Permalänk
Medlem

Dålig ide´ att passivt kyla en prescott?

Tjenare!

Då jag strävar efter en så tyst dator som möjligt, har jag funderat på om man kan kyla processorn fläktlöst.
Problemet är att det är en 3.0GHz Prescott, dessa har ju tyvärr en tendens att bli *lite* varma...

Processorn är inte överklockad, kyls idag av en Zalman AlCu 7000(?).
Processorkylaren är den del i datorn som låter mest idag...

Övriga komponenter:

MB: Asus P5GD1
GK: passivt kylt x1550
Låda: P182 med fläktarna i "low"
4st hd varav en scsi som knattrar en del, inget som stör så värst dock.
PSU: Corsair VX-450

Har även funderat på att byta ut TriCool-fläktarna i chassiet, men då dessa idag överröstas av cpu-kylaren så känn det inte riktigt rätt ände at börja i...

Så, min fråga är: Går det att kyla passivt, och i såfall med vilken kylare?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja plus Rev B.
Borde fungera passivt men kan bli i varmaste lagetö.
dock så låter den medföljande fläkten mindre än antec fläktarna på low.
(Jag kylde min gamla p4 @4GHX med ninja med en antecfläkt på low monterad på, körde medföljande fläkt som chassifläkt då den var tystare)

Permalänk
Medlem

Har facktsikt en fijutsi simens maskin här med en igentäpt stock kylare full med damm som sak bytas mobo på. Är inte min burk men fått in den för felsökning och den låg idel efter post i bios på 98C efter bar några min så den trottlar fett hehe.

Vissade sig deustom att en närliggande konding svält och tjöt som en gris. Troligtvis arbetat nära eller över sin max temp på 105C mistänker jag då den låg 2-3mm från flänsen.
Vart BRA jummet runt kylaren kan jag säga så man får passa sig lite för å kyla prescottarna dåligt.
Detta var en P4 560 på 3.2Ghz socker 478 och flänsen var bränhet idel efter några min bara.

Har en ninja kyalre på en 2Ghz 3200+ A64 och fungerar men har 3x 120mm in och 1x 120mm ut och 1x80mm ut så det drar rätt bra genom lådan.

Jag tror risken är HÖG att den passerar max temp och börjar trottla med tanke på att en prescott 3-3.4Ghz avger ca 103W och det är väl intels pracktiska värden inte teoretiska max värden som oftast är högre. Så dom är FETT varma processorer. Men skaffa en noucta eller nåt liknande på 800rpm. följer med motstånd så kan du köra skiten på 600rpm så låter det nada. Klarar nog en prescott utan problems med en sytche ninja eller mugen eller liknande kylare. Inet har ju deras kopparversion för 700Kr typ som är rätt extrem.

Permalänk
Inaktiv

Om moderkortet stödjer det, köp en Pentium Dual-core E2200 eller liknande.

Här ser man hur snabb en P4 är jämfört med andra cpu:er.
http://www.systemshootouts.org/processors.html

Permalänk
Medlem

Tyvärr stödjer inte moderkortet nyare processorer än P4.
Isåfall blir det att byta processor, moderkort samt minnen, en sån operation känns inte nödvändig just nu.

Permalänk

Onödigt att lägga 400 kr på en kylare.
Tycker du ska köpa moderkort processor och nya minnen istället, sen kan du sälja de gamla delarna eller göra en spis av det.
Köp ett AMD-system istället, det är svalt och snabbt.

Jämför bara X2 4800+ och En Prescott på 3 GHz i multitasking
Dessutom så är det den gamla X2 4800+ på bara 2.4 Ghz, den nya är på 2.5
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...
(kolla de röda staplarna)

Tycker du ska köpa detta (om du inte vill snåla så finns 1 st 1gb ram för 179 kr om du ska uppgradera till 2 gb sen)
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=133-27403

Tänk sen att du slipper byta kylare och att du får sålt dina gamla delar för 500 kr=1155-400-500=255 kr.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Njaa, om jag nu skulle köpa nya grejer så blir det inte AMD...
Lutar mer åt en E21XX isåfall, billig, sval och lättklockad om jag förstått saken rätt...

Men tack för tipset ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Onödigt att lägga 400 kr på en kylare.
Tycker du ska köpa moderkort processor och nya minnen istället, sen kan du sälja de gamla delarna eller göra en spis av det.
Köp ett AMD-system istället, det är svalt och snabbt.

Jämför bara X2 4800+ och En Prescott på 3 GHz i multitasking
Dessutom så är det den gamla X2 4800+ på bara 2.4 Ghz, den nya är på 2.5
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...
(kolla de röda staplarna)

Tycker du ska köpa detta (om du inte vill snåla så finns 1 st 1gb ram för 179 kr om du ska uppgradera till 2 gb sen)
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=133-27403

Tänk sen att du slipper byta kylare och att du får sålt dina gamla delar för 500 kr=1155-400-500=255 kr.

Gammla 4800+ hade 2x1Mb cache. nya är väl snikvarianterna med 2x512Kb cache. Frågar du mig så är villkan K8 cpu, athlon64 eller opteron med 1Mb cache/kärna mö rappare i pracktiken än en med 512kb. Har haft flera A64 med både 512 och 1024Kb L2 cache och och opterons som altid har 1024Kb pär kärna.

I alla fall min personliga åsikt att det där extra cachet lönar sig.