4870x2 - World of Warcraft

Permalänk

Av vad jag har läst så inaktiverar man den via CCC. Via Catalyst AI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadowsong
Av vad jag har läst så inaktiverar man den via CCC. Via Catalyst AI.

Får ju för fan samma fps med den ikryssad som utan

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Även ett operativsystem kan orsaka fel. Vista är ett tydligt exempel på att orsaka fel.

On Topic:
Pröva att installera Windows xp eller Ubuntu och se om det fungerar.

Källa skulle jag vilja ha, eftersom du baserat ditt svar på noll. Om du nu ska vara så låst på ditt "vista är skit" kan du ju hålla det för dig själv. Själv fungerar det bra för mig med wow i windowed mode på mitt Sapphire 4870. Säker på att kortet inte är defekt?

Permalänk

har ingen aning om kortet må vara defekt eller ej. Men jag antar att det mycket väl kan vara. Kanske skall ringa komplett och se vad de har att säga om saken.

Permalänk
Medlem

Får du inte samma problem i andra spel så är det ju inte kortet som det är fel på.

Permalänk

Har inte testat något annat spel i windowed än wow.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svar men är du säker att kortet får tillräckligt med ström? Såg att du hade 750W.. men har du satt i BÅDA de extra strömsladdarna i överdelen på kortet?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Problemet med Aero & olika D3d lr OpenGL lir är inget nytt fenomen, de flesta applikationer och spel stänger dock av Aero i bakgrunden när man startar det, inget man märker oftast... Detta har nVidia fixat i sina nyare drivare men jag vet inte hur det är med ATi...

Detta beror inte på Vista som operativsystem utan mer på drivare & spel...

I många mmo's så kör man med "fake fullscreen", detta kan ställa till lite jäkelskap med Aero, enklast är at redigera inställningarna & inte tillåta fake fullscreen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Yes, både 6pin samt 8pin är ikopplad.

Redigera inställningarna för att inte tillåta fake fullscreen? Hur menar du då? Att helt enkelt inte spela i windowed?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadowsong
Redigera inställningarna för att inte tillåta fake fullscreen? Hur menar du då? Att helt enkelt inte spela i windowed?

Nej, det finns oftast lite mer avancerade inställningar för hur fullscreen ska bete sig, nu vet jag inte exakt hur det ser ut i wow men en oftast ligger sådana inställningar i *.ini filer, brukar kallas, force fakefullscreen, eller någon variant på kommandot...

Men i grund och botten verkar det som ditt problem är att grafikdrivarn inte kan ha Aero & d3d spel igång samtidigt, enklaste lösningen är såklart & stänga av aero, detta kan du göra genom att ändra på genvägen till wow, kollar du under egenskaper för genvägen så hittar du under kompabillitet några alternativ för att stänga av visuella teman & skrivbords hantering, detta gör att Aero stängs av när du startar wow & när du stänger ner wow så slår Aero på automagiskt igen

PS. Har själv märkt med SLi & CF att "window mode" kan bli & spöka en smula med prestanda också, av någon anledning så har jag generellt högre prestanda i fullskärm, slår jag dock av SLi skiljer det inget märkbart...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Aha. Tackar så mycket för tipset!

Funderar dock om det inte är mitt kort som är defekt. Har inte lyckats hitta någon som har samma problem :<

Permalänk
Inaktiv

Då låter som ett mjukvarurelateraproblem. Du får helt enkelt vänta på nyare drivisar. Har också märkt att visa program krashar pga Aero.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Källa skulle jag vilja ha, eftersom du baserat ditt svar på noll. Om du nu ska vara så låst på ditt "vista är skit" kan du ju hålla det för dig själv. Själv fungerar det bra för mig med wow i windowed mode på mitt Sapphire 4870. Säker på att kortet inte är defekt?

Källa: http://badvista.fsf.org/

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Nej, det finns oftast lite mer avancerade inställningar för hur fullscreen ska bete sig, nu vet jag inte exakt hur det ser ut i wow men en oftast ligger sådana inställningar i *.ini filer, brukar kallas, force fakefullscreen, eller någon variant på kommandot...

Men i grund och botten verkar det som ditt problem är att grafikdrivarn inte kan ha Aero & d3d spel igång samtidigt, enklaste lösningen är såklart & stänga av aero, detta kan du göra genom att ändra på genvägen till wow, kollar du under egenskaper för genvägen så hittar du under kompabillitet några alternativ för att stänga av visuella teman & skrivbords hantering, detta gör att Aero stängs av när du startar wow & när du stänger ner wow så slår Aero på automagiskt igen

PS. Har själv märkt med SLi & CF att "window mode" kan bli & spöka en smula med prestanda också, av någon anledning så har jag generellt högre prestanda i fullskärm, slår jag dock av SLi skiljer det inget märkbart...

Känns ju mer generellt att det tellus skriver är ditt problem.
man ska aldrig ta något för givet med grafikkort och drivrutiner det är alltid ngt som funkar lite mindre bra och som på nästa drivrutin funkar bättre men något annat då kanske lider. så kommer det alltid vara^^

Edit:
@ Brajan

Seriöst man kan ju inte vända sig till en partisk sida O_o det behöver ju nödvändigtvis inte vara fakta.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag tog upp Vista var för att felet förmodligen låg på operativsystemet. Tydligen så visar det sig att det är Vista som spökar.
Är inte Vista dåligt om man måste stänga av saker för att kunna köra sina spel? Det tycker jag i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brajan.. Nej vista är inte dåligt.

Kan konfirmera det som Tellus skriver.

400FPS i Fullscreen och 100FPS i Windowed mode

En annan sak är att bara en kärna används i WOW vad jag har kunnat se. Det är inte speciellt krävande :O. (Antar att man därför inte ser ngn skillnad med en inaktiverad kärna.
Har toppat på 1100 fps xP

Ett problem jag har är att jag inte kan logga in på en av mina gubbar. Går jag in på honom så stängs internet ner (Slutar fungera helt och jag måste starta om nätverksanslutningen.)
Någon som vet orsaken till detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Anledningen till att jag tog upp Vista var för att felet förmodligen låg på operativsystemet. Tydligen så visar det sig att det är Vista som spökar.
Är inte Vista dåligt om man måste stänga av saker för att kunna köra sina spel? Det tycker jag i alla fall.

Då t.o.m Intel låter bli att använda Vista talar det ju för sig självt!

Jag kan då inte komma på en enda vettig anledning att använda Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vladir
Brajan.. Nej vista är inte dåligt.

Kan konfirmera det som Tellus skriver.

400FPS i Fullscreen och 100FPS i Windowed mode

En annan sak är att bara en kärna används i WOW vad jag har kunnat se. Det är inte speciellt krävande :O. (Antar att man därför inte ser ngn skillnad med en inaktiverad kärna.
Har toppat på 1100 fps xP

Ett problem jag har är att jag inte kan logga in på en av mina gubbar. Går jag in på honom så stängs internet ner (Slutar fungera helt och jag måste starta om nätverksanslutningen.)
Någon som vet orsaken till detta?

Offtopic:

Om det endast är på en gubbe så är det säkert någon AddOn som strular. Jag hade precis samma problem, löste sig när jag tog bort vissa AddOns för just den karaktären. Lite skumt att det fungerar på andra gubbar dock.

Visa signatur

There's Nothing In World Like A Sore Winner

Permalänk
Medlem

kolla i catalyst control panel. se ifall gpu recover är aktiverat. i sådanna fall avaktivera detta. det är ett strömkrävande grafikkort, klarar nätaggregatet det? datorn låser ju sig några sekunder efter spelen startar... kanske är det så att du inte kan leverera tillräckligt med effekt ut i grafikkortet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Ärligt talat Min anslutning stängs ner såfort jag kommer in i en huvudstad. Kan inte äns logga in på chars som står i IF / SW. Shattrath funkar felfritt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadowsong
Jag kan spela WoW nu. Dock inte om jag använder Aero-temat i Vista, och kör i Windowed Mode. Om jag använder Vista Basic, fungerar det som det skall dock. Men jag förstår inte varför ett tema orsakar en låsning. Mycket märkligt.
Ingen som råkat ut för samma problem?

Jag kör i window mode och har Aero temat, funkar utan problem.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Jag har samma problem. PowerColor 4870X2, och Windowed mode,
så kraschar datorn titt som tätt. Ska testa att stänga av Aero, jag
vill verkligen inte spela i Fullscren mode eftersom jag spelar flera
karaktärer samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
var nog det dummaste jag hört. Det finns inget I Vista som inte är bättre än i XP sen SP1 kom. I vista funkar allt bara. man slipper allt jävla krångel som man hade med XP. lite off topic men iaf.

