Geforce GTX 350 nästa kvartal

Permalänk
Medlem

Haha snacket kring GTX 350 är ganska roligt...

Om vi skulle tänka oss att dessa rykten är sanna (bara namnet GTX 350... ja).

Man dubblar shaderenheterna och nästan dubblar frekvensen på dessa. Även vid 55nm så är det svårt att se hur man skulle komma undan med något vettigt TDP-värde.
Dubbleringen av minne, 2GB till ett enkel GPU känns inte alls kostnadseffektivt, speciellt inte med GDDR5.
Att man samtidigt skulle skippa DX10.1 i en ny arkitektur är obegripligt ur ren PR-synpunkt då nvidia själva hävdar att dom har stöd för flertalet av funktionerna...

Det finns ju en hel del rykten om detta korts utformning, Dubbelkort (då speccen är x2) med 2x256bits bus. Krympt GT200 med flera shaderenheter (svårt att se det inom tidsramen som anges) och slutligen en ny arkitektur som man trycker ut tidigare än planerat till en kostnad av att vissa funktioner saknas.

Lägger man sen till de faktum att nvidia pressar ut tweakade GT200-kort vid samma tid är svårt att se. Nvidias största nackdel just nu är att korten är för dyra att tillverka och att marginalerna blir för små om man vill konkurrera mot AMD i pris/prestanda-delen. Skulle lösningen då vara att trycka ut ett hutlöst dyrt och stort kort? Ja ni kan ju avgöra själva (räkna lite på siffrorna). Roadmapsen talar om GT212

Nästa generation (riktiga generation) är ju planerad till nästa år med DX11 stöd...

Permalänk
Avstängd

jahapps jag klarar mig nog med mitt 9600gt några år till känns lite onödigt att lägga mer än 1000kr på ett grafikkort när det inte syns någon större skillnad i spel ändå.

Permalänk
Medlem

trevlig energi förbrukning den måste ha...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

KOMMER KOSTA 10 K! HHAHAH

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Ser ut att bli ett starkt kort, men jag tvekar på att det tar pris/prestanda-tronen från AMD.

Riktigt nyfiken är jag dock på AMD's 40-45 nm

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

512bit och gddr5.. varför? Känns lite som att bygga en motorväg mellan ladan och torpet.

Permalänk
Avstängd

Om priset är bra så har AMD fått sin tid i rampljuset, för fan vilka specs, och detta är inte GTX380 heller som är värstingen.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Hej!

Om nVidia fortsätter i sina gamla hjulspår kommer väl detta kort kosta ca 10000 kr och utveckla ca 500W värmeenergi (idle)...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är säkert ett 280GTX på stereoider.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Lär inte bli billigt, och prislappen är Nvidias största problem.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hursom verkar som om det kommer bli intressant att följa både ATI och nvidia närmaste 6 månaderna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
tevlig energi förbrukning den måste ha...

Tänkte på samma sak. Nvidias prestandakort tar för mycket energi! Just därför jag satsar på nyare ati-kort med power play istället. Har nvidia ens någon liknande funktion?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Kommer det i december så är väl R800 bara några månader bort ändå.

sen så är gt400 ganska nära när man ändå väntar på R800....

Permalänk
Medlem

Orka bry sig vad det drar, bara bra om det drar utav bara helvete så det blir varmt o gott till vinter ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Om priset är bra så har AMD fått sin tid i rampljuset, för fan vilka specs, och detta är inte GTX380 heller som är värstingen.

Det enda GTX 350 kommer att göra, om det lyckas slå 4870x2, är att starta ett priskrig.
Sen så även om Nvidia lyckas ta över prestandakronan så har AMD fortfarande bäst kort i alla andra segment.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Tänkte på samma sak. Nvidias prestandakort tar för mycket energi! Just därför jag satsar på nyare ati-kort med power play istället. Har nvidia ens någon liknande funktion?

Ja jag vet, och ATIs kort drar ju JÄTTELITE de också. Sluta klaga på Nvidia så fort något händer.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea

Lustigt, jag valde ett GTX260 bla eftersom det har bra mycket lägre effektförbrukning i idle än 48XX...

Permalänk

Det känns som att vi kommer att få fina prispressare på marknaden i och med nästa grafikkorts serie!

Permalänk
Medlem

ATi's tid i rampljuset har just börjat, oroa er inte över det Nv-fanboys

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Avstängd

Känns om för tidigt att spekulera om någonting. Det enda vi fick veta var 2GB GDDR5 och 55nm. Det behöver inte betyda sp mycket alls. Det kan vara som GTX 280 fast lite svalare med lite högre frekvens. Lite som ett 9800GTX+. Minnesmängden och minnesbandbredden lär göra minimal skillnad.

Så det där kortet kan vara ganska tamt. Det kan också vara en best, men vi har ingenting som pekar på någonting just nu.

Permalänk
Medlem

hur kan man tycka om Nvidia. När jag tänker på dom så tänker jag på pengar kåta jäklar som vill pressa ut sina pengen ur oss ifall vi ska köpa deras high-end. Dålig moral. Titta på AMD, dom e jätte snälla, vi får deras fetaste feting för 4 lök. har aldrig hänt hos nvidia. pengar kåta cabaré ballar hihi

Visa signatur

Stacker 832||Gigabyte GA-P35-DS3 || Intel Q6600 @ 3.5GHz ||GeForce 8800GT 512 || Corsairs 4gb pc-6400 @ 1000Mhz

Permalänk
Medlem

Förmodligen ett skämt från butikens sida. Har de kommit över information om ett kort som det knappt finns rykten om, och dessutom lagt upp det på produktsidan. För bra för att vara sant.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Det enda GTX 350 kommer att göra, om det lyckas slå 4870x2, är att starta ett priskrig.
Sen så även om Nvidia lyckas ta över prestandakronan så har AMD fortfarande bäst kort i alla andra segment.

EH..jaha? Det är väl det man hoppas på; priskrig. Priset får gärna sjunka ännu mer än vad det redan har gjort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jontalinen
ATi's tid i rampljuset har just börjat, oroa er inte över det Nv-fanboys

Och du kallar dom fanboys...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syltlöken
tycker det osar röv.
dom vädjar till alla som ännu inte hoppat på AMD-båten: snälla, snälla köp inga amdkort, ge oss en månad så ger vi er ett monster.

tveksamt...

Haha! Nu när du skrev det så känns det verkligen så.

Permalänk
Medlem

Nice! Detta skulle passa perfekt till mitt Core i7 köp

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhux
hur kan man tycka om Nvidia. När jag tänker på dom så tänker jag på pengar kåta jäklar som vill pressa ut sina pengen ur oss ifall vi ska köpa deras high-end. Dålig moral. Titta på AMD, dom e jätte snälla, vi får deras fetaste feting för 4 lök. har aldrig hänt hos nvidia. pengar kåta cabaré ballar hihi

Alla företag har samma syfte: pengar. Det är inte någon välgörenhetsorganisationer det handlar om. Skillnaden är att Nvidia oftast lyckats bättre med det än ATI.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Känns mer som att det är en butik som vill ha uppmärksamhet bara, för att få sälja mer. Hur stor chans är det att en butik i Australien skulle få information som ingen annan fått?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Jo, nånting lurt är det. Tror som sagt inte att nästa kort som kommer från vare sig Nvidia eller ATI kommer ha både GDDR5 och 512bits buss.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Förmodligen ett skämt från butikens sida. Har de kommit över information om ett kort som det knappt finns rykten om, och dessutom lagt upp det på produktsidan. För bra för att vara sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Känns mer som att det är en butik som vill ha uppmärksamhet bara, för att få sälja mer. Hur stor chans är det att en butik i Australien skulle få information som ingen annan fått?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jo, nånting lurt är det. Tror som sagt inte att nästa kort som kommer från vare sig Nvidia eller ATI kommer ha både GDDR5 och 512bits buss.

Håller med, men butiken fick ju i alla fall mycket gratisreklam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

OM det är sant så låter det dyrt som fan.

och om man behöver en 512bit bred minnes buss med gddr5 så moste kärnan vara större än texas. så det kanske blir ett nytt rekord på pris?`kanske satsar på 10lax

men i mina ögon är d skit snack

no way dom utvecklar en sådan kärna på så kort tid.

Visa signatur

Sker på egen risk!