Permalänk
Medlem

Snälla hjälp mig

Hej jag ska nog ta allt från början.

Nu är det så här allt började att jag skulle köpa nya dator delar (tyckte jag var behov av det).
så jag går in på Inets hemsida och beställer moderkort minnen och processor.
Delarna kommer efter ett par dager efter jag hade beställt och jag sätter i hopp allt fixar kablarna och allt.
Sen så startade jag dator allt funkade trodde jag,Så jag var skit glad för det.
sen när jag höll på att instalera windows så fick jag problem så kom det upp ett fel meddelande som lydde så här:

Ett fel uppstod och windows har stängts för att före bygga problem med din dator. och massa saker man kan göra för att fixa det (jag har redan testat allt som står och lite till) längst ner så står det så här: Teknisk information ***stop:0x0000007e(0xc0000005,0x808080A2,0xF79cd300,0xf79ccf fc) medelandet kommer precis innan där man väljer vilken hårdisk man vill formatera.

så jag testar lite saker och håller mig lugn, trodde att det var nån bios inställning så jag går in i bios och pillar lite startar om och testar i gen.
samma meddelande och jag vart orolig o ringde inets kund tjänst och frågar vad det kan va.
Dom säger att jag ska ställa in timmingen på minnena (eller vad det heter)
så jag gör det (tror att jag gjorde rätt) men i allafall jag tackar för hjälpen så testar jag det dom sa, Samma meddelande så jag ringer i gen och dom säger att jag får skicka in alla delarna så dom kan testa dom.

Det går 3 veckor och jag får tillbaka delarna och dom säger att det inte är nåt fel på dom så jag sätter in alla delarna i chassit igen startar datorn och samma ****!!! meddelande.
så jag ringer i gen dom berättar vad för testar dom hade gjort och allt hade gått bra utan fel.Så dom säger att jag borde bygga datorn på nåt bord utan chassi i allafall för att se om det inte är nåt jordnings problem.
så jag gör det startar datorn och samma meddelande.

så nu skriver jag här och frågar efter råd.

delarna jag har köpt:

Moderkort : Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775

Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333MHz

Minnen: 2GB (2x1024) DDR2 PC8500 CorsairXMS2 Dominator

plus en hårddisk.

Delarna jag hade innan:

Grafikort: Gigabyte Geforce 8800gt

Nättagregat: ett Xion: 500watt

En lista på saker jag har testat kommer här:
1.att reseta moderkortet genom att cmosa (eller vad det kallas)
2.flytta på minnena till andra slotar samt att köra med ett minne.
3.ställa in timingen på minnena och volten i bios (det stod på auto innan) 4.testat med att byta grafikort och hårdisk. 5.uppgradera Bios till det nyaste. 6.byta dvd läsare. Jag har testat allt det utan några resultat

Är väldigt tacksam mot svar.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Kanske är nått fel med din Windows skiva.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Kanske är nått fel med din Windows skiva.

Var precis min tanke med. Var hos en kompis och byggde dator, vi fick igång den men windows "frös" under installation. Provade en annan skiva och gick hur bra som helst.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Ok ska höra med en polare om jag kan få låna hans windows xp skiva och testa med.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett mycket liknande fall och då var det fel på ett av minnena. Prova att ha bara det ena minnet i och installera. Går inte det så prova det andra (utan det första i) och se om det funkar då.

Permalänk
Medlem

testa att tanka hem ultimate bootcd och kör minnestester, cputester osv.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Om du har Vista och skivan är "gammal" (utan sp1) så tror ja de fanns ett problem med 2 minnen iirc. Då fick man bluescreen under installationen och var tvungen att installera med ett minne, ladda ner windows updates, och sedan sätta i minne nr2.

Testa det, berätta gärna resultat.

Mvh David

Edit: Detta är bara vad jag har läst, och det var ett bra tag sen så tror att det var nått sånthär, kan inte garantera något dock. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Enligt inet så ska delarna vara fel fria men jag kan väll tanka ner det ändå.
Kan någon skicka en länk där jag kan få ner ultimat bootcd?

Vista har jag inte men jag har testat med en vista version också då fick jag in hela men sen efter så fick jag felmeddelande inne i vista det funkade i några minuter alltså.

Jag funderar på om det kan vara nån inställning i bios?

För när jag försökte installera windows i går och det inte gick så fick jag upp ett meddelande efter jag hade startat om den att overklockning has failed.
Så vet någon hur inställningarna ska va inne i bios?
För allt i bioset står på auto.
Men det kanse ska va så?

Mvh erik

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått ska dina minnen ha 2.1v och det får dom nog inte när Vmem står på auto då de förmodligen bara får 1.8. Så ändra Vmem till 2.1.

Ändra även timings på minnena manuellt till det som de är specade för.

edit: Såg att du fixat det... sorry

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Jag kommer testa alla grejer snart, men vill först ha lite ider vad det kan va för nåt fel så jag har lite att testa.

Så kom med förslag.

Kan nån skicka länk vart man tankar ner ultimate bootcd?

Mvh erik

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

Tjenare aggeb!

Jag har hämtade ut mina nya delar idag, köpte lite eget ihop plock..

Vi har samma processor, minnen och moderkort. Vill du veta en sorglig sak?
Jag får exakt samma fel som dig

Jag har provat allt! Speccat ram, timing, processorclock och ALLT.

När jag slår på burken så får jag först meddelande om Express Gate, sen bootar det fint allt rullar på, Bootscreen (Asus loggan) kommer upp..

Därefter får jag ett felmeddelande: Hard disk not detected..
Jag hittar båda mina SATA i BIOS, men iallafall.

Det bootar upp från CD och allt rullar på, filer läses in etc.
När initieringen är klar så börjar ett _ blinka uppe i vänstra hörnet i ca. 4 sek sen säger det BAAAAM Bluescreen med exakt samma meddelande. Jag får spasmer snart!

Uppskattar alla svar!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Kör ni på xp? så kan ni glömma att installera det på era moderkort...
hade ett P5q kort med med xp fick jag cirka 3000000000000 bluescreens...

Eftersom xp inte har ACHI drivers i drivrutinerna! så ni får köra på vista!! enda som funka att installera för mej.

Men jag kör endast xp och jag RMA kortet på studs. tycker att asus har total floppat med P5Q serien läser var och varannan dag om strul med just denna serie....

Permalänk
Medlem

slå av ACHI i smartinställningarna för diskkontrollern i bios så funkar xp att installeras

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Avstängd

ACHI stänger man av i bios, så självklart kan du köra XP på alla P5Q moderkort E8400.

Annat vore riktigt korkat.

ACHI funkar aldrig i vista utan att installera driversen via ex floppy på något moderkort, så det är inget speciellt just för P5Q.

Permalänk
Avstängd

Och nej det är inte självklart att man kan köra xp på alla P5Q då jag inte lyckades allas plus många andra inte gjorde det heller...

Jag satt i 15 timmar med att försöka lägga in xp med nyinköpt IDE dvd rom då folk sa att sata dvd/cdroms kan strula med det... ich10 lr va det heter strular på P5Q kortena med...

prova alla guider m.m men utan att lyckas det enda som funkade var vista att installera på det kortet...

Då jag har hållt på och byggt datorer över 10 år så är jag ingen nybörjare som inte vet vad han hålls med.. men jag lyckades inte med bedriften att få xp att funka på asus kortet.. och RMA kortet och köpte mej ett Gigabyte P45 DS4 istället...

inget strul där bara i med skivan och installera klart...

Permalänk

EDIT ***

Min dator fungerar nu!

Aggeb, mitt tips till dig är att du tar med den hårddisken du ska ha windows på och sätter i den hemma hos en polare och installerar xp där.

Det gjorde jag, och nu fungerar min dator! Allt rullar på fint och flyter på alldeles perfekt!

Hoppas detta fungerar för dig också!

Good luck!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7