Fallout 3 ------ info & diskussion

Permalänk

Fan vad fint att ni som inte kommer köpa/spela spelet skriver det här, så att jag kan skriva upp det i en liten bok och lägga den i min bokhylla.

Jag tycker att 1-2:an samt tactics vart en av de bästa spelen jag kört och ser både för och nackdelar med 3:an men jag kommer definitivt att testa det iallafall.

Orka dissa spelet innan ni testat det eller sett några "riktiga" test av det, era småbarn.

Permalänk
Medlem

Stalker dåligt?
Wtf bästa FPS:et på den här sidan HL2. Finns inget annat FPS med sådant djup, känsla och härlig story.
OCh ja, håller med om att Obsidian antagligen hade gjort nått vettigt av det. De är ju i princip den sista RPGutvecklaren kvar. Bioware håller på med hybrider och konsollifierar, samt att de har blivit uppköpta av EA och alla andra gamla RPG företag är döda.
Har iofs hopp för dragon age. Bara dom inte ska ut med det till multiplattform. Kommer gå åt helvete isf. Men lyckas de med en spiritual successor till BG så kommer jag vara glad sååå glad.

Permalänk
Medlem

Det ska bli så spännande att se om de lyckats axla falloutkänslan. Rent tekniskt så tror jag att det kommer vara ett farligt skönt lir, det verkar åtminstone vara redigt splattigt stundvis. De får gärna hitta på lite nytt och frångå grundstoryn, så länge spelet blir roligt så är det ju inga problem.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tycker spelet ser väldigt intressant ut. Älskar ettan och tvåan plus Bethesdas Elder Scrolls. Jag är ingen bakåtsträvare som många andra verkar vara och ser hellre att de tar Fallout i denna riktningen. Visst måste man förenkla vissa saker åt konsolanvändarna, men det är så dagens spel kommer att bli. Man får helt enkelt vänja sig. Det är knappast så att alla konsolspel som har en motsvarighet på PC blir dåliga bara för det. Dessutom är ju Bethesda nästan den enda utvecklaren som gör fria singleplayer rollspel idag.

Om Bioware utvecklat detta tror jag det skulle bli en linje av lustiga kartor med lite boxar här och där som man kan öppna. Kanske skulle dialogerna bli bättre, men jag vill ha mer frihet än bara bra dialoger. Bioware kan ju inte utveckla fria rollspel längre. Har inte spelat Mass Effect, men KOTOR hade sån trist och intesägande kartdesign att man somnade.

Just nu ser jag detta spelet som en slags blandning mellan System Shock, Deus Ex, Stalker och Oblivion. Alla bra spel enligt mig.

Ingen idé att gnälla över något man inte provat. Det är efter jag provat det som jag kan säga om det är bra eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är ingen bakåtsträvare som många andra verkar vara och ser hellre att de tar Fallout i denna riktningen.

Du har en underlig definition av "bakåtsträvande". Om Valve beslutar sig för att Half Life 3 ska vara en kopia av Pong, är man bakåtsträvare då för att man inte tycker om det beslutet?

Citat:

Dessutom är ju Bethesda nästan den enda utvecklaren som gör fria singleplayer rollspel idag.

Lustigt, jag visste inte Bethesda gjorde rollspel alls. Kan du ge några exempel från de senare åren?

Citat:

Om Bioware utvecklat detta tror jag det skulle bli en linje av lustiga kartor med lite boxar här och där som man kan öppna. Kanske skulle dialogerna bli bättre, men jag vill ha mer frihet än bara bra dialoger. Bioware kan ju inte utveckla fria rollspel längre. Har inte spelat Mass Effect, men KOTOR hade sån trist och intesägande kartdesign att man somnade.

Bioware är inte guds gåva till rollspelaren, jag håller med, men dom försöker i alla fall. Jag tar mycket hellre deras något stela dialog och "intetsägande kartdesign" än Bethesda's icke-existerande dialog och intetsägande karaktärer och story. Visst, det är trevligt med stora miljöer att springa omkring i, men om det var allt jag var ute efter i ett spel så skulle jag stänga av datorn och gå ut i naturen. Jag lovar, grafiken är mycket bättre.

Citat:

Just nu ser jag detta spelet som en slags blandning mellan System Shock, Deus Ex, Stalker och Oblivion. Alla bra spel enligt mig.

Dock knappast framstående exempel på rollspel, och med mycket lite gemensamt med Fallout. Skulle snarare kalla dom FPS, och i vissa fall, absolut inte rollspel. Och så undrar du varför folk är oroliga...

Permalänk
Citat:

Lustigt, jag visste inte Bethesda gjorde rollspel alls. Kan du ge några exempel från de senare åren?

öhh? skojar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Stalker dåligt?
Wtf bästa FPS:et på den här sidan HL2. Finns inget annat FPS med sådant djup, känsla och härlig story.
OCh ja, håller med om att Obsidian antagligen hade gjort nått vettigt av det. De är ju i princip den sista RPGutvecklaren kvar. Bioware håller på med hybrider och konsollifierar, samt att de har blivit uppköpta av EA och alla andra gamla RPG företag är döda.
Har iofs hopp för dragon age. Bara dom inte ska ut med det till multiplattform. Kommer gå åt helvete isf. Men lyckas de med en spiritual successor till BG så kommer jag vara glad sååå glad.

Är det inte så att Obsidian bara gör grejer på biowares räkning? Vet ju iaf att det är Bioware som har Star Wars licensen (Offtopic men en av EA's chefer bekräftade idag att ett KOTOR MMO är under utveckling hos just Bioware) Tex. NWN2 och KOTOR2? Eller har jag fått det om bakfoten?

Med Dragon Age har Bioware gått ut och sagt att det utvecklats på PC för PC. Men kan inte vara omöjligt att det släpps på plattform vid ett senare tillfälle om behover uppstår.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H

Klassas ju fortfarande som rollspel av pressen. Ser inngen anledning till att inte kalla det rollspel då jag skapar mig en karaktär och utvecklar denna rollen. Nu med FPS inslag och annat. Lite annorlunda att tex kalla Half-Life för rollspel då jag varken skapar eller utvecklar karaktären.

Och att Bethesda skulle göra intesägande story håller jag inte med om. Världen i Elder Scrolls är full med historia och bakgrundshistoria. Finns ju hundratals böcker att läsa igenom. Dessutom säger ju de själva att de nu har reducerat antalet karaktärer för att göra dom mer intressanta om man ska tro dom.

Men jag säger inget mer förräns jag provat spelet. Allt är bara spekulationer för tillfället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Är det inte så att Obsidian bara gör grejer på biowares räkning? Vet ju iaf att det är Bioware som har Star Wars licensen (Offtopic men en av EA's chefer bekräftade idag att ett KOTOR MMO är under utveckling hos just Bioware) Tex. NWN2 och KOTOR2? Eller har jag fått det om bakfoten?

Med Dragon Age har Bioware gått ut och sagt att det utvecklats på PC för PC. Men kan inte vara omöjligt att det släpps på plattform vid ett senare tillfälle om behover uppstår.

Saker åt bioware? De har rätt mycket kontakt med Bioware ja och arbetar ofta på IP:n som bioware varit på innan.
t.ex har de gjort kotor2, Nwn 2 med expansion. Sedan jobbar de på ännu en nvm2 exp samt ett Aliens RPG.
Är ju en massa fd black isle folk Chris Avellone t.ex.
Tycker dom för tillfället är den mest lovande True rpg studion. Bethesde gör äventyrsspel och har alltid gjort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

öhh? skojar du?

Nej, tyvärr inte. Dom påstår att dom gör rollspel, men när deras definition av ett rollspel är en snubbe på häst som har ihjäl saker med svärd (och det är en nästan ordagrann översättning av definitionen den ökända Todd gav i något sammanhang) så säger inte det mycket. Det gär det inte heller om man argumenterar att "man spelar en roll, därför är det ett rollspel". Det dom gör är action/äventyr med lite rollspelselement, ungefär i nivå med GTA. På senare tid, Oblivion och, vad det verkar som, Fallout 3 tycks vara mer FPS än RPG. Att man gör ett fantasy spel gör det inte till rollspel, ej heller att man slänger in numeriska representationer av olika förmågor (varav de flesta varierar från helt poänglösa till marginellt meningsfulla). Om det dom gör räcker för att kalla det för ett rollspel, då finns det en uppsjö med bil- och sportspel som faller under RPG också. För att inte nämna GTA, som sagt.

Citat:

Är det inte så att Obsidian bara gör grejer på biowares räkning? Tex. NWN2 och KOTOR2? Eller har jag fått det om bakfoten?

Nej. Obisidan och BioWare (och Troika, innan det gick under) består till stor del av folk från Black Isle (Obsidian har de flesta, vad jag vet), så de känner varandra rätt bra och har sammarbetat tidigare (BG2 t.ex.). Vad gäller NWN2 vet jag inte riktigt hur det gick till, men med KotOR så fick BioWare det på uppdrag av LucasArts, och när dom senare inte kunde ta på sig KotOR2 så rekommenderade dom Obsidian istället.

Citat:

Klassas ju fortfarande som rollspel av pressen.

Jag bryr mig ungefär lika mycket om pressen för spel som jag gör för film. Enda skillnaden är att för film så suger allt, för spel så är allt underbart. Jag skulle inte bli förvånad alls om det kommer fram att mutor används liberalt i industrin. En del recensioner får mig att undra om personen som gjorde den ens brydde sig om att läsa baksidan på förpackningen innan han skrev artikeln.

Citat:

Ser inngen anledning till att inte kalla det rollspel då jag skapar mig en karaktär och utvecklar denna rollen

Se ovan om "man spelar en roll" argumentet. För att kalla något ett rollspel kräver jag att spelet på något sätt svarar på vad jag gör. Oblivion säger åt mig att göra något, jag gör det, och sen är det borta. Det finns kanske 5 uppdrag där det ens finns 2 olika utvägar (personligen kommer jag bara ihåg 2 uppdrag, men jag känner mig generös). Det enda val du har består av om du vill göra något eller inte, hur (vilket är betydligt viktigare från rollspelssynpunkt) är redan bestämt. Vill du vara tjuv? Jaha, då gör du den serien uppdrag. Man behöver inte ens ha en karaktär som är en bra tjuv, för du behöver inte utnyttja dom förmågorna i alla fall, och skulle man mot förmodan misslyckas, ja då är det bara att försöka igen.
Den enda egentliga skillnaden mellan det och ett helt vanligt FPS är att man i Oblivion kan plocka bort vissa banor eller utföra dom i olika ordning. Och visst, man kan smyga omkring om man vill, men mestadels handlar det bara om att ha ihjäl saker på olika sätt.

Citat:

Och att Bethesda skulle göra intesägande story håller jag inte med om. Världen i Elder Scrolls är full med historia och bakgrundshistoria. Finns ju hundratals böcker att läsa igenom.

Jo, jag vet. En del är ganska bra (i Oblivion är dock större delen återanvänt ifrån tidigare spel, så inte mycket nytt på den fronten). Dock så pratar jag om den interaktiva delen. Lösryckta serier med uppdrag (som på ett ställe har det otroligt lustiga resultatet att man får i uppdrag att stjäla från sig själv) och en ganska kort och ointressant huvudstory är inte tillräckligt för min del. Morrowind klarade sig ganska hyggligt på den fronten får jag erkänna, men Oblivion var en travesti från första ögonblicket. Tänk bara vad som händer där nere i fängelset och se mig i ögonen och säg att det är helt trovärdigt.

Citat:

Dessutom säger ju de själva att de nu har reducerat antalet karaktärer för att göra dom mer intressanta om man ska tro dom.

Jo, som jag har sagt tidigare så är dom bra på att lova saker, sämre på att leverera. Den berömda RAI är ett prima exempel. Med tanke på hur karaktärerna i Oblivion behandlades vet jag inte hur optimistisk man har rätt att vara angående karaktärerna i Fallout 3. Men visst, man kan alltid hoppas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Saker åt bioware? De har rätt mycket kontakt med Bioware ja och arbetar ofta på IP:n som bioware varit på innan.
t.ex har de gjort kotor2, Nwn 2 med expansion. Sedan jobbar de på ännu en nvm2 exp samt ett Aliens RPG.
Är ju en massa fd black isle folk Chris Avellone t.ex.
Tycker dom för tillfället är den mest lovande True rpg studion. Bethesde gör äventyrsspel och har alltid gjort det.

Ja eftersom Bioware äger rättigheterna till Kotor 1 och NWN så äger de väl även det till uppföljare? Samt licenserna?

Jag tycker dock att Bioware berättar storys bättre än Obsidian.

Thomas H: Han inte sett att du svarat Kan tänka mig att det är ovanligt att två företag jobbar så nära med ett eller flera franchises.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Fallout 3 ska genast bokas!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ja eftersom Bioware äger rättigheterna till Kotor 1 och NWN så äger de väl även det till uppföljare? Samt licenserna?

Jag tycker dock att Bioware berättar storys bättre än Obsidian.

Thomas H: Han inte sett att du svarat Kan tänka mig att det är ovanligt att två företag jobbar så nära med ett eller flera franchises.

Bioware har aldrig ägt kotor IP:et. alltid varit Lucasarts. Vad det gäller NWN 2 så har biowar einte nått med det att göra förutom att dom har hostat forum åt spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bioware har aldrig ägt kotor IP:et. alltid varit Lucasarts. Vad det gäller NWN 2 så har biowar einte nått med det att göra förutom att dom har hostat forum åt spelet.

Jo det förstår jag men licensen måste de väl köpa för att kunna skapa ett spel i Star Wars universumet, eller får de den gratis av lucasarts? Vet att D&D licens kostar skjortan.

Visa signatur

Permalänk

Det är nog så att de inte har köpt licencen utan betalar Lucasart för att få använda sig av Star Wars världen. De måste betala för att Lucasart äger licencen. Samma sak med reglerna. En så kallad licens avgift

Permalänk
Medlem

För de som inte sett det innan, ett par gameplay bilder läckte för ett par dagar sen.
http://www.cng4u.com/2008/08/16/fallout-3-scans/

Tycker egentligen inte dialogerna ser ut att skilja sig något märkvärt från de tidigare spelen. Hoppas bara att dialogerna blir helt annorlunda beroende på om man har 1 eller 10 i intelligence.

Sen lite intressant läsning om Vault 106. OBS! - SPOILERS.
http://gamesblog.ugo.com/index.php/gamesblog/more/fallout_3_v...

Visa signatur
Permalänk

Äntligen! Det är första gången jag ser hur dialogen ser ut i spelet!
Det ser riktigt bra ut faktiskt. Påminner verkligen av de två tidigare spelen.

Permalänk
Medlem

Här hadde man tänkt att gå in o läsa lite poster om fallout 3 som jag hoppas o tror blir bra.

Men nej, en jävla massa idiot poster om vilket företag som gör bäst RPG, eller om ett spel är rpg eller inte..

O hur nu de tny fallout kommer suga.. oki det kan jag ta för det har lite o göra med fallout iafllfa..

Jätte givande o kul läsning....... nötter

Permalänk
Medlem

Du går in i en tråd som har "info & diskussion" i titeln och förväntar dig att folk inte säger vad dom tycker och tror? Eller menar du kanske att dom borde tycka och tro precis som du gör? Vem är det som är ett nöt här egentligen?

Edit: en -> ett.

Permalänk
Medlem

Jag gillade fallout 2 och hoppas mycket på 3:an men vi får se.
Oblivion gillade jag dock inte alls så ingen kopia av det tack.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Du går in i en tråd som har "info & diskussion" i titeln och förväntar dig att folk inte säger vad dom tycker och tror? Eller menar du kanske att dom borde tycka och tro precis som du gör? Vem är det som är ett nöt här egentligen?

Edit: en -> ett.

Oki jag är en nöt då. Sry förväntat mig att Sweclockers forum inte var fullt med folk som skrev sina tanker om allt annat än Fallout 3 när jag klickar på fallout 3 post. Och ja, vad ska man säga..

Blir förvånad och irriterad när man börjar läsa en mil lång post o inser att det inte har så mycket alls att göra med fallout 3. Utan mer att göra med någon som vill hävda att han har rätt i något. Och kan mer än vad speltillverkan kan om sitt spel. och vad speltillverkarn vill kalla sitt spel osv osv osv. Vilket man har all rätt o tycka, men va faan. Behöver vi veta det i en post med ett helt annat spel.

Förvånad framförallt att någon har tid att sitta o skriva så något så orhört dumt med..

Men aja, Då kan jag vara nöten Men denna nöten har inte tid att svara dig i ett år till på något som jag finner noll intresse för.

Nu ska jag vidare o se om jag kan hitta något som faktiskt har att göra med fallout 3..

NÖten out!

Permalänk
Avstängd

Nån som vet vad för system krav det är på spelet?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

kommer spel stilett att vara detsamma som i 1:an?? har nämligen dålig erfarenhet av 1:an då jag körde den för flera år sen, typ 8 lr mer var det... stängde av spellet efter 20 minuter, hade ingen lust ens att prova 2:an efteråt. Men blir lite nyfiken, skall tydligen finnas stor val av möjligheter i spelet

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
kommer spel stilett att vara detsamma som i 1:an?? har nämligen dålig erfarenhet av 1:an då jag körde den för flera år sen, typ 8 lr mer var det... stängde av spellet efter 20 minuter, hade ingen lust ens att prova 2:an efteråt. Men blir lite nyfiken, skall tydligen finnas stor val av möjligheter i spelet

Ja, förhoppningsvis kommer spelet vara som ettan. Att du stängde av efter 20 min kan vara väldigt betydelsefullt för att du inte gillade det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Ja, förhoppningsvis kommer spelet vara som ettan. Att du stängde av efter 20 min kan vara väldigt betydelsefullt för att du inte gillade det

Det var faktiskt tvärtom, jag stängde av den för att den verkade tråkigt. Men när jag nu tänker om så kunde jag knappast engelska och det var första gång jag körde sån där typ av spel, så det kunde vart det som gjorde att jag tyckte det var tråkig spel. Ska tanka demo av fallout 3 när den kommer ut. och får se hur det går nu då.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Det var faktiskt tvärtom, jag stängde av den för att den verkade tråkigt. Men när jag nu tänker om så kunde jag knappast engelska och det var första gång jag körde sån där typ av spel, så det kunde vart det som gjorde att jag tyckte det var tråkig spel. Ska tanka demo av fallout 3 när den kommer ut. och får se hur det går nu då.

Det kommer inte komma något demo om jag förstår saken rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Det kommer inte komma något demo om jag förstår saken rätt.

Då får man väl testa hos någon som har spelet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det dom gör är action/äventyr med lite rollspelselement, ungefär i nivå med GTA

GTA? Har du ens spelat Oblivion? Jag tvivlar

Du låter snarare som att du är sur för att Oblivion inte flöt fint på din nya fina dator

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar lovande:)

Oblivion var jag nöjd med förutom just dialogelementet och de olika valmöjligheterna vid uppdragen, och såvitt jag märkt, verkar de ha fixat det avsevärt + Falloutvärlden:):)

EDIT: Tack så mycket för bilderna förresten, blev riktigt sugen nu

Permalänk
Medlem
Citat:

GTA? Har du ens spelat Oblivion? Jag tvivlar

Oh ja, jag har spelat Oblivion. Gav till och med expansionen en chans (den var lite löjlig, men överlag bättre än orginalet). Men som sagt, det gör det inte till ett rollspel. Men har du lust, berätta för mig den icke-kosmetiska skillnaden mellan GTA (San Andreas tänkte jag främst på) och Oblivion.

Citat:

Du låter snarare som att du är sur för att Oblivion inte flöt fint på din nya fina dator

Det flöt inte på min gamla dator, vilket kanske gjorde att jag blev tvungen att fokusera på spelets innehåll snarare än grafiken. Det talade knappast till Oblivions fördel. Min nya dator fungerar det dock utmärkt på, och det förändrar fortfarande inte min åsikt förutom att det ser lite finare ut.