Permalänk
Robot

Watercooled Shuttle K45

Shuttle K45
Intel Core2Duo E1200
2x 1GB RAM
2x Samsung 1TB HDD

Har haft funderingar på att skaffa vattenkylning och nu för en tid sedan fick ett av projekten fart, som enkel lösning på hemmens alla problem så införskaffade jag mig en Shuttle K45 för att ha stående som fil/media-server.
En enkel och liten lösning på problemen trodde jag.... efter en tids användande så började man alltmer lägga märke till att cpu-fläkten gick och väsnades något fruktansvärt. Ett kirurgiskt ingrepp gjordes och ersatte min E1200 kylare med en kylfläns tillhörandes min E6600, enbart kylflänsen då.
Det funkade bra tills att man än en gång satt och tittade på film och igen började lägga märke till att nu chassifläkten började gå upp och ned varven och tids nog upp i maxvarv.

Jag surfade runder för att se ifall det fanns några vettiga fläktar som fick plats i detta chassi med dess lite udda placering och vinkel på sockeln. Det hela slutade med att istället införskaffa en någorlunda vettig vattenkylning för burken då inga fläktar passade.

Efter som att allt fler nu för tiden utför mods på alla möjliga chassi mm så kan man ju tänka sig att någon redan hade försett sin K45 med vattenkylning, efter lite googlande så hittar man i stort sett ingenting, dock hittar man många som undrar ifall detta är något värt att lägga pengar på men det var ju inte det som var intressant.

Vad klämde jag då in i denna burken:

Swiftech Apogee Drive 350 (pump och vattenblock i ett)
MagiCool Extreme Single 92mm radiator
Swiftech NCRES-Micro vattentank

Bara block och tanken är belägen i chassit , dock så slåss de om utrymmet tillsammans med två stycken Samsung 1TB diskar och en då 92mm orginalfläkt för tillfället.

Besök albumet: Watercooled Shuttle K45 av Snurrig_kille

Permalänk
Medlem

kommer följa detta

kom tillbaka nu dagen efter men röstade en 10a igår kväll
väldigt nice bygge

Visa signatur
Permalänk

Bara till att göra återbesök då, då detta projektet avslutades ikväll

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Bara till att göra återbesök då, då detta projektet avslutades ikväll

Bilder! Nu! Ge mig!

EDIT: Titta! Där kom de ju! Precis när jag skrev inlägget :/

EDIT2: Det där med att handla hos ELFA; planerar du att löda bort överflödiga kablar eller?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

cooolt ^^

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Bilder! Nu! Ge mig!

EDIT: Titta! Där kom de ju! Precis när jag skrev inlägget :/

EDIT2: Det där med att handla hos ELFA; planerar du att löda bort överflödiga kablar eller?

Tanken är att korta ner kablar i den mån det går, finns en hel del överflöd som det kan ses på bilderna.
Sitter en överbliven sata strömsladd i härvan tillsammans med en molex Y-kabel som har 20cm sladd åt vardera håll. Bara pumpen har två sladdar på lite drygt 25-30cm vardera de går också att korta ner, bara man hittar alla saker hos elfa.

En uppstädning bland kablarna kommer.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Skitnice, den där lådan är väldigt trevlig designmässigt måste jag säga utan 5.25"/3.5" platser synliga.

Hur låter nätagget då? kanske är värsta boven.
Btw går det att clocka något? Min E1200 gör +1ghz med undervolt så den är kyligare med OC än stock

Permalänk
Medlem

Väldigt smart med vattenkylning i så små chassin, har själv aldrig tänkt den tanken att vatten + shuttle =
Men är det din primära dator eller? För jag skulle nog fått klaustrofobi om jag hade ett så litet chassi ^^

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Skitnice, den där lådan är väldigt trevlig designmässigt måste jag säga utan 5.25"/3.5" platser synliga.

Hur låter nätagget då? kanske är värsta boven.
Btw går det att clocka något? Min E1200 gör +1ghz med undervolt så den är kyligare med OC än stock

Visst är det ett trevligt chassi litet nätt och lätt att gömma undan. Nätagget låter knappt något, det som låter nu är hårddiskarna, får antagligen trycka i lite ljuddämpande mattor i den med.
Har inte haft några tankar på att överklocka den då det är en server vars uppgift är att agera web/ftp , fil/backupserver samt mediaserver ville bara få tyst på den då den är belägen i vardagsrummet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Väldigt smart med vattenkylning i så små chassin, har själv aldrig tänkt den tanken att vatten + shuttle =
Men är det din primära dator eller? För jag skulle nog fått klaustrofobi om jag hade ett så litet chassi ^^

Nej min primära står i min signatur, detta är som sagt min server, dock så kommer det en blog om ombyggnationen i mitt P182 inom kort , ska bara få hem ett nytt moderkort innan det äventyret tar fart.

