Minska minnesanvändning för Apache2 och MySQL

Permalänk

Minska minnesanvändning för Apache2 och MySQL

Jag har en server med "ynka" 256 MB RAM som jag använder idag. När det är full load på den på mina siter har minnet börjat ligga alldeles för nära gränsen av vad som känns behagligt (e.g. helt fullt). Tanken är ju att jag ska köpa till mer minne men innan jag gör det vore det intressant och lärorikt att se hur mycket jag kan pressa ner minnet utan att förlora för mycket prestanda.

Det som körs på servern är Apache2 (+PHP 5) och MySQL 5.

Någon som har tips på vad man ska tänka på? Allt från ren kod som att mysql_pconnect vs mysql_connect och output buffering till hur man ska konfigurera Apache med childprocess och allt vad det kan vara.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Du tycker inte att internminnet ska användas?

Det är när den börjar swapa till disk som du behöver köpa mer!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det finns ju väldigt mycket cache-inställningar i configfilen till MySQL.
Där kan du säkert ställa ner en del.
Det beror ju lite på vad det är du hostar men du kan förlora en del prestanda.

Sedan håller jag med föregående talare. Minnet ska ju användas, oanvänt minne är bortkastat minne.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Ni har så klart helt rätt men jag får problem då minnet inte räcker till. Ibland kan jag inte logga in via SSH då servern inte kan allokera tillräckligt med minne för att starta denna process.

Jag har försökt hitta felkällan till detta men inte hittat någon annan anledning än att just Apache och MySQL suger upp allt minne.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Du kan kanske byta från apache till lighttpd som är mindre resurskrävande. Det kan man köra med php5 och mysql via fastcgi, men jag har inte testat själv ännu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.