Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaeshjag
THE QUICK BRON FO JUMP OVER THE AZY DOG

Acer 6012
Tillverkningsdatum: 7 Decemmber 1989
Kopplat till slaptopen via DIN5 -> PS/2 adapter (passiv) -> PS/2 -> USB adapter (aktiv)

Sweet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOGS

HP 6715s inbyggda tangentbord

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

HE QUIK BROWN FO JUPS OER HE LA DOGS

Jag har en teori om varför detta fenomen uppstår.
De allra flesta tangentbord som görs idag har 2 plastfilmer med ledande trådar "printad". Dessa plastfilmer ligger i tangentbordet med de printade sidorna mot varandra.

Där trådarna från ena filmen korsar dem från den andra sitter tangenterna. Om man trycker ner en tangent så trycks filmerna och deras trådar ihop och en anslutning skapas. Baserat på vilka två trådar som korsas kan tangentbordets krets räkna ut vilken tanget som trycktes ned.

Anledningen till att man gör så är att det är mycket billigare än att ha en separat tryckknapp under varje tangent. Jämför kostnaden för att tillverka och montera 100-knappar med kostnaden för att printa 2 plastfilmer.

Problemet med denna tekniken är att det inte finns 100 enskilda trådar. Istället har man runt 10 trådar på varje film. Att tangentbordet ändå kan urskilja över 100 olika tangenter beror på att det finns A*B olika kombinationer av trådarna från ena och andra filmen. (A är antalet trådar på en filmen, B är antalet trådar på den andra)

Buggen uppstår när man håller nere så många tangenter att det blir omöjligt att avgöra exakt vilka tangenter som trycks ned.

Ni som fått samma mönster som mig: Testa att hålla inne V och T, ni bör märka att X inte funkar. Håller ni inne T och X så funkar inte V. Det har alltså inte med just shift-tangeterna att göra.

Att bärbara datorer inte tycks ha detta problem bekräftar en del av min teori då det i större utsträckning är separata knappar för tangenterna på laptoptangentbord.

Permalänk
Medlem

HE QUIC BROWN OX UMP OVER HE Z OG

Gammalt Fujitsu Siemens tangentbord x]
Så himla små tangenter och missar typ varannan tangent >.<

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

SAI(T)EK E(C)LIPSE

Permalänk
Medlem

microsoft keyboard with fingerprint reader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk

Jag har en teori om varför detta fenomen uppstår.

*klipp, klipp*

Att bärbara datorer inte tycks ha detta problem bekräftar en del av min teori då det i större utsträckning är separata knappar för tangenterna på laptoptangentbord.

Intresant idé! Låter helt rimligt, jag tror att du spikat dig i huvudet här. Skönt att äntligen få någon slags förklaring i alla fall, tackar!

Någon som kan bekräfta?
/joar.

EDIT:
TE UIC RWN JUS VER TE LAY DGS - Microsoft© Wired Keyboard (mod. RT2300)

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Ett No-Name tagentbord som kostade 59kr nytt.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk

Orginal: THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOGS

Mitt: HE QUIC BROWN OX UMP OVER HE Z OG

Saitec Slimline :S

Permalänk

Medföljande tangentbord till en gammal Acer. haha

Permalänk
Medlem

Jula, 49kr... Om man bortser från detta ovan så är jag mycket nöjd

Permalänk
Medlem

Toshiba Satellite L300D-119 INBYGGT

ORIGINAL: THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOGS
HÖGER SHIFT: THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOGS
VÄNSTER SHIFT: THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOGS

Edit: la till olika varianter

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Medlem

Macbook Pro: H CK BN FX JMPS V H LAZ DG

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOGS funka perfekt

clas ohlson billighets tangentbord:P

Vore trevligt om folk var lite mer specifika :>

köpte precis clas ohlsons billigaste tangentbord ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23377341 )

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbdatorn så vet bara att det är ett äldre IBM

Permalänk
Medlem

HE QUIK BROWN FO JUPS OER HE L DOG

Saitek Eclipse blue

Permalänk

Nya tangentbordet/musen som inskaffades igår

MICROSOFT WIRELESS ENTERTAINMENT DESKTOP 8000

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

THE QCK BRW FX J VER THE LAZY G

Logitech G15 Orange (#2)

Lite förvånad att det inte blev bättre faktiskt...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

HE QUIC BROWN OX UMPS OVER HE AZ DOGS

Razer Lycosa

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

H UICK BON FOX JUMPS O H LAZ DOGS

Vet inte vicken modell ja har. ^^ Logitech iaf

Permalänk
Medlem

TE UIC RWN JUS VER TE LAY DGS

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

HE UIK BROWN FO JUPS OER HE LA DOGS

Saitek Eclipse 1.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk

TE UIC RWN JUS VER TE LAY DGS

Logitech MX3000

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

TE QUICK BOEN OX UMP OVE TE LAZY OG

Logitech wave (trådlöst)

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

THE QUICK BROWN FO JUMPS OVER THE LAZY DOGS

Microsoft Digital Media Pro

Pris 169kr

Mycket skönt tagentbord!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

nått sunkigt bZerk tangentbord http://www.webhallen.com/prod.php?id=64552 ett sådant fast dock inte mini..

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Avstängd

Saitek eclipse 1

haft 2 stycken, det ena föll offer under ett mmorpg anfall och gick av.

Det andra skaffade jag för 99kr (nytt)

Edit: saitek med K

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk

HE QUIK BROWN FO JUMPS OER HE LA DOGS

Saitek Eclipse II

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Logitech G15, båda shift-ftangerna: DET ÄR INGA PROBLEM ALLS ATT SKRIVA DÅ HELLER

Visa signatur

Hej FRA! Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en sprängladdning. Men tack för visat intresse!
PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail.

Permalänk

SteelSeries 7G