser som du kan flytta från en operatör till en annan.

För att börja annonsera ut PI-adresser på Internet så måste du kontakta en/flera operatörer för att få upp så kallade "peering", först då kommer din PI-adresser kunna nås från andra adresser på nätet.

Kolla på http://www.ripe.net/info/faq/rs/ för mer information.

//Magnus

En liten men viktig som är ett vanligt misstag, det är inte peering som en ny ISP vill ha utan de köper Transit, vilket innebär att man egentligen köper sig bandbredd och access till hela routetabellen, om du som ISP _BARA_ peerar med exempelvis Bredbandsbolaget och inte köper Transit alls, då kommer du endast att kunna nå Bredbandsbolagets kunder.. kanske inte det som kunderna man sedan får är ute efter..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

jag tackar alla för era svar.
anledningen till att jag frågar om detta är att jag funderar på starta ett eget bredbandsbolag i ett annat land.

tack igen..:)

Permalänk
Medlem

Om du är seriös bör du iallafall läsa på lite om olika routing protocol och internet principer.

Permalänk
Medlem

cisco cert eller dyligt kan vara att rekomendera i sådant fall.
Samt grundläggande principer. (men det får du väll på cisco certet)

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Dinin:

Aa det är sant men jag tänkte hyra in en person som kan alla dessa saker.

Permalänk

Låt mig tvivla. I vilket land är det tänkt du ska ha tjänsten? Är det xDSL eller fiber? Kapital?

Att köpa transit av en carrier, t.ex. cogent är inte speciellt billigt. Sen övriga interna avtal med ISP'er internt i det landet du ska ha det i. Blir några tusenlappar i månaden om man säger så