Behöver hjälp med att koppla dator till TV med ett 9600GT genom HDMI

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att koppla dator till TV med ett 9600GT genom HDMI

Tjena!
För någon månad sedan inhandlade jag mig ett nytt Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3 "GS" (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345873) och är extremt nöjd med detta grafikkort.
Nu inom några dagar kommer jag nog beställa hem en Panasonic PX80 42tum (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347415) som jag tänkte koppla till datorn för att mestadels se på film men även kunna lira på.

Nu tänkte jag kolla om det fanns någon som är erfaren och duktig att koppla dator-TV som skulle kunna skriva en liten kort guide eller bara generella tips om hur man får bästa inställningar och hur man får en så bra bild som möjligt på TV:n.
Jag är själv extremt ny till att koppla dator till TV och det är därför jag behöver hjälp.
Gärna då med ett 9600GT då jag kommer använda det grafikkortet.
Jag läste också på en annan tråd att man inte ska pillra med HDMI kablarna om TVn's/Datorn's ström är inkopplad då utgångarna/ingångarna är väldigt känsliga. Om det finns fler liknade försiktighetsåtgärder så skulle jag vara glad ifall ni kunde nämna dom.

Tack på förhand

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Bara så du vet har den där TVn 1024x768 i upplösning vilket är en 4:3 upplösning och TV:n är 16:9 Widescreen.... Bilden från dator kommer troligtvis att se utdragen ut då det är TVns upplösning som skall användas...

En Plasma/LCD TV skall antingen ha 1920x1080 (Full-HD) eller 1366x768 (Ej full-HD) för att upplösningen skall vara 16:9 Widescreen....

Eftersom du har HDMI på grafikkortet så skaffar du en sådan kabel och kopplar in datorn till TVn... Väljer rätt upplösning, troligtvis i 60hz... Klart.. be happy... spela spel å se på film i nån mediaspelare typ Media player classic eller VLC eller vad du nu förededrar... Ljudet tror jag TVn tar emot genom HDMI kabeln i detta fallet annars kan du koppla till 5.1 förstärkare genom SPDIF om du har sådan på moderkortet/ljudkortet...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Finns ingen bättre TV för dom pengarna bara så du vet:)!

Hmm när jag spelade på min PX70(vilket är förra årets modell) förra veckan så kunnde jag välja upp till 1600*1200 i upplösning om jag inte minns fel och bilden såg inte alls utdragen ut. Tv ställde också in sig på XQVGA eller något sånt o 60hz när man slog på datorn vilket förklarar upplösningsalternativen.
Så enligt mig så används inte TV`s upplösning utan den man ställer in med grafikkortet. Men det går däremot inte att välja tex 1680*1050,men det går säkert att ställa in på något visst eller så får man tweka lite.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

knoxz:
Ok, vill ju inte ha en utragen bild. Sitter på en widescreen LCD till min dator och vill gärna behålla widescreen aspekten när jag ser film/spelar på TV:n.
Det är konstigt för både komplett.se och prisjakt.se säger att bildförhållandet på TV:n är 16:9 men som du säger är upplösningen inte det, hur kommer detta sig?

jeppe1990:
Lust att kolla om bilden är något utragen på PX70:n? Skulle vara skönt då PX70 och PX80 har samma upplösning och bildförhållande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Finns ingen bättre TV för dom pengarna bara så du vet:)!

Så enligt mig så används inte TV`s upplösning utan den man ställer in med grafikkortet. Men det går däremot inte att välja tex 1680*1050,men det går säkert att ställa in på något visst eller så får man tweka lite.

Finns nånting som kallas "native resolution" dvs skärmens pixelantal/ pixelupplösning. Vill man ha en s.k Pixelmappad bild där en pixel utskickad fr grafikkortet motsvarar en pixel på TVn/skärmen så bör skärmens upplösning användas. Använder man andra upplösningar så får man en interpolerad bild där en utskickad pixel fr grafikkortett sedan delas upp på 1.5-2 pixlar på TVn/skärmen vilket gör att det blir lite oskarpt. Testa t.ex en vanlig LCD skräm på lets say 19" som oftast har 1280x1024 i upplösning, använd rätt upplösning och kolla skärpan på t.ex text och linjer. Ställ sedan in fel upplösning, tex 1024x768 och du ser direkt att skärpan försämras och pixlar smetas ut på fler skärm pixlar än 1:1...

Så en widescreen upplösning på en TV med 4:3 upplösning, i detta fallet 1024x768 kanske funkar men det är inte optimalt för bildkvaliten/skärpan....

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Aha ok, hur tror du det kommer märkas på ja just en 42tum från 3.5-4meters avstånd om man nu ställer in en 16:9 upplösning fast TV:ns är 4:3?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet inte... min 42" kör jag pixelmappat till med 1360x768... blir lika skarpt som på vilken LCD skärm som helst.. inte testat andra upplösningar.. Säkert märks oskärpan om man jämför pixelmappad 42" mot icke pixelmappad 42" om man ställer dem bredvid varandra.. hur mycket vet jag inte..

Personligen skulle jag leta efter en LCD med 16:9 upplösning, typ 1360x768 "halv-HD" eller 1920x1080 Full-HD... som klarar pixelmappad bild..

Visa signatur