Det kan väl vara så att Areo och WoW interferar på ngt vis. Spela roll egentligen Areo är ju bara en prestandasugare

Om man inte har ett underlägset system vill säga, då är Vista krångligt

Visa signatur

[Cooler Master CM-690] - [Corsair 750w] - [Asus P5Q-E] - [E8500 @ 3.16GHz] - [4GB Corsair Dominator] - [PowerColor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Shadowsong: Det borde funka i fullscreen. Jag har ett 4870x2. WoW låser sig i window mode men funkar bra i fullscreen. Vad det beror på vet jag inte, ATI verkar inte bry sig speciellt eftersom detta har varit uppe på support forumet.

Permalänk

Hallå

Hade exakt samma problem, wow frös sig efter ibland så kort tid som 3 min, och ibland höll det en timme.

Vartefter hela datorn fryser sig..

Jag hade även sjuka FPS drop oh låg på 20fps ibland...

Jag har nu stängt av Aero och ligger genast på 90FPS i Window mode.

Tack för hjälpen, ska se om frysningarna upphör nu..

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

En sak att ha i åtanke när man spelar i windowed mode är att det finns en chans att grafik kortet inte klockas upp, då många inte kör på max GPU clock om det inte behövs. Så har ni prestand problem i windowed mode, testa då med fullscreen. Det var väldigt offtopic, men tänkte att det kan vara bra o ha den infon i bakhuvudet med

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadowsong
Jag kan spela WoW nu. Dock inte om jag använder Aero-temat i Vista, och kör i Windowed Mode. Om jag använder Vista Basic, fungerar det som det skall dock. Men jag förstår inte varför ett tema orsakar en låsning. Mycket märkligt.
Ingen som råkat ut för samma problem?

Hej, kan säga med 95% säkerhet att detta är felet, satt med winodowed mode igång och lirade ett tag. Just för att se om felet hände, men det gjorde det inte. Sedan körde jag en alt-tabb, och funkade, tabbade in igen och det låste sig, först skärmen och sedan ljudet och var tvungen att starta om datorn manuellt.

Efter det så gick jag hit och sökte efter en lösning, testade det du skrev om Aero, så jag stängde av det och nu har jag lirat i 20 minuter och tabbat in och ut en massa gånger, så verkar fungera utan Aero-tema.

Gör en edit om det skulle visa sig att felet inträffar även fast jag inte kör Aero.

Mvh Staffan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
En sak att ha i åtanke när man spelar i windowed mode är att det finns en chans att grafik kortet inte klockas upp, då många inte kör på max GPU clock om det inte behövs. Så har ni prestand problem i windowed mode, testa då med fullscreen. Det var väldigt offtopic, men tänkte att det kan vara bra o ha den infon i bakhuvudet med

Vad kan man använda sig av för program för att låsa hastigheterna? Med mitt 4870x2 så ligger dom på 500/507 i windowed mode.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Konstigt ? har spelat igenom hela call of duty 4 och lirat stalker samt wow i timtal utan att ha några problem alls ?

Bf2 däremot fick jag konstiga skuggor "typ fyrkantiga!" som flimmrade runt ! trodde det berodde på varmt grafik kort " "blev ursinnig och gick ur och kollade tempen som inte alls va hög ! gick in igen och dom var borta ? kan det varit aero temat då ?..... det har inte kommit tbx och inte hänt i något annat spel?

Mvh.Micke

"Vad jag kommer ihåg så var det väl en hel del klagomål på xp när det kom =)..... servicepack 3..... och allt e glömt och förlåtet ?... nu e det bäst och vista e skit ... så kommer det fortsätta ... och fortsätta "

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Anledningen till att jag tog upp Vista var för att felet förmodligen låg på operativsystemet. Tydligen så visar det sig att det är Vista som spökar.
Är inte Vista dåligt om man måste stänga av saker för att kunna köra sina spel? Det tycker jag i alla fall.

Kan lika gärna vara drivrutinsrelaterade problem...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Blizzard har själv sagt att de har problem med just dessa korten. Det ska komma en hotfix snart, men det finns ingen än.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super