Vilket mobilabbonemang för datatrafik

Permalänk

Vilket mobilabbonemang för datatrafik

Jag har kollat runt lite bland de olika operatörerna, men har fortfarande dålig koll på vad jag ska välja. Jag är ute efter det mest prisvärda datatrafikpaketet, dvs inte betala hutlösa priser per megabyte.

Vad jag har kunnat utläsa har de 4 stora operatörerna följande datatrafikerbjudande.

Telia
* 199kr/månad (oklart vilken mängd data som är tillåten)

Tele2
* 200mb 29kr/månad
* 1gb 89kr/månad
* "fri surf" 159kr/månad (efter 5gb/mån, så sänks det till 30kbit/s. så i praktiken är det inte "fri surf" utan 5 gb.

Tre
* 3kr/dagen för "obegränsat surf" 0,384 Mbit/s (oklart vilken mängd data som är tillåten)
* 199kr/månad för 7.2mbit (oklart vilken mängd data som är tillåten)

Telenor
* 199kr/månad 3.6mbit (oklart vilken mängd data som är tillåten)

Om jag klarar mig utan att ladda ner stora filer och liknande, är TREs 0.384 mbit/s för 3 kr om dagen det mest fördelaktiga för mig? Kan jag lita på att det är obegränsat surf, och inte som hos tele2 att om man går över en osynlig gräns, så blir uppkopplingen i princip värdelös?

Mina behov är vanlig surf, mail, msn/icq, men framförallt radio. Jag vill kunna lyssna på internetradio ofta, och det använder som bekant en hel del bandbredd, även om det inte kräver supersnabb uppkopling.

Skriv gärna vilket abbonemang ni har och vad ni betalar för datatrafik.

Visa signatur

tihi

Permalänk

har för mej att dte på tre står nånstans i det finstilta att dom har 5gb för privatpersoner...ganska säker på det.

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Med Tre:

Obegränsad trafik?
Svar: Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket du förbrukar.
Vi förbehåller vi oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mycket kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi givetvis att informera våra kunder.

Med 3Mobilt Internet upp till 0,384 Mbit/s ingår 1 GB dataöverföring. Om du konsumerar mer än 1 GB/mån betalar du 1,49 kr/MB upp till pristaket på 399 kr/mån. Du kan aldrig överstiga 399 kr/mån oavsett hur mycket du surfar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har själv 3MobilSurf och är nöjd med det. Internet radio är inga problem, har testat skype någon enstaka gång och just den gången funkade det utan problem iaf så det ska nog heller inte va några problem. Enligt var jag har läst på sweclockers så ligger taket på runt 15-20GB/månad vilket jag tror är en bra bit över andra operatörers tak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce

Med 3Mobilt Internet upp till 0,384 Mbit/s ingår 1 GB dataöverföring. Om du konsumerar mer än 1 GB/mån betalar du 1,49 kr/MB upp till pristaket på 399 kr/mån. Du kan aldrig överstiga 399 kr/mån oavsett hur mycket du surfar.

Kan du länka till en källa till detta? Det är inget som jag har sett i alla fall. "Obegränsat surf" som i själva verket är 1gb är ju riktigt ruttet, där t.om tele2 är bättre som faktiskt skriver ut att det är 1gb man får och inte "obegränsat".

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius
Kan du länka till en källa till detta? Det är inget som jag har sett i alla fall. "Obegränsat surf" som i själva verket är 1gb är ju riktigt ruttet, där t.om tele2 är bättre som faktiskt skriver ut att det är 1gb man får och inte "obegränsat".

Det är copypejstat från deras hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Det är copypejstat från deras hemsida.

Kan du visa var? Allt jag kan hitta är det som står här

http://www.tre.se/templates/SubscriptionPlan.aspx?id=31405

"Obegränsad surf på hela internet i 3Mobilen. Gäller inom Sverige, hastigheter upp till 0,384 Mbit/s ."

