Nej, tyvärr inte. Dom påstår att dom gör rollspel, men när deras definition av ett rollspel är en snubbe på häst som har ihjäl saker med svärd (och det är en nästan ordagrann översättning av definitionen den ökända Todd gav i något sammanhang) så säger inte det mycket. Det gär det inte heller om man argumenterar att "man spelar en roll, därför är det ett rollspel". Det dom gör är action/äventyr med lite rollspelselement, ungefär i nivå med GTA. På senare tid, Oblivion och, vad det verkar som, Fallout 3 tycks vara mer FPS än RPG. Att man gör ett fantasy spel gör det inte till rollspel, ej heller att man slänger in numeriska representationer av olika förmågor (varav de flesta varierar från helt poänglösa till marginellt meningsfulla). Om det dom gör räcker för att kalla det för ett rollspel, då finns det en uppsjö med bil- och sportspel som faller under RPG också. För att inte nämna GTA, som sagt.
Citat:
Är det inte så att Obsidian bara gör grejer på biowares räkning? Tex. NWN2 och KOTOR2? Eller har jag fått det om bakfoten?
Nej. Obisidan och BioWare (och Troika, innan det gick under) består till stor del av folk från Black Isle (Obsidian har de flesta, vad jag vet), så de känner varandra rätt bra och har sammarbetat tidigare (BG2 t.ex.). Vad gäller NWN2 vet jag inte riktigt hur det gick till, men med KotOR så fick BioWare det på uppdrag av LucasArts, och när dom senare inte kunde ta på sig KotOR2 så rekommenderade dom Obsidian istället.
Citat:
Klassas ju fortfarande som rollspel av pressen.
Jag bryr mig ungefär lika mycket om pressen för spel som jag gör för film. Enda skillnaden är att för film så suger allt, för spel så är allt underbart. Jag skulle inte bli förvånad alls om det kommer fram att mutor används liberalt i industrin. En del recensioner får mig att undra om personen som gjorde den ens brydde sig om att läsa baksidan på förpackningen innan han skrev artikeln.
Citat:
Ser inngen anledning till att inte kalla det rollspel då jag skapar mig en karaktär och utvecklar denna rollen
Se ovan om "man spelar en roll" argumentet. För att kalla något ett rollspel kräver jag att spelet på något sätt svarar på vad jag gör. Oblivion säger åt mig att göra något, jag gör det, och sen är det borta. Det finns kanske 5 uppdrag där det ens finns 2 olika utvägar (personligen kommer jag bara ihåg 2 uppdrag, men jag känner mig generös). Det enda val du har består av om du vill göra något eller inte, hur (vilket är betydligt viktigare från rollspelssynpunkt) är redan bestämt. Vill du vara tjuv? Jaha, då gör du den serien uppdrag. Man behöver inte ens ha en karaktär som är en bra tjuv, för du behöver inte utnyttja dom förmågorna i alla fall, och skulle man mot förmodan misslyckas, ja då är det bara att försöka igen.
Den enda egentliga skillnaden mellan det och ett helt vanligt FPS är att man i Oblivion kan plocka bort vissa banor eller utföra dom i olika ordning. Och visst, man kan smyga omkring om man vill, men mestadels handlar det bara om att ha ihjäl saker på olika sätt.
Citat:
Och att Bethesda skulle göra intesägande story håller jag inte med om. Världen i Elder Scrolls är full med historia och bakgrundshistoria. Finns ju hundratals böcker att läsa igenom.
Jo, jag vet. En del är ganska bra (i Oblivion är dock större delen återanvänt ifrån tidigare spel, så inte mycket nytt på den fronten). Dock så pratar jag om den interaktiva delen. Lösryckta serier med uppdrag (som på ett ställe har det otroligt lustiga resultatet att man får i uppdrag att stjäla från sig själv) och en ganska kort och ointressant huvudstory är inte tillräckligt för min del. Morrowind klarade sig ganska hyggligt på den fronten får jag erkänna, men Oblivion var en travesti från första ögonblicket. Tänk bara vad som händer där nere i fängelset och se mig i ögonen och säg att det är helt trovärdigt.
Citat:
Dessutom säger ju de själva att de nu har reducerat antalet karaktärer för att göra dom mer intressanta om man ska tro dom.
Jo, som jag har sagt tidigare så är dom bra på att lova saker, sämre på att leverera. Den berömda RAI är ett prima exempel. Med tanke på hur karaktärerna i Oblivion behandlades vet jag inte hur optimistisk man har rätt att vara angående karaktärerna i Fallout 3. Men visst, man kan alltid hoppas.