Permalänk
Medlem

LaserChoklad

Har du fixat Profilen i CCC med fläkthastigeheten också och så att grafik inte går ner i "vilo läge" dvs går ner till 500Mhz när den inte behöver arbeta mer, mitt grafik kort va precis som ditt innan jag fixade i profilen och flaschade det !

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
LaserChoklad

Har du fixat Profilen i CCC med fläkthastigeheten också och så att grafik inte går ner i "vilo läge" dvs går ner till 500Mhz när den inte behöver arbeta mer, mitt grafik kort va precis som ditt innan jag fixade i profilen och flaschade det !

Har du testat att göra om profilen så att den inte klockar ner längre? Man hade ju velat veta hur det funkar med den nya BIOSen...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Jag har inte testat det än nej, men ska göra det senare idag och se om det fungerar bra, ska kanske testa att flasha också om det inte löser sig. Men det med flökthastigheten kanske löser sig.

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaserChoklad
Jag har inte testat det än nej, men ska göra det senare idag och se om det fungerar bra, ska kanske testa att flasha också om det inte löser sig. Men det med flökthastigheten kanske löser sig.

För att vara säker att denna bios verkligen fungerar på ditt 1gig kort så bör du nog skicka iväg ett mail till Sapphire's tech support och fråga dom.
Förvisso skriver dom på deras sida att denna bios enbart är till för de versioner jag skrev om i min guide. Dock har dom nu bekräftat att de även fungerar för nyare hd4870 512mb med samma problem.

Kanske ni som har varit djärva nog att flasha erat hd4870 1gig kort kan ge lite feedback om det fungerar stabilt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Har du testat att göra om profilen så att den inte klockar ner längre? Man hade ju velat veta hur det funkar med den nya BIOSen...

Det fungerar precis som tidigare ? Varför skulle de bli något annat med Profilen i CCC när du flashat kortet ? =D hehe, mitt funkar då iaf precis som innan, gjorde ingenting efter flashen !

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
Det fungerar precis som tidigare ? Varför skulle de bli något annat med Profilen i CCC när du flashat kortet ? =D hehe, mitt funkar då iaf precis som innan, gjorde ingenting efter flashen !

Var inte det jag menade utan att man skulle gå tillbaka till originalprofilen, åtminstone när det gäller klockfrekvenserna - så att man kan se om problemet med nedklockningen är löst (och/eller om det bara hade med spänningen att göra).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeepBlue
För att vara säker att denna bios verkligen fungerar på ditt 1gig kort så bör du nog skicka iväg ett mail till Sapphire's tech support och fråga dom.
Förvisso skriver dom på deras sida att denna bios enbart är till för de versioner jag skrev om i min guide. Dock har dom nu bekräftat att de även fungerar för nyare hd4870 512mb med samma problem.

Kanske ni som har varit djärva nog att flasha erat hd4870 1gig kort kan ge lite feedback om det fungerar stabilt ?

Det är just det att jag inte är så modig att jag vågar flasha innan jag vet att det kan funka bra. Håller för övrigt på att laga hårddisken som vart krånglig innan och med lite pill verkar det som om det enda spel som crashar är Crysis, medans UTIII, CoD4, TF2, HL2, Bioshock flyter på galant utan några missöden. Har även kört igenom en runda 3DMark 06 utan problem och jag funderar på att testköra Crysis i DX9 istället för att se om det fortfarande har tendenser att hänga sig...

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har rätt kort om det satt i datorn när man köpte den och inte har ngn låda?

Även jag har detta mosaik problem?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

SATANS... Vart inaktiv på forumet ett tag tack vare mycket på jobbet...

Jag har beställt ett helt nytt system som jag får imorrn som innehåller Saphire HD 4870 1 GB...

Resten är :

MOBBO: P5Q DELUXE
HDD: SAMSUNG SPINPOINT 750 GB
MINNE: DOMINATOR 8500 2x2 GB
NÄTAGG: Corsair TX 650 W
CPU: E8500 3,16 Ghz ( snart 4GHz +++ )
M.M.

Jag återkommer om jag har samma problem som ER andra...

PS. Skriv gärna ERA lösningar = Vad ni ändrar i CCC, vilken driver 8.8 eller 8.9 ni har med mera. Tack på förhand :S

DS. Vilken fläkt rekomenderar ni om jag ska byta ut orginalet ?

MVH / Johan

Permalänk
Medlem

Jag får damp asså :@

har flashad mitt saphire hd 4870 512, startar om datorn, allt funkar fint.

sedan installerar jag drivrutinerna, startor om datorn....

Och får Svartskärm!!!
så jävla irriterande vill bara slå sönder kortet T_T
har provad 8.7, 8.8, 8.9 ( har avinstallerad drivers innan jag installerade de nya)

ibland så lyckas jag få igång datorn, men när jag startar om så blir svartskärm igen.

vet inte vad jag ska göra nu

Visa signatur

Gigabyte P45-DS4 | Corsair 520W Modulärt | 2x 1 GB OCZ DDR2 @ 1066 Mhz | Intel Core Duo E8500 | ATI Saphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Depar
Jag får damp asså :@

har flashad mitt saphire hd 4870 512, startar om datorn, allt funkar fint.

sedan installerar jag drivrutinerna, startor om datorn....

Och får Svartskärm!!!
så jävla irriterande vill bara slå sönder kortet T_T
har provad 8.7, 8.8, 8.9 ( har avinstallerad drivers innan jag installerade de nya)

ibland så lyckas jag få igång datorn, men när jag startar om så blir svartskärm igen.

vet inte vad jag ska göra nu

Samma problem som jag hade, men det finns en lösning.

Här finns lite olika tips på lösningar.

Jag började med att avinstallera CCC plus drivrutiner. Sedan körde jag Driver Sweeper för att få bort allt skräp som CCC och drivrutinerna lämnar efter sig. Se också till att manuellt ta bort alla tillfälliga uppackade ATI filer med (C:\ATI\... är default).
Efter detta kan du installera Catalyst 8.9 med CCC o drivrutiner, men när du startar om datorn så kommer du få svart bild i windows igen.

Men sedan kopplade jag in skärmen med VGA kabel (med DVI-VGA adapter). Har inte din skärm VGA ansluting så försök låna nån gammal skräpskärm bara.

Om man nu får igång allt som det ska så titta i inställningarna i CCC så, i mitt fall så fick jag ändra "max upplösingen" (tror det heter EDID) som min skärm klarade av. Utav någon anledning så läser datorn av max tillåtna upplösning fel.
Starta om med DVI kablel och håll tummarna.

Dessutom så bockade jag i "Reduce DVI frequency on high resolution displays" efter jag fick det att dungera. Detta ska tydligen löst problemet för nån, men jag är inte säker i mitt fall. Bockade i mest för säkerhets skull.

EDIT:
Denna länken finns i forumtråden på AMD Game. Det är en variant på det jag har gjort, med VGA för att kunna logga in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Samma problem som jag hade, men det finns en lösning.

Här finns lite olika tips på lösningar.

Jag började med att avinstallera CCC plus drivrutiner. Sedan körde jag Driver Sweeper för att få bort allt skräp som CCC och drivrutinerna lämnar efter sig. Se också till att manuellt ta bort alla tillfälliga uppackade ATI filer med (C:\ATI\... är default).
Efter detta kan du installera Catalyst 8.9 med CCC o drivrutiner, men när du startar om datorn så kommer du få svart bild i windows igen.

Men sedan kopplade jag in skärmen med VGA kabel (med DVI-VGA adapter). Har inte din skärm VGA ansluting så försök låna nån gammal skräpskärm bara.

Om man nu får igång allt som det ska så titta i inställningarna i CCC så, i mitt fall så fick jag ändra "max upplösingen" (tror det heter EDID) som min skärm klarade av. Utav någon anledning så läser datorn av max tillåtna upplösning fel.
Starta om med DVI kablel och håll tummarna.

Dessutom så bockade jag i "Reduce DVI frequency on high resolution displays" efter jag fick det att dungera. Detta ska tydligen löst problemet för nån, men jag är inte säker i mitt fall. Bockade i mest för säkerhets skull.

