Mobilt "bredband" utan nedladdningstak?

Permalänk
Medlem

Mobilt "bredband" utan nedladdningstak?

Funderar lite på att skaffa mobil internetuppkoppling, men hittar inget abonnemang som passar mig riktigt.

Telia/Tele2 har helt klart bäst täckning i obygden där jag bor, men de har en tråkig gräns på 5 GB i månaden, något som jag inte uppskattar. Hela poängen med "bredband" är ju att man ska kunna använda det för att snabbt kunna ladda ned stora filer, utan begränsning. Det s.k. "Turbo-3G" förefaller värdelöst när man sätter ut så låga gränser som 5 GB.

Läste någonstans att man kunde teckna företagsabonnemang hos Telia för några kronor mer i månaden och på så sätt slippa gränsen. Hittar dock ingen info om det på deras hemsida. Kan någon berätta mer om det? Misstänker att de inte vill tala högt om det eftersom de inte vill att den stora massan ska komma och teckna mer förmånliga företagsabonnemang.

Tre/Telenor verkar enligt täckningskartorna ha betydligt sämre nät där jag bor, men de har ju å andra sidan inga begränsningar gällande nedladdning.

Ice.net hade varit givet om inte de också hade haft tak!:down:

Snälla, hjälp mig ur det hemska I-lands-problem jag hamnat i! Kan man välja Telia/Tele2 och ändå på något sätt slippa taket?

Permalänk
Medlem

Alla har tak, men de är inte lika villiga att visa dem
Tele2/Telia 1/5GB Och de begränsar till snigelhastighet.
Telenor/Tre har välla runt 15/20GB, men de utövar inte begränsningen, bara förbehåller sig rätten att göra det.
NMT/ICE har 20GB har jag för mig också, men de brukar stänga av en när man kommer upp i det tills nymånad.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Alla har tak, men de är inte lika villiga att visa dem
Tele2/Telia 1/5GB Och de begränsar till snigelhastighet.
Telenor/Tre har välla runt 15/20GB, men de utövar inte begränsningen, bara förbehåller sig rätten att göra det.
NMT/ICE har 20GB har jag för mig också, men de brukar stänga av en när man kommer upp i det tills nymånad.

Visst, alla har väl tak, frågan är ju bara hur höga de är. 30 GB hade kunnat vara mer rimligt kanske, men fem?

Säker på att ICE har 20? Läste att de skulle ha fem på sina standardabonnemang och tio på något kostar-mer-än-det-smakar-abonnemang.

Frågan jag är mest intresserad av är dock om myten om Telias företagsabonnemang stämmer.

Permalänk
Medlem

Det här är lite intressant. Jag köpte Tele2 mobilt bredband (7,2mbit, turbo3g)för runt 4 veckor sen. Jag insåg också rätt så snart att jag skulle komma upp i den mängden relativt snabbt tyvärr. Men vad ska man göra.

Nu är det dock lite intressant. På dom 4v jag har haft detta har jag tills idag laddat ner totalt 11,6Gb och upp 8,4Gb. MEN tele2 har inte strypt hasigheten än vilken är lite konstigt minst sagt. Jag har runt 1-3mbit/s när jag är på landsbygden och hittils max 5 mbit/s när jag är i sthlm city. Vilket duger fint för mig. Men vad har hänt med taket?

Är det någon som vet om dom tagit bort detta?

Permalänk
Inaktiv

de förbehåller sig rätten att göra det som sagt.. om det visar sig att alla börjar seeda torrents så kommer nog de att börja strypa folk

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig eller funkar inte torrents med mobilt bredband?
Jag kommer upp i kanske 2kb per sekund som mest...

Permalänk
Medlem

Ok fick intrycket av att Tele2 automatiskt ströp vid 5gb, men som sagt i avtalet står ju tydligt att dom "har rätten"att strypa, vilket ju inte innebär att dom måste.

Kilroy >> På mina 12gb har jag ju inte seedad så mycket torrents, men när jag har laddat ner nåt via Utorrent så har jag kommit upp i max 2-300kbyte/s vilket ju mostvarar ungefär 1,5-2,5Mbit/s. Under mina tester har jag märkt att det dock är väldigt få som kommer upp dit. Snittet ligger nog närmare 0,5Mbit/s, men det kan ju finnas tusen andra orsaker till det, än att det skulle vara nån begränsning från tele2s håll.

Permalänk
Medlem

Frågade den unga killen i Teliabutiken om han hade hört någon som blivit avstängd från det privata abonnemanget p.g.a. att han eller hon passerat 5 GB-gränsen. Svaret var: Nej, bara en som tankade dygnet runt.

Jag frågade en gång till om spärren de sätter in är manuell och inte skulle påverka sporadisk hetssurfning på Youtube och ganska frekvent strömmade av webradio. Svaret jag fick då var lite trevande, men det verkade som om att den gick in oavsett man passerade gränsen på ett brutalt eller mer "normalt" sätt.

Jag vet inte vad jag ska göra.

Permalänk

saken är den att tre 7.2 mbit har ingen begränsning.

har deras tre kr / dag i mobilen och kan surfa hur mycket jag vill. Kopplar den bara till min bärbara dator.

Sen deras Turbo 3g 7.2 mbit är det inte heller något tak på?

Svar:

Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket du förbrukar.
Vi förbehåller vi oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mycket kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi givetvis att informera våra kunder.

deras avtal säger :

5.4 (e)
om ditt användande strider mot 6.5 och/eller om användandet är över 10GB/månad förbehåller sig 3 rätten att begränsa accesshastigheten till 64Kbit/s.

Men jag har ringt in till 3 och frågat och det är 100% att det inte är någon trafik.

Kör internet radio dagligen på 192 kpbs och är uppe i 50 gb trafik / månad

så det där med tak på 3 är bara bluff.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ingen med erfarenhet av Telias mobila internettjänst som kan uttala sig i frågan?

Permalänk

Dom har ingen publik ip address ut mot nätet.

tre är dom enda med en egen ip-address.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

?

Ok, tack för den upplysningen, men vad skulle det ha att göra med Telias förbrukningstak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Dom har ingen publik ip address ut mot nätet.

tre är dom enda med en egen ip-address.

Snälla läs på innan du utalar dig. Nej tre är inte dom ända som har public ip på sitt mobila bredband.

Permalänk
Medlem

Tre har aldrig trollat med min uppkoppling, och jag har aldrig legat under 30-40 gb/mån på ett år.

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk

Telias mobila bredband för företag (vilket även går att teckna som privatperson) kostar 199kr ex moms, eller 250kr ink moms. Då har du som kund ingen begränsning och kan ladda för kung och fosterland.