Permalänk
Medlem

Blivande iMac-ägare)

Hej!

Detta får bli mitt första inlägg på Sweclockers.

Jag är en van PC-användare med starka funderingar på att gå över helt från PC och köpa en Apple iMac 24" Mac OS X. Det första gällande iMac som lockade mig var den underbara designen, allt-i-ett konceptet. Det förvånar mig att man kan trycka in så mycket prestanda i ett sådant tunt format! Efter att ha sett bilder på iMacs via Internet och även ett antal skärmdumpar på skrivbordsmiljön i Mac OS X bestämde jag mig för att åka till en av mina lokala datorbutiker och ta en titt på iMac i verkligheten. Designen var över mina förväntningar! 24"-bildskärmen var större än jag hade föreställt mig, och tangentbordet var betydligt snyggare och bekvämare att skriva på än jag trodde baserat på det intryck bilderna hade givit mig.

Jag har ett antal funderingar gällande mitt (högst sannolikt) blivande köp av Apple iMac 24" som jag hoppas få besvarade.

Mjukvarufrågor:

1. Medföljer installationsskiva för Mac OS X ?

2. Kan jag under installationen av Mac OS X välja vilka medföljande programvaror jag vill låta installera?

3. Medföljer någon programvara/stöd för att överföra filer till och från min Nokia 6230i-telefon via Bluetooth? Eller måste jag installera något irriterande bloatat program likt Nokia PC Suite?

4. Har Mac OS X någon medföljande Password Manager? Jag vill alltså ha en central lagringsplats för mina kontouppgifter till olika webbsidor m.m.

Hårdvarufrågor:

5. Har jag rätt att själv skruva upp min iMac och byta ut exempelvis hårddisken mot en helt annan hårddisk utan att AppleCare-garantin försvinner? Vad händer om jag råkar förstöra något?

6. Om någon komponent går sönder och jag måste använda mig av AppleCare, kostar en reparation något? Om ja, vilka prisklasser talar vi om?

7. Hur många år kan jag räkna med innan hårdvaruproblem (exklusive hårddisk) börjar uppstå, förutsatt att iMacen inte är behäftad med något tillverkningsfel? Kan jag vara rätt säker på att kunna behålla samma iMac i åtminstone 4-5 år utan att behöva skicka in den på service? (Om man tar hårddisken ur beräkning då hårddiskar hör till de oberäkneligaste komponenterna).

Ps. Jag kunde inte komma på någon bättre rubrik, jag hoppas ni har överseende för detta. Ändra gärna rubriken om den inte passar.

Tack på förhand.

Apple

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Medlem

Re: Blivande iMac-ägare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apple
Hej!

Detta får bli mitt första inlägg på Sweclockers.

Jag är en van PC-användare med starka funderingar på att gå över helt från PC och köpa en Apple iMac 24" Mac OS X. Det första gällande iMac som lockade mig var den underbara designen, allt-i-ett konceptet. Det förvånar mig att man kan trycka in så mycket prestanda i ett sådant tunt format! Efter att ha sett bilder på iMacs via Internet och även ett antal skärmdumpar på skrivbordsmiljön i Mac OS X bestämde jag mig för att åka till en av mina lokala datorbutiker och ta en titt på iMac i verkligheten. Designen var över mina förväntningar! 24"-bildskärmen var större än jag hade föreställt mig, och tangentbordet var betydligt snyggare och bekvämare att skriva på än jag trodde baserat på det intryck bilderna hade givit mig.

Jag har ett antal funderingar gällande mitt (högst sannolikt) blivande köp av Apple iMac 24" som jag hoppas få besvarade.

Mjukvarufrågor:

1. Medföljer installationsskiva för Mac OS X ?

2. Kan jag under installationen av Mac OS X välja vilka medföljande programvaror jag vill låta installera?

3. Medföljer någon programvara/stöd för att överföra filer till och från min Nokia 6230i-telefon via Bluetooth? Eller måste jag installera något irriterande bloatat program likt Nokia PC Suite?

4. Har Mac OS X någon medföljande Password Manager? Jag vill alltså ha en central lagringsplats för mina kontouppgifter till olika webbsidor m.m.

Hårdvarufrågor:

5. Har jag rätt att själv skruva upp min iMac och byta ut exempelvis hårddisken mot en helt annan hårddisk utan att AppleCare-garantin försvinner? Vad händer om jag råkar förstöra något?

6. Om någon komponent går sönder och jag måste använda mig av AppleCare, kostar en reparation något? Om ja, vilka prisklasser talar vi om?

7. Hur många år kan jag räkna med innan hårdvaruproblem (exklusive hårddisk) börjar uppstå, förutsatt att iMacen inte är behäftad med något tillverkningsfel? Kan jag vara rätt säker på att kunna behålla samma iMac i åtminstone 4-5 år utan att behöva skicka in den på service? (Om man tar hårddisken ur beräkning då hårddiskar hör till de oberäkneligaste komponenterna).

Ps. Jag kunde inte komma på någon bättre rubrik, jag hoppas ni har överseende för detta. Ändra gärna rubriken om den inte passar.

Tack på förhand.

Apple

Mjukvaru:

1: Ja
2: Nja, den kommer nog förinstallerad. Men du kan göra en ny installation, och välja anpassad.
3: Ja
4: Ja

Hårdvaru:

5: Hårddisk och minne kan du byta själv utan att det påverkan garantin.
6: Hårdvarugarantin utan applecare är 1år, mjukvara tror jag är 90 dagar. Då kostar det ingentig. Även om du har applecare(men det kostar och teckna), med si och så lång tid, så kostar det inget.
7: Only time will tell......

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

5. Hårddisk är nog inte användarutbytbart på nya iMac:en då du först måste ta bort skärmen för att kunna byta ut den. Och jag har svårt att tro att Apple skulle tillåta dig ta bort skärmglas, skärm, massa annat och sen hårddisken utan att det bryter garantin.
Förstör du något så får du såklart betala reperationen.

7. Förutsatt att den inte har några tillverknings/fabrikationsfel så kommer den gå i åratal utan problem. Finns folk som fortfarande kör iMacar från typ 1998.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det fortfarande är såhär men förut kunde man köpa applecare dagen innan vanliga garantin gick ut och få 2 år till, är det fortfarande så?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Vet inte om det fortfarande är såhär men förut kunde man köpa applecare dagen innan vanliga garantin gick ut och få 2 år till, är det fortfarande så?

Japp. Eller så köper du det samma dag du köper datorn och får också 2 år till, spelar liksom ingen roll

Men för den "ekonomiska" som inte vill lägga ut hela kostnaden på en gång är det perfekt att köpa den någon dag innan vanliga garantin går ut och lägga på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man kan ju köpa apple care från usa me, det ända du egentligen behöver är ju själva koden, o inte hela asken man får med. ska tydligen funka att t.ex. köpa på ebay o be om att bara få koden o kunna aktivera det.

min far har första intel generationen av imac, o måste säga att den varit förbluffande felfri.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Du kan köpa Apple Care i USA ja, men det är bara Apple Care till laptops som du kan köpa utanför ditt eget land. (Som du då kan förvänta dig fungera på din macapär.)

Med andra ord: Du kan köpa Apple Care till en macbook i USA, men inte till en iMac tex.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

2. Du kan välja vilka komponenter (språk, drivrutiner för tredjepartshårdvara, vissa program) som ska ingå och inte när du installerar om. En mac är dock ganska ren när den kommer från fabrik - förutom testversioner av Microsoft Office och iWork är det bara fullversioner av program som ingår. iWork och Office är bara att slänga om du känner för det, du behöver inte installera om.

Det som vissa tycker är onödigt i en "fabriksinstallation" är skrivardrivrutiner (flera gigabyte, det finns drivrutiner för i stort sett alla skrivare med macstöd inbyggt i OSet) och språk. Du behöver knappast den kinesiska språkversionen av OS X så om du vill spara några megabyte kan du välja bort allt utom typ engelska och svenska när du installlerar. Till skillnad från Windows ingår nämligen alla språk i samma licens - du behöver inte köpa en ny språkversion och installera om för att byta språk på hela operativsystemet.

4. Funktioner för detta ingår givetvis i OS X men själv använder jag köpeprogrammet 1password. Det funkar nämligen med alla webbläsare och lagrar lösenorden på ett och samma ställe. Har du flera macar kan du också synka lösenordsdatabasen via Mobile Me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Du kan köpa Apple Care i USA ja, men det är bara Apple Care till laptops som du kan köpa utanför ditt eget land. (Som du då kan förvänta dig fungera på din macapär.)

Med andra ord: Du kan köpa Apple Care till en macbook i USA, men inte till en iMac tex.

aha, där ser man, varför är det så kan man ju då undra

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement

Är du säker på det? Jag har läst det på flera ställen, men jag köpte min från eBay/USA, tog några dagar sen fick jag koden och enligt Apple så har jag AppleCare fram till 2010 nu.
Jag fick välj under registreringen vilket land jag och iMacen bodde i sen skrev jag in koden.

Kan ju vara att säljaren skakade fram en Europeisk aktiveringskod också, då det dröjde närmare en vecka för mig att få den från honom.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Är du säker på det?

Nepp.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det var tråkigt att höra att jag inte själv kan byta ut hårddisken. Anledningen till att jag själv vill kunna byta hårddisk är till största delen att jag planerar att byta ut hårddisken till en SSD (antagligen flashbaserad) när de börjar komma ner i pris och upp i kapacitet, men också att jag hör till den paranoida skaran användare som inte vill lämna från sig sin personliga data* till personer på ett serviceföretag. (Eller andra för mig okända personer heller för den delen.)

Visserligen går det att backa upp sina privata dokument och skriva över disken innan man skickar in den på service, men det kan vara aningen svårare med en kraschad disk.

* (Data = Information).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apple
Anledningen till att jag själv vill kunna byta hårddisk är till största delen att jag planerar att byta ut hårddisken till en SSD (antagligen flashbaserad) när de börjar komma ner i pris och upp i kapacitet

I ärlighetens namn tror jag inte att du har någon garanti kvar när ovanstående infrias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blirren
I ärlighetens namn tror jag inte att du har någon garanti kvar när ovanstående infrias

Sant. Jag är ingen storkonsument av lagringsutrymme. Använder i dagsläget på min XP-maskin cirka 100 GB (inkl. Win XP), och de flesta filer är skräp som jag inte har tid att gå igenom, så vid köp av en ny dator kommer jag bara att föra över de filer jag vet att jag behöver. För mig skulle därför en SSD på 64 eller 128 GB vara fullt tillräckligt.

Det bästa i dagsläget är antagligen att jag köper en iMac 24" och köper en ny iMac (med förmonterad flashdisk) om några år när flashdiskar blir vanligare och det finns mer och säkrare information gällande dess verkliga livslängd att tillgå.

Visa signatur

Permalänk

Grejen är väl att det är annat gränssnitt på SSD-diskarna? De ska väl ha PATA medan de diskar som sitter i iMacen är SATA? Eller har jag missförstått något? Hur som helst kommer det som sagt ta ett jävla tag innan SSD-diskar går ner i pris så mycket och då kan du nog lägga någon hundring på att få den monterad hos Apple själva. De kommer naturligtvis inte kolla igenom dina filer vid service.

I övrigt ska det inte vara något problem med dina funderingar. Allt du vill är möjligt och allt går gratis på garanti sålänge du har den. Min MacBook (en av de första som tillverkades, Maj 2006) hade problem med gul plast, flimrande skärm och dåligt batteri. Allt har blivit utbytt gratis och det har varit riktigt smidigt. Köp du en iMac, jag tror du kommer vara kanonnöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Grejen är väl att det är annat gränssnitt på SSD-diskarna? De ska väl ha PATA medan de diskar som sitter i iMacen är SATA? Eller har jag missförstått något?

Finns SSD-diskar med SATA också, eller ja...det är väl t.o.m. vanligare än PATA SSD:s

t.ex.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349957

Permalänk
Medlem

Det är mycket mer vanligare med SATA på SSD diskarna, de ska ju ha ett stabilt och bra gränssnitt och då är ju inte pata så super

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ

Det stämmer utmärkt - datorn måste omfattas av fabriksgarantin. Du kan kolla det blixtsnabbt här:
https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Så här aktiverar du AppleCare: http://www.applecare.se/aktivera/

Permalänk
Medlem

ont: SSD-diskarna är oftast 2.5, men i iMac är det la vanliga 3.5-diskar? finns säkert adapters iof om man inte vill modda in dom.

oft: hur i hela helsicke är det möjligt att användarnamnet "Apple" inte var taget redan?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ont: SSD-diskarna är oftast 2.5, men i iMac är det la vanliga 3.5-diskar? finns säkert adapters iof om man inte vill modda in dom.

oft: hur i hela helsicke är det möjligt att användarnamnet "Apple" inte var taget redan?

Finns många 3.5" SSD:s också

Visa signatur