Core i7 slukar ström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Haha nej, vi har lämnat tiden med Pentium 4 för länge sedan.
Idag förväntas bättre prestanda med samma eler lägre strömförbrukning, annars är det ju inget framsteg!

Varför tror du att man inte fortsatte med Pentium 4 upp tills 5GHz?

Ja inte var det för att folk skrek om vilken miljöbov P4an var om du trodde det.
Tillverkningsprocessen tillsammans med de existerande teknikerna hade nått sin gräns och det blir helt enkelt instabilt att driva den upp mot 5Ghz.

Detta har till viss del att göra med strömförbrukning som resulterar i värmeutveckling och ett problem att hålla transistorerna avskärmade från varandra. Men det är knappast vad denna debatt handlar om.

Förutom en och annan ensam miljökämpe bland företagen så är inkomst deras enda anledning att göra sin teknik mer miljövänlig. Ju mer miljömedvetna folk blir desto mer väljer de strömsnål teknik; företagen väljer därmed att anpassa sig för att sopa in alla kundkretsar.

[Edit]: Tog bort ett sista ointressant rabblande om miljöförstöring. Orkar inte utveckla min ståndpunkt i debatten.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Ja det är den och självklart blir den svalare och mindre slukande vid en lägre tillverkningsprocess.. var det något mer du ville säga?

OffTopic, jag hoppas att det sista där inte var menat att låta lika uppkäftigt som det lät.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm90caen
Men samtidigt används det av konsumenter i vanliga datorer, eller var det av helt ointressant tycker du? Tycker alla s.k miljökämpar ska sluta klappa varandra på axlarna och föregå med goda exempel..

Det är typiskt såna som ni som skriker efter MER PRESTANDA, men samtidigt blir ni missnöjda om mer prestanda drar mer ström? Är inte det fruktansvärt obvious?

Jag sitter tyvär inte med ett strömslukande monster utan bryr mig om vad jag köper.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Intressant att folk blir så upprörda över detta men har hört få klagomål på 9950BE, en entusiastprocessor är till för entusiast och det är och kommer alltid vara en väldigt liten del av datoranvändarna och är man sann entusiast som klockar hårt så spelar strömförbrukningen mindre roll.

Processorerna de släpper till mainstream-socketen kommer dessutom inte dra på långa vägar lika mycket ström.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Som sagt det är en stor skillnad att ha en tdp på 130W och att i praktiken dra 130W.

Citat:

Idag förväntas bättre prestanda med samma eler lägre strömförbrukning, annars är det ju inget framsteg!

Ja och Core i7 har samma tdp som Core 2 extreme samtidigt som den kommer prestera bättre så vad problemet är ser jag inte.
Med den rubriken förväntade man ju sig att den skulle dra 200W eller något. Dessutom har core i7 en hel rada med strömsparfunktioner.

Om man läser originalet på fud, så verkar det som att han är förvånad över att alla har samma tdp men detta är inget konstigt. Är vanligt att alla processorer i en serie har samma tdp (utom möjligen extreme modellen).
T.ex så hade E6300, E6400, E6600, E6700 samma, 65W, tdp (X6800 hade 75W)

Även alla processorer i E8*** serien har samma tdp (65W)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är Sverige som bryr sig om miljön, inte överklockarna.

Okej , du känner inte att du tar det för långt?
Att datorn förbrukar lite mer ström kan man enkelt gott göra med att åka kollektivt, isolera huset och allt sånt där :P. Det finsn betydligt värre miljötjuvar + den gör det varmt om vintern :D.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm90caen
Det där var väl idiotiskt sagt?

Offtopic men sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
yes! mer hippie komentarer!

W = prestanda

vem bryr sig om miljön? seriöst...sweCLOKERS

Clockers...

clockning = mer kräm i CPU/GPU/Minnen....

Det kan ju likagärna betyda att man underclockar dvs klockar ner sakerna. Vilket sparar elen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lär ju inte spela någon större roll, kommer säkert ett bra stora feta jävla kylare sen eftersom socketen är lite större än 775 så lär det bli 8-10 heatpipes istället för 4-6st. Sen alla nya sparfunktioner mm.

Funderar endå på om man skulle köra på AMD sen när dom släpper sina 45nm, inte för att Core2 inte fungerat bra för mig utan mer för nyfikenheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Offtopic men sant.

Ett företag vänder sig till konsumenter och Intel är så pass stora att dom inte baserar sina produkter på landets miljöpolitiska åsikter. I takt med att konsumenternas efterfrågan ökar är utgången ganska självklar. Du kan ju inte på allvar påstå att Intel går omkring med mentaliteten att dom totalt skiter i miljön.

Permalänk
Medlem
Citat:

- Du menar väll SWEclockers?

Det är Sverige som bryr sig om miljön, inte överklockarna.

Du bor i Oskarshamn och levar fortfarande, om alla jävla hippisar (ja, även från denna tråden) går och gräver ner sig så kan sverige bygga nya kärnkraft och sluta importera kolkraft-ström.

Då skulle våra processorer kunna dra 1kw utan att skapa problem för miljön.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Du bor i Oskarshamn och levar fortfarande, om alla jävla hippisar (ja, även från denna tråden) går och gräver ner sig så kan sverige bygga nya kärnkraft och sluta importera kolkraft-ström.

Jag är för kärnkraft men det där är ju bara dravel.
Oavsett vilket kraftkälla man har ska grejerna alltid dra så lite som möjligt.
Och kärnkraft är inte bra för miljön, den är snarare mindre dålig!!!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Öhh och du har bott under en sten senaste åren?

Visst pratas det om miljön emellanåt men jag vet inte om det är någon riktig debatt, speciellt inte en het sådan.

Permalänk
Medlem

Nu har vi väl fått all information om i7 förutom ett releasedatum.
Så ge oss ett releasedatum nu också tack!

Permalänk
Medlem

Räknar inte AMD och Intel TDP på olika sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
det finns inget som säger att de drar 130W, tvärtom så drar de garanterat mindre. TDP är den effekt som kylning & moderkort ska designas efter för att få hantera Core I7, så det är med hög CPU-volt & överklockning + lite marginal inräknat. Synd att sweclockers utrycker sig så slarvigt, det blir nog en "sanning" nu att alla Core I7 drar 130W...
Det skulle vara intressant att se vad de olika Core I7 drar i olika driftsfall. I praktiken så är oftast bra strömsparlägen mkt viktigare än maxförbrukningen. Jag undrar om de kan köra bara en kärna och dra igång de andra kärnorna först vid behov?

Det kan den enligt uppgift och även clocka upp enskilda kärnor automatiskt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Räknar inte AMD och Intel TDP på olika sätt?

Ja det gör dem, men det har egentligen ingen betydelse eftersom TDP ändå inte säger hur mycket ström en CPU drar i verkligheten.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja, det visar sej med jämna mellanrum att kärnkraften, eller snarare kärnkraftsbolagen är väldigt engagerade i miljöfrågor och miljökonsekvenser.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=823665&rss=145
Noterbart är att det handlar om en del av forna Västtyskland.

Permalänk
Avstängd

fint att intel kommer med inbyggd minnes controller.
som vanligt när prestandan höjs så blir sakerna varmare.

Permalänk
Medlem

det skulle inte förvåna mig om den kan dra 130 watt i full load. fast just core i7 hade ju en mysig funktion som stängde av kärnor och hade sig så jag tror att vid vanligt kontorsarbete och idle så kommer den vara rätt så strömsnål ändå

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd

Varför tar sweclockers saker ur sitt sammanhang?
130W är inte alls mycket för en 3.2GHz Quadcore med ingtegrerat minneskontroller. Dessutom är det TDP.
Det enda vi vet är att hela serien drar mindre än 130W. Vilket tyder på att modellen i 2.66GHz drar ganska lite.

Angående miljön. Vad är det alla missförstår? Man bryr sig inte om miljön när man räknar watt på processorer! Skillnaden mellan en ultrasnål och en strömslukare motsvarar en normal lampa i miljöbelastning.
Anledningen till att man bryr sig, och framförallt vi överklockare, är att det är svårare att kyla och överklocka, samtidigt dyrare med moderkort och nätaggregat som klarar av att klocka processorerna eller ens köra dem. Dessutom oftast större och mer högljutt system med dyrare klumpigare kylning.

Om man väljer processor efter miljömedvetenhet så är man antagligen dum i huvudet, om man inte redan ändrat hela sin livsstil. Det finns så många andra saker att titta på först. Att köra lite mer energisnålt gör väldigt många kilowatt. Vi snackar tusenfalt mer än skillnaden mellan olika processorer. Att äta mindre kött gör också tusen gånger så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wow, du vet att man använder Uran va? Att bryta Uran kräve rotroligt stora miljöresurser och är bland det miljövidrigaste man kan göra men inte många som tänker på det..:)

Jag trodde dock att mänskligheten hade en levnadslängtan istället för en dödslängtan, blir därför förvånad och lite rädd när man se rhur dagens ungdom och äldre tänker när det gäller miljön. En klassiker: Varför har inte du bytt till energilampor hemma? Jo de har så konstigt ljus. Det är ett av de sjukaste svar jag fått och många tänker så samt att de tänder så sakta osv osv, fan tänk.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Nu får, ursäkta mitt ordspråk, för fan Sweclokers redaktion skärpa sig.

Watt är enhet för effekt, en mått på hur mycket energi ett system förbrukar.

Ström har enheten Ampere, en relation mellan spänning och resistans (Likströmsfallet).

Hur kan ett system förbruka 130 watt ström, det är dimensions vidrigt. Nu får ni lägga av med det.

Permalänk
Medlem

"Amerikanerna" kommer börja ta miljöfrågan på allvar när oljan är slut. eller kanske kolet, torven, skogen, bävrarna, och allt annat man kan elda också måste gå först också iof.

jag har hört att det funkade bra på Påskön iaf, till slut insåg folk att det enda sättet att rädda miljön var att flytta därifrån..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phenomenalize
Ja, det visar sej med jämna mellanrum att kärnkraften, eller snarare kärnkraftsbolagen är väldigt engagerade i miljöfrågor och miljökonsekvenser.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=823665&rss=145
Noterbart är att det handlar om en del av forna Västtyskland.

japp, just en snygg affär det. men många är (tydligen) helt ovetande om att inte heller kärnkraft är särdeles miljövänlig utom just när den används. och den största direkta miljöpåverkan är inte vid slutförvar som många tror, utan vid brytningen. (och Sveriges köpare är inga helgon heller här)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Aj då, 130 W är för mycket...

Permalänk
Medlem

Detta är sant för alla brancher. Mer kraft för samma kostnad, inte samma kraft för lägre kostnad.

Kolla bilar, de drar lika mycket nu som för 20 år sedan men de har 50 hästkrafter mer.

Matbranchen likaså. för 20 år sedan köpte du 180g chipspåsar för samma pris som du idag får 500g chips för..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
En klassiker: Varför har inte du bytt till energilampor hemma? Jo de har så konstigt ljus. Det är ett av de sjukaste svar jag fått och många tänker så samt att de tänder så sakta osv osv, fan tänk.

Jag har precis bytt mina lampor till energilampor, och jag är väldigt nöjd.
Dock så stör det mig att de tänds så långsamt, kanske vet du varför?

ONT: 130 W är inte mycket, ungefär vad jag förväntade mig.
Hoppas moderkorten till i7 blir billigare nu i alla fall, med tanke på inbyggd minneskontroller.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
...Angående miljön. Vad är det alla missförstår? Man bryr sig inte om miljön när man räknar watt på processorer! Skillnaden mellan en ultrasnål och en strömslukare motsvarar en normal lampa i miljöbelastning.
Anledningen till att man bryr sig, och framförallt vi överklockare, är att det är svårare att kyla och överklocka, samtidigt dyrare med moderkort och nätaggregat som klarar av att klocka processorerna eller ens köra dem. Dessutom oftast större och mer högljutt system med dyrare klumpigare kylning...

Precis! Jag fattade inte grejen först eftersom det är så lite strömförbrukning vi pratar om. Alla sitter hemma med stereoanläggningar, plasmaskärmar, vattenkokare osv och gnäller över några watt. Men det är ju just det, en cpu som drar mycket blir varm och svåröverklockad.
Pratar vi bärbara är det ju en annan grej då man måste använda strömsnåla komponenter i varje avseende.

Permalänk
Medlem

Jaha, nu kanske folk får användning för sina sketstora kylare...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
det finns inget som säger att de drar 130W, tvärtom så drar de garanterat mindre. TDP är den effekt som kylning & moderkort ska designas efter för att få hantera Core I7, så det är med hög CPU-volt & överklockning + lite marginal inräknat. Synd att sweclockers utrycker sig så slarvigt, det blir nog en "sanning" nu att alla Core I7 drar 130W...
Det skulle vara intressant att se vad de olika Core I7 drar i olika driftsfall. I praktiken så är oftast bra strömsparlägen mkt viktigare än maxförbrukningen. Jag undrar om de kan köra bara en kärna och dra igång de andra kärnorna först vid behov?

Som vanligt är det alltid kul att se hur folk resonerar, ofta ganska långt från sanningen och med kraftiga spekulationer som anges som fakta... (inte bara posten ovan ska tilläggas).

Intels TDP tas fram genom att processorn körs med riktigt stor belastning för att simulera ett "värsta falls scenario" SOM KAN INTRÄFFA I PRAKTIKEN. AMD anger i andra sidan sitt TDP som den teoretiska maxgränsen.

TPDn anges för ett segment/serie. Dvs Om bloomfiled klassas som extremsegmentet kommer således den näst värsta cpuns TDP anges för hela segmentet. Den absolut värsta modellen inom detta segment brukar få ett eget högre TDP då dessa ofta har högre ström läckage än resten.

Överklockning räknas absolut inte med, om inte cpun i sig har en egen överklockningsfuktion som CI7 i och för sig har... Men denna funktion klockar en eller två kärnor till priset av att övriga klockas ner så det är inga jätteökningar i effekt precis.

130W är i sig inget man bör stirra blint på, ny snabbare buss, integrerad minneskontroller osv leder till högre energiförbrukning då man helt enkelt flyttar in nordbryggan. Intel har sen valt att använda en ny trasistorkonfiguration för för L1 och L2 för att spara ström. Man har dock valt att ha kvar 6T-konfigurationen till L3 som ligger på samma spänningsplan som resten av delarna utanför de individuella kärnorna och minnet (ddr3), detta leder ju till en ökning i effekt jämt emot C2D...