Får roa mig med att förfina servern under tiden.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Snyggt!

8p

Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..

Permalänk
Medlem

damn, helsnyggt! shuttle sugen nu, haha

Permalänk

Riktigt kul o ovanligt. Sånt här gillar jag. 10p

Visa signatur

BAS

Permalänk
Medlem

Väldigt ovanligt, riktigt roligt att se. 10p av mig

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Vattenkylning i en server? Kanske inte vad jag skulle ge en 10, men för att vara en barebone får den det ändå!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Vattenkylning i en server? Kanske inte vad jag skulle ge en 10, men för att vara en barebone får den det ändå!

Ja hade det inte varit för att i princip inga cpu kylare får plats där när man har två HDD's så hade jag nog inte heller satsat på vatten i en server. Dock så blev detta den slutliga lösningen , nu är den tyst iaf

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

riktigt tufft 10P av mig

Permalänk
Avstängd

varför blåsa varma luften från chassit igenom radiadorn när du ändå har den på utsidan:) ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Riktigt sjukt och galet av dig, samtidigt Nice .. 10p

Visa signatur

Intel Quad 2.33Ghz | 4GB Ram | 1TB Hårddisk | GeForce 9600GT | DVD Brännare

Permalänk
Medlem

Gillar faktiskt detta.
Barebones har en jäkla charm tycker jag
sen att man mekkar in vattenkylning för ju inte saken sämre.

Man kanske skulle köpa en barebone igen. hmm! tusen tack för iden!

EDIT: vad blev total konstnade för själva kylnings kitet?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Lysande! Efter att ha gjort ett liknande projekt i ett storleksmässigt lika litet lian-li chassi så är jag impad avv att du fick in allt så fint.

Om det nu bara kunde komma snabba solidstate diskar på minst 64Gb till max 1500:-

Permalänk
Medlem

Snygg! väl dokumenterat också, schysst (Y)

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Detta gjorde du bra. 9p

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Nej min primära står i min signatur, detta är som sagt min server, dock så kommer det en blog om ombyggnationen i mitt P182 inom kort , ska bara få hem ett nytt moderkort innan det äventyret tar fart.

Får roa mig med att förfina servern under tiden.

Ah, måste ha missat att det stod server
Men fin var den iaf, 8p

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
varför blåsa varma luften från chassit igenom radiadorn när du ändå har den på utsidan:) ?

Hade ju inte blivit bättre om jag blåst in den varmluft som fläkten endå lyckas forsla bort från radiatorn, 29-34 grader är inte helt fy skam med tanke på att den idlade på 62 grader innan med enbart kylfläns och chassifläkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Gillar faktiskt detta.
Barebones har en jäkla charm tycker jag
sen att man mekkar in vattenkylning för ju inte saken sämre.

Man kanske skulle köpa en barebone igen. hmm! tusen tack för iden!

EDIT: vad blev total konstnade för själva kylnings kitet?

Kylningskitet gick lös på ca 2000:- fick semesterlönen och moderkortet i min arbetsdator rök i förra veckan så fick underhålla mig på något sätt, resultatet blev detta inget alldagligt och lite av en utmaning.
Nu ska man bara få ordning på ormboet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Hur låter nätagget då? kanske är värsta boven.

Har faktiskt suttit och lurpassat lite på nätagget efter att den varit igång , visst det finns en liten tendens till resonans då fläkten tydligen bara är fastsatt med två skruvar i ena sidan. Inget man lägger märke till för utom om det är helt tyst runtomkring. Får åtgärda det med lite skumgummi eller liknande när jag senare åtgärdar ormboet.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

galet najs! 10 p

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Vattenkylning i en shuttle? 10p!

Permalänk

Förhoppningsvis så kommer det ett nätt litet paket med godis från elfa i dagarna så man kan fortsätta med att snygga till lite.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Riktigt bra bygge!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

GIEF!! Väldigt nice

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Riktigt nice men ändå bara en 9p då det finns ett uppenbart fel... PCI platsen blir obrukbar... hade du nu gjort hår ovanför eller brevid tillsammans med en modd på vattentanken så hade en PCI kort fortfarande kunnat få plats och 10p have varit säkrat. Hade du nu moddat in en slimmad optisk enhet lite snyggt så hade det varit 10+.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.