Permalänk

Japansk PS3. Hjälp!

EDIT; Jag har kopt min ps3 nu och det enda som star pa ladan ar 100v. Behover jag en transformator for att vara pa den sakra sidan eller ar det bara att plugga in i vaggen?
Tack pa forhand

Snart packar man väskorna och drar sig ner till arlanda för att sätta sig på planet till Tokyo.

Jag har funderat på att införskaffa mig en ps3 när jag är i japan eftersom priset är betydligt lägre än här i sverige.

Men jag har lite frågor om skillnader mellan svensk och japansk ps3. Jag vet att de regionskodade produkterna som dvdfilmer och vissa spel inte kommer att funka om det inte är japanska original.

Det jag undrar över är:

1. Hur kommer det funka med PS-network, kommer det att funka som på en svensk ps3a

2. Firmware uppdateringen,

3. Andra saker jag bör tänka på.

[EDIT]: Har läst om att "x" och "o" knapparna byter plats på den japanska konsollen? Är det så, och isåfall finns det något att göra åt det?

Tack på förhand

Visa signatur

Min dator är antik! AMD athlon processor 899mhz, ATI Radeon 9000 AGP 128MB, 512 mb minne och en fantastisk hårdisk på 28 gb

Permalänk
Legendarisk

Du kan ansluta till europeiska PSN utan problem precis som vi kan ansluta till de nordamerikanska och japanska versionerna, det beror på användarkontot. Firmwareuppgraderingar fungerar också. Minns inte hur det var med nätagget i den, kontrollera att det klarar av vårat svenska nät så du slipper köpa en adapter.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biber
Du kan ansluta till europeiska PSN utan problem precis som vi kan ansluta till de nordamerikanska och japanska versionerna, det beror på användarkontot. Firmwareuppgraderingar fungerar också. Minns inte hur det var med nätagget i den, kontrollera att det klarar av vårat svenska nät så du slipper köpa en adapter.

Tackar Yes, jag har kollat upp det och jag behöver ingen adapter.

Men jag undrar vad det är för sladd man stoppar in i väggen, är det en likadan som till nätagget i datorn eller?

Visa signatur

Min dator är antik! AMD athlon processor 899mhz, ATI Radeon 9000 AGP 128MB, 512 mb minne och en fantastisk hårdisk på 28 gb

Permalänk
Legendarisk

Aye, det är samma typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går den sönder så har du ingen garanti i sverige. Jag hade en amerikansk ps3 och den gick sönder efter några månader, gick ej att få reparerad alls.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

Re: Japansk PS3. Hjälp!

Ok, jag har läst att det ska gå att byta eftersom sonys garanti är världsomtäckande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stöder nätagget alla spänningar? Dom kör ju trots allt 60Hz i Japan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Japansk PS3. Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av muskelchockk
Ok, jag har läst att det ska gå att byta eftersom sonys garanti är världsomtäckande

Sony har inte världsgaranti på PS3 så vitt jag vet. Har för mig att jag ringde direkt till Nordisk Film i sverige och frågade. (jag jobbade i spelbutik då)

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Legendarisk

Mer info via en polare som har köpt sin i Tokyo:
Du måste köpa en transformator från vårat nät till deras (till agget i PS3an), och den kan tydligen bli svår att få tag på här. Den måste klara av rätt effekt för PS3an, ska finnas butiker i Akihabara som vet vad du behöver om du säger att du ska ha en "step down transformer" för att kunna köra din japanska PS3 på vårat elnät.

Du har ingen garanti på den här heller.

Sen byter X och O funktion i nästan alla spel, så du bekräftar med O. Fast t.ex. GTA4 ska tydligen vara som vanligt för oss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha låter jobbigt. Skulle köpt en i sverige iallafall ^^

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem

Tycker det låter häftigt att ha en japansk just det där med att X och O byter plats vänjer man sig nog vid väldigt fort. Och vad jag fattat så ska man inte behöva nån transformator till ps3 :S. Men men.

Och FYFAN vad orättvist, vill oxå till Tokyo T_T

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Japansk PS3

Jag har själv en japansk PS3 och det behövs ingen transformator. Bara att plugga in i väggen. Alla spel till PS3 är regionfria så det är inga problem. Du kan uppdatera firmware och logga in till europeisk PSN utan problem. Det enda kruxet skulle väl vara regioner för DVD och Blu-ray och PS2-spel. DVD är samma region fast ntcs eller vad det nu heter så du kan ändå inte spela svenska DVDer i den. Sen anser jag det vara en fördel att Blu-ray delen är regionskodad till samma region som USA då filmerna är ohyggligt mycket billigare att importera därifrån om man inte nödvändigtvis behöver svensk text.

Permalänk

Okej, nu har jag kopt min ps3a och ar fortfarande i japan.

Nar jag tog en titt pa paketet sa stog det 100W. Inget annat.

Sa jag har en fraga; Maste jag ha transformator eller ar det bara att plugga in den i vaggen hemma i sverige?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det borde stå nånting om spänning och frekvens tex. 220V 60Hz.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det borde stå nånting om spänning och frekvens tex. 220V 60Hz.

det star 100V\60hz. Jag laste har pa swec att det bara star det for att de inte vill att alla ska veta om att det funkar pa badeoch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

det star 100V\60hz. Jag laste har pa swec att det bara star det for att de inte vill att alla ska veta om att det funkar pa badeoch.

Jag tror inte det står 100V på en Japansk ps3 då dom använder 220 precis som vi, låter mer som att du fått tag i en amerikansk maskin.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag tror inte det står 100V på en Japansk ps3 då dom använder 220 precis som vi, låter mer som att du fått tag i en amerikansk maskin.

Lol o.O Hmm, varfor skulle dom amerikanska modellerna ha instruktionsbocker pa japanska o;

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lol o.O Hmm, varfor skulle dom amerikanska modellerna ha instruktionsbocker pa japanska o;

Det säger jag inte, men i japan använder man inte 110V i elnätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men vad är detta? jag har en vit ps3 med x och o bytta och jag behöver ingen transformator. Är det ngt nytt som har kommit ???

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Är det samma sak med ett PS3 från USA?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Det säger jag inte, men i japan använder man inte 110V i elnätet.

så vilket är det?

själv har jag då alltid haft för mig att det är 100v som är norm snarare än 110v. (även om skillnaden är försumbar i praktiken egentligen) och för att röra till ytterligare kör de med olika frekvenser beronde på var i Japan man får sin ström. (50hz eller 60, men fortfarande 100v dock)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så använder Japan och övriga asien olika strömvärden.

Permalänk
Medlem

Åh har den här tråden kommit fram igen. Jag var helt dödssäker tidigare på att japan hade 220V men dom har tydligen 110V, dock har dom 50 eller 60 Hz beroende på om du är i östra eller västra delen av Japan.

Visa signatur