EDIT:
Denna länken finns i forumtråden på AMD Game. Det är en variant på det jag har gjort, med VGA för att kunna logga in.

Tack för ditt svar.

Jag har ju en gamma CRT skärm, så jag får använda den VGA kontakten i vilket fall.

Ska prova det där med Driver Sweeper och kolla om allt funkar ^^

EDIT:

Har installerad Driver sweeper men det tar inte bort alla Ati filer från \system32 mappen, så jag försökte ta bort dom manuellt men de ersätts med nya hela tiden så fort jag tar bort de -_-

Får bluescreen då och då som säger att ati2dvag.dll har fatsnad i en oändlig loop.

Visa signatur

Gigabyte P45-DS4 | Corsair 520W Modulärt | 2x 1 GB OCZ DDR2 @ 1066 Mhz | Intel Core Duo E8500 | ATI Saphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

Jag har läst om det där med oändlig loop nånstans.. Återkommer.

Det där med filerna som ersätts reagerade jag också på, men de försvann efter nästa reboot.

Har du testat fler av de lösningar som föreslogs på AMD Game forumet?

Angående ati2dvag.dll så verkar det vara ett problem som funnits länge med ati drivrutiner.
Jag googlade på "ati2dvag.dll" och fick hur många träffar som helst.
Jag hatar att svara andra att de ska googla, men faktum är att det verkar finnas mååånga olika anledingar till att ati2dvag.dll fastnar i en oändlig loop.
Här har du några förslag på lösningar.
Prova uppdatera drivrutinarna för PCI bussen. Det förslaget återkommer flera gånger där jag har läst.

Permalänk
Medlem

Ok här är en "Dagbok" över saker jag har gjort.

1.Köpt 1 Saphire HD 4870 512 MB kort.
2.Byggt in Kortet, Startad igång datorn
3.Allt fungerar, installerade Driver från CD'n (CCC 8.7)
4.Startar om datorn, datorn startar om, svartskärm.
5.Efter flera Reboots, så installerade jag CCC 8.8 ( tog bort 8.7)
6. Ibland lyckades jag få igång CCC 8.8 och windows, ock utan Overdrive.
7. Startar om Datorn, får blåskärmar och svartskärmar ( är dock inloggad)
8. Flashade om Bios på kortet
9. Fungerade tills jag startade om datorn för andra gången.
10. AMD föreslpr att installera nyaste drivers
11. installerar nyaste drivers, startar om, datorn fungerar inte.
12. Lyckas på nått sätt att komm in i windows, dock utan att CCC laddas.
13. tog bort alla drivrutiner med Driversweeper,(loggade senare in som admin för att få bort alla filer ur system32 mappen)
14. Installerade 8.9 igen
15. ibland får jag svartskärm, och datornstartas om, ibland kommer jag in utan att CCC laddas.
16. Installerar .NET 3.0 nu då jag läste det på nått forum ( genom att googla)

Vette fan vad mer jag ska göra T_T

Edit:

17. .NET 3.0 installerad, fungerar fortfarande inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag måste ha haft lite tur när allt har funkat fram tills nu med mitt Sapphire 4870x2, funkat okej i 2-3 veckor med en del omstartningar i crysis som jag löste med att ändra hastigheten på gpu fläkten.

Men nu är dator DÖD!!

När jag startar den så går GPU fläkten på 100% och ibland så går den förbi det steget men oftast fastnar den där med mitten dioden lysande på grafikkortet,
Vad det nu betyder ?
Just ja ingen bild Såklart!

Har även skrivit en tråd om detta som heter "4870x2 Trasigt?" som jag har skrivit in lite mer detaljerat.

edit; koppla ur lite skit och fick igång den, frågan är värför bestämmer sig datorn att strejka efter 2-3 veckor för att man har för klent nätagg...

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Hmm, efter att ha kollat i den här tråden lite så verkar det vara Sapphire som strular... Får väl "hoppas" att det stämmer, då jag just beställt en dator från komplett.se som innehåller 4870X2, från Powercolor dock.

Hoppas det fungerar som det ska. :S

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Jag har fått det stabilt med CCC 8.7

Har en svullen hand nu och en vägg som behöver göras om.
Ni fattar inte hur jävla arg jag blev , fick starta om över 80 gånger, av installera , ominstallera och updatera saker. Och till slut blev det ok med CCC 8.7

Det brukade strula med 8.7 förut med, men nu funkar det. Vet inte hur jag gjorde...

Men nu har jag ingen overdrive eller möljighet till att Höja jävla fläkten.

Vafan ska jag göra är rädd att jag slår sönder kortetom jag installerar 8.9 igen.

Ska sova nu och hoppas att jag lugnas ner till imorgon :@

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trots denna långa problemtråd ser jag att Sapphire-kortet är det populäraste bland alla HD4870 på Prisjakt. Finns det nån anledning till det utöver att det är en eller två hundralappar billigare än konkurrenterna? Finns det nån tillverkare som verkar stabilare än Sapphire när det gäller det här kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Trots denna långa problemtråd ser jag att Sapphire-kortet är det populäraste bland alla HD4870 på Prisjakt. Finns det nån anledning till det utöver att det är en eller två hundralappar billigare än konkurrenterna? Finns det nån tillverkare som verkar stabilare än Sapphire när det gäller det här kortet?

HIS eller POWERCOLOR är säkrast just nu.

Permalänk
Medlem

Underbart att läsa. *ironi*

Kan inte ett zipp om datorer utan köpte en gamerdator i butik. Blev övertalad att 4870 512mb var ett bra val (ville ha Nvidia av gammal vana). Såg att det låg en cdskiva från Sapphire i en kartong när jag hämtade allt igår trots att de pratade om ett annat 4870kort.

Fick hem burken igår och kör igång den idag, när jag låter wow stå och patcha upp så upptäcker jag efter ett tag att skärmen är "mintgrön med tunna skiktstreck".

Ringde dem och fick veta att om det händer igen ska jag åka ner med burken till dem för då är det fel på grafikkortet. Har inte råd med bensinpengar (hurra för att bo på landet), bränt allt jag har på maskinen.

Hur tolkar ni "mintgröna tunna streck" på skärmen med en omstart av datorn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco

De kort som har referensdesign är alla lika på alla punkter utom möjligtvis BIOS. Sapphire har förmodligen inte lika mycket "brand value" och därför blir de billigare. Dessutom är Powercolor PCS-versionen väldigt billig också - trots att det inte är referensdesign på den.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

blir galen asså :S ibland när jag startar om datorn får jag en svartskärm, ibland laddas den utan drivrutiner och ibland laddas CCC 8.7 MED overdrive? och ibland utan.

Ibland funkar det klockrent. vet fan inte vad som kan vara felet.

ska ta bort all drivrutiner igen och installera om 8.7

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Kolla upp grafikinställningarna, det finns tex en kryssruta för alternativt DVI-läge under bildskärm i CCC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Nu har jag ringt samtal så det räcker och blir över.

Först fick jag två grönskärmar under wowpatchandet. Fick höra vid första samtalet att det var troligen fel på Sapphire 4870kortet. Ringde dem igen och fick då veta av en snubbe att det var snudd på garanterat vajsing på F-Secure Internet Security 2009 som muppar allt. Så jag skulle avinstallera det och testa.

Fick då efter ett tag svart skärm och efter omstart ljusblå skärm.

Vad tror ni? Kortet eller kanske monitorn? (Samsung T240 24" nyinköpt). Kan ju inte vara monitorn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Försökte med flasha nya biosen som kommit i winflash. Men de gick ju inte. Fick att den vägrade få med "-tecknet där som nån annan fick. Efter mycket strul med admin och lägga filerna på annat ställe än skrivbordet så fick jag de att ta komandot men biosen blev helt sjukt ostabil, så fick dra in min gamla backup-bios med ett usb-minne och atiflash.

Tänkte testa med att flasha den nya biosen på samma sätt i dos med usb, men de vill ju ha *.bin filer och bioset man drar ner heter ju *.002
De jag funderade på var om de bara var att döpa om de till *.bin i stället eller går de helt åt h... då?

Permalänk
Medlem

Jag är en kompis till LaserChoklad som tidigare postat i denna tråden, och jag tänkte bara säga att jag inte haft ett enda problem hittills med mitt kort. (!) Jag och Laserchoklad köpte våra Sapphire Radeon HD4870 1 gb på Komplett samtidigt. (Jag är inte 100% på om vi har samma utgåva, dock.)
Det lustiga är 1: Han har problem, inte jag, 2: Han fick en skiva med 8.7-drivisarna och jag en skiva med 8.8, något som är lite märkligt tycker jag.

Mitt boxnummer, som står på lådan är: SKU# 21133-04-20R
Jag installerade först 8.8, men nu kör jag catalyst 8.9

Vet inte om detta är till någon nytta, men jag undrar lite varför det skiljer sig (mitt kort funkar, andras funkar inte) mellan samma kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Försökte med flasha nya biosen som kommit i winflash. Men de gick ju inte. Fick att den vägrade få med "-tecknet där som nån annan fick. Efter mycket strul med admin och lägga filerna på annat ställe än skrivbordet så fick jag de att ta komandot men biosen blev helt sjukt ostabil, så fick dra in min gamla backup-bios med ett usb-minne och atiflash.

Tänkte testa med att flasha den nya biosen på samma sätt i dos med usb, men de vill ju ha *.bin filer och bioset man drar ner heter ju *.002
De jag funderade på var om de bara var att döpa om de till *.bin i stället eller går de helt åt h... då?

Sideburns, ta hem det officiella biospaketet...där finns ju en .bat-fil (flash.bat) som gör allt åt dig. I paketet finns allt du behöver: nya biosen, flash-verktyget och bat-filen som gör backup av gamla o sen flashar nya. Man ska inte döpa om nånting...

Permalänk
Medlem

Snacka om att göra de svårt för sig.

Fick ner filen så skötte de allt själv. Klockrent. Tur man redan hade en bootbar usb-sticka. De andra biosen jag testat har varit i bin-format så har fått skriva i dos själv, därför jag rörde ihop de lite.

Synd bara att bioset verkligen inte vill vara med på min dator. Datorn totalkrashar efter 10 sek i windows varje gång med nya så fick lägga in gamla biosen.

Permalänk

Hej! Jag byggde för några dagar sedan en dator, men har precis börjat testa den för spel. Detta är datorn:

• Antec Nine Hundred
• Asus P5Q-E
• Thermalright Ultra-120 Extreme
• Corsair CMPSU-520HXEU 520W
• Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
• Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz
• Samsung SH-S223Q
• Sapphire Radeon HD4870 Dual-DVI 512MB
• Samsung Spinpoint F1 500GB SATA II NCQ
• Vista Home Premium, 64-bit

En jätte bra dator! Fungerar jätte bra, allt är snabbt och smidigt. Men när jag ska spela ett spel som kräver prestanda som min dator KAN prestera så klarar den av det galant dom första 10-30 minuterna. Det laggar inget. Sen fryser sig bilden, jag får en ljusbrun färg som ger en "keramik" känsla på bildskärmen och datorn startas om.

Kanske är det värt att nämna att jag kan spela olika spel, olika länge? Tex. WoW kraschar typ 20 min efter att jag har loggat in. Age of Conan kanske jag kan spela i 2 min.

Kan någon sammanställa alla lösningar man kan göra? Orkar inte gå egenom 10 trådar på jobbet.. Eller jag får snarare inte göra det, tar allt för lång tid!

Permalänk

Tycker det låter som överhettning (baserat på att Age of Conan är mer krävande än WoW). Har du testat att göra en egen fläktprofil?

Första inlägget förklarar hur man gör.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Annars kan du ladda ner Catalyst 8.10Beta som ska innehålla inställningsmöjlighet till fläkten - eller RivaTuner.

Det låter ju inte som BIOS-problemet men du kan ju testa den lösningen också, finns att läsa i denna tråden (max 1-2 sidor bakåt).

Edit: Hittade instruktionerna (tror jag)
http://us.sapphiretech.com/driver/479.zip

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC