Permalänk
Medlem

Folding @ Playstation 3

Tänkte tillägna en tråd till oss som foldar på vår PS3 när vi inte sitter fastklistrade vid TV:n och spelar.
Kör ni dygnet runt, ibland eller inte alls?
Hur många poäng är ni uppe i?

Permalänk

Foldar hela tiden när jag inte använder den till något annat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Samma här.

Måste även säga att det är den enklaste, bekvämast och snyggaste klienten jag stött på.
Hoppas de fortsätter att utveckla den, det vore t.ex. extremt trevligt att kunna folda i bakgrunden under filmtittande vilket ändå brukar ta en hel del timmar (jag antar att uppspelning av HD film tar ca 10-20% av cellen)

Permalänk
Medlem

Nu under hösten och då vintern närmar sig kommer min PS3'a att få stå där och värma i hörnet och göra lite nytta i Foldingen då jag inte kollar på film eller spelar.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag brukade folda innan men nu gör jag det inte längre då den ger värdelöst med poäng jämfört med grafikkorts folding.

Permalänk
Medlem

Eftersom att min dator måste vara på för att ps3an ska få internet är det bara ibland.

Permalänk
Medlem

HazZarD, intressant!

Jag har inte helt koll här så ni som vet bättre får gärna komplettera mig
Är det inte så att gpu:er får en viss typ av WU´s som är anpassade efter deras potential, medan cpu/cell får bredare spectrum av olika WU typer?

Annars är gpu:erna väldigt grymma att tugga WU´s, dock låter det en hel del + kräver maffig utrustning som överstiger konsolens prislapp är jag skraj för.
Hoppas dessutom att de ordnar till det annars omständiga hanteringen av f@h klienter för gpu beräkning så fler kan/vill joina

Permalänk
Medlem

Min inofficiella statistik över då bara min PS3 foldade ensam under våren gav att den tuggade 900-1000 PPD per dag.
Inte så illa tycker jag , så den får jobba och ge lite fin elektronisk värme till mitt vardagsrum under de kalla månaderna

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Om jag förstår korrekt drar den senaste PS3:an (med 65 nm cell cpu) ca 135 Watt under full load.
Vad drar en eller två highend gpu:er under fulload?

Nyfiken jämförelse över elkonsumensionen enbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FvTwo
Om jag förstår korrekt drar den senaste PS3:an (med 65 nm cell cpu) ca 135 Watt under full load.

varför 2 gfx kort ?
räcker ju med 1 snabbt ,får ca 4300-4800 PPD (om jag kollar på http://folding.extremeoverclocking.com/ )
och jag har bara ett 8800 GT 512 MB (G92)
så 1 kort räcker fint ok 2 går ju fortare ofc men lite mera pulande då m.m.
men med 2 kort lär det ju dra också en hel del mera Watt än 1 kort

jag kör min 24/7 gpu folding .spelar sällan ,kollar en del på dvd + en hel del HD-filmer

så jag märker inte ens att skiten är igång alls ,min fläkt låter inget mera på GFX kortet endast att det blir lite varmare
(ok har sidan öppen på min dator så det är fin cirkulation,man hör knappt att datorn är igång man hör fläktarna lite i datorn bara)
+ el räkningen då ofc

så vet inte om jag skulle vilja ha en ps3 för att bara ha för köra folding (när min dator ändå är igång 24/7 med eller utan folding) menar skulle nog inte ha på ps3 för folda 24/7 men det är jag

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem

Ah cool, vore intressat att veta watt värdet, dagens highend och kommande gpu:er lär bara bli effektivare, speciellt i och med att de blir byggda med mindre nm storlekar.
Det är smutt om man har en stationär med kortplats, vill inte att min kompakta Macbook pro ska svettas sönder sig... (iof slavar den med filmkomprimering _ofta_ när jag tänker efter)

Permalänk
Avstängd

Känns som gpu´rna är förbi ps3:an i prestanda! har cell cpu gått och blivit förlegad eller krävs det bättre folding klient till den för att få ut mer ppd?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Nä det är bara att grafikkort lämpar sig bättre till den här typen av beräkningar, cell var bra när den kom till folding men nu när folding för grafikkorten har börjat så ser man hur grymt mycket bättre prestanda man får och hur fort en work unit tar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Nä det är bara att grafikkort lämpar sig bättre till den här typen av beräkningar, cell var bra när den kom till folding men nu när folding för grafikkorten har börjat så ser man hur grymt mycket bättre prestanda man får och hur fort en work unit tar.

Ok stöd kör lite med ps3:an i väntan på mitt 4870 kort! kommer in på komplett den 1 okt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Ett helt system med ett 8800gt brukar ligga under 250W som maxeffekt. Ex: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-8800-gt,1714-14.h...
När du kör gpu-klienten så används inte processorn så mycket, så kanske lägre effekt ändå.

Jag får nästan exakt 5000 PPD på det systemet och har letat runt efter ppd på ps3 som är ca 900ppd (http://www.overclock.net/overclock-net-folding-home-team/3621...)
Så ger det:
8800gt system: 20PPD/watt
ps3: 6,7PPD/watt

Men eftersom du inte använder så väldigt mycket av kraften i en dual/quad för att köra gpu-klienten så blir effektiviteten högre ju fler grafikkort man kör i en burk.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Foldar 24/7 på PS3an, kör folding på mitt 4870 så ofta jag kan.

Permalänk
Medlem

ahh intressanta siffror h3b0, tack för jämförelsen

Om jag uppfattat det rätt så förses gpu klienterna med vissa typer av beräkningar medan cpu/cell klienterna förses med andra pågrund av att olika kretsar är bättre på vissa saker. Ser det inte därför som värdelöst att köra både och.

Har någon mer koll ang detta?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Eftersom grafikkortstillverkarna inte är lika duktiga som processortillverkarna på att ange sådant får man ta en liten omväg för att beräkna effekten.
6-pin kontakten som många nya grafikkort använder har en maxeffekt på 75W alltså kan ett Radeon 4850 som jag foldar med inte dra mer än absolut max 75W. Troligtvis är siffran lägre. Ett lite större kort kräver 2 6-pin kontakter vilket ger ett teoretiskt max på 150W men som sagt ligger den garanterat lägre i verkligheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag uppfattat det rätt så förses gpu klienterna med vissa typer av beräkningar medan cpu/cell klienterna förses med andra pågrund av att olika kretsar är bättre på vissa saker. Ser det inte därför som värdelöst att köra både och.

Har någon mer koll ang detta?

Enkelt uttryckt: PS3an kan placeras i ett område mellan GPUer (extremt snabba, men begränsade när det gäller vilka WUs de kan köra) och CPUer (inte lika snabba, men mer flexibla när det gäller vilka WUs de kan köra). Tack vare alla klienter har därför forskarna mycket bra möjligheter att kunna köra folding-projektet både flexibelt och snabbt samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Eftersom grafikkortstillverkarna inte är lika duktiga som processortillverkarna på att ange sådant får man ta en liten omväg för att beräkna effekten.
6-pin kontakten som många nya grafikkort använder har en maxeffekt på 75W alltså kan ett Radeon 4850 som jag foldar med inte dra mer än absolut max 75W. Troligtvis är siffran lägre. Ett lite större kort kräver 2 6-pin kontakter vilket ger ett teoretiskt max på 150W men som sagt ligger den garanterat lägre i verkligheten.

Grafikkorten drar lite från PCI-E-slotten också så det går inte att räkna riktigt så.

Men vad ett 4850 drar känner jag faktiskt till. Det har en TDP på 110W, men eftersom foldandet inte pressar den till fullo så drar den mycket mindre än så. Kortet blir klart varmare i vissa spel och ännu varmare Furmark.

Kolla på X-Bit Labs för de mäter precis hur mycket det drar från slotten och kablarna.

edit: just det, ang PS3 så tycker jag den får rätt lite poäng egentligen. Det känns ju som om Cell-processorn är väldigt kraftfull men jag kan ju t o m klå den (i PPD alltså) med min Phenom. Men det är ju klart att teknik blir gammal till sist och nya snabbare saker kommer hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Har ni uppdaterat eran ps3 folding? nu heter det life with playstation istället!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Har ni uppdaterat eran ps3 folding? nu heter det life with playstation istället!

Men det är ändå Folding@Home?

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pita
Men det är ändå Folding@Home?

vad jag fattar som så går folding i bakgrunden och man kan växla mellan dom och kolla olika städer på jorden och läsa nyheter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en trevlig nyhet och en schysst informationsvideo om Life With Playstation här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Ett helt system med ett 8800gt brukar ligga under 250W som maxeffekt. Ex: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-8800-gt,1714-14.h...
När du kör gpu-klienten så används inte processorn så mycket, så kanske lägre effekt ändå.

Jag får nästan exakt 5000 PPD på det systemet och har letat runt efter ppd på ps3 som är ca 900ppd (http://www.overclock.net/overclock-net-folding-home-team/3621...)
Så ger det:
8800gt system: 20PPD/watt
ps3: 6,7PPD/watt

Men eftersom du inte använder så väldigt mycket av kraften i en dual/quad för att köra gpu-klienten så blir effektiviteten högre ju fler grafikkort man kör i en burk.

en frågaa som när dom visar dom diagramen på te.x 247 w @ load på en 8800GT
är det då hela datorn dvs eller bara Grafikkortet som dar 247 W själv ?

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem

Det är hela datorn.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Kan rapportera för info om PS3 versus CPU folding att :
Core2Duo på 1.86Ghz med SMP klienten och Vista foldar 850-950 PPD vilket är bra precis likadant som vad en PS3 brukar pumpa ur sig dagligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inte riktigt....

senast jag enbart körde ps3 så gav den 4 x 330ppd så släng din trötta dual-core i väggen nu och tryck i din phenom som legat i sin kartong sen i augusti din slöhög *spank spank spank*

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Medlem

Jag brukade folda lite då och då med ps3an men kände att det inte var lönt.. nu kör jag enbart cpu+gpu.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hur ser PPD ut i dagsläget för ps3? Fortfarande kring 1k?