Permalänk
Medlem

Det bästa alternativet

Hej,

Jag bor i en 140 kvm lägenhet med väggar av betong. Jag är på jakt efter det bästa alternativet för nätverk. Vi bor i ett Comhem anslutet hus som Telia tar över från 1/10. Fiberoptik är installerat..Jag undrar är om man kan utnyttja det även man inte skaffar Telias bredband? Vi har testat att ha trådlöst förrut men det har inte varit bra. Täckningen har varit för dålig.. Vi har haft en Netgear router. Jag spelar, youtube:ar,chattar och tankar ner mkt..Ska man ha homeplugs i varje rum med dator? Extension, brygga, switch eller en trådlöst router med trådlöst nätvärkskort i varje dator? Vi har två stationära datorer och två laptops.

På Routrar och Nätverkskort så har jag kollat lite på några som jag tycker verkar bra:

DWA-547 den på de stationära då.

D-Link DIR-635

Tack i förhand (:

Permalänk
Medlem

Hmm ultimata lösningen är ju självklart att köra kablar dragna till varje dator men till dom bärbara vill du väl ha trådlöst ? så kolla upp om din netgear router har stöd för bryggning isf sätter du bara upp en accesspunkt med stöd för bryggning så borde problemet med mottagning vara löst. Jag skulle nog dra kablar till dom stationära eftersom dom står på ett ställe. Nätverk via elnätet kan vara ett alternativ men jag har ingen erfarenhet av det men någon annan kanske har ?

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkadde
Hmm ultimata lösningen är ju självklart att köra kablar dragna till varje dator men till dom bärbara vill du väl ha trådlöst ? så kolla upp om din netgear router har stöd för bryggning isf sätter du bara upp en accesspunkt med stöd för bryggning så borde problemet med mottagning vara löst. Jag skulle nog dra kablar till dom stationära eftersom dom står på ett ställe. Nätverk via elnätet kan vara ett alternativ men jag har ingen erfarenhet av det men någon annan kanske har ?

Menar du kablar från routern? alltså den trådlösta routern vi hade Netgear(kom inte ihåg vad den modellen heter). Dog ganska ofta när vi körde trådlöst.Min mamma vill helst slippa ha sladdar överallt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog köpa en stabil (läs: hyfsat dyr) main-router med 802.11n-stöd och köpa till en eller tre stabila antenner på 5 dBi och uppåt. Sedan skulle jag nog köpa till en eller två extenders så att trådllös täckning finns precis överallt.

Men om man inte vill ha kabel känns allt som en kompromiss. En snygg liten kabellist för TP-kabel är helt klart det bästa alternativet, i kombination med trådlöst.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro