Speldator 15-20k, tyst, 8 gig ram, 4870x2, vista 64!

Permalänk
Medlem

Speldator 15-20k, tyst, 8 gig ram, 4870x2, vista 64!

Hej! Som teknikanalfabet skulle jag behöva lite råd för köp av en ny (stationär) speldator. All hjälp uppskattas! Behöver bara själva datorn plus operativsystem.

Kriterier:
- Helst inte kosta mer än 20k (viss felxibilitet).
- Datorn ska vara tyst. (Inte helt ljudlös, men man ska inte tänka på ljudet).
- Avsedd i huvudsak för spelande - i högsta upplösning - av de mest krävande spelen idag, och närmast kommande. Men allmänt surfande, videotittande, bildhanterande, etc kommer också förekomma.
- Datorn ska ha lång livslängd - jag vill inte behöva uppgradera något inom ett år eller två.
- Jag vill få välja alla komponenter fritt, men att burken monteras och testas innan jag får den (hade stora problem vid senaste bygget och jag är lat som en oxe), så att jag kan börja lira så fort jag fått den innanför dörren.
- Den ska ha Vista 64, 8 gig ram, ett 4870x2 - i övrigt är jag öppen.
- Jag kommer inte att överklocka eller mixtra själv; strömförbrukning är inget hinder.

Tack på förhand (jag förstår att ÄNNU en köprådstråd inte är det roligaste)!

Permalänk
Medlem

Re: Speldator 15-20k, tyst, 8 gig ram, 4870x2, vista 64!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarryL
Hej! Som teknikanalfabet skulle jag behöva lite råd för köp av en ny (stationär) speldator. All hjälp uppskattas! Behöver bara själva datorn plus operativsystem.

Kriterier:
- Helst inte kosta mer än 20k (viss felxibilitet).
- Datorn ska vara tyst. (Inte helt ljudlös, men man ska inte tänka på ljudet).
- Avsedd i huvudsak för spelande - i högsta upplösning - av de mest krävande spelen idag, och närmast kommande. Men allmänt surfande, videotittande, bildhanterande, etc kommer också förekomma.
- Datorn ska ha lång livslängd - jag vill inte behöva uppgradera något inom ett år eller två.
- Jag vill få välja alla komponenter fritt, men att burken monteras och testas innan jag får den (hade stora problem vid senaste bygget och jag är lat som en oxe), så att jag kan börja lira så fort jag fått den innanför dörren.
- Den ska ha Vista 64, 8 gig ram, ett 4870x2 - i övrigt är jag öppen.
- Jag kommer inte att överklocka eller mixtra själv; strömförbrukning är inget hinder.

Tack på förhand (jag förstår att ÄNNU en köprådstråd inte är det roligaste)!

Du verkar vara sugen på det värsta. Kanske "Asus Rampage formula" som moderkort och en "Q9450" som processor och "Corsair 750" som nätagg??

Om du nu ska ha det värsta så varför inte 2 st 4870X2??
Inte billig men värst:P

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Två 4870X2 var inte alltid bäst om man kollade på Sweclockers test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Två 4870X2 var inte alltid bäst om man kollade på Sweclockers test.

hehe, såg testet precis nu. aja, ett dårå:P
Men rampage och en 9450 kanske inte skulle vara fel?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
hehe, såg testet precis nu. aja, ett dårå:P
Men rampage och en 9450 kanske inte skulle vara fel?

Enormt köpråd, även om det kliar i fingrarna nu så vänta med köpningen på Bloomfield. Och skaffa det och ett 4870x2, det är bara några månader kvar nu och tro mig det är bättre att vänta på det

Vissa påstår att man kan vänta i all oändlighet för nya grejer ska komma ut men Intel byter ju bara arkitektur vartannat år och Bloomfield ser mer än lovande ut så ifall du måste, köp nytt grafikkort och möjligen PSU Men vänta på Core i7!

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

För de pengarna så tycket jag självklar (om du kan) vänta på i7!

Ev gör som jag gjorde: Köp chassie, nätagg, fläktar ev hdd så länge
medans nya serierna kommer?

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Avstängd

Det är mycket bra pris på Phenom 9850 och den är bättre på att mata grafikkortet med data jämfört med intel
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HD985ZXA...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Arrgh, för ett par månader sedan var det 4870x2 jag skulle vänta på. Och nu när det kommit ut bör jag vänta på andra saker? Går det att uppskatta hur stor skillnad det skulle göra med i7!? Jag menar, är det bara lite bättre vi talar om eller är det ett enormt hopp upp i kapacitet? Jag är inte helt desperat, så ett par månader kan jag nog vänta, men det är på gränsen...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarryL
Tack för svaren! Arrgh, för ett par månader sedan var det 4870x2 jag skulle vänta på. Och nu när det kommit ut bör jag vänta på andra saker? Går det att uppskatta hur stor skillnad det skulle göra med i7!? Jag menar, är det bara lite bättre vi talar om eller är det ett enormt hopp upp i kapacitet? Jag är inte helt desperat, så ett par månader kan jag nog vänta, men det är på gränsen...

Det är lite hål i huvudet och vänta på i7 eftersom det är så osäkert. vad som är säkert är att den kommer kosta en hel del, dra en hel del ström samt att det den gissningsvis kommer vara svår och få tag på. första versionen kommer säkerligen och reserveras för servrar, det är där pengarna ligger

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel E8500 E0 3.16GHZ @3.5GHZ | Corsair VX550W | Sapphire HD4870 512mb 810/1100 | Asus P5Q-E 1406 Bios | Antec Three Hundred | XMS2 Corsair 2x2GB PC-6400 800mhz | WD Caviar Blue 640GB 7200RPM 16mb | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/8119-intel_core_i7_ar_verkli...
Det är väl minstingmodellen eller mellanmodellen som kan vara aktuell för dig.

Några saker att tänka på. Det blir bara DDR3-minnen till nehalem, så ska du ha snabba sådana (och om de inte kommer något plötsligt prisras) så kommer det kosta dig en hel del för 8 GiB.
Sen är det extreme-modeller som sagt. Intel behöver nehalem-arkitekturen för att konkurrera på servermarknaden mot AMDs opteron. I flerprocessorsystem är opteron stark ännu. Så det blir nog inte något jättestort utbud av processorerna direkt och det leder till högre prisar.
Du funderar ju redan på dyra moderkort så det behöver väl inte nämnas mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xoxo
http://prisjakt.nu/optimize.php?p=167319,264789,263650,2x2963...

+ någon dvd-brännare.

Ser rätt bra ut tycker jag, dock funderar jag på om det är nödvändigt med alla 5 fläktar i lådan. Varje sådan där fläkt kostar ju en del.
Sen är väl det lagringen, skulle behöva kompletteras med en stor hårddisk också.
Även processorn, han ska inte klocka och Q9550 har gått ner i pris nu så man kan stega upp till den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG