Permalänk
Medlem

Klocka E6750

Hello alla.

Hade tänkt klocka min CPU lite för att få lite bättre prestanda i spel.
Har läst igenom manualen men blir inte riktigt klok på den...
Jag har förstått att man skall få upp min CPU till minst 3.2ghz utan några problem men hur gör man...

Kan någon förklara lite mer steg för steg hur jag skall göra.. var skall jag gå in i BIOS o.s.v.

Tackar för alla svar! (JA, Jag är noob när det kommer till klockning=) )

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Det är just den jag har läst igenom!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Vila i frid

Att klocka utan att veta vad/varför/hur man klockar - funkar inte. Läs, lär och praktisera. Räkna med att få spendera en vecka i bios och prime95 innan du kommer fram till just din dators begränsningar. Dvs, det finns ingen genväg typ "gå in där och peta på vMCH/vNB".

Klocka steg för steg enligt guiden och kom med mer specifika frågor så får du säkert bra hjälp från sweclockare.

Permalänk
Medlem

Behöver väl inte ta en vecka om du nu bara är ute efter 3,2 ghz.
Gå bara in i bios, leta reda på värdet 333, öka det till 400. Spara, omstart och klar.

Permalänk
Medlem

Tack las...ett sånt svar sökte jag.
skall pröva!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Vila i frid

...en varning dock, höjer man FSB från 333 till 400 finns risken att du överklockar PCI/PCI-E (iofs inte troligt, men risken finns) och du skriver sönder data på dina diskar. Det står mer om det i överklockar-faq'en.

Permalänk
Medlem

Men är det inte FSB man skall höja när man klockar CPU?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Stämmer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Men är det inte FSB man skall höja när man klockar CPU?

Och multipeln, men framförallt fsb.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
Behöver väl inte ta en vecka om du nu bara är ute efter 3,2 ghz.
Gå bara in i bios, leta reda på värdet 333, öka det till 400. Spara, omstart och klar.

Så gör man! Fast det kanske krävs lite orthos/prime ändå?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Skall pröva mig fram lite!
Får man stor prestnada skillnad i spel tror ni ifall man klockar från 2,66 till 3,2 eller är det lönlöst?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Skall pröva mig fram lite!
Får man stor prestnada skillnad i spel tror ni ifall man klockar från 2,66 till 3,2 eller är det lönlöst?

Det blir en hyfsad ökning

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Fick upp den till 3.0ghz nu...kom inte in i windows länge vid 3.2ghz...
skall pröva igen senare.
Jag körde orthos ca.10min och kom upp i ca. 65 grader, är detta OK?

Läste genom manualen och där stod det att man skall läsa pci-e till 101 före man börjar klocka en jag undrar vad skall man ställa in den på efter man har färdigt?
Skall man då lägga den på auto eller vad skall man ha för värde?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Den ska stå kvar på 101.

Permalänk
Medlem

Hello.
Kom som sagt inte över 3.0ghz ännu.
Vägrade starta windows när jag klockade till 3.2ghz men kan ju oxå bero på att jag hade ställt PCI-E på auto och ram på auto.
Skall senare när jag kommer hem pröva på nytt med detta ändrat men ifall det ändå inte startar så borde jag väll kanske höja v-core.

Hur högt kan man höja det innan det börjar vara skadligt samt hur höga temps är ok?
Vad skall man använda för pgm. för att sktuva upp fläkten till CPU med?
Stock kylaren skall väll räcka till men ifall det blir för högljut så måste man väll satsa på en ny kylare!

Edit:
Har klockat CPU till 3.2ghz nu.
sänkte vcore till 1.2875 eftersom jag upptäckte att jag hade den på auto därför startade den säkert inte heller senast jag körde på 3.2 eftersom vcore blev så hög...
Har kört Orthos i 10min nu och är uppe i 56C, låter inte så farligt, datorn verkar oxå rätt stabil...
måste kolla om man skall höja CPU fläkten lite...
Tack alla hittills!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Har fått upp min i 3,4 ghz stabilt i Orthos. Vcore på ca 136**, ett snäpp i alla fall. Har dock Zalman kylning och loadar i 45 c.

Visa signatur

E6750@3,5ghz | EVGA 8800gt | P5N-E SLI | Corsair 650W | Western Digital 500gb | Corsair 2x1gb @ 880mhz 4-4-4-12

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Det är just den jag har läst igenom!

Hur kan man läsa igenom guiden och komma hit och fråga hur man klockar, läs om och förstå. Jag vart lite irriterad.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag