Vad kan slöa ner en internet uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Vad kan slöa ner en internet uppkoppling?

Om hastigheten är ok enl. TPtest mfl, men uppkopplingen verkar skitslö ändå.
Vad i datorn ska man leta problemen?
Kört CCleaner för att rensa bort skit i datorn, men nej.
Har 100/100 uppkopling från Bahnhof, men den känns som 2/2

Permalänk
Avstängd

Bl.a. Virus, spyware addware, div internet/surfsäkerhetssaker som ex AVG link scanner, fan och hans moster.
Att bara köra CCleaner tar inte bort virus eller spyware.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Hedersmedlem

Har också Bahnhof och jag bytte ut DNS-server, då fungerade åtminstone surfningen mycket bättre. Det var ett tag sen och de kanske har löst detta problem i och för sig.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

En riktigt dålig router kan dra ner hastigheten en del.

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem

Hur byta DNS server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har också Bahnhof och jag bytte ut DNS-server, då fungerade åtminstone surfningen mycket bättre. Det var ett tag sen och de kanske har löst detta problem i och för sig.

Är inte så hemma i termilogin så hur gör man?
Förmodligen väldigt enkelt.

Har ny route D-link 655 med uppdaterad firmware. Hr funkat bra innan. Men hört andra som har haft problem med hastigheten. Bla. TELIA som stryper trafiken i vissa noder, och ingen vill betala dem för snabbare fart. Är väl de gamla vanliga bråken med TELIA.s kopparnät, och dom vill ha fett betalt.

Kört alla virus och addware program som jag hittat utan att hitta några problem.

Permalänk
Vila i frid

Om du har nätfiskefilter påslaget (finns både i IE och FF - som kan slås av) kan det gå slött att surfa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Om du har nätfiskefilter påslaget (finns både i IE och FF - som kan slås av) kan det gå slött att surfa.

Har kolla i min FF men hittar inget sådant filter.
Heter det något annat?