KrilleMeister påstår att det är 5gb, och GriZzm0 att det är 15-20. Vi måste få klarhet i det här

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

med tre's Turbo-3g paket surfar man obegränsat iaf jag. Laddar nog ner mer än 10Gb i månaden och det har aldrig vart nått problem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
http://www.tre.se/templates/FlashAndTabs.aspx?id=31729&csref=...

Detta är nog med deras dongle.

Ja, det där gäller deras mobila bredband (dongle). Trådskaparen snackar väl dock om mobilt bredband i telefonen vilket är en annan sak och andra priser.

Permalänk

Exakt, det är surf/datatrafik i mobiltelefonen vi snackar om, inte "mobilt bredband" till den bärbara datorn, som vissa operatörer erbjuder. Även om det i vissa fall är samma sak, att man kan teckna sig för det klassiska bredbandsabbonemanget (utan usb-modem) för att få "bredband" till telefonen.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

När höjde tele2 priserna på sina datapaket? Har alltid betalat 40kr/månaden för 1GB och har inte blivit informerad om nån höjning. Den finns ju där på hemsidan dock

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
När höjde tele2 priserna på sina datapaket? Har alltid betalat 40kr/månaden för 1GB och har inte blivit informerad om nån höjning. Den finns ju där på hemsidan dock

Det gjordes för ett litet tag sen, nån månad tror jag. Om du tecknade för 39kr/mån så ligger du kvar på det såklart, men om man vill skaffa det idag så får man teckna någon av de nya prisplanerna.

Permalänk
Medlem

Det gamla paketet på Tele 2 var bättre inte bara för att det var 1GB/39kr utan för att man får bättre hastigheter också, eller skriver de "0,384 Mbit/s" bara för att gardera sig?

Jag har det gamla paketet och jag får alltid högre hastighet inne i Malmö iaf.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Är väl svårt att sänka hastigheten mer än till detta.

Tre
* 3kr/dagen för "obegränsat surf" 0,384 Mbit/s

Det är ju den hastigheten du får om du har Turbo 3g och överskrider gränserna.

Jag har 3kr/dag tjänsten och tankat 3-4 Gb i månaden utan problem förutom att det tar tid att ladda ner filerna.

Smidigt att dela ut uppkoplingen via tex blåtand till laptopen och surfa på den.

Permalänk
Medlem

jag har tagit det här abonemanget för jag ville ha fast pris på både samtal, sms, mms och datatrafik. Det kostar 686kr i månaden. Jag har det inte på något företag heller, går att ha på privatpersoner. The Phonehouse tecknade jag det på.

Affärspaketet FastPris
Information För ett fast månadspris ringer du för ett och samma minutpris till alla, dygnet runt. Affärspaketet FastPris passar dig som ringer och skickar mycket meddelanden. Skulle du överstiga 4375 kr per månad gäller prislistan nedan. Dessutom ingår Mobilt Bredband med Turbo 3G och Surfzon.

Permalänk
Medlem

Jag har 3 data på mitt mobilabonnemang och det är som sagt fri trafik - jag har själv ringt och frågat när jag skaffade det....

Som test lät jag telefonen stå och streama webbradio från SR en dag på jobbet... ca 10Mb/timme gick det åt...80Mb/dag

Om man då räknar vidare på det så blir det 80Mb*20 dagar = 1 arbetsmånad

1600Mb då...för lite webbradio på jobbet

Skulle jag betala 10Kr/Mb som man ofta gör utan abonnemang så har vi 16000.-/månaden för datatrafiken

Då blir det rätt ok att betala 3.-/dag dvs 90.-/månad...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag kör telia med deras datapaket till, 199 kr/mån, har detta i min iPhone Fungerar klockrent både på datorn och i telefonen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

3 ska tydligen vara de enda som inte har någon övre gräns på hur mycket du får surfa. Sedan är det väl klart att de också begränsar om det är så att du hostar google eller liknande via din dongel

De har väl vad jag förstått också det bäst utbyggda nätet.
Jag kör med tele2 som har fungerat bra men där är det tyvärr bara upp till 5gb i månaden.

Se upp, de ändrar sina avtal ganska ofta utan att priserna förändras så det som verkar bra idag kan vara värdelöst imorgon.