Asus Eee PC 1000H, MSI Wind och Acer One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Jag rekommenderar Acer Aspire One A110, jag har en själv.

Kör Xubuntu, batteriet räcker i nästan 3 timmar.

Varför använder ni inte i Linux i testet? Dessa datorer är inte gjorda för att köra Windows.

Nåja, XP kräver väldigt lite resurser trots allt.

När jag gick från Xubuntu till XP på min Eee PC 701 så mer än halverades starttiden, t ex. (Sen kanske vissa hävdar att användarupplevelsen halverades också... )

Permalänk
Medlem

Går det att "hotta" up Asusen med snabbare minne?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | 32GB DDR4 | Asus TUF RTX 3080ti OC

Permalänk
Medlem

Varför kör man 3dmark06 för att testa spelprestanda? Hade ju varit smartare att köra 3dmark01, som dessa datorer har en ärlig chans att klara åtminstone.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Everun Note är iofs i en betydligt högre prisklass $879 nästan dubbla priset, pekskärm och skit. Tror inte den blir någon bästsäljare direkt.

Raon Digital hasn't exactly been keeping many secrets about its Everun Note "UMPC notebook," but it's now finally dropped the veil of mystery around one of the biggest still remaining: the price, and it's also now detailed everything else in convenient brochure form. As UMPC Portal reports, the Everun Note will boast a suggested retail price of $879, which puts it well below the likes of the VAIO UX but considerably more than your average netbook, which it also kinda, sorta competes with. Oh, the perils of bucking the usual product categories. Hit up the read link below for the full brochure.

Pekskärm, 750 gram, AMD Turion X2 1,2GHz, ATi 690 chipset med 64mb sideport gddr2 minne, liten (mindre än 701 trots 7" skärm med 1024*600), bluetooth, simkortsläsare, Windows XP inkluderat, m.m.
Den är LÄTT värd pengarna om man har dem. Jag tror att den komemr att krypa ner till ca 730$ inom en snar framtid. Det går att beställa den redan idag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kan bara uppdatera lite info om man jämför Sweclockers EeePC 1000H och en amerikansk variant som jag har. Mina minnen klockar 667 MHz om man kollar i Everest Home Edition, Sweclockers klockar bara 400 MHz vilket verkar lite dumt att dom skulle sälja den svenska versionen men dåligare minnen.

Jag testkörde HD Tune på min amerikanska och fick 42,5 Mbyte/s och en accesstid på 12,5 ms. jämfört med sweclockers resultat på 33,2 Mbyte/s respektive 18,4 ms!

Återkommer me dtest ifrån PCMark05 och 3DMark06 när jag har testat klart! Jag kommer att testa på standard inställningarna med samma upplösning som sweclockers använder i sina tester.

Resultatet i 3DMark06 med upplösningen 1280*1024(samma som sweclockers test) så fick jag 90 poäng, sweclockers fick ynka 67 poäng. Jag vet inte om sweclockers resultat är 100% korrekta.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Någon som vet vad som hände med Wind? Tyckte där var en artikel nu under sommaren där det stod att Wind skulle få ett 6-cells batteri istället.

Det stämmer. De har lovat nya Wind med 6 cell, reservdelsåterförsäljarna har lovat original batteri 6 cell och tredjepart tillverkarna har lovat tom 9 cells batterier...

http://forums.msiwind.net/external-devices/mugen-power-produc...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Asus EeePC; here I come!:D

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

ska troligtvis köpa en 1000h när de väl kommer till sverige, till skolarbete,. bra med "portabelhet".

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Det här var lätt den sämsta recension Sweclockers någonsin gjort. Helt obegriplig, ni installera Windows XP i A110:an som är gjort och optimerad för Linux och sedan recenserar ni den mot de andra datorerna, så genialiskt att det bara kan hända här och på Flashback.
Varför?? Som att installera Windows XP på en MacBookPro och sedan recensera MacBooken och döma den utefter Windows XP.
Och trots Asusen dåliga prestanda så blir den vinnare i testet!?! Inte ett ord om att spela upp 720p material på Asusen, kändes redan från början som att ni hade bestämt att Asusen skulle vinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cruZZade
Det är anmärkningsvärt att ni totalt struntat i att ta upp en av de största anledningarna till att 1000H inte är ett intressant alternativ bland dessa datorer. Den väger avsevärt mycket mer. Hur kan ni göra en test på datorer där portabilitet är a och o och öht. inte skriva en rad om vikten? Även med 6-cellsbatteri är MSI Wind bra mycket lättare än Asusen.

Instämmer helt. Det är ju ett generalmisstag att inte gå igenom skillnader i vikt mellan datorerna. Eee 1000h väger närmare 1.5 kg trots att den bara har 10" skäm, det är verkligen på gränsen till för mycket tycker jag. Sedan tror jag att det den goda batteritiden väger upp mycket av den tyngre vikten, men tyngden är ju helt klart en "kostnad" de borde tagit upp i recensionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Asus...Exempelvis har de ensamt stöd för blåtand

Hävdar att min MSI wind har lika mycket blåtand som Asusen...

Och från http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodpage2&maincat_no=... :
"802.11b / g Wireless Lan with Bluetooth "

Permalänk
Medlem

En blå liten Acer Aspire One XP 150 väntar på mig imorgon på posten.

Mumma.

Men tycker testet med 3dmark06 är lite onödigt.
Kanske ett litet test med 3dmark03 kunde varit intressant.

Då poängen inte var särskilt hög på 06'an.

Fin recension annars. (Längtar *dreeegel*)

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

men man kan dra i några bättre minnen i 1000h så spinner den som en katt, förhoppningsvis.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Frysningarna beror troligen på dålig design på billiga SSD-diskar och inte något fel på just det exemplaret. Anandtech undersökte det där nyligen och det verkar påverka MLC-flashdiskar med Jmicronkontroller.

Möjligt att detta är en bidragande orsak, men jag har fortfarande svårt att se hur detta just skulle drabba ert test och inte t ex mig med längre tid av intensiv användning. Jag är inte helt övertygad, för det skulle i så fall betyda att jag har en "trimmad" version. Mina modifikationer har endast gällt skrivbordsmiljön och installation av fler program, men jag har inte tweakat något i /etc/fstab eller modifierat kärnan, inget som skulle kunna påverka läs/skriv-egenskaperna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Nåja, XP kräver väldigt lite resurser trots allt.

När jag gick från Xubuntu till XP på min Eee PC 701 så mer än halverades starttiden, t ex. (Sen kanske vissa hävdar att användarupplevelsen halverades också... )

Inte för att på något sätt hacka på dig, men den längre starttiden har troligen en mycket enkel förklaring. Förinstallerat Linux på dessa har optimerade kärnor anpassade exakt till hårdvarans specifikationer. Ifall du använder dig av en standard kärna på dessa datorer med lite svagare prestanda kan du bl a erfara att udev tar rejält med tid, och faktiskt helt i onödan, med att automatiskt kontrollera vilken hårdvara datorn vid boot tillfället har. Det finns flera som arbetar på alternativa Linux distributioner för dessa datorer och då med mer optimerade starttider.

Linux och Windows XP fungerar i det här avseendet mycket olika. Windows XP kan visserligen känna av att viss hårdvara finns, men dess eget urval av drivrutiner är relativt litet, och försöker därför inte konfigurera någonting utan är ofta helt beroende av installerade tredje parts drivrutiner. Olika koncept med olika för- och nackdelar. Om Linux skulle ses som krävande i det avseendet så är det för att det har större inbyggd kapacitet att konfigurera hårdvaran, men om hårdvaran är statisk kan du välja att hoppa denna fas och själv ange vilka moduler du behöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Möjligt att detta är en bidragande orsak, men jag har fortfarande svårt att se hur detta just skulle drabba ert test och inte t ex mig med längre tid av intensiv användning. Jag är inte helt övertygad, för det skulle i så fall betyda att jag har en "trimmad" version. Mina modifikationer har endast gällt skrivbordsmiljön och installation av fler program, men jag har inte tweakat något i /etc/fstab eller modifierat kärnan, inget som skulle kunna påverka läs/skriv-egenskaperna.

Två datorer är testade, båda stannade till något i originalinstallation med Linux och desto mer i Windows XP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Kan bara uppdatera lite info om man jämför Sweclockers EeePC 1000H och en amerikansk variant som jag har. Mina minnen klockar 667 MHz om man kollar i Everest Home Edition, Sweclockers klockar bara 400 MHz vilket verkar lite dumt att dom skulle sälja den svenska versionen men dåligare minnen.

Jag testkörde HD Tune på min amerikanska och fick 42,5 Mbyte/s och en accesstid på 12,5 ms. jämfört med sweclockers resultat på 33,2 Mbyte/s respektive 18,4 ms!

Återkommer me dtest ifrån PCMark05 och 3DMark06 när jag har testat klart! Jag kommer att testa på standard inställningarna med samma upplösning som sweclockers använder i sina tester.

Resultatet i 3DMark06 med upplösningen 1280*1024(samma som sweclockers test) så fick jag 90 poäng, sweclockers fick ynka 67 poäng. Jag vet inte om sweclockers resultat är 100% korrekta.

Testen på Asus dator är genomförda flera gånger och med olika drivrutiner. För att verkligen säkerställa att det inte var något knas testades även drivrutiner från de andra datorerna. Dock blev resultaten identiska varje gång. Givetvis kollar vi upp det extra noggrant om resultaten inte känns riktiga. I detta fall fann vi trots idoga tester inga konstigheter och anser därmed att resultaten är riktiga.

Av ren nyfikenhet undrar jag av vilken modell och vilket företag som tillverkat hårddisken som sitter i din Eee PC?

Permalänk
Medlem

Via openbook? Det känns som aldrig den kommer hamna på marknaden för vanliga konsumenterna

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Två datorer är testade, båda stannade till något i originalinstallation med Linux och desto mer i Windows XP.

Ok, jag får väl då glädja mig åt att jag har Acep Aspire One 110+++ alias "buggfria utgåvan"!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Möjligt att detta är en bidragande orsak, men jag har fortfarande svårt att se hur detta just skulle drabba ert test och inte t ex mig med längre tid av intensiv användning. Jag är inte helt övertygad, för det skulle i så fall betyda att jag har en "trimmad" version. Mina modifikationer har endast gällt skrivbordsmiljön och installation av fler program, men jag har inte tweakat något i /etc/fstab eller modifierat kärnan, inget som skulle kunna påverka läs/skriv-egenskaperna.

Jag skulle inte kalla det "vårt" test för jag har inte varit i närheten av den och som moderator har jag ingen större koll på recensionerna än en vanlig medlem. Tyckte bara jag kände igen problemet och pekade på en möjlig orsak.

Felet Anandtech skriver om verkar inträffa när man försöker skriva något till disk när buffern i disken redan är full (av andra skrivningar som väntar på att utföras). Då stannar disken tills den skrivit klart allt. Det är slumpmässiga skrivningar som orsakar problemet, sekventiella skrivningar går fort att skriva ner på de stora blocken i flashminnet.

Möjligt att Acer har flera olika leverantörer av SSD-enheter för att hålla nere priserna och att felet (om det nu är det här felet) finns bara på vissa.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de ska envisas med webcam i dessa netbooks. Dells kommande ska vara valbar med eller utan webcam, åtminstone på konfigurationssidan i USA.. återstår att se hur det blir i sverige/europa.
Är sugen att he en sån här liten pryl i skolan..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Efter att ha suttit och väntat på att MSI skulle skicka ut fler exemplar av Winden så ändrade jag min beställning i fredags till en 1000H . Att de tillfälligt stannar produktionen är mycket dåligt enligt mig, sen samt att de väljer att använda en sämre touchpad i de nya exemplaren utan att informera konsumenterna är också dåligt.

Jag kommer köra 3dMark imorgon när den är framme. Ska genast jämföra med SweCs resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Det här var lätt den sämsta recension Sweclockers någonsin gjort. Helt obegriplig, ni installera Windows XP i A110:an som är gjort och optimerad för Linux och sedan recenserar ni den mot de andra datorerna, så genialiskt att det bara kan hända här och på Flashback.
Varför?? Som att installera Windows XP på en MacBookPro och sedan recensera MacBooken och döma den utefter Windows XP.
Och trots Asusen dåliga prestanda så blir den vinnare i testet!?! Inte ett ord om att spela upp 720p material på Asusen, kändes redan från början som att ni hade bestämt att Asusen skulle vinna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Instämmer helt. Det är ju ett generalmisstag att inte gå igenom skillnader i vikt mellan datorerna. Eee 1000h väger närmare 1.5 kg trots att den bara har 10" skäm, det är verkligen på gränsen till för mycket tycker jag. Sedan tror jag att det den goda batteritiden väger upp mycket av den tyngre vikten, men tyngden är ju helt klart en "kostnad" de borde tagit upp i recensionen.

Måste nästan hålla med lite, känns som att batteritiden fått för stor vikt i denna recention, visst är batteritid bra, men man måste ju också se på vad man offrar för den. Eee får en solklar vinst trots att den är 50% dyrare än den billigaste, nästan ett halvkilo tyngre och presterar sämst. Visst den har bra batteritid, men angående om det är värt det är mer en individuell fråga baserat på hur man tänker använda den än ett generellt faktum. Däremot påstår jag inte att Eee är en dålig dator, bara att kraven och behoven kan skilja sig.

Sen är ju dessa datorer inte något man har i första hand, utan är en 2:a, 3:e eller 4:e hands dator som man snabbt drar med sig om man ska iväg en kortare sväng. Ska man använda en dator längre än batterierna i merparten räckte så är det bättre att ta med sig en större bärbar eller sätta sig vid en stationär (anledningen skulle då vara att dessa små bärbara inte har ergonomin som skulle göra det hälsosamt att arbeta med dem mer än några timmar i taget), jag anser alltså att batterierna överlag är tillräckliga för vad de är tänkta att användas för!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Känns som att en EEE med lite upphottat minne kan stå på schemat. 2GB 6400-minne kostar vade, 3-400kr vilket känns som att det kan vara värt det. Även om 1.5kg är lite tungt så är det ungefär där jag drar gränsen för vad en bärbar ska väga, så det får godkänt ändå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hade väldigt gärna sett asus eee pc 901 i testet då det är den i mitt tycke intressantaste "minilaptopen" hoppas ni testar fler varianter längre fram.
/avo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
Hade väldigt gärna sett asus eee pc 901 i testet då det är den i mitt tycke intressantaste "minilaptopen" hoppas ni testar fler varianter längre fram.
/avo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Känns som att en EEE med lite upphottat minne kan stå på schemat. 2GB 6400-minne kostar vade, 3-400kr vilket känns som att det kan vara värt det. Även om 1.5kg är lite tungt så är det ungefär där jag drar gränsen för vad en bärbar ska väga, så det får godkänt ändå.

Är det inte så att dessa maskiner, precis som andra laptops, kräver specialminnen. DDR2 SO-DIMM? Eller har jag missat något senaste tiden?
Hittade ett gäng PC5300 på 2GB för 339kr.

Permalänk

Har inte vänstra "Ctrl" och "Fn" bytt plats på msi wind:en? Eller är det nåt utländskt tangentbord?

Man är ju van vid att ctrl ska sitta längst ut när man copy/paste:ar.

Permalänk
Medlem

Tycker priset är för högt för dessa små maskinerna, finns "riktiga" bärbara i litet utförande som är mer intressant tycker jag.

Asus EeePC 1000 kan fås med SSD och 667Mhz minne också så tror prestandan kan nämra sig konkurenterna en hel del. Ser ut som DELL Inspiron Mini9's spec lägger den i samma klass som "Konkurenterna till EeePC".

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Två datorer är testade, båda stannade till något i originalinstallation med Linux och desto mer i Windows XP.

Testen på Asus dator är genomförda flera gånger och med olika drivrutiner. För att verkligen säkerställa att det inte var något knas testades även drivrutiner från de andra datorerna. Dock blev resultaten identiska varje gång. Givetvis kollar vi upp det extra noggrant om resultaten inte känns riktiga. I detta fall fann vi trots idoga tester inga konstigheter och anser därmed att resultaten är riktiga.

Av ren nyfikenhet undrar jag av vilken modell och vilket företag som tillverkat hårddisken som sitter i din Eee PC?

Körde precis HDtune på min 1000H med den 160GB Seagate ST9160827AS som följde med.

Average: 46.0 MB/sec

Access Time: 15.5ms

Sen kan jag även tillägga att jag fick DD2-667 RAM i min och att 3dmark och PCmark tester kommer strax.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Två datorer är testade, båda stannade till något i originalinstallation med Linux och desto mer i Windows XP.

Får man lov att fråga vilket filsystem ni använde när ni körde in Windows på A110an, och om ni gjort några andra tweeks?

Jag installerade XP på min egen A110 utan att ha läst på innan och körde NTFS. Kan säga att jag också blev mäkta besviken över prestandan.
Sen hittade jag en tråd på http://www.aspireoneuser.com/ som gav lite tipps på hur man får de snabbare.
I korta drag är de man behöver göra:

Stäng av Acers recovery sak D2D i BIOS.
Använd FAT32 istället för NTFS.
Stäng av virtuellt minne.
Stäng av Systemåterställning.

Min A110 är helt OK att köra XP på nu, blev som natt och dag. Visst det tar lite tid att installera program eller köra Windows Update, men för vanligt användande flyter de på bra :).
Att den frös eller betedde sig märkligt i Linpus har jag aldrig heller upplevt, kanske tog 1-2 sekunder extra att starta ett program någon gång ibland men absolut inget jag störde mig på.

Permalänk
Medlem

Testade själv HD Tune på min 1000H och fick följande resultat:

Powersave-mode

Average: 41.7 MB/sec
Access Time: 12.5ms

Det är 80 GB, 2,5" SATA, 5400 rpm (ST980811AS) som sitter i, dock har jag 2GB RAM SO-DIMM DDR2 667 MHz.

Jag såg att någon frågade om HD-uppspelning. Den fixar 720p uppspelning briljant och utan minsta hack. 1080p däremot flyter inte lika fint.