Permalänk

Vad är á-pris?

Vad använder man beteckningen á-pris till för? Vad står á för? Jag misstänker att det är priset utan moms, kan det vara så?... Finns det någon motsvarighet till det i engelskan? Jag har flera gånger stött på den här beteckningen där de har stått på olika kvitton och fakturor men jag har även sett att andra liknande beteckningen förekommer. Det de har gemensamt är att de alla verkar vara franska-inspirerade.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

á-pris står för styckpris. Alltså tex. jag köpte 5 korvar á 10 kronor, betyder att dom kostade 10 kronor styck, totalt 50 spänn!

Permalänk
Hedersmedlem

Det tredje ordet i saol säger: à prep. till ett pris av; två à tre; biljetter à en krona

Permalänk
Medlem

Re: Vad är á-pris?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Finns det någon motsvarighet till det i engelskan?

@

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

om man handlar hos axfood så kommer man i kontakt med k-pris, m-pris osv... Kan ngn förklara vad det är?

Jag har ingen aning om vad det är men billigt blev det iaf, 10 flak jolt för 1200

Permalänk
Medlem

k-pris = kilopris? Du kanske ska fråga axfood?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

á uttalas väl "ala"?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
á uttalas väl "ala"?!

tror jag inte, jag har alltid uttalat det som ett lite "rappare" a svårt att bokstavera uttalet. Jag har iallafall inte fått några snea blickar de gångerna jag har använt uttrycket. Men jag kanske har fel :/ blev lite fundersam nu.

Permalänk
Testpilot

Jag har alltid uttalat det som bara ett enkelt a som i acteon, det var vad jag lärde mig när jag praktiserade i en affär iallfall.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
á uttalas väl "ala"?!

nej, det du bör uttala "ala" är "á la", som i "á la carte" (som betyder "från matsedeln", för övrigt). á uttalas ungefär som a:et i "aceton", precis som hunden säger.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Notera att a:et i detta fall skrivs med grav accent.

à = rätt
á = fel

Permalänk
Medlem

Heter ´ grav accent? Det är ju jätteroligt! Vad heter då `, det tecknet använder man ju nästan aldrig. Tänk vad man lär sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Heter ´ grav accent? Det är ju jätteroligt! Vad heter då `, det tecknet använder man ju nästan aldrig. Tänk vad man lär sig.

Nej, grav accent är den här: à
Detta är akut accent: á

Permalänk
Medlem

Här är en lista med olika tecken som ofta blandas ihop:

  • ´ akut accent; används nästan aldrig ensamt, som här, utan alltid ovanpå andra bokstäver.

  • ` grav accent; används också bara ovanpå andra bokstäver.

  • ' skrivmaskinsapostrof; mycket vanlig som ersättare för de tre följande:

  • riktig apostrof, eller enkelt citationstecken.

  • används i början på citat på engelska, men inte i svenskan.

  • prim-tecken, tecknet för fot/minut.

Skrivmaskinsapostrofen ' bör egentligen inte användas alls i typografisk vårdade texter. Det är dock ganska vanligt att den används för att beteckna enheten fot/minut, även i tryckta böcker. Men om den används istället för eller i en tryckt bok, är detta ett tecken på att den är producerad av en amatör. Om vidare ´ används istället för eller om ´ är placerad till höger om det tecken det ska stå på (exempelvis som i cafe´), är detta ett tecken på att texten är producerad av en typografisk analfabet.

(Jag talar här alltså om tryckta böcker, skyltar och liknande; inte texter på internet.)

Permalänk

Om man vill skriva á med ett svenskt tangentbord trycker man på ´ + shift + a. Finns det något bättre sätt? Eftersom shift är nedtryckt så blir det Á, det går dock att komma runt genom att helt enkelt sätta på caps lock, fast det känns ju lite omständigt. Speciellt om man har avaktiverat caps lock.

Hur är det förresten med den "riktiga apostrofen"? Var hittas den på tangentbordet?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om man vill skriva á med ett svenskt tangentbord trycker man på ´ + shift + a. Finns det något bättre sätt? Eftersom shift är nedtryckt så blir det Á, det går dock att komma runt genom att helt enkelt sätta på caps lock, fast det känns ju lite omständigt. Speciellt om man har avaktiverat caps lock.

Allra enklast är att släppa upp skift när man har tryckt på accenttecknet och sedan trycka på den bokstav man vill använda...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Allra enklast är att släppa upp skift när man har tryckt på accenttecknet och sedan trycka på den bokstav man vill använda...

Hah, att det var så enkelt... jag testade fullt med olika kombinationer med shift, ´ och a.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Testpilot

á på svensk tangentbord skrivs väl ändå utan skift-tangenten inblandad över huvud taget?

à däremot behöver skift för att få accenten åt andra hållet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, grav accent är den här: à
Detta är akut accent: á

Minnesregel: UPP till akuten, NER i graven.

Makabert, inte sant?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hur är det förresten med den "riktiga apostrofen"? Var hittas den på tangentbordet?

Den hittar man ju tyvärr ingenstans på tangentbordet. Ordbehandlingsprogram som Word etc. brukar ju ändra automatiskt till typografisk apostrof, men det kan man aldrig riktigt lita på. Annars finns ju Charmap eller motsvarande.