Bör alla skatter betalas in manuellt?

Permalänk
Glömsk

Bör alla skatter betalas in manuellt?

Ett problem jag har med Sverige är att det är för otydligt vilken skatt man faktiskt betalar som vanlig anställd. Det är en gång per år som medel-Svensson får reda på hur mycket skatt han betalar: vid deklarationen, och då redovisas inte ens alla skatter.

Denna en gång per år verkar vara en stor överraskning för en majoriteten i Sverige. Medelsvensson vet helt enkelt inte hur mycket han betalat, och blir därför glad eller besviken när han upptäcker att han betalat för mycket (och får tillbaka) eller för lite (och måste betala mer).

Något som vissa länder kör är att inga skatter över huvud taget betalas automatiskt eller dolt, utan det är medborgarens ansvar att betala in skatten rätt. Ungefär som att betala en vanlig räkning.

Det tycker jag skulle vara väldigt positivt! Det skulle vara väldigt svårare för politiker att slösa med skattepengarna, och det skulle bli bättre debatt om medborgarna tydligt kan se hur höga skatterna är.

Kommentarer?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Två moderater har i vartfall lagt fram ett förslag om att alla skatter ska redovias på lönebeskedet.

Ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Inaktiv

Det vore ju extremt larvigt att tvinga folk att betala in skatt manuellt.

Däremot är jag helt för fullständig redovisning på lönebeskedet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Det vore ju extremt larvigt att tvinga folk att betala in skatt manuellt.

Däremot är jag helt för fullständig redovisning på lönebeskedet.

I agree! Fatta vad drygt att betala in alla skatter manuellt! Speciellt om man måste hålla reda på vilka man ska betala och hur mycket.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Har också svårt att tro på ett system där man betalar in skatten manuellt. Det öppnar för fusk och mygel.

Däremot så ska det självklart anges på lönebeskedet vilka skatter och avgifter som betalas in.

Men att det skulle vara en stor överaskning varje år för gemen man tror jag inte. Hur man inte kan märka eller ana att den skatt som betalas in är för låg övergår mitt förstånd. Sen känner nog de flesta till vilka skatter som dras och vilka avgifter som ska betalas av arbetsgivaren. De flesta människorna bör kunna så pass mycket om ekonomi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Men att det skulle vara en stor överaskning varje år för gemen man tror jag inte. Hur man inte kan märka eller ana att den skatt som betalas in är för låg övergår mitt förstånd. Sen känner nog de flesta till vilka skatter som dras och vilka avgifter som ska betalas av arbetsgivaren. De flesta människorna bör kunna så pass mycket om ekonomi.

Många tror ju att t ex arbetsgivaravgift är ett sätt att sno lite stålar ur anställarens ficka... när sanningen är en annan

Permalänk
Medlem

Betala in skatt manuellt låter jag som ett perfekt sätt att krångla till det ännu mer! Och som en utmärkt inkörsport för att kunna sparka mer på de mindre lyckligt lottade i vårt samhälle.

Hur mycket skatt som dragits står ju på lönespecen, att lägga ihop denna summa från månad till månad kan knappast kallas avancerat. Att man däremot inte har någon referenspunkt kan jag hålla med om är galet. Att under ett år faktiskt inte veta om man betalat för mycket eller för lite för att sedan få antingen en present eller en örfil i slutet är inte bra. Det borde helt klart gå att få det tydligare så att folk slipper överraskningar när det är dags att deklarera.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Glömsk

Att radarparet Lyml och Zartax är emot detta förvånar mig inte, men vad jag inte förstår är kritiken. Vad är det som blir krångligare? Om man inte har en enda räkning kanske det det blir krångligare, men om man redan betalar exempelvis lån, bredband, telefon, el, hyra etc varje månad blir det ju bara en extra räkning i mängden.

m0rk: Kan du förklara för mig hur detta orsakar fusk och mygel? Kan man fuska och mygla med exempelvis Vattenfall-räkningen?

belga: Hur "sparkar man på de som ligger" genom att betala räkningarna manuellt istället för att det görs automatiskt? Förtydliga gärna.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Då en stor del i Sverige inte kan spara utan måste tömma kontot varje månad fast de har bra lön, så tror jag inte manuell inbetalning av skatt för alla skulle vara något bra. Dessutom tror jag att de flesta redan har en susning om hur mycket skatt de betalar, de som inte gör det bryr nog sig knappast om det heller.
Det bästa istället vore nog för alla att oftare bli påmind om hur mycket skit som våran skatten går till. -Alltså bättre/tydligare redovisa alla "meningsfulla" siffror och låt folket avgöra hur meningsfullt något är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Då en stor del i Sverige inte kan spara utan måste tömma kontot varje månad fast de har bra lön, så tror jag inte manuell inbetalning av skatt för alla skulle vara något bra. Dessutom tror jag att de flesta redan har en susning om hur mycket skatt de betalar, de som inte gör det bryr nog sig knappast om det heller.
Det bästa för alla vore nog istället att oftare bli påmind om hur mycket skit som våran skatten går till.

Men den bästa påminnelsen är ju att varje månad se att man har runt 30000-33000 kr på kontot (vilket är typ medellön innan skatter), sedan får man en fet räkning på

15 000 kronor

Som man varje månad ska betala. Det är en bra påminnelse! Och den räknar inte ens in momsen, eller bensinskatter, eller andra specialskatter. I många länder läggs momsen på först i kassan. Man får då se att varje gång man handlar ska staten ha 25%.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men den bästa påminnelsen är ju att varje månad se att man har runt 30000-33000 kr på kontot (vilket är typ medellön innan skatter), sedan får man en fet räkning på

15 000 kronor

Som man varje månad ska betala. Det är en bra påminnelse! Och den räknar inte ens in momsen, eller bensinskatter, eller andra specialskatter. I många länder läggs momsen på först i kassan. Man får då se att varje gång man handlar ska staten ha 25%.

Såklart att det påverkar, jag tror dock många skulle handla slut på pengarna innan de betalade räkningen.

Men på samma visa borde alla barnfamiljer få ett brev hem från skolan där det står hur mycket skolan skulle kosta utan skatt, likaså skulle patienter få ett brev där det stod hur mycket deras operation skulle kosta för dem om de bodde i USA med deras nuvarande försäkring etc.. Liksom det måste vara åt båda håll.
*edit* Lite missvisande då de vid mindre skatt skulle ha en bättre försäkring, men det skulle gå att fixa till något rimligt antagande.

Angående moms först i kassan så är det så i många butiker här i sverige som riktar sig åt företagare, men som privatpersoner också handlar i.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan man betala med autogiro för att slippa faktureringsavgiften?

Permalänk
Medlem

Jag ansluter mig till de som anser att en manuell inbetalning är rena skiten. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att det snuddar vid idioti

Däremot, en bättre redovisning är jag helt och hållet för. Då kan de där satans ekonomerna som skriver lönespecen göra skäl för sin lön.

Men att få hem en räkning varje månad... varför? Det finns ju ingen som helst fördel för medelsvensson med det. Däremot blir det lättare för arbetsgivaren. Men nånting ska han/hon väl för fan göra för sina anställda? De är tillräckligt lata redan, de kräken. Ja... alla arbetsgivare är kräk

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte, tycker att allmänheten borde känna till hur mycket de faktiskt tjänar (inkl arbetsgivaravgifter, pension mm) men jag är inte helt säker på att betala skatter manuellt är en bättre lösning än vad vi redan har.

