Fallout 3 ------ info & diskussion

Permalänk
Medlem

Men jisses vilka gnällspikar! Tillbaka till gnällbältet med er.

Mesmetron är ju om något i gammal fallout anda.

Tror också första persons perspektivet kan bli underhållande.
Tänk att kasta iväg en granat bara för att se sig själv tappa den framför fötterna

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det är synd att Bethesda inte skapar ett skräddarsytt spel för de ~10 000 hardcore-fansen som fortfarande vill spela i isometrisk vy, och missa att dra in hundratusentals nya spelare.

Det som är synd är snarare att/om Bethesda köper licensen enbart för att dra in spelare och sedan skiter blankt i allt som gjorde Fallout till vad det är bara för att det är namnet dom är ute efter. Vill dom vattna ur sina egna märken för att tjäna mer pengar är det en sak, men att köpa upp ett av de bättre cRPG spelen och förstöra det är lite för mycket för mig. Om så är fallet kan dom lika gärna hitta på en egen version och låta någon som faktiskt är villig och kapabel att försöka sig på att göra Fallout 3 någon gång i framtiden (Obsidian Ent. är helt klart mitt val, man kan ju vara ganska säker på att dom i alla fall bryr sig om serien då en hel del av dom faktiskt var med och gjorde de första två). Jag ser mycket hellre att serien dör med värdighet än att någon gräver upp liket och gör en "Weekend at Bernie's" med det.

Permalänk

Tror det är det Skarm menade. Har som sagt aldrig spelat Fallout men till o med jag hade föredragit det framför ännu ett typ FPS spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Fallout är dött i mina ögon, fallout dog när fallout tactics kom.

Jag är orolig om att jag tyvärr måste hålla med dig.
Men, jag hoppas innerligt att vi har fel och att F3 kommer sparka muterad rumpa (hur osannolikt det än låter.)

Permalänk
Hjälpsam

Ah Fallout! jag minns, när jag körde en burst med kpisten på point blank och critical hit för första gången, fortfarande som om det var i går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Vore jag arbetslös skulle jag omedelbart dra igång projekt: Det sanna fallout 3. Det skulle förstås heta något annat... Rätt utfört skulle det sälja som smör och ändå göra de gamla fansen nöjda. Och vinna en masssa priser. Som sagt tidigare i tråden: FPSer och FPSoider finns det redan tretton på dussinet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Vore jag arbetslös skulle jag omedelbart dra igång projekt: Det sanna fallout 3. Det skulle förstås heta något annat... Rätt utfört skulle det sälja som smör och ändå göra de gamla fansen nöjda. Och vinna en masssa priser. Som sagt tidigare i tråden: FPSer och FPSoider finns det redan tretton på dussinet.

Skit i att spela Fallout 3 i första person och spela det i 3:e person istället då...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Skit i att spela Fallout 3 i första person och spela det i 3:e person istället då...

Det är ju inte direkt det enda nuvarande problemet med "fallout" 3.
Ungefär hela jävla spelet måste ju göras om ifall man ska tro det som folk som har spelat det säger.
Jag vill inte ha bethesdas tolkning av fallout, dvs något jävla oblivion with guns.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Inte direkt det enda problemet? Vilket perspektiv man spelar i är så långt ner på listan över mina Fallout 3 bekymmer att den knappas får plats. Det är i sådana fall mekaniken bakom det beslutet som gör mig orolig. Är dock betydligt mer oroad över t.ex. om man kan göra vad som helst till priset av att ingenting man gör spelar någon som helst roll för något, som i Oblivion (fast "kan göra vad som helst" bör nog översättas till "kan gå var som helst" i det fallet). Dialog och story är ju inte direkt förtroendeingivande heller, med Bethesda's tidigare försök som exempel.

Permalänk
Medlem

Dialogbekymren kan jag hålla med om. Oblivion led av helt otroligt oinspirerande dialoger, plus att röstskådespelarna var urusla gjorde inte saken bättre (Argonian female och Nord female är bland de sämsta röstskådespelarna jag hört i ett spel).

Vill gärna se mer variation på röster i Fallout 3. Har alla Brothers of Steel samma röstkådis kommer jag att strypa någon!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var fel på skådespelarna så mycket som dialogen i sig. Hur mycket kan man egentligen göra med de trista replikerna som dom blev tvungna att säga? Nord/orc kvinnan var ju Lynda Carter, för tusan, hon ska kunna göra bättre ifrån sig än så där. Men inspirerande dialog var ju knappast Bethesda's mål, det var ju att kunna trycka upp "All 500 NPCs are fully voiced!" på boxen (passande nog utan att nämna "...by a grand total of 10 people who share about 20 lines between them"). Och självklart så slängde dom in Sean Bean och Patrick Stewart, förmodligen av samma anledning.

Föredrar Neverwinter Nights system, där de viktiga karaktärerna/dialogerna får en unik röst (och en relativt bra en, med undantag för en mycket överdramatisk Aribeth i orginalet kanske), medan "Random Human Cannonfodder #7" för nöja sig med skriven dialog. Det blir liksom det bästa av två världar på ett genomförbart sätt. Bethesda gnällde över att man inte kan leva sig in i dialog med text (eller något liknande), vilket för det första är rent skitsnack, gå och spela PS:T eller vilket bra rollspel som helst, och för det andra skulle jag vilja påstå att det är ännu värre att försöka leva sig in i dialog när den är fruktansvärt tråkig och inspelad av 10 personer som får dela på hundratals karaktärer.

Man kan ju hoppas på att detta inte sker i Fallout 3, men jag har svårt att tro att det inte kommer göra det. Citatet på bokxen jag nämnde ovan är nog för frestande för Bethesda att avstå.

Permalänk
Hjälpsam

Min största favorit är nog Kreia från Kotor2, suverän röst och underbar karraktär.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag gillar harold!

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H Föredrar Neverwinter Nights system, där de viktiga karaktärerna/dialogerna får en unik röst (och en relativt bra en, med undantag för en mycket överdramatisk Aribeth i orginalet kanske), medan "Random Human Cannonfodder #7" för nöja sig med skriven dialog.

Håller med, det hade varit mycket bättre med textade dialoger för de oviktiga karaktärerna. Oblivion hade inte stor variation på rösterna, varenda en lät likadant och det var ännu en liten grej som förstörde hela spelet för mig, fick faktiskt lite ont i magen och började avsky den där manlige röstskådespelaren som hade varannan röst. Här är en video på de två som gör 99% av alla röster i Oblivion, kväljningarna kommer tillbaka. Om de är med i Fallout 3 så blir det inget köp för mig oavsett hur bra resten av spelet är. Och med tanke på att Bethesda verkar lojala mot sina medarbetare och gärna anställer samma gäng för varje produktion, så blir det troligtvis samma röster även i detta spel.

Youtube: funny oblivion conversation

Permalänk

Ett tips för er som spelat Fallout 1 och 2 är The Fallout Bible, där Chris Avellone förklarar lite om allt bakom fallout-serien, bland annat får man reda på den sanna orsaken till valvens existens.

[I]OBS! Vissa saker kan betecknas som non-cannon.[/I]

Citat:

The amazing Chris Avellone (ex-Black Isler) went above and beyond the call of duty with this series of amazing Fallout Bibles - each one packed to the brim with interesting tidbits, trivia, secrets and answers. Fascinating and entertaining reading for any fan of Fallout!

http://www.duckandcover.cx/index.php?id=5

Permalänk
Medlem

http://fallout.bethsoft.com/eng/downloads/music.html

Nu kan man få en försmak av musiken i spelet. Tycker ambient-musiken passar rätt bra i Fallout-världen. Temalåten är episk och grymt bra, men skriker inte Fallout om det precis.

Skönt att de valde en annan kompositör än Jeremy Soule (Oblivion, NWN, m.m.). Tycker att han är grovt överskattad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Men det var då fan vilket himla whine det ska vara! Visst, fallout 1 och 2 var säker jättebra, men det gör väl fan inte att 3an kommer bli dåligt bara för att det inte är likadant.

sluta lipa och se spelet som det är, inte som ni vill att det ska vara.

Visa signatur

Apevia X-Plorer + Apevia 450W | Asus M2N-E | AMD Athlon 64 x2 4200+ 2.21GHz | 2x1024 mb PC4300 667MHz | Sparkle 8800GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Inon Zur har ju inte gjort direkt högkvalitativa grejer innan heller, personligen tycker jag att de borde valt Michael Hoenig som är en av mina favorit kompositörer.

frey117: om du inte ens spelat fallout 1 och 2 varför yttrar du dig ens?
Du verkar inte förstå att problemet ligger i att bethesda väljer att köpa upp licensen till en av de allra bästa rpg-serierna och slakta den för att kunna tjäna lite snabba pengar.
Om du spelat TES-serien så borde du veta hur dom har behandlat sin egen serie och vad får dig att tro att det kommer bli det allra minsta bättre med fallout 3?
Fallout 3 kommer inte bli något annat än oblivion with guns och visst vissa kanske gillar det dvs de som inte är intresserade av ett rpg för oblivion är fan inte rpg.

Så alla som gnäller på att EA köper upp massa spelstudios, bethesda är lika illa.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skarm
http://fallout.bethsoft.com/eng/downloads/music.html

Nu kan man få en försmak av musiken i spelet. Tycker ambient-musiken passar rätt bra i Fallout-världen. Temalåten är episk och grymt bra, men skriker inte Fallout om det precis.

Skönt att de valde en annan kompositör än Jeremy Soule (Oblivion, NWN, m.m.). Tycker att han är grovt överskattad.

Jäklar du, jag tyckte musiken passade väldigt bra i temat.
Jag var orolig för musiken när det visade sig att Mark Morgan inte skulle göra den, men dessa farhågor visade sig vara ogrundade enligt mig.

EDIT: Hittade en beskrivning av Brotherhood of Steel på officiella hemsidan. Tycker det var intressant att läsa, så jag vet vad som väntar när jag börjar spela spelet sen.

Citat:

http://fallout.bethsoft.com/eng/vault/diaries_diary3-1.09.08....

Such is the state of the Brotherhood of Steel when you, the player, enter the picture, in the year 2277. The order is still dedicated to the protection of the people. Its members are tough, loyal, and bound by honor… and they’re also barely scraping by.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Jäklar du, jag tyckte musiken passade väldigt bra i temat.
Jag var orolig för musiken när det visade sig att Mark Morgan inte skulle göra den, men dessa farhågor visade sig vara ogrundade enligt mig.

EDIT: Hittade en beskrivning av Brotherhood of Steel på officiella hemsidan. Tycker det var intressant att läsa, så jag vet vad som väntar när jag börjar spela spelet sen.

Personligen blev jag grymt besviken av vetskapen att Mark Morgan inte står för musiken i 3an, hade ganska stora förhoppningar på spelet men nu känns det inte speciellt positivt längre då musiken gjorde halva spelet i ettan, tvåan kom jag aldrig speciellt långt på då jag tyckte det sög bäver jämfört med ettan som jag kan spela än idag och fortfarande älska.. De smakprov man fick på bethesda lät mest hämtade ur någon dålig amerikansk patriot-action-film, pompösa blåsinstrument är inget Fallout behöver..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
...De smakprov man fick på bethesda lät mest hämtade ur någon dålig amerikansk patriot-action-film, pompösa blåsinstrument är inget Fallout behöver..

Men nu måste man ju ändå skilja på päron och äpplen, det var ju Main Theme som innehöll "pompösa blåsinstrument". Och det spelar ju ändå ingen roll, den hör man ju ändå bara på titel-skärmen (hoppas jag). För jag håller med om att theme-låten inte var så värst bra, i den meningen att den inte passade in så bra i Fallout-miljön.

De två andra låtarna däremot tyckte åtminstonde jag passade bra in i spelets miljö. Tillbakalutad ambient musik, precis som det var med Mark Morgans musik.

Permalänk

3 bilder på FZ

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Grafiskt sätt är väl det inte så många som klagar?

Permalänk

Även om det hade varit osannolikt hade jag ändå gärna sett F3 i en uppdaterad motor från F1 och 2. Kanske stöd för högre upplösning och färgdup bara, sedan köra vidare på ett väl beprövat koncept. Det är fler spel än Fallout-serien som använt sig av det isometriska perspektivet, även nya.

Dock måste jag säga att bilderna onekligen ser bra ut. Men jag väntar fortfarande på en screen där karaktären får en critical i ögat på ett barn.

Permalänk
Medlem

Det jag undra är hur fan det här går till:
http://www.fz.se/bilder/?id=67385
Utan att det kommer se jättelöjligt ut? alltså GTA 4 köra på hookers roligt/löjligt, inte Fallout "mohahaha jag sprängde just ett barn i 1000 bitar roligt/löjligt"

Permalänk

Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Du kanske kan utveckla lite? Men jag antar att han halkade på ett bananskal.

Permalänk
Medlem

Ja alltså. Han skjuter av benet. Men killen verkar ju redan vara uppochner när benet flyger av? Hur gick det till? Slog mutanten en volt och spelaren "råkade" bara träffa benet precis då?
Är det världens ragdoll så fort man dödar dom genom decapitation/aimed shot?
För stog mutanten normalt när skottet träffade förstår jag inte hur det belv sådär.

Permalänk
Medlem

Hmm, som vanligt tar allt för många det alltför allvarligt när det gäller deras favoritspel/film/bok/företag osv. Personligen tycker jag att det ser ut som om Fallout 3 blir ett kanonspel, även om det inte är ett s.k. "äkta Fallout".

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tja, det ser ju snyggt ut, men det gjorde Oblivion också. Bilderna gav inte direkt så mycket känsla för hur spelet kommer vara, om det nu inte mestadels går ut på att skjuta sönder folk (vilket nu när jag skriver det inte låter helt osannolikt).

Citat:

Är det världens ragdoll så fort man dödar dom genom decapitation/aimed shot?

Om det är samma som i Oblivion lär det vara det. Dödar du någon med en kniv där så flyger dom ju omkring som om dom blivit påkörda av en lastbil. Vet inte om Bethesda är medvetna om Newton's 3:e lag, eller om den enda kontakt med fysik dom har är när dom köper licensen för motorn.

Permalänk

jag tar det hela med ro. visst, det blir förmodligen inte ett "fallout-spel", men jag hoppas att det kan bli trevligt ändå. det är ju inte precis så att fallout 1 och 2 är de enda bra spel jag någonsin spelat (även om de tillhör den absoluta toppen). å andra sidan är jag en aning orolig för att det ska bli oblivion all over igen...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster