Core i7 slukar ström

Permalänk
Hedersmedlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraft

"I vardagligt tal används begreppet kärnkraft för energiutvinning ur atomkärnor, genom antingen en fissionsprocess eller genom en fusionsprocess"

Jag är inte direkt tappad bakom en vagn, men tänker inte gå in på varför.

Förutsätt aldrig att ni pratar med en idiot, det kan bli väldigt fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
För det första så är det plutonium man ändå måste handskas med, varför inte förbränna det. Och för det andra så kör man Thoriumcykeln och slipper problem med plutonium. För att inte tala som långlivar kärnavfall. Det med lång halveringstid är bara en promille av det vanliga kärnkraftverk producerar.

Angående militära påtryckningar. Inte ens USA, Ryssland, Frankrike eller något annat land som har försökt har lyckats göra bomber av Plutonium som inte gjorts speciellt för ändamålet. Plutonium från andra reaktorer är för uppblandat med andra isotoper och går inte att rena. Sen var det det med att vi inte behöver köra annat än Thoriumcykeln.

Nej, det måste man inte alls det. Lägger man ner kärnkraften så blir det inget plutonium. Än mer omfattande plutoniumhantering än vad som sker idag som blir fallet om breeder/upparbetningsteknologin byggs ut skulle vara katastrofal. Även thoriumcykeln producerar långlivat radioaktivt avfall. Relativt små mängder i sammanhanget, visst. Men eftersom den förväntas ersätta förbränningen av fossila bränslen så kommer halterna ändå att bli för höga. Thoriumcykeln är för övrigt inte kommersiellt gångbar i skrivande stund.

Då jag pratar om militära påtryckningar så pratar jag inte om vilka vapen man kan bygga utan om stormakter som dikterar enskilda länders rätt att producera energi. Vilket kommer att vara ett stort problem om kärnkraften ska byggas ut. Men du kanske helt har missat debatterna kring Nordkorea, Irak, Iran och Indien. Det är svårt att vara uppstickare i kärnkraftsbranschen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

"I vardagligt tal används begreppet kärnkraft för energiutvinning ur atomkärnor, genom antingen en fissionsprocess eller genom en fusionsprocess"

Här håller jag nog inte med. Hur ofta talar man vardagligt om fusion, och är inte chansen i så fall stor att man säger just "fusion" eftersom det faktum att det inte är fission förmodligen är av avgörande betydelse för det man talar om? Behovet av ett samlingsbegrepp är ju också för tillfället tyvärr inte särskilt stort och bland folk som vet vad de talar om är det nog vanligt att man skiljer på fenomenen.

Permalänk
Hedersmedlem

Givetvis skiljer man på fenomenen om man är lite kunnig.

Det som jag försökt få fram, och som är inblandad i båda, är fortfarande kärnkraften (den sk starka, en av de fyra fundamentala naturkrafterna).

Jag har dock lite slarvigt blandat naturkraften kärnkraft, med den kommerisella kärnkraften när jag skrivit och därmed förvirrat några.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det som jag försökt få fram, och som är inblandad i båda, är fortfarande kärnkraften (den sk starka, en av de fyra fundamentala naturkrafterna).

Men om man menar stark och/eller svag kärnkraft (eller växelverkan som man ofta säger) är man förmodligen ännu mera noggran med att specificera vad man egentligen menar (då det är stor skillnad på den svaga och den starka), jag kan tänka mig att det är mycket sällan man känner behov av att säga "kärnkraft" och med detta mena båda. Risken för förväxling är som sagt försumbar. Varför inte göra en studie: läs dagstidningar, lyssna på folk och räkna sedan hur många gånger ordet "kärnkraft" används för att mena något annat än kommersiell fission.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Nej, det måste man inte alls det. Lägger man ner kärnkraften så blir det inget plutonium. Än mer omfattande plutoniumhantering än vad som sker idag som blir fallet om breeder/upparbetningsteknologin byggs ut skulle vara katastrofal. Även thoriumcykeln producerar långlivat radioaktivt avfall. Relativt små mängder i sammanhanget, visst. Men eftersom den förväntas ersätta förbränningen av fossila bränslen så kommer halterna ändå att bli för höga. Thoriumcykeln är för övrigt inte kommersiellt gångbar i skrivande stund.

Visst ger toriumcykeln också långlivat avfall. Men det är så litet andel att det i praktiken inte är farligt, allra helst inte när det mer kortlivade avfallet försvunnit efter de första 300 åren. Med andra ord, vi får mindre avfall som blir ofarligt fortare. Dessutom utvinner vi mer bränsle. Och som sagt angående plutonium så säger jag thorium. Och varför är inte thorium hållbart? Kan du förklara det för indien som satsar på det?

Permalänk
Medlem

grymt begåvat verkligen att dra fission och fusion över samma vagn... det tidigare har livsfarliga och svårhanterliga restprodukter det andra är iof väldigt svårhanterligt men har inga risker eller ens restprodukter samtidigt som det är enormt mycket kraftfullare än det tidigare.

Citat:

Ja, för koppartjuvar tycker förstås det är en bra idé att ta sig in på den vaktade anläggningen. Borra sig genom en kilometer betong och dö lite nere vid avfallet när de avlägsnar den skyddande kopparn. Det är inte så att så fort larmet går så skickas ganska kraftiga insatser för att gripa idioterna innan de har ihjäl sig själva?

Och slutförvaringen minskar kraftigt i pris med Breedreaktorer då du har så mycket mindre avfall, som dessutom behöver skyddas en så mycket kortare tid.

minnesanteckning: undvik i framtiden sarkastiskt strukturerade invändningar till Boris.. (frågan var alltså var det används 1 meter tjocka kopparkapslar för slutförvar, jag säger inte att det inte är så men jag vill ju veta var och ha trovärdig dokumentation på det så jag kan sova lugnt) och även om vi nu tar uppenbara sarkasmer på blodigt allvar, borra? man tar givetvis bilen, eller snarare den förstärkta lastbilen (som Blofeldt inc byggt specifikt för just dessa lukrativa brott) ner och hämtar dessa nätta kopparkärl.

och sluta tjata om Bridereaktorer, de är lika nästan lika ohållbara som era argument, annars hade de använts i stor skala! (reaktorerna alltså) det enda som överträffar kostnaden att driva dem är risken, (både direkt gällande själva reaktorerna och den trafik av potentiellt vapenmaterial de genererar) därför blandannat görs det inte. slutförvar av vanligt avfall blir helt enkelt ändå billigare och säkrare. totalkostnaden för produktionen från reaktortypen är tom 10ggr högre än dagens vindkraft, vilket säger en hel del med tanke på hur effektiva de är. dessutom kräver även detta avfallet likväl slutförvar i åtskilliga årtusenden.

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____484.aspx

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
grymt begåvat verkligen att dra fission och fusion över samma vagn... det tidigare har livsfarliga och svårhanterliga restprodukter det andra är iof väldigt svårhanterligt men har inga risker eller ens restprodukter samtidigt som det är enormt mycket kraftfullare än det tidigare.

Det som menades var att kärnkraft kan betyda väldigt mycket, och att vi ska hålla oss till ordet fission istället då kärnkraft kan betyda mer än fission.
Dock använder jag mig för enkelhetens skull av ordet kärnkraft då det lättast går hem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och sluta tjata om Bridereaktorer, de är lika nästan lika ohållbara som era argument, annars hade de använts i stor skala! (reaktorerna alltså) det enda som överträffar kostnaden att driva dem är risken, (både direkt gällande själva reaktorerna och den trafik av potentiellt vapenmaterial de genererar) därför blandannat görs det inte. slutförvar av vanligt avfall blir helt enkelt ändå billigare och säkrare. totalkostnaden för produktionen från reaktortypen är tom 10ggr högre än dagens vindkraft, vilket säger en hel del med tanke på hur effektiva de är. dessutom kräver även detta avfallet likväl slutförvar i åtskilliga årtusenden.

Breedreaktorer är i princip likadan som dagens reaktorer. Krävs inte mycket modifiering. Att de skulle vara så sanslöst dyrt vill jag se belägg för. Och sluta prata om vapen, vi får långt mycket mindre avfall, som dessutom inte kan upparbetas till vapen. Med andra ord, thorium-reaktorer ger inte några problem med vapenplutonium!
Och argumentet att breedreaktorer inte fungerar för att då hade de funnits fler är ju inte så begåvat kan man tycka. Av samma anledning kanske vi ska bojkotta utvecklingen av elbilar, etanolbilar, lågenergilampor, vindkraft och solkraft. Eftersom om det verkligen varit något att ha så hade vi ju redan haft massor av det. Nu är ju det minioriteter.

Och även om du ska slutföra avfall i 50000 år så kan inget naturfenomen bräcka skyddet. Bara om en riktigt extrem katastrof i stil med en världsdödare kan knäcka det. Och då har vi som sagt annat huvudbry.

Permalänk
Citat:

Jag är inte direkt tappad bakom en vagn, men tänker inte gå in på varför.

Förutsätt aldrig att ni pratar med en idiot, det kan bli väldigt fel.

Javist har fusin och fision samma endamål, att utvinna energi. Men jag skulle skilja på dem, då det är väldigt skijda sätt att utvinna energin från dem, och för att undvika missuppfattningar, som nu skett för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Javist har fusin och fision samma endamål, att utvinna energi.

Så då är vindkraft samma sak som kolkraft? De har ju samma ändamål, att utvinna energi.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag skrev tidigare om att miljölobbyn har en annan agenda.

judge visar dess rätta ansikte. Visst är det fint?

Inte nog med lokal befolkningen och naturen tar stryk så fick ju soldaterna sin beskärda del tack vare pentagon inte informera om riskerna!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Så då är vindkraft samma sak som kolkraft? De har ju samma ändamål, att utvinna energi.

^^ Det är ju inte hela meningen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Javist har fusin och fision samma endamål, att utvinna energi. Men jag skulle skilja på dem, då det är väldigt skijda sätt att utvinna energin från dem, och för att undvika missuppfattningar, som nu skett för dig.

Han säger inte att Fusion och Fission är samma sak. Han säger att man inte ska sätta likhetstecken mellan kärnkraft och fission.

Så alltså, fission och fusion är båda kärnkraft.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Han säger inte att Fusion och Fission är samma sak. Han säger att man inte ska sätta likhetstecken mellan kärnkraft och fission.

Frågan var väl varför folk använder "kärnkraft" och "fission" som synonymer?

Permalänk

Om 130 Watt är för mycket, så låt för fan bli att köpa den då!:) Enkel problemlösning..

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Men ge sig nu. Folk får säga fel hur mycket de vill, det blir, i princip, inte rätt för det. Precis som om att watt aldrig kommer stå för energi hur mycket folk än säger fel.

Kärnkraft är kraft utvunnen från atomkärnor, precis som man hör på namnet. Det kan göras antingen genom sammanslagning eller sönderdelning. Pratar man om kärnkraft som används idag är det naturligt att associera det till fission då det inte finns några kommersiella fusionskraftverk i bruk. Detta på precis samma sätt som att det gör det naturligt att associera till komjölk om man pratar om att dricka mjölk. Det gör ju inte att getmjölk inte är mjölk.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst ger toriumcykeln också långlivat avfall. Men det är så litet andel att det i praktiken inte är farligt, allra helst inte när det mer kortlivade avfallet försvunnit efter de första 300 åren. Med andra ord, vi får mindre avfall som blir ofarligt fortare. Dessutom utvinner vi mer bränsle. Och som sagt angående plutonium så säger jag thorium. Och varför är inte thorium hållbart? Kan du förklara det för indien som satsar på det?

Thorium är ett högriskprojekt som Indien valt att satsa på. Främst för att de har stora fyndigheter av thorium inom landets gränser. Thoriumbaserad energiproduktion på industriell skala är långt bort precis som prospekteringen av världens egentliga thoriumresurser. Jag tror att Indien skjuter sig i foten genom att investera så mycket i fissionsteknologi. Uppbindningstiden är extremt lång. Andra generationens kärnkraftverk (Sveriges reaktorer bland annat) har många år kvar. Man glömmer lätt tidsperspektiven.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Jo, det var frågan han ställde. Men inlägget som helhet var en poängtering att han vill att vi skulle uttrycka oss klart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Men ge sig nu. Folk får säga fel hur mycket de vill, det blir, i princip, inte rätt för det. Precis som om att watt aldrig kommer stå för energi hur mycket folk än säger fel.

Kärnkraft är kraft utvunnen från atomkärnor, precis som man hör på namnet. Det kan göras antingen genom sammanslagning eller sönderdelning. Pratar man om kärnkraft som används idag är det naturligt att associera det till fission då det inte finns några kommersiella fusionskraftverk i bruk. Detta på precis samma sätt som att det gör det naturligt att associera till komjölk om man pratar om att dricka mjölk. Det gör ju inte att getmjölk inte är mjölk.

Håller med, jag säger kärnkraft för att hålla det enkelt.