Permalänk
Medlem

Jojo,då hade det blivit bråda dagar hos kronofogde myndigheten. Landet Sverige skulle nog gå i konkurs med ett enormt budget underskott pga massor av eftersläpande inkasso ärenden från medborgare som råkat "glömma" att betala skatten......men det vore ett underbart roligt experiment

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Att radarparet Lyml och Zartax är emot detta förvånar mig inte, men vad jag inte förstår är kritiken. Vad är det som blir krångligare? Om man inte har en enda räkning kanske det det blir krångligare, men om man redan betalar exempelvis lån, bredband, telefon, el, hyra etc varje månad blir det ju bara en extra räkning i mängden.

Men det är extra krångel utan något syfte. Eller, du har ett syfte men jag tycker det är löjligt. Bara extra byråkrati. Däremot så borde redovisningen bli bättre, dvs, att de tar med arbetsgivaravgiften när de redovisar lönen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det vore bra för folket att få betala in sin egen skatt, och se precis vart pengarna tar vägen (så som det är för företagare), det skulle vara en rejäl 'eye opener' för väldigt många i det här landet!

Men ett steg åt rätt håll är att skriva ut vad alla pengarna går till!

Martin Borgs film 1200 Miljarder är riktigt bra, där ser man att det slösas ordentligt med skattepengar!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter här och tittar på min lönespec.

Det står klart och tydligt min totala inkomst följt av hur mycket skatt som dragits av och sen vad det blir netto.

Det står tom en sammanfattning längst ner där brutto och nettolön står bredvid varandra.

Om jag skulle se en förändring så skulle de även vara ytterligare en kolumn som beskriver hur mycket lönen var innan arbetsgivaravgiften (med tillhörande delta).

Och jag är ganska säker på att min lönespec inte är otypisk.

Men att tvinga folk att betala in skatten manuellt? Det skulle ändå bara sluta med att alla drog det på autogiro ändå.
Och vad är då skillnaden? Att <redovisningsbolag> drog det från ditt konto 3 dagar efter att det gav pengarna till dig istället för att <redovisningsbolag> drog det från summan innan de gav dig pengarna?

Utökad byråkrati; allt för att du tror att folk är helt omedvetna om hur mycket pengar de betalar i skatt och skulle hoppa upp och ner i ilska när de fick reda på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Då en stor del i Sverige inte kan spara utan måste tömma kontot varje månad fast de har bra lön, så tror jag inte manuell inbetalning av skatt för alla skulle vara något bra. Dessutom tror jag att de flesta redan har en susning om hur mycket skatt de betalar, de som inte gör det bryr nog sig knappast om det heller.
Det bästa istället vore nog för alla att oftare bli påmind om hur mycket skit som våran skatten går till. -Alltså bättre/tydligare redovisa alla "meningsfulla" siffror och låt folket avgöra hur meningsfullt något är.

Nja, det räcker inte! Vi borde införa ett kupongsystem där man måste ansöka om varje sak man vill köpa. Det får sedan gå igenom en statlig kommitté som bedömer ifall du behöver det du vill ha. Det är bäst, så inte människor gör slut på sina pengar utan någon förmyndares godkännande!

Nej men om man ska vara seriös, så tycker jag man borde få en tabell med saker man vill vara med och betala. Vissa kanske bara vill betala skola och hembygdsmuseum medans andra vill finansiera vägar och stall. Det blir ett bra mellanting mellan helt obligatorisk skatt och ingen skatt alls.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nej men om man ska vara seriös, så tycker jag man borde få en tabell med saker man vill vara med och betala. Vissa kanske bara vill betala skola och hembygdsmuseum medans andra vill finansiera vägar och stall. Det blir ett bra mellanting mellan helt obligatorisk skatt och ingen skatt alls.

Om en extra räkning i månaden skulle innebära mer krångel är det inget mot alla kontroller som skulle behöva göras för att undersöka att alla verkligen har betalat innan de till exempel använder en väg.

Permalänk

Egentligen betalas väl inte skatten "automatiskt", utan det är väl ändå arbetsgivaren som gör det en gång om året? Eller har jag missuppfattat detta?

Hursomhelst tycker jag att det är bra som det är nu, dock måste självklart utgiftposten redovisas på lönespecen. På de lönespecar vi får där jag jobbar redovisas även hur hög lönekostnaden är för arbetsgivaren (altså inkl. arbetsgivaravgift). Faktiskt rätt intressant att se hur mycket man egentligen kostar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för konstiga lönespecar Psionicist får (om han nu enns får en "vanlig" lön)?
Men på dom jag alltid fått från olika företag har det alltid stått tydligt hur mycket jag tjänat innan skatt, där efter har det kommit en rad minus poster där det står hur mycket skatt som har dragits, a-kassa/fackavgift o.s.v.

Tycker du att vi skall betala all skatt manuellt? Skall jag te.x. betala matskatten när jag kommit hem från affären, vägskatten varje gång jag kört med bilen och hålla reda på vilken skattesatts det är när jag käkar lunch?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men den bästa påminnelsen är ju att varje månad se att man har runt 30000-33000 kr på kontot (vilket är typ medellön innan skatter), sedan får man en fet räkning på

15 000 kronor

Som man varje månad ska betala. Det är en bra påminnelse! Och den räknar inte ens in momsen, eller bensinskatter, eller andra specialskatter. I många länder läggs momsen på först i kassan. Man får då se att varje gång man handlar ska staten ha 25%.

Jag tror dom flesta ved att vi betalar hög skatt i Sverige. Tror du alla börjar rösta för partier med lägre skatte-tryck bara för att man gör det aningens jobbigare att betala skatt? Ett, för mig, väldigt konstigt system du proklamerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Att radarparet Lyml och Zartax är emot detta förvånar mig inte, men vad jag inte förstår är kritiken. Vad är det som blir krångligare? Om man inte har en enda räkning kanske det det blir krångligare, men om man redan betalar exempelvis lån, bredband, telefon, el, hyra etc varje månad blir det ju bara en extra räkning i mängden.

m0rk: Kan du förklara för mig hur detta orsakar fusk och mygel? Kan man fuska och mygla med exempelvis Vattenfall-räkningen?

belga: Hur "sparkar man på de som ligger" genom att betala räkningarna manuellt istället för att det görs automatiskt? Förtydliga gärna.

Krångligare blir det ju just för att det är ytterligare en räkning. Visserligen en gigantisk som man vet kommer varje månad, men ändå mer att hålla kolla på och styra med varje månad, och den enda fördelen är att man verkligen får känna exakt hur mycket skatten svider i plånboken, vilket inte egentligen är mycket till fördel då det man kan få samma info från lönespecifikationen.

Och jag sade aldrig att detta i sig var att sparka på folk, jag sade att det var en utmärkt inkörsport till det. För vad händer efter det här? Visa kvitto på betalad skatt för att få sjukvård? För att ens barn ska få gå i skola? Någon kommer ju utan tvekan kläcka ur sig sådana dumheter om möjligheten finns. Ett samhälle som skall våga säga sig vara ett välfärdssamhälle behöver ha en stabil lägstanivå, stabila skyddsnät för sitt folk.

Säkraste sättet att åstakomma detta är att garantera vissa saker oavsett vem man talar om. I utbyte måste alla bidra till dessa saker. Att då öka risken för att någonting går fel i detta bidragande är en risk som är väldigt onödig, då det inte finns någonting att vinna på att ta den risken.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nej men om man ska vara seriös, så tycker jag man borde få en tabell med saker man vill vara med och betala. Vissa kanske bara vill betala skola och hembygdsmuseum medans andra vill finansiera vägar och stall. Det blir ett bra mellanting mellan helt obligatorisk skatt och ingen skatt alls.

Ja, frivillig skatt! DET fungerar nog bra!

Lyml: Står arbetsgivaravgiften med i din lönespec.? För det är lite det som är kärnfrågan i denna tråd, känns det som.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, frivillig skatt! DET fungerar nog bra!

Lyml: Står arbetsgivaravgiften med i din lönespec.? För det är lite det som är kärnfrågan i denna tråd, känns det som.

Njae, tror du missförstod både mig och cyb, jag sa att arbetsgivaravgiften inte stod med på lönespecen, och att det borde läggas till (om än något konstigt formulerad.

Och jag tror cyb menade att man skulle få öronmärka vad ens skattepengar ska få gå till.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det för människor för en principsaks skull?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Njae, tror du missförstod både mig och cyb, jag sa att arbetsgivaravgiften inte stod med på lönespecen, och att det borde läggas till (om än något konstigt formulerad.

Och jag tror cyb menade att man skulle få öronmärka vad ens skattepengar ska få gå till.

Du skrev:

"Det står klart och tydligt min totala inkomst följt av hur mycket skatt som dragits av och sen vad det blir netto."

Om arbetsgivaravgiften inte står med så stämmer det ju inte att din totala inkomst står i lönepecen. Jag ser nu att du nämner det senare i inlägget, men jag vill ändå påpeka att den totala inkomsten faktiskt innehåller arbetsgivaravgift.

Sen kan vi ju fråga [cyb] hur lätt han tror det blir att göra en budget som håller med öronmärkta pengar. Hur bra tror ni att det öht. blir när de som bestämmer vart pengarna ska gå inte har någon som helst översikt, och inte har en aning om vart andra lägger sina pengar? Det kommer bli skit, det kan jag säga nu direkt!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Glömsk

Oj, svenskar är verkligen konservativa! Det här är nog den absolut minsta förändringen jag förespråkat hittills i forumet (till och med mindre än att exempelvis avskaffa presstödet), och ändå är så många emot. Detta är ett system som fungerar i Hong Kong (nästan alla skatter), USA (i alla fall moms) och säkert flera länder också.

Vad är fördelarna? Det blir resor mycket tydligare hur hög skatten är, vilket inte är tydligt alls om man läser den andra tråden om hur hög lönen är. Se det såhär: skulle du vilja att din mobilräkning betalades med autogiro som standard?

Vad är neutralt? Det blir nu arbetstagarens uppgift att betala skatten, istället för arbetsgivaren. Detta kanske är "krångligt" för arbetstagaren, men det är ju en fördel för arbetsgivaren.

Vad är det som är krångligt, egentligen? Att administrera sitt skattekonto själv? Det är ju inte direkt så att man måste börja bokföra eller räkna antalat timmar man jobbar, det har arbetsgivaren koll på även om han inte behöver utföra själva betalningen.

Man skulle kunna tänka sig att lönebeskededet helt enkelt skriver ut hur mycket som ska betalas till skattekontot. Så har man reducerat krångligheten till ett extra bankärende. I kontrast till dessa 30 sekunder extra tid, är att skatten har förtydligats ordentligt.

Det kanske bara är jag här som anser att det slösas med skattepengar i Sverige? Detta skulle vara den absolut enklaste lösningen att sätta press på politikerna att ta mer ansvar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Finns ju ingen som helst anledning att låta arbetstagaren hushålla med skattebetalningen.

Det blir bara en extra sak att göra, även om den kräver minimalt med tid och ansträngning, så är den ju ändå riktigt onödig.

Att det däremot specas upp vad skatterna går till på deklarationen, hade varit lite underhållande, men vad fyller funktionen? Det lär ju bara vara ett slöseri med ÄNNU MERA skattepengar då ett system ska hålla koll på detta och säkerligen måste det finnas personal till detta också.

Likadant med en tabell där man får "kryssa i vad man vill betala" detta hade inte fungerat i längden, majoriteten av ungdomarna i detta avlånga land skiter väl ändå fullständigt i pensionärer, inte sant...? Lagom rättvist.

Låt istället staten ha hand om det. Javisst, Gudrun Schymann får sig ett par gratisfester och ministrar flyger alldeles för mycket; men ändå så överlever vi i Sverige och jämfört med andra länder har vi ändå det rätt gott och framförallt ett någorlunda fungerande system.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.