Electronic Arts begränsar antalet ominstallationer

Permalänk
Melding Plague

Electronic Arts begränsar antalet ominstallationer

En oväntad nyhet i det omtalade spelet Spore är en begränsning i antalet möjliga ominstallationer. Trots häftig kritik från användare vill EA inte släppa på skyddet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av dem!

Permalänk
Medlem

Tre installationer? Va i helvete... och det för spel som uppenbarligen ska få en massa expansioner! Tänk hur det går när man avinstallerar spelet och sen ska installera igen för att spela expansionen?

Vad är ens tanken med det här? Att man inte ska ge spelet till en kompis eller sälja vidare spelet? Att förhindra piratkopiering kan det inte vara i alla fall, för det här gör det ju bara piratkopiering till ett bättre alternativ.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

det roliga är att dom som kör piratkopierat garanterat kommer runt detta ändå :=)

Permalänk

Hmm, tror nog mer detta leder till fler som väljer en piratkopia istället

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Troligen kommer detta försvinna så snart det finns ett bra sätt att komma runt det. Ofta brukar de här idiotiska lösningarna endast vara till för att motverka piratkopiering i början och förhala det oundvikliga, att det crackas.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem

Företagen är desperata och inte alla tilltag är direkt genomtänkta. Detta är ett klart exempel på var folk som köper en produkt får ett problem som de med piratkopia inte får. Undrar om det betyder att fler väljer den olagliga versionen eller helt avstår från att köpa det... jag har ju iaf min teori.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Helt rätt att använda bättre skydd mot pirater därimot är jag mer eller mindre 100% säker att en crack redan finns och fungerar jätte bra. Det enda man oroar sig över är att tappa kunderna, det är ju trotts allt dom som betalar som får lida också.

Permalänk

Kanske låter ok, men när man tänker sig att man fortfarande kanske plockar fram t.ex. Red Alert 2 och installerar å spelar lite några dagar.
Innan man sen tar bort det igen för att kanske spela något annat äldre spel som man vill uppleva igen. Så är det skit.

Men kommer väll inte ta många dagar innan det där systemet är crackat å klart...

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Hedersmedlem

*suck*

Som sagt,

Detta gör bara piratkopior till bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Skyddet med att man måste ha skivan i för att få spela räcker väl alldeles tillräckligt???

Det här medför bara att det drabbar den ärliga konsumenten, för piraterna kommer garanterat ta sig förbi det här skyddet.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Detta va inte alls bra sätt att stoppa piratkopieringen...dom som sysslar med piratkopiering vet nog säkert hur dom ska komma undan detta, och dom får bara lägga ner mer pengar åt supporten

Permalänk
Medlem

Usch vad korkat. De pratade väl också för länge sedan om begränsat antal nerladdningar av köpta expansioner till exempelvis BF2 via EA Downloader, men än så länge har jag klarat mig trots ominstallation av datorn många gånger sedan jag köpte spelet.

Jag tycker väldigt illa om sådant här. Om man har en instabil dator då, och måste ominstallera, ska man bli straffad för det då? Visst man kan säkert kontakta supporten och komma runt begränsningen (om man verkligen har köpt spelet vill säga) men det är väldigt obekvämt och omständigt ändå.

Och starta inte en diskussion om EA:s kontohantering, för då blir jag galen...

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
*suck*

Som sagt,

Detta gör bara piratkopior till bättre alternativ.

Exakt! EA skjuter sig själv i foten med detta beslut.

Permalänk
Medlem

De kanske skulle se till att skapa ett intresse att köpa produkten istället för att skapa ett intresse för de som köpt produkten att skaffa en crack...

Permalänk
Medlem

Det här med att begränsa antalet installationer måste vara det sämsta sättet att försöka stoppa piratkopiering som finns. De som har laddar ner spelet har detta ingen effekt på men däremot gör det livet surt för dom som köper spelet. Och Spore var redan crackad före officiella lanseringen förra fredag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Bra att veta. Då kommer jag INTE att köpa detta spel som jag hade tänkt.

BRA jobbat EA, länge leve The Pirate Bay där spelen är bättre än orginalen.

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Inaktiv

Detta leder bara till mer piratkopiering, men det fattar väl inte nötterna på EA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
Bra att veta. Då kommer jag INTE att köpa detta spel som jag hade tänkt.

BRA jobbat EA, länge leve The Pirate Bay där spelen är bättre än orginalen.

/zonar

Bättre och bättre vet jag inte, du kan inte använda det crackade spelet online.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd

Lösningen är enkel. Köp inte skiten så kommer EA att ändra sig. Dom behöver våra pengar för att finnas kvar, vi behöver INTE ha spelet för att finnas kvar. Det kan inte vara enklare.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Detta gör beslutet hyfsat enkelt att ta en torrent istället för en tur ner i stan och köpa originalet.

Vilka idioter hehe

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker som alla andra att det är svårt att förstå hur sådant här ska stoppa eller minska piratkopiering. Samtidigt är det inte Kreti och Pleti som ligger bakom. På något sätt har välutbildade, kunniga i branschen, intelligenta människor på enorma företag kommit fram till att detta är en bra idé. Jag undrar hur _de_ tänker?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Jag kommer då inte att köpa ett spel med den här skiten, om dom håller sig till detta lär dom väll nästan gå i konkurs, andra alternativet är ju att lägga ner begränsningen. Jag tror det blir många som skippar att köpa, ominstallationer behöver man, ibland ofta pga virus, ostabil dator som sabbar systemfiler, ickefungerande/buggande nvidia drivrutiner hehe :D, köper nya hårddiskar, sorterar om...

Hålla på att strula och kontakta EA efter man passerat gränsen kommer man inte att göra, sen tar det säkert 5 dagar innan man skulle få svar och sen 5 dagar till innan det fixas, då har man ju tappat lusten totalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Troligen kommer detta försvinna så snart det finns ett bra sätt att komma runt det. Ofta brukar de här idiotiska lösningarna endast vara till för att motverka piratkopiering i början och förhala det oundvikliga, att det crackas.

Spore var crackat och spelbart minst två dagar innan release, så det fungerade ju bra

Men det här var ju synd. Spore verkar vara ett intressant spel som jag funderat på att testa någon gång, och jag hade till och med funderat på att köpa Red Alert 3 när det kom ut. Men med ett sånt här bemötande finns det inte en chans att jag köper något spel från EA. Det verkar ju nästan som att de vill att man ska pirata deras spel.

Permalänk
Medlem

Inget vidare bra PR för EA och inte heller för spelet (undrar vad Will Wright tycker?), kommer dessutom att sänka spelets livslängd då försäljningen avklingar snabbare efter att "hypen" lagt sig. Dessutom så tar man ju fram äldre spel emellanåt och installerar och spelar igenom, tänker de släppa denna spärr om 2-3år eller är den i spelet självt?

Nej, tack och adjö EA, jag köpte MASSOR av spel skall ni veta...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Mja det var ju dagens men det är ju EA också. Rediga puckon.

Har typ 15 orginalspel til Xbox 360 och då slipper man i mina fall att tanka hem nåt som kostar eller är begränsat i antalet downloads förutom till nåt spel där dom bjuder på en download av nån expansion med endast en download som limit. Men annars bara stoppa i skivan och köra spelet man betalt för. Sedan får man ju visserligen betala för onlinspelandet till MS men å andra sidan betalar man en summa för alla spel så slipper man ju betala för för olika spel villket man måste gör för många PC spel i dag som är online spel till 99%.

Har en PC för spel med men som sagt pirat är mycket enklare i dag än orginalspelen är att installera och underhålla tycker jag och det är synd. För köpte jag massa orginalspel. har en hel kartong på vinden full men i dagsläget käns det menigslöst struligt bara.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ju att ha orginal spel så jag köper spelet men jag kommer förmodligen helt enkelt cracka det istället för att aktivera.

Är ju urbota dumt att göra så bättre att göra som online världen endast en med detta aktiverings nummer kan spela åt gången iallafall om du är uppkopplad på nätet.
Skulle man vara dum nog att ge ut sin nyckel så får man ju skylla sig själv om man blir utkastad när kompisen loggar in!

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Avstängd

Se, nu är det svart på vitt att EA är dumma som fan.

Måste ni ha ett spel som dom ger ut, ladda ner det då för fan, EA får fan inte ha mer pengar från oss.

Jag har inte köpt något med EA sen C&C samlingspack, men viss har jag fler spel efter det men inga köpta.

Har bojkottat EA sen Westwood blev våldtagna av dom..

EA = EVIL ASSHOLES

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Tycker som alla andra att det är svårt att förstå hur sådant här ska stoppa eller minska piratkopiering. Samtidigt är det inte Kreti och Pleti som ligger bakom. På något sätt har välutbildade, kunniga i branschen, intelligenta människor på enorma företag kommit fram till att detta är en bra idé. Jag undrar hur _de_ tänker?

Där ligger nog problemet, de tänker inte, eller så är de såpass lata att det inte tar tid på sig att ta reda på hur det här med crackade spel egentligen fungerar. För att om de hade gjort det, hade de kommit fram till att detta kan bara skada deras försäljning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Min fråga är bara. Varför vara så PUCKO så man tycker att 5 ominstallation är rimligt!???!?!?!?

VA ?

Som i omrötningen just nu:
Är fem ominstallationer rimligt?
Ja 30 10%
Nej 269 89%
Vet inte 4 1%

Ja = Puckon

Inte ens 5 är rimligt menar jag.. Men 3 Va FaaaaAn

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz