Permalänk
Medlem

HD 4870 kylning

har precis fått in den och tycker kortet låter som f*n, Vilket kylning ska man köpa till den helst någon passiv ?

(Länktar uppskattas)

TACK !

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör på det Pingvinen länkade kommer den bli i stort sett ljudlös, kör på det! Passivt är ganska onödigt, eftersom en Nexus/Noctua/Slipstream i 800rpm knappt går att höra!

Permalänk
Medlem

vad finna länkar jag fick ! men hur bra är de egentligen ? jag menar de kostar 250 kr ? känns för bra för att vara sant

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Avstängd

Det är en sjukt bra kylare. Har en själv, visserligen inte installerad än i väntan på lönen. Det är en väldigt, väldigt prisvärd kylare, bland de bästa på marknaden, speciellt med 2 st 120mm.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det är en sjukt bra kylare. Har en själv, visserligen inte installerad än i väntan på lönen. Det är en väldigt, väldigt prisvärd kylare, bland de bästa på marknaden, speciellt med 2 st 120mm.

då satsar jag på en sån men hur länge tror du de tar innan de blir sjukt varm om man bara kör passiv ?

P.S lite OT men vilken är bästa CPU kylaren nu förtiden då ? är de verkligen ocz vendetta 2 som många tester visar.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

mina 4870 låter ingenting.. vad har du för chassi och ´för temp i det ?

Permalänk
Moderator
Moderator

Du skall under inga omständigheter köra HD4870 passivt med en AC S1 om du inte har extremt bra chassiventilation. Finns många exempel på de större hårdvaruforumen på folk som lyckats ta kål på sina kort på det viset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
mina 4870 låter ingenting.. vad har du för chassi och ´för temp i det ?

De var faktiskt inte kortet utan CPU'n som lät.. dem är på 70 C inte hunnit spela än så vet inte hur varmt på load.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Du skall under inga omständigheter köra HD4870 passivt med en AC S1 om du inte har extremt bra chassiventilation. Finns många exempel på de större hårdvaruforumen på folk som lyckats ta kål på sina kort på det viset.

nja sant om jag köper en GPU kylare så köper jag fläkt med, jag kör med ett antec nine hundred så de är inga problem med airflowet.
Men så vilken CPU kylare rekommenderar ni ?

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Alltså, det här med en Accelero S1 + Scythe Slip Stream, förstör man inte att 4870't blåser ut den varma luften ur lådan då? Man vill ju ogärna ha 60-80 gradig het luft som surrar runt i lådan, förstör ju alla temps isåfall =/

Och ska man ha 2 Scythe eller räcker det med en?

Sugen på en tyst kylning är jag iaf!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

Jag kör med ett HD4870+Accelero S1 Rev2 kortet är nere på 41c nu med 2st 120mm cooltek fläktar som går på låga varv.. så du har inte 80varm luft inne i burken eftersom kortet är svalare med denna kylning...

Borde vara ganska logiskt...

Permalänk
Avstängd

gling: man får se till att ha dugligt luftflöde.

HD4870: Du behöver läsa lite fysik. Korten blir svalare, men de avger fortfarande precis lika mycket värme. Att korten magiskt skulle avge mindre värme är allt annat än logiskt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Finns det nån anledning att byta kylare om de håller korten på 50-70 grader och man inte stör sig på ljudnivån? Man kan väl inte klocka högre när det ändå är så pass låg temperatur jämfört med stock (då den gick upp i 90grader)...

Tycker nämligen original fläktarna i sitt chassi är rätt snygga jämfört med accelero...

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Avstängd

Säger väl sig självt? Håller temperaturerna sig på vettig nivå och ljudnivån är ok = inget kylarbyte.

Sen vill många hålla sig under 100 grader när de klockar, vare sig grafikkortet pallar eller inte.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Varav denna "byta kylarhets" då när originalfläkten håller idle på 45-50 grader och 60-70 load..?
Bara för ljudnivån?

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
Varav denna "byta kylarhets" då när originalfläkten håller idle på 45-50 grader och 60-70 load..?
Bara för ljudnivån?

Ja för ljudnivån, tycker inte du att det är anledning nog?

Dessutom är det ju en billig kylare och så är det ju alltid kul att dona i lite nya prylar i sin dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Ja för ljudnivån, tycker inte du att det är anledning nog?

Dessutom är det ju en billig kylare och så är det ju alltid kul att dona i lite nya prylar i sin dator

Jag tycker det är anledning nog, om vi pratar högljudda kort.
Jag undrar om det inte är många här som sitter i ett ljudisolerat rum, utan musik, och bara väntar på att kortet ska låta så man kan byta kylningen
Nej men seriöst, har man låst fläkten på cirka 35% så hörs inte korten alls, och dem håller sig sammtidigt under 70*C LOAD. Plus i kanten är ju också att all varmluft hamnar utanför chassit.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Mitt idlar på 79 grader och säkert 85-90 i load, har stockkylning och ej mixtrat med fläkthastigheten... Är detta skadligt för kortet i längden? Kan det väl ändå inte vara eftersom det är så från fabrik...

Nej, på sikt får det väl allt bli Accelero S1 + 120mm fläkt.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Jag tycker det är anledning nog, om vi pratar högljudda kort.
Jag undrar om det inte är många här som sitter i ett ljudisolerat rum, utan musik, och bara väntar på att kortet ska låta så man kan byta kylningen
Nej men seriöst, har man låst fläkten på cirka 35% så hörs inte korten alls, och dem håller sig sammtidigt under 70*C LOAD. Plus i kanten är ju också att all varmluft hamnar utanför chassit.

mhm.
Sen känns de bara onödigt att byta fläkt o grejja när det är så enkelt att ställa om så man inte ens hör dom (vid "nattanvändande") osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Mitt idlar på 79 grader och säkert 85-90 i load, har stockkylning och ej mixtrat med fläkthastigheten... Är detta skadligt för kortet i längden? Kan det väl ändå inte vara eftersom det är så från fabrik...

Nej, på sikt får det väl allt bli Accelero S1 + 120mm fläkt.

Behövs inte mixtra om du inte vill...
Med högre fläktinställningar flyttas mer varmluft ut ur chassit dock om du jagar temperaturer...

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna gamla tråd med en fråga. Arctic Cooling Accelero S1 kyler så vitt jag kan se inte voltregulatorerna, behövs inte det på ett 4870?

Har ett 8800GT sedan tidigare och där minns jag att disskutionerna gick varma angående detta.

EDIT: My bad, det ingick ju kylflänsar för det.
Ställer en följdfråga istället då. Ska man köra på rev1 eller rev2 om kortet är av referensdesign?

Permalänk

Köp thermalrights T-RAD2 när den kommer ut, kylare till pwm följer med, och även till minnena. Kyler väldigt bra enligt många sidor, även tomshardware. Krävs två 92mm fläktar eller en 120mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Väcker liv i denna gamla tråd med en fråga. Arctic Cooling Accelero S1 kyler så vitt jag kan se inte voltregulatorerna, behövs inte det på ett 4870?

Har ett 8800GT sedan tidigare och där minns jag att disskutionerna gick varma angående detta.

EDIT: My bad, det ingick ju kylflänsar för det.
Ställer en följdfråga istället då. Ska man köra på rev1 eller rev2 om kortet är av referensdesign?

Köpte till zerotherms flänsar för minnen och VR. Blev en hundring extra, men har man redan lagt 450kr på kylaren tyckte jag det var värt det. Ska sätta in kortet nu i eftermiddag, får se hur den kyler.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hur har det gått pingu

Har en s1:a som bara ligger o skrotar men drar mig innan jag sett någon annan o deras resultat (ja fegis här)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Hur har det gått pingu

Har en s1:a som bara ligger o skrotar men drar mig innan jag sett någon annan o deras resultat (ja fegis här)

Ja köpte nu 2, vet inte varför.
Impulsivitet antar jag

tror inte ja kommer installera dom, men.. äh vafan

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta kylning på mitt 4870. Vad tror ni om en S1:a + en slipstream 1200? Har en sån fläkt över nämligen. Eller ska jag köra med två fläktar? Räcker småflänsarna eller måste man köpa till fler?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kommer inte den där Thermalright T-Rad snart? Vill ha en kylare som är anpassad till att användas på ett 4870 från början...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Kollade lite på den där T-Rad2, den verkar ju grym! 30 grader lägre PCB-temperatur! Har den tillräckligt med flänsar för minnen och vrm?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

T-Rad2 har flänsar och vrm kylare så det räcker med till ett hd4870. Ska också köpa en sån, samt mosa dit 2st 92mm fläktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk

Smidigaste lösningen för kylning av minne och vrm verkar vara:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Man kan låta bottendelen sitta kvar medans man tar bort kopparflänsen som sitter direkt på kärnan.

http://3dxtreme.net/other/ontap/ATI%202900XT/H20/IMG_4